۰ نفر

رییس کمیسیون عمران شورای شهر خبر داد؛

اگر پول باشد، تحریم بهانه است

۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۹:۳۰
کد خبر: 631204
اگر پول باشد، تحریم بهانه است

اگر مشتری اتوبوس‌‌های بی‌آر تی در سطح شهر تهران باشید، کاهش چشمگیر اتوبوس‌ها بعد از تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ به چشمتان آمده است. با حضوری شدن مدارس، دانشگاه‌ها و مشاغل مختلف هجوم مسافران نیز نسبت به اتوبوس‌ها بسیار بیشتر شده است. جعفر تشکرى هاشمى، رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شوراى اسلامى شهر تهران در این راستا در گفت‌وگویی به سوالات اقتصاد آنلاین پاسخ داده است.

اقتصادآنلاین ـ پرستو بهرامی‌ راد؛ در شهر پرجمعیت و شلوغی مثل تهران که یک کلان شهر پر رفت و آمد محسوب می‌شود، وسایل نقلیه عمومی حرف مهمی برای گفتن دارند. در واقع تنها فرار از ترافیک و پرداخت هزینه کمتر برای رفت ‌و آمد می‌تواند استفاده از اتوبوس و مترو باشد. 

پس از تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ شاهد مشکلات جدی در میزان وسایل نقلیه عمومی هستیم. حجم مسافران زیادی که مدت زمان زیادی در انتظار اتوبوس و مترو هستند، هر روز هم بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی رفت و آمد در تهران از هر زمان دیگری سخت‌تر به نظر می‌رسد.

رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شوراى اسلامى شهر در خصوص کاهش یافتن بی‌آر تی‌های تهران گفت: آمار اتوبوس‌های فعال خیلی در تهران کم شده است. باید برای شهر تهران ۶ الی ۷ هزار اتوبوس پیش‌بینی کنیم. 

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه در بدو شروع به کار شورای ششم ۲۲۰۰ اتوبوس فعال بود و الان به ۱۵۰۰ دستگاه رسیده است، عنوان کرد: یعنی به دلیل اینکه عمر اتوبوس‌ها گذشته و دچار فرسودگی زیادی شده‌اند و از چرخه خارج می‌شوند. این تذکر را هم من در جلسه قبل به شهردار دادم که باید اقدامات فوری برای تعمیرات اتوبوس‌ها و خرید اتوبوس جدید صورت گیرد.

او در ادامه بیان کرد: عدم واردات اتوبوس اصلاً ربطی به تحریم ندارد. متاسفانه خیلی از دستگاه‌ها کم ‌کاری‌ها و عقب ماندگی‌ها را با عنوان تحریم مطرح می‌کنند که اصلاً اینگونه نیست. در صورتی که پول مورد نیاز وجود داشته باشد می‌توان تعدادی از دستگاه‌های مورد نیاز را در داخل کشور ساخت و یا واردات انجام داد. 

رییس کمیسیون عمران شورای شهر با اشاره به اینکه از سوی دیگر می‌توان اتوبوس‌ها را تعمیر کرد، چون قطعات آنها در داخل وجود دارد، توضیح داد: درحال‌حاضر مشکل ما تامین منابع است که باید در اختیار واحدها در بحث تعمیرات اتوبوس‌های شرکت واحد قرار گیرد. 

وی افزود: در بحث مترو هم با همین مسئله روبه‌رو هستیم که خرابی‌های متعدد قطارهای مترو و تاخیرهایی که وجود دارد به سبب فرسودگی رخ داده است و باید مورد رسیدگی قرار گیرد. 

رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شوراى اسلامى شهر با بیان اینکه ما برای تامین منابع هم بودجه داریم، تصریح کرد: شهردار پیشنهاد داد و بر همین اساس بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان در امسال برای شهرداری تهران بودجه پیش‌بینی کردیم که بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان آن را برای بحث عمران و حمل‌ونقل گذاشتیم که شهرداری منابع را به‌تدریج جذب کند و به همان نسبت کارهای عقب مانده قبلی را جبران کند. 

وی عنوان کرد: ضمن اینکه گاهی لازم است شهرداری اقداماتی را به فوریت شروع کند و به کسانی که خدمات انجام می‌دهند، واگذار کنند.