۰ نفر

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده؛

موازین شرعی در مراجعه زنان به مراکز درمانی رعایت نمی شود

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۸:۴۱
کد خبر: 633702
موازین شرعی در مراجعه زنان به مراکز درمانی رعایت نمی شود

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: هرچند در قانون جوانی جمعیت به مسایل اقتصادی و تامین خانواده ها و جوانان بسیار تاکید شده است اما مساله اصلی در جوانی جمعیت، فرهنگی و سبک زندگی خانواده هاست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، انسیه خزعلی عصر شنبه در همایش سراسری مشاوران بانوان روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور در مشهد افزود: در خانواده های ثروتمند کمبود جمعیت و عدم توجه به آن خیلی بیشتر است.
وی ادامه داد: مسلط شدن نگاه فردگرایانه و لیبرالی و اصالت یافتن خوشیهای زودگذر برای جوانان که حتی بر منفعت آینده و زمانهای دورتر خود و کشورشان ترجیح می یابد از خطراتی است که به شدت جامعه ما را تهدید می کند.
او اضافه کرد: دولت برای ترغیب مردم به افزایش جمعیت، نگاه دوراندیشانه مبتنی بر پیر شدن جمعیت و تبعات ناگوار ناشی از آن را دارد و این در حالی است که در شرایط دشوار اقتصادی کنونی در کشور، برخی صدایشان درآمده که چرا دولت ترغیب به افزایش جمعیت دارد وقتی که نمی تواند همین جمعیت را تامین کند اما دولت می داند که پیر شدن جمعیت هزینه اش زیاد و بسیار خطرناک است از این رو در مقطعی از زمان برخی مسایل را تحمل می کند تا کشور را جوان نگه دارد و بتواند سرمایه بزرگ انسانی را حفظ کند.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر سلامت جسمی، روانی، فکری و آموزشی زنان گفت: یکی از نقیصه ها در بحث سلامت، تامین سلامت آموزشی است چرا که گاهی اوقات آموزش های صحیحی به زنان و خانواده های جامعه داده نمی شود یا آموزشها کامل نیست و اشتباه ارایه شده و یا آموزشها در جای خودش قرار نگرفته است.
خزعلی افزود: این خلا در سلامت آموزشی زنان و خانواده، مسوولیت مشاوران زن روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور را بیشتر می کند تا سلامت زنان و به تبع آن سلامت خانواده ها بیشتر حفظ شود زیرا محور سلامت در جامعه ما خانواده و محور خانواده زن است و اگر زنان ما آگاه، توانمند، صالح و سالم باشند جامعه سالمی خواهیم داشت.
وی اضافه کرد: تمرکز بر سلامت زنان یکی از مسائلی است که هر چه هزینه در این بخش شود به منزله سرمایه گذاری، منفعت و نگاه دوراندیشانه به آینده است، زنی که مایه آرامش، سکون، ثبات و رویکرد مثبت جامعه در خانواده است، اول باید خود دارای آرامش فکری، روحی و جسمی باشد و این وظیفه ما مسوولان امور بانوان است که شرایط را برای سالم بودن زنان فراهم کنیم.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: درست است که اکنون در شرایط سخت اقتصادی هستیم و دولت دارد خطر می کند و هزینه ها را برای داشتن ثبات آینده می پذیرد تا از بروز بسیاری از تورم ها و فشارها جلوگیری کند اما اگر این مساله را رها کند، ممکن است شرایط در آینده بسیار وحشتناک و غیرقابل تحمل شود.
خزعلی افزود: در وهله نخست باید سرمایه انسانی به لحاظ کمی و کیفی حفظ شود و حفظ این سرمایه از نظر کیفی به این دلیل است که اگر جوان یا نوجوان از هویت اصیل خود خالی شد و نگاه، هویت و سبک زندگی دیگری به او رسوخ کرد دوباره جمعیت را از دست داده ایم و با مساله مهاجرت و کمبود کمی جمعیت مواجه خواهیم شد.
وی با اشاره به قانون انطباق امور اداری و فنی موسسات پزشکی اظهار داشت: اجرای این قانون بسیار ضعیف شده و گلایه زنان را به دنبال داشته است زیرا بسیاری از موازین شرعی در مراجعه زنان به مراکز درمانی و بیمارستانها رعایت نمی شود حال آن که در کشورهای اروپایی وقتی ببینند بیمار، خواهان خدمات خاصی است به او اهمیت می دهند و این جای تاسف دارد که در کشور ما به این مساله کمتر اهمیت می دهند.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: هم اکنون در برخی مراکز قضایی مربوط به آسیبهای مرتبط با زنان و کودکان شرایطی فراهم شده است که دیگر زنان خودسرپرست یا بدسرپرست آسیب دیده مجبور نشوند در ادارات مختلف پیگیر مسایل خود باشد.
خزعلی به مصوبه ارتقای جایگاه مشاوران زن در ستاد ملی زنان و خانواده اشاره کرد و گفت: اخیرا با ابلاغ این مصوبه که در ۶ بند به تصویب رسیده، پستی در حد معاونت یا مدیر کلی به زنان مشاور داده می شود چون مشاوران زن پیشتر فقط سمت انشایی داشتند و پستها از مشاوره ها گرفته شده بود و شرایط شغلی مناسب و اختیارات لازم به آنان داده نشده بود.
وی اضافه کرد: ارتقای جایگاه مشاوران زن با حمایت جدی و دستور شخص رییس جمهور پیگیری و تصویب شد تا جایگاه مناسبی برای مشاوران در نظر گرفته شده باشد و آنان بتوانند پیگیر حفظ و ارتقای جایگاه خانواده و جوانی جمعیت و نظارت بر اجرای قوانین مختلف مرتبط با زنان و خانواده در دستگاه های اجرایی باشند.