۰ نفر

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها؛

بنزین، دارو و نان گران نمی ‌شود

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۹:۳۸
کد خبر: 634641
بنزین، دارو و نان گران نمی ‌شود

افزایش قیمت آرد ترس از بالا رفتن قیمت نان و اقلام دیگر را در پی داشته است. شب گذشته دولت یارانه‌ ای را به حساب مردم واریز کرده و طبق خبرها امکان توزیع کالا برگ برای دهک‌های پایین جامعه وجود دارد. حذف ارز ترجیحی از برخی کالاها ترس افزایش قیمت‌ها را در جامعه ایجاد کرده است. ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: بنزین، دارو و نان گران نمی‌شود. اما شیوه پرداخت یارانه آن‌ها عادلانه می‌شود.

اقتصادآنلاین - پرستو بهرامی‌راد؛ شرایط اقتصادی جامعه به شدت نگرانی‌ها را افزایش داده است. در حالی که پرونده احیای برجام بلاتکلیف مانده و تحریم‌ها فشار بسیاری بر مردم وارده کرده، روند افزایش قیمت کالاهای اساسی ادامه یافته است. ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در خصوص یارانه مسائل کلیدی مثل بنزین، دارو و نان گفت: بنزین، دارو و نان گران نمی‌شود. اما شیوه پرداخت یارانه آن‌ها عادلانه می‌شود. امروز یارانه دارو به جای هزینه شدن برای تولید به شرکت‌های وارد کننده تخصیص می‌یابد. این بدان معناست که عملاً به شرکت‌های واردکننده رانت می‌دهیم تا از خارج دارو وارد کنند و این روندی اشتباه است.

ابوترابی با بیان اینکه شیوه به این صورت می‌شود که به بیمه یارانه پرداخت می‌شود و با نسخه الکترونیک به بیمار از آن پس به دارو تعلق می‌گیرد، توضیح داد: 20 درصد داروها با ارز ۴۲۰۰هزار تومانی از خارج کشور وارد می‌شود. پس از آن به کشورهای همسایه از ایران با قیمت جهانی قاچاق می‌شود. پس می‌توانیم از این 20 تا 25 درصد داروی قاچاق جلوگیری کنیم. در واقع به جای اینکه واردکننده یارانه بگیرد به حلقه آخر یعنی بیمار داده می‌شود.

ابوترابی درباره یارانه نان عنوان کرد: یارانه نان باقی می‌ماند. در واقع کارت یارانه‌ها در حساب نانوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما همان پول قبلی پرداخت می‌شود. پس به جای حلقه وسط که معمولاً مشخص نبود و منجر به فساد می‌شد، در این روش یارانه آرد را به مصرف‌کننده که حلقه آخر است، تعلق می‌گیرد.

 نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ در مورد بنزین هم یارانه ادامه پیدا می‌کند، اما بقیه موارد از طریق دهک‌بندی و یارانه مستقیم به مصرف کننده می‌رسد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد ضعف دولت در شناسایی افراد برای تخصیص یارانه‌ها تصریح کرد: بانک اطلاعاتی سامانه رفاه ایرانیان ضعف‌هایی دارد که به مرور تقویت می‌شود. خانواده‌های ایرانی بر اساس درآمد و هزینه به ده دهک تقسیم می‌شوند و اطلاعات به مرور کامل می‌شود و همه ایرانیان براساس دهک‌بندی‌ها یارانه می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: در کمیسیون قضایی به دنبال این هستیم که کار را فراتر ببریم و حتی افرادی که از پرداخت بدهی‌های خود ناتوانند را هم با قسط بندی مشکل‌شان را حل کنیم بر این اساس حتی اقساط بدهی آنها را در رای دادگاه و هزینه دادرسی بر اساس دهک‌ها تقسیم‌بندی خواهیم کرد.