۰ نفر

جعفر تشکرى هاشمى؛

تنها عامل تصادفات جاده ای کیفیت خودرو نیست

۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۹:۳۰
کد خبر: 631724
تنها عامل تصادفات جاده ای کیفیت خودرو نیست

خودروهای تولید داخل و حادثه های جاده ای و درون شهری ناشی از کیفیت پایین خودروهای داخلی، تبدیل به یکی از نگرانی‌های جدی شده است. به نظر می رسد امنیت در رانندگی با خودروهای داخلی به رویایی تبدیل شده است. این موضوع امنیت شهروندان تهرانی در شهری با اتوبان‎ های عریض و طویل و جمعیت بالا را بیش از پیش به خطر انداخته است. جعفر تشکرى هاشمى، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شوراى اسلامى شهر تهران در مورد واکنش شورای شهر و شهرداری تهران به شرایط تصادفات و عدم امنیت خودروهای تولید داخل با اقتصادآنلاین صحبت کرده است.

اقتصادآنلاین – پرستو بهرامی‌راد؛ در تصادفات رانندگی مسائل مختلفی دخیل است، اما امنیت نداشتن خودروهای داخلی نقش قابل توجهی در این داستان بازی می‌کند. بسیاری منع واردات خودروهای خارجی و عدم وجود بازار رقابتی را عامل اصلی این اتفاقات می‎دانند. 

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شوراى اسلامى شهر تهران در مورد نظر شورای شهر در خصوص کیفیت پایین خودروهای تولید داخل گفت: در بحث تصادفات سه عنصر کلیدی و موثر وجود دارد؛ خودرو، راه و محیط و عوامل انسانی. آنچه مطالعات، تحقیقات و پژوهش‌ها نشان می‌دهد این است که عامل انسانی نقش بسیار مهمی در این زمینه دارد. 

وی با بیان اینکه گاهی مواقع ما اهم فی الاهم را در نظر نمی‌گیریم، تاکید کرد: باید متوجه این موضوع باشیم که نمی‌توان همه نگاه‌ها‌ را به سمت کیفیت خودروهای داخلی معطوف کرد. 

عضو شورای شهر تهران با طرح این سوال که آیا در کشورهای دیگر که کیفیت خودروها مطلوب است، تصادفی رخ نمی دهد؟ پاسخ داد: بدون شک ما در کشور خودروهایی داریم که بی کیفیت هستند. ولی نباید تنها خودروها را عامل حوادث بدانیم. خودرو قطعاً عاملی تعیین کننده در لحظه حادثه است و مقاومت لازم را باید داشته باشد. 

وی ادامه داد: اما بخش دیگر مربوط به رفتار اجتماعی است. ما در موضوع آموزش شهروندی در مباحث مربوط به مهارت‌ها و آموزش‌های عمومی عقب ماندگی‌های بسیار زیادی داریم. رفتارهای خشنی که در سطح شهر می‌بینید ربطی به کیفیت و قدیمی بودن خودروها ندارد. 

تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه جاده‌ها و مسیرها هم عاملی تعیین کننده در این زمینه هستند، تصریح کرد: جاده‌های ما پر خطر هستند و این مساله باید حل شود. ضمن اینکه بحث خودرو موضوع مهمی است و ما در این باره تذکر داده‌ایم و پیگیری هم کرده‌ایم. در بخش حمل و نقل عمومی هم تلاش ما بر این است که بهترین‌ها در نظر بگیریم