۰ نفر

حمید رسایی:

اگر هم بنا باشد یک واجبی به دلیل اضطرار تعطیل بشود، تشخیص آن با حاکم اسلامی است/ احکام الهی تابع رای اکثریت نیست

۳ مهر ۱۴۰۱، ۱۶:۲۸
کد خبر: 670341
اگر هم بنا باشد یک واجبی به دلیل اضطرار تعطیل بشود، تشخیص آن با حاکم اسلامی است/ احکام الهی تابع رای اکثریت نیست

نماینده پیشین مجلس در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: اگر هم بنا باشد یک واجبی به دلیل اضطرار تعطیل بشود، تشخیص این موضوع در حد و جایگاهی نیست که هر کسی صبح از خواب بیدار شد نظر بدهد. حاکم اسلامی تشخیص می‌دهد که ممکن است یک واجب مهمتری از بین برود، برای همین واجبی که اهمیت کمتری دارد را تعطیل می‎کند.

اقتصادآنلاین ـ پرستو بهرامی راد؛ حمید رسایی، نماینده پیشین مجلس در خصوص اجرا شدن امر به معروف و نهی از منکر گفت: اولاً واجب شرعی وجودش متاثر از اینکه اکثر جامعه پذیرند یا نپذیرند، نیست. دوماً شما چگونه می‌خواهید بفهمید که اکثریت جامعه این واجب شرعی را می‌خواهند یا نمی‌خواهند؟ راهی برای این وجود ندارد. احکام الهی اینگونه نیست که تابع رای اکثریت باشد.

رسایی در ادامه مطرح کرد: واجب الی یوم القیامه واجب است و حرام الی یوم القیامه حرام است. منتهی اگر هم بنا باشد یک واجبی به دلیل اضطرار تعطیل بشود، تشخیص این موضوع در حد و جایگاهی نیست که هر کسی صبح از خواب بیدار شد نظر بدهد. حاکم اسلامی تشخیص می‌دهد که ممکن است یک واجب مهمتری از بین برود، برای همین واجبی که اهمیت کمتری دارد را تعطیل می‎کند، ولی تشخیص این موضوع با حاکم است. البته حاکم براساس هوای نفس نباید نظر بدهد و باید براساس مصلحت جامعه اسلامی و واقعیت‌های عینی بیرون نظر دهد، نه اینکه با نظر رسانه‌ها یا فریاد چند نفر تحت تاثیر قرار بگیرد.

این نماینده سابق مطرح کرد: کار پلیس امر به معروف و نهی از منکر نیست و این کار را نمی‌کند. قانونی وجود دارد و پلیس این قانون را باید اجرا کند. برهمین اساس برای اجرای آن قانون به بعضی تذکر می‌دهند. مثل قانون راهنمایی و رانندگی که پلیس تذکر می‌دهد و اگر طرف انجام ندهد قانون‌های دیگر را اعمال می‎کند. پلیس نمی‌رود امر به معروف و نهی از منکر کند. 

وی در ادامه توضیح داد: شاید شما بگویید این کاری که امروز پلیس انجام می‎دهد، چه در موضوع راهنمایی و رانندگی و چه در موضوع امر به معروف و نهی از منکر اشکالاتی دارد که باید این اشکالات برطرف شود. اگر واقعاً اشکالاتی وجود دارد باید برطرف شود. همچنین امر به معروف و نهی از منکر تابع شرایط خودش است. کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند باید آداب آن را بلد باشد و شرایط آن را رعایت کند.