۰ نفر

سخنگوی شورای نگهبان: قانون انتخابات نیازمند به روزرسانی است

۲۵ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۴۲
کد خبر: 681646
سخنگوی شورای نگهبان: قانون انتخابات نیازمند به روزرسانی است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: از نظر این شورا مشارکت در انتخابات اهمیت دارد و الگوی انتخاباتی که مشارکت مردم را لحاظ نکند، در شورای نگهبان با اشکال مواجه می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان با حضور در برنامه صف اول با بیان این‌که «الگوهایی برای انتخابات‌ها پیش بینی شده که توضیحش برای مردم یا مجریان مبهم و پیچیده بوده است.» گفت: این شورا در نظارت بر انتخابات قوانینی را اجرا می‌کند که خودش به آن ایرادهایی را وارد می‌داند و نیازمند به روزرسانی است. با این حال شورای نگهبان قانون کنونی را در انتخابات اجرا می‌کند.مهلت‌هایی که در قانون انتخابات تعیین شده منطقی نیست؛ وقتی قانون در سال ۷۸ به تصویب رسید، تعداد ثبت نام کنندگان کم بود، اما حالا ثبت نام کنندگان از حدود ۲ تا ۴ هزار نفر به ۱۶ هزار رسیده در حالیکه مهلت بررسی صلاحیت‌ها ثابت مانده است. شورای نگهبان نگران ضایع شدن حق افراد است و برای شنیدن نکته یا دفاعیات ثبت نام کنندگان در انتخابات، به فرصت نیاز دارد. 

وی گفت: قانون انتخابات درباره رسیدگی به تخلفات و نظارت بر تبلیغات نیازمند به روزرسانی است. تبلیغات بیشتر به فضای مجازی منتقل شده اما قانون در مورد آن خیلی مختصر است. همچنین وقتی با تخلفات جدیدی در انتخابات روبه‌رو هستیم، به روزرسانی قانون انتخابات هم باید انجام شود. پس از حدود ۶ سال از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات، هنوز اتفاق ملموسی در این باره رخ نداده؛ البته شورای نگهبان پارسال برای ساماندهی ثبت نام‌های ریاست جمهوری و ملاک‌های ثبت نام کنندگان، اقداماتی را انجام داد تا جلوی ثبت نام‌های تفریحی را بگیرد و ابهام‌ها برطرف شود. مجلس هم سال ۹۸ مصوبه‌ای برای شفافیت منابع مالی نامزدهای انتخابات مجلس داشت که شورای نگهبان در مرحله اول آن را تأیید کرد اما چون به زمان انتخابات نزدیک بود، فرصتی برای اجرا پیش نیامد.

وی ادامه داد: در یکی از بندهای سیاست‌های کلی انتخابات به شناسایی داوطلبان در مرحله ثبت نام پرداخته شده که بر اساس تجربه باید فرآیند پیش ثبت نام را داشته باشیم. ممکن است برخی افراد شرایط نامزدی در انتخابات را نداشته باشند یا از آن مطلع نباشند و همین باعث می‌شود با رد صلاحیت مواجه شوند. در نتیجه پیش ثبت نام این مشکل را رفع می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان خبر داد: دولت در حال تنظیم لایحه‌ای در مورد انتخابات است و مجلس هم طرحی را در این باره دنبال کرده که به نظر می‌رسد مراحل پایانی بررسی را طی می‌کند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: چند هفته‌ای تا زمان قانونی ارائه لایحه بودجه به مجلس باقی مانده؛ به صورت منطقی به نظر می‌رسد باید به ارائه و بررسی لایحه برنامه پنج ساله هفتم اولویت داده شود؛ چراکه لایحه بودجه، برشی یک ساله از برنامه پنج ساله است.  درباره زمان ارائه دو لایحه برنامه پنج ساله هفتم و بودجه سالانه گفت‌وگویی در شورای نگهبان نداشتیم و هر زمان مصوبه آن‌ها را دریافت کنیم، در اسرع وقت، موضوع را در دستور کار قرار می‌دهیم، در صورت نیاز هم جلسات فوق‌العاده تشکیل خواهیم داد.

طحان نظیف هم‌چنین خبر داد: «طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی و تجمیع سوابق بیمه‌ای اشخاص» که پیشتر در مجلس به تصویب رسیده بود، اشکال‌ها و ابهام‌هایی داشت. همچنین طرح حمایت از مالکیت صنعتی در حال بررسی است و بررسی‌هایمان را هم درباره طرح بانکداری جمهوری اسلامی آغاز کردیم.