۰ نفر

با انتقاد از سدسازی ترکیه در طرح داپ؛

رفیعی: دستگاه دیپلماسی به فکر آب های جنوب و شرق کشور باشد

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۹:۰۰
کد خبر: 636309
رفیعی: دستگاه دیپلماسی به فکر آب های جنوب و شرق کشور باشد

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: امروز سوال از وزیر را دیگر اثرگذار نمی‌دانیم. چرا که سدسازی‌ها در کوتاه مدت اتفاق نیفتاده و یک سناریوی تقریباً 20 ساله است و‌ آنطور که پیداست طرح های آن از مدتها پیش برنامه ریزی و زیر ساخت های آن تقویت شده است.

اقتصادآنلاین – پرستو بهرامی‌راد؛ سمیه رفیعی، رییس فراکسیون محیط زیست مجلس در رابطه با سوال از وزیر در مجلس و شرایط پیش آمده گفت: تا به امروز هیچ وقت به دیپلماسی آب نپرداخته‌ایم و این یک بخش مغفول مانده در دیپلماسی ما است. اینکه امروز در صحن علنی این موضوع مطرح می‌شود از نظر من اتفاق خوب و درستی است. 

این نماینده در ادامه توضیح داد: با توجه به اینکه طراحی و برنامه‌ریزی طرح داپ ترکیه از مدتها پیش انجام شده و زیرساخت‌های آن تکمیل شده است، اگر قرار به انجام مذاکره‌ای بود باید در همان زمان صورت می‌گرفت تا مساله با در پیش گرفتن روند دیپلماسی حل شود اما این کار اکنون بی فایده است چرا که پروژه حتی به بهره برداری رسیده است. 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شخصاً برای بررسی روند کارآیی وزارت خارجه در خصوص سدسازی‌ها به وزارت خارجه رفته‌ام، توضیح داد: در واقع برآیند من این بود که برخی اقدامات از سوی وزارت خارجه انجام شده ولی خیلی از آنها ناقص بود. البته آنها به چند نکته اشاره کردند که بسیار درست بود و آن اینکه باید دست وزارت خارجه ایران را برای انجام مذاکرات باز بگذاریم اما در واقع و متاسفانه دست وزارت خارجه خالی است و متاسفانه مطالعاتی در این زمینه وجود نداشته است.

او در ادامه تصریح کرد: درباره یک موضوع در بحث دیپلماسی، به غیر از محیط زیست نیاز به اعلام نظر یک دستگاه تخصصی دیگر هم بود و هر دو دستگاه تخصصی که در این حوزه ورود کرده بودند، اطلاعاتی ارائه دادند که بیش از 80 درصد باهم همخوانی نداشت. 

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی تکلیف مشخص نیست، ادامه داد: در این مسائل وزارت خارجه باید به کدام یک از نظرات و مطالعات استناد کند؟ در واقع مساله این است که ما یک خلاء وحشتناک در این حوزه داریم. 

رفیعی این شرایط را عامل اصلی بی نتیجه ماندن اقدامات اثرگذار دانست و عنوان کرد: به وزارت خارجه توصیه می‌کنم به اقداماتی که در شرق، شمال شرق و جنوب ایران است، توجه کنند. ما رسماً در مورد جنوب و شرق ایران هیچ صدایی از رسانه‌ها نمی‌شنویم. در مورد این اقدامات، امروز باید وارد مذاکره شویم و سهم ایران را مطالبه کنیم. حتی اگر مطالعات کامل نباشد دستگاه دیپلماسی باید کار خود را در این زمینه انجام دهد.