۰ نفر

رییسی در کنفرانس وحدت اسلامی:

اتحاد برای جهان اسلام راهبرد اساسی است

۲۰ مهر ۱۴۰۱، ۱۳:۲۴
کد خبر: 673529
اتحاد برای جهان اسلام راهبرد اساسی است

رییس‌جمهور با بیان اینکه نقش علما، فرهیختگان، تاریخ‌سازان نقشی بی‌بدیل است، گفت: امروز اتحاد برای ما نه یک تاکتیک بلکه راهبرد و استراتژی اساسی است.

به گزارش اقتصادآنلاین، سید ابراهیم رییسی صبح امروز چهارشنبه در آیین گشایش سی و ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با تبریک ولادت با سعادت پیامبر گرامی اسلام و امام جعفر صادق (ع)و خوش‌آمدگویی به میهمانان حاضر از اقصی نقاط جهان اسلام، با طرح این پرسش که در این کنفرانس چه راهکارهایی برای ارتقای وحدت در امت اسلامی باید به کار گرفته شود و پیش‌بینی‌ها لازم برای پیشگیری از تفرقه و جدایی چیست؟ گفت: انسان معاصر می‌تواند با اتکای به خدا، با اعتماد به نفس و با آموخته‌های دینی زندگی سعادتمندی را برای خود رقم بزند.

رییس جمهور افزود: «نگاه به جامعیت دین» و «پاسخگو بودن دین به نیازهای انسان معاصر»، به انسان قوت و قدرتی می‌دهد که او بتواند در مقابل تهاجم‌های فرهنگی و نسخه‌های ارائه شده از غرب و شرق که هیچ تناسبی با یک زندگی دین‌مدارانه ندارد، ایستادگی کند.

آیت‌الله رییسی با بیان اینکه حضور در این نشست موجب درک مشترک بین همه شخصیت‌های اثرگذار در جهان اسلام می‌شود، اظهار داشت: ما سرمایه عظیمی به نام دین، ارزشهای دینی، دین‌داران، مسلمانان، معتقدین به دین و سرزمین‌های اسلامی داریم که با غنای مادی و معنوی فراوان در اختیار مسلمانان هستند.

رییسی جوانان فرهیخته‌ با گرایش به معنویت، روحیه مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمن، آماده بودن برای خطر کردن در مسیر یک زندگی دین‌مدارانه و نیروهای فرهیخته عالِم عامل را از دیگر سرمایه‌های عظیم جهان اسلام دانست و خاطر نشان کرد: اندیشمندان جهان اسلام سرمایه عظیمی هستند که آمادگی دارند از حوزه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی مختلف در کنار هم در مقابل تفکر الحادی، جریان سکولار، تفکر تکفیری و افراطی ایستادگی کنند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه مردان و زنانی در کشورهای اسلامی آمادگی دارند به نام دین با یکدیگر متحد شده و دشمنان را ناامید کنند، بر ضرورت اندیشیدن برای شناخت ترفندهای دشمن در زمینه کم جلوه دادن توانایی های مسلمانان و بزرگ جلوه دادن ناتوانی خود تاکید کرد و گفت: پرچمی که امام خمینی (ره) برافراشتند پرچم اتحاد بین همه مسلمانان در سراسر عالم، با همه گویش‌ها، در همه اقلیم‌ها و با همه نگاه‌هایی بود که وجود دارد.

پیام اصلی این اجلاس ایجاد درک مشترک بین فرهیختگان جهان اسلام در راستای وحدت است

آیت‌الله رییسی در ادامه با اشاره به ظرفیت تمدن ساز و هم افزای کشورهای اسلامی گفت: امروز مسلمانان اشتراکات بسیاری دارند که می‌تواند یک قدرت عظیم و تمدنی دینی در عالم پدید آورد و در مقابل همه مدعیان تمدن سر بلند باشد، پرچم خود را برافراشته کند و برای انسان معاصر سبک زندگی ارائه دهد.

رییس جمهور کار ویژه و پیام اصلی سی و ششمین اجلاس وحدت اسلامی برای مسلمانان را ایجاد درک مشترک بین همه نخبگان و فرهیختگان جهان اسلام در راستای وحدت و اتحاد عنوان کرد و گفت: پیام این اجلاس به دشمنان آن است که ما می‌خواهیم زندگی انسان معاصر به نام دین رقم بخورد.

رییسی با اشاره به نقش مهم شهدای نهضت جهانی اسلام در بیداری ملتها تصریح کرد: کسانی که فکر می‌کردند دین امر فردی و شخصی است و کاری به امور اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی ندارد، به برکت خون مطهر شهیدان در عالم بیدار شدند و امروز همه مسلمانان در همه عالم می‌خواهند مثل یک مسلمان زندگی کنند و تمام شئونات زندگی‌شان بر اساس اسلام و اصول اسلامی باشد و آنچه که امروز موجب ترس دشمن شده همین مسئله است.

رییس جمهور با بیان اینکه توطئه علیه مسلمانان به دلیل واهمه قدرتهای استکباری از ظرفیت استکبارستیزی جهان اسلام است، تصریح کرد: آنچه قدرتهای استکباری را بعد از جنگ جهانی دوم به توطئه مقابل مسلمانان واداشت، این بود که آنها در اتاق‌های فکر خود، به این نتیجه رسیدند که تنها مانع در مقابل یکه‌تازی و یکجانبه‌گرایی نظام سلطه، اسلام است.

آیت‌الله رییسی ادامه داد: آنها بعد از مطالعات به این رسیدند، تنها قدرتی که می‌تواند سربلند در مقابل نظام سلطه ایستادگی کند، فقط اسلام و کسانی هستند که حقیقتا به دین و ارزش‌های دینی پایبندند. لذا نقشه‌ها کشیدند برای اینکه چه کنند تا این قدرت عظیم به نام اسلام که مرکزیت آن هم به برکت یک دین‌شناسِ اسلام شناس و یک مرجع تقلید در ایران اسلامی پا گرفته است، نتواند در عالم موج و بیداری ایجاد کند.

برگزاری این نشست می‌تواند در ارتقای وحدت میان مسلمانان بسیار نقش آفرین باشد

رییسی روی کار آمدن دولت‌های وابسته در کشورهای اسلامی، تلاش امپراتوری رسانه‌ای برای تشویش در اذهان مسلمانان، راه‌ انداختن گروه‌های تکفیری برای قتل، غارت و کشتار در بین مسلمانان، اهانت به مقدسات و اولین شخصیت عالم اسلام و جهان بشریت یعنی نبی مکرم اسلام(ص) و همه مقدسات و رواج تفکر افراطی و تکفیری را حلقه‌های یک زنجیر برای ایجاد تفرقه و جدایی بین مسلمانان و تاکید بر اختلاف و پرهیز از طرح اشتراکات بسیاری که در بین مسلمانان وجود دارد، معرفی کرد و گفت: ابرقدرت‌ها تصمیم گرفتند این قدرت به نام دین و به نام اسلام سر بلند نکند.

رییس جمهور با بیان اینکه برگزاری این نشست می‌تواند در ارتقای وحدت میان مسلمانان بسیار نقش آفرین باشد، افزود: نقش علما، برجستگان، فرهیختگان، تاریخ‌سازان، آینده‌سازان بی‌بدیل است. امروز اتحاد برای ما نه یک تاکتیک بلکه یک راهبرد و استراتژی بسیار اساسی است. مقتدای بصیرت‌آفرین ما امام خامنه‌ای (حفظ‌الله تعالی) همواره بر این راهبرد به عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر در عالم اسلام و تحت عنوان اینکه امروز وحدت و اعتصام به ریسمان الهی و حب‌‌الله یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، تاکید کردند.

آیت‌الله رییسی اظهار داشت: معنای این سخن و ترجمان این نگاه آن است که هر کس در هر کجا با قلم، بیان، عمل، با فعل و ترک فعل به وحدت عالم اسلام کمک کند، در جهت راهبرد ضروری جهان اسلام حرکت کرده است و هر کس بداند یا نداند، بخواهد یا نخواهد، با قلمش، بیانش، فعلش، ترک فعلش، در جهان اسلام ایجاد تفرقه کند، حتماً در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است.

امروز همه مسلمانان وظیفه دارند توانمندی‌های جهان اسلام و ناتوانی دشمن را تبیین کنند

رییس جمهور با اشاره به اینکه دشمنان در مقابل راهبرد وحدت موج اسلام هراسی به راه انداختند، تصریح کرد: برای ترویج اسلام‌هراسی جریان تروریسم و بسیاری از توطئه‌ها و فتنه‌های دیگر را در عالم اسلام به راه انداختند، اما آنچه که توانست توطئه‌های آنها را نقش برآب کند، انسجام، وحدت، یکپارچکی، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی و در یک کلام بصیرت بود.

رییسی با بیان اینکه چهره‌های با بصیرت در جهان اسلام بسیار نقش‌آفرین بودند، خاطرنشان کرد: شهدای ما در همه عالم اسلام، در جهت بصیرت‌آفرینی بسیار نقش‌آفرین بودند و امروز نقش مهم علما و فرهیختگان آن است که به روش‌های مختلف تبیین، بصیرت‌افزایی و معرفت‌افزایی کنند.

رییس جمهور با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی برای جهاد تبیین گفت: امروز همه وظیفه دارند به هر وسیله‌ای که می‌توانند روشنگری کنند و هم جایگاه اسلام و مسلمانان و هم وضعیت دشمن و ناتوانی او را تبیین کنند که در عین ادعای قدرتمندی بسیار ناتوان است.

آیت‌الله رییسی اضافه کرد: امروز همه وظیفه دارند در جهاد تبیین بگویند که دشمن به ظاهر خود را توانمند و دارای منطق جلوه می‌دهد، اما منطق، استدلال، بیان محکم و قول سدید را نمی‌فهمد، شیطان بر قلب‌ها و دل‌هایشان مسلط شده و نمی‌توانند حقایق را درک کنند. نمی‌توانند نورانیت نور را دیده و نمی‌توانند استدلال و منطق را درک کنند.

پیام مقاومت و ایستادگی انقلاب اسلامی در مقابل دشمن در عمل جواب داده است

رییس جمهور با تاکید بر اینکه راه رسیدن به این هدف، ایستادگی و مقاومت است، اظهار داشت: آنانی که فکر می‌کردند، راه نجات فلسطین در میزهای مذاکره است و فکر می‌کردند، با کسانی که منطق نمی‌فهمند، می‌شود حرف زد و سخن گفت، اشتباه کردند. امروز جریان سازش با رژیم صهیونیستی شکست خورده و جریان و فرهنگ مقاومت پیروز و موفق شده است.

رییسی با طرح این سوال که مگر قرارداد شرم‌الشیخ، اسلو یا کمپ دیوید کاری از پیش برد و اساسا مگر صهیونیست‌ها به قراردادها معتقد و پایبندند، تصریح کرد: آنها میثاق‌شکن هستند. رژیم صهیونیستی میثاق و پیمان نمی‌فهمد چرا که اگر به پیمان معتقد بودند به آن وفادار می‌ماندند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: در مقابل کسانی که میثاق شکن هستند، چه باید کرد، منطق رفتار با چنین کسانی مقاومت و ایستادگی است؛ کاری که فلسطینی‌ها و لبنانی‌های عزیز و گروه‌های فلسطینی و لبنانی و حزب‌الله و حماس و دیگر گروه‌های مقاوم کردند. امروز ابتکار عمل به دست مجاهدین است. تا دیروز ابتکار عمل به دست بعضی از سازمان‌های به ظاهر آزادی‌بخش در میزهای مذاکره بود، ولی پیام انقلاب اسلامی، پیام مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمن بود و این پیام جواب داد.

کشورهای اسلامی و مسلمانان اولویت همکاری ما در سیاست خارجی هستند

رییس جمهور در ادامه بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی در کنار روابط فرهنگی بین مسلمانان تاکید کرد و افزود: آنچه امروزلازم است به عنوان یک ضرورت در این نشست مورد تاکید قرار گیرد، حفظ وحدت و انسجام بین همه مسلمانان در کنار بحث و بررسی موارد اختلافی در قالب نشست‌های علمی، پژوهشی و کار تحقیقاتی بدور از برخی تعصبات است که همواره در بین بزرگان دینی در طول تاریخ هم وجود داشته است.

رییسی عشق به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را به عنوان یکی از محورهای مهم وحدت و اتفاق در بین مسلمین دانست و تصریح کرد: وجود مقدس امام صادق(ع) در سیره طیبه‌شان همواره بر این نگاه تقریبی در بین مذاهب تاکید داشته اند و در سیره و سلوک دیگر ائمه هدی(ع) نیز می‌توان نشانه‌های بسیاری برای این نگاه تقریبی پیدا کرد.

رییس جمهور با بیان اینکه با تفکر و اندیشه تقریبی است که می‌توان هم افزایی ایجاد کرد و کارها را پیش برد، افزود: نگاه تکفیری که در آن تفرقه و حقد و کینه باشد بسیار مضر و خطرناک است و این نگاه حتما باید به دست توانای شما علما و فرهیختگان به حاشیه رانده شود.

رییس جمهور با اشاره به جنگ‌های ۲۲ روزه، ۳۳ روزه و ۸ روزه، تنها راه مقابله با رژیم صهیونیستی را ایستادگی و مقاومت دانست و گفت: رژیم صهیونیستی چیزی از مذاکره و منطق نمی‌داند. امروز با ابتنای به داشته‌ها و سرمایه‌های بسیار می‌توان در مقابل آنها ایستادگی کرد.

رییسی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران علاوه بر سیاست حمایت از جریان مقاومت در جهان اسلام، ارتباط با کشورهای اسلامی و مسلمانان را در سیاست خارجی‌ خود به عنوان یک اولویت انتخاب کرده است، اظهار داشت: روابط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با کشورهای همسایه و مسلمان برای ما اولویت دارند. کشورهای اسلامی و مسلمانان اولویت همکاری ما در سیاست خارجی هستند.

ملت‌های مسلمان به هیچ وجه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را نمی‌پذیرند

آیت‌الله رییسی عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای اسلامی و دولت‌های سست‌ عنصر را امنیت‌ساز ندانسته و آن را حاصل رفتار دولت‌ها‌ سست و نه ملت‌های مسلمان دانست و خاطرنشان کرد: آیا مردم این کشورها هم عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را می‌پذیرند؟ هرگز. به هیچ عنوان ملت‌های مسلمان در منطقه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را نپذیرفته و نخواهند پذیرفت.

رییس جمهور عادی سازی روابط برخی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی را سیاسی دانست و افزود: مگر می‌شود ملت‌های مسلمان دلشان با کسانی که کودک و زن می‌کشند، خانه بر سر مردم ویران می‌کنند و زندان بزرگی به عنوان غزه ایجاد کرده‌اند صاف شود؟ هرگز؛ آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی تصور می‌کنند این قضیه برایشان امنیت‌ساز است در حالی که هرگز امنیت‌ساز نخواهد بود.

رییسی با اشاره به ترفند دشمنان در تفرقه‌افکنی میان دولت‌ها و ملت‌های اسلامی، ایجاد بازار تسلیحاتی برای فروش سلاح‌های آمریکایی و غربی در منطقه و تصاحب منافع کشورها تصریح کرد: دشمنان تصور می‌کنند با این اقدامات مساله اول جهان اسلام به حاشیه رانده خواهد شد، زهی خیال باطل؛ امروز همچنان قدس شریف و فلسطین، مسأله اول جهان اسلام و مسلمانان است. اگر روز قدس وجود دارد، برای نماد و نمود اعلام نظر است و الا مسلمانان همواره به آزادی قدس می‌اندیشند و حرکت‌شان در این مسیر است.

کینه دشمنان از ایران به دلیل سیاست مبارزه با ظلم، تروریسم و جریان تکفیر است

آیت‌الله رییسی سیاست و برنامه اصلی جمهوری اسلامی ایران را مبارزه با ظلم، تروریسم و جریان تکفیر دانست و اظهار داشت: حقد و کینه دشمنان جمهوری اسلامی ایران نسبت به این نظام هم به همین دلیل است. آنها مدعی مبارزه با تروریسم هستند، اما همه می‌دانند قهرمان مبارزه با تروریسم در منطقه و جهان آقای حاج قاسم سلیمانی رضوان الله تعالی علیه و آقای المهندس و بسیاری از نیروهای مجاهد در منطقه هستند که اینجا را از لوث وجود داعش پاکسازی کردند.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه قهرمان مبارزه با تروریسم شهید حاج قاسم سلیمانی بود، افزود: آمریکایی‌ها در مبارزات انتخاباتی خودشان و از تریبون رسمی اعلام کردند داعش را ما تشکیل دادیم.

امروز مدعیان دفاع از حقوق بشر، خود بزرگترین ناقضان حقوق بشر هستند

رییسی با طرح این سوال که معنای شهادت شهید سلیمانی طرفداری از تروریسم است یا مبارزه با تروریسم؟ اظهار داشت: آنهایی که امروز مدعی حقوق انسان و بشر هستند، خودشان در جایگاه ضدیت با حقوق بشر قرار دارند. بزرگترین ناقضان حقوق بشر خود آمریکایی‌ها، رژیم صهیونیستی و بعضی از کشورهای غربی هستند که امروز پُز دفاع از حقوق بشر را در عالم می‌دهند. کارنامه آنها را در عملکردشان با مردم خودشان و عالم ببینید.

آیت‌الله رییسی با اشاره کارنامه سیاه مدعیان حقوق بشر در ۷۰ سال جنایت علیه ملت فلسطین گفت: قطعا اگر کیفرخواستی تنظیم شود، طومار بلندی از جرایمی که اینها علیه بشریت مرتکب شدند، ایجاد خواهد شد و امروز وظیفه فرهیختگان است که به رغم امپراتوری رسانه ای دشمن، مردم جهان را نسبت به این سیاست دوگانه مدعیان حقوق بشر آگاه کنند که چگونه علیه بشریت جنایت روا می دارند و بعد داعیه حقوق انسان را دارند.

صلح و ثبات و امنیت پایدار در منطقه در گرو وحدت و اتحاد مسلمانان است

رییس جمهور در ادامه صلح و ثبات و امنیت پایدار در منطقه را در گرو وحدت و اتحاد مسلمانان دانست و افزود: نتیجه رسیدن به درک مشترک در این نشست حتماً می‌تواند صلح و امنیت پایدار در منطقه و در میان کشورهای اسلامی باشد.

رییسی خودیابی واتکا به داشته‌ها و اشتراکات مذهبی و دینی میان کشورهای اسلامی را امر مهم و ضروری قلمداد کرد و گفت: مسأله مهمی که بارها از سوی جمهوری اسلامی ایران بر آن تأکید شده، نه فقط گفتگو بین مذاهب اسلامی که گفتگوی بین ادیان است که در سیره امامان و پیشوایان ما و همچنین بزرگان شیعه و سنی همواره مورد توجه بوده و این گفتگوها می‌تواند بسیاری از اختلافات را مرتفع کند.