۰ نفر

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران؛

۸۰ درصد تهرانی ها زیر خط فقر مسکن هستند

۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۳۸
کد خبر: 631050
۸۰ درصد تهرانی ها زیر خط فقر مسکن هستند

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران گفت: اگر بتوانیم در زمینه حمل و نقل در راستای ایجاد جذابیت، سهولت، کیفیت و سرعت پیش برویم بهترین نسخه برای حل ترافیک و آلودگی شهر تهران است.

اقتصادآنلاین - پرستو بهرامی راد؛ جعفر بندی شربیانی در شصت و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تهران در سه لایه پایتخت، حوزه شهری و کلانشهر باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: وقتی سخن از روزهای پایتخت سخن می‌گوییم و تصمیم گیری می‌کنیم در مورد بیش از ۱۳ میلیون نفر صحبت می‌کنیم و در نرخ گذاری، مترو سربار کرج را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه خدمات تهران در حاشیه باید یکی از راه‌های مدیریت مسائل و چالش‌های اصلی تهران باشد، افزود: با این نگاه در شورای شهرستان ری در برابر خدمات متقابل، از ظرفیت شهرداری تهران برای شهرهای حاشیه این شهرستان استفاده کنیم.

شربیانی ضمن تشکر از شهردار تهران برای اختصاص اتوبوس به حسن آباد فشافویه، بیان کرد: اهالی حسن آباد فشافویه درخواستی مبنی بر راه اندازی اتوبوس حسن آباد به مترو تهران داشتند که اسفندماه سال قبل این تقاضا را از شهردار تهران، معاونت حمل و نقل و شرکت اتوبوسرانی داشتیم که نظر شهردار تهران نسبت به این موضوع مثبت بود و امروز صبح چهار دستگاه اتوبوس از طریق اتوبوسرانی تهران به مردم منطقه تحویل داده شد و یکی از دغدغه های این مردم برطرف شد که در این زمینه از شهردار، معاون حمل و نقل و شرکت اتوبوسرانی تقدیر می کنم.

وی تأکید کرد: اگر بتوانیم در زمینه حمل و نقل در راستای ایجاد جذابیت، سهولت، کیفیت و سرعت پیش برویم بهترین نسخه برای حل ترافیک و آلودگی شهر تهران است که امیدواریم بستر این اتفاق با مدیریت شهرداری تهران و شورای ششم فراهم شود.

امانی: شهرداری آخرین وضعیت مصوبه ساماندهی کارگران فصلی را بررسی کند

عضو شورای شهر تهران از شهرداری درخواست کرد تا شهرداری آخرین وضعیت طرح ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی را بررسی و به شورای شهر ارائه دهد.

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران در جریان شصت و یکمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری با اشاره به روز جهانی کارگر گفت: در سال ۸۷, شورای سوم مصوبه‌ای تحت عنوان ساماندهی کارگران فصلی شهر تهران را به تصویب رساند.

او ادامه داد: با توجه به شرایطی که در دهه ۹۰ احتمالا افزایش هم یافته، کارگرانی که از روستاها و شهرهای دور و شهرستان ها برای کارهای یدی و عمدتا ساختمانی به تهران می آیند به دلیل اینکه متولی خاصی در شهر تهران نداشتند، محل اسکان مشخصی نداشتند، خدماتی که باید به آنها ارایه شود حداقلی بوده و در آن زمان ارایه نمی شد.

امانی با بیان اینکه با طرح بسیار خوبی که در شورای سوم مطرح شد تحت عنوان «ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی در شهر تهران» این طرح تصویب و به شهرداری ابلاغ شد، گفت: پیش بینی شد سامانه ای در شهرداری راه اندازی و کارگران در آن ثبت نام کنند و کارت شناسایی برای آنها صادر شود و مراکز اسکان کارگری برای آنها ایجاد و بیمه آنها با هماهنگی وزارت وقت کار حل و فصل شود و ستادی متشکل از شهرداری تامین اجتماعی و همه دستگاه هایی که در این زمینه مسئول هستند تشکیل شود.

عضو شورای شهر تهران گفت: تا سال ۹۶ سامانه ای هم در حوزه رفاه و خدمات اجتماعی راه اندازی و ۱۲ هزار کارگر در آن ثبت نام کردند اما از سال ۹۶ به بعد دیگر ردپایی از اقدامات شهرداری در این زمینه ندیدیم. کمیسیون اصلی این طرح کمیسیون اجتماعی بوده و دبیرخانه آن در این حوزه راه اندازی و دو نفر از معاونینی در آن عضو بودند.

امانی گفت: از معاون اجتماعی و معاونت ها خواهش می کنم آخرین وضعیت این طرح را بررسی و به روز رسانی کنند و می‌تواند به نابسامانی که در سطح مناطق با حضور کارگران فصلی شاهد هستیم کمک کند.

فلسفه سه شیفت شدن فعالیت کارکنان شهرداری تشریح شود

حبیب کاشانی دیگر عضو شورای شهر تهران گفت: مسئولان شهرداری بگویند علت سه شیفت شدن فعالیت شهرداری چیست.

کاشانی در تذکر پیش از دستور شصت و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به فیش‌های صادر شده قبل از عید، افزود: جلسات متعددی در این خصوص مطرح شد و قرار است کمیسیون شهرسازی در این رابطه تصمیم گیری کند.

وی با اشاره به سه شیفته شدن شهرداری تهران گفت: خواهش من از مسئولان شهرداری این است که بگویند علت انجام این کار چیست.

کاشانی افزود: این کار در حالی قرار است انجام شود که مسئولان شهرداری مناطق گفته‌اند تنها روزی ۲ فیش حقوقی را صادر می‌کنند.

وی گفت: هیأت تخلفات باعث نگرانی و چالش شده و این موضوع قدرت و جسارت مدیران را می‌گیرد و باید در این خصوص تصمیم‌گیری شود که آیا درست است کارمندان خودمان موضوعات را بررسی کنند.

سیاست های پیوسته و مداوم در موضوع ایمنی در تهران وجود ندارد

سید جعفر تشکرى هاشمى، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شوراى اسلامى شهر تهران تاکید کرد: اهمیت ایمنی حمل و نقل و ترافیک بر کسی پوشیده نبوده و حفظ و ارتقای ایمنی عابرین پیاده و رانندگان و کاهش تلفات ناشی از تصادفات به عنوان یکی از راهبردهای اصلی توسعه حمل و نقل شهری در دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران مورد توجه قرار گرفته است.

او در نطق پیش از دستور شصت و یکمین جلسه رسمى شوراى اسلامى شهر تهران با اشاره به در پیش رو بودن روز هفتم اردیبهشت و روز ایمنى حمل و نقل با اشاره اى به آمار جهانى تلفات و مرگ و میر در تصادفات جاده اى بر مبنای آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) درخصوص تصادفات جاده‌ای در سال ۲۰۱۸، تعداد سالانه تلفات رانندگی در جاده‌ها ۱٫۳۵ میلیون نفر بوده به طوری‌که هر ۲۴ ثانیه یک نفر در جاده‌های جهان کشته می‌شود. بر اساس همین آمار تصادفات ترافیکی اصلی‌ترین عامل مرگ و میر در بین افراد 29-5  ساله در جهان است و  میانگین مرگ و میر ناشی از تصادفات به عنوان هشتمین عامل مرگ و میر در جهان گزارش شده است. این در حالی است که سومین عامل مرگ و میر در کشور ایران مربوط به تصادفات است و ایران همچنان جزو کشورهای نا ایمن در حوزه حمل و نقل باقی مانده است. 

وى به تصادفات جاده ای تعطیلات نوروزی ١٤٠١ اشاره کرد گفت: پزشکی قانونی، آمار اولیه جانباختگان تصادفات نوروزی، را بیش از ۱۱۰۰ نفر اعلام کرده است. مطابق این گزارش در نوروز امسال به طور میانگین روزانه ۵۵ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل، روزانه ۴۹ نفر ثبت شده بود.

تشکرى هاشمى در ادامه اظهار داشت: مطابق این آمار سهم فوتی ها به ترتیب شامل  ٤١ درصد عابران پیاده، ٣٨ درصد راکب موتورسیکلت، ٨ درصد سرنشینان خودرو، ٧ درصد راننده خودرو، ٦ درصد سرنشین موتورسیکلت بوده است. این در حالی است که بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی نرخ مرگ و میر در سطح جهانی، عابران پیاده و دوچرخه سواران ٢٦ درصد از کل فوتی‌ها و استفاده کنندگان از وسایل نقلیه موتوری دو و سه چرخ ٢٨ درصد دیگر را شامل می شوند.

به گفته رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شوراى اسلامى شهر تهران ادامه داد: اصلی ترین علت تصادفات در شهر تهران نیز با سهم ٤٧/٦ درصد مربوط به کم توجهی رانندگان در رانندگی گزارش شده است و بیشترین آمار تصادفات فوتی شهر تهران بر حسب نوع معبر محل تصادفات مربوط به بزرگراه ها و خیابان های اصلی است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شوراى اسلامى شهر تهران  با بیان اینکه یکی از الزامات تبدیل شهر تهران به عنوان یک شهر ایمن، وجود ساختارهای مناسب حمل و نقلی برای آن است، گفت: متاسفانه سیاست های پیوسته و تداوم دار در موضوع ایمنی در تهران وجود ندارد و بصورت مقطعی و متناسب با نظرات مدیران دستخوش تغییرات می شود.

تشکرى هاشمى ادامه داد: رویکرد اصلی مدیریت شهری به منظور ارتقاء ایمنی حمل و نقل شهر تهران میبایست عمل به اقدامات تصریح شده در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران باشد و در طرح جامع حمل‌ و نقل و ترافیک تهران، چشم‌انداز اصلی شهر تهران اینطور تعریف شده که در سال ١٤٠٤، شهر تهران دارای سیستم حمل‌ونقلی است که کیفیت زندگی و فعالیت ساکنان شهر را مطابق با استانداردهای بین‌المللی ارتقاء می‌دهد. این امر متضمن آن است که این سیستم یکپارچه، در دسترس، روان، راحت، ایمن، پاک و در جهت توسعه اقتصادی شهری بوده و با در نظر گرفتن محدودیتهای منابع نیز قابل اجرا باشد."

وى با تاکید بر اینکه در چشم انداز طرح جامع حمل و نقل و ترافیک موضوع ایمنی حمل و نقل یکی از مهمترین کلید واژه ها است. متاسفانه تاکنون به این موضوع کلیدی توجهی نشده است. قوانین و الزامات قانونی متعددی در حوزه ایمنی وجود دارد ولی با این وجود برنامه‌ای جامع و عملیاتی در حوزه ایمنی حمل و نقل مختص شهر تهران وجود ندارد در حالیکه بر اساس بند ١٩ ماده پنجاه و پنجم برنامه ٥ ساله سوم توسعه شهر تهران، مقرر شد شهرداری برنامه عملیاتی ایمنی در حمل و نقل شهر تهران را تا پایان سال اول برنامه تهیه کند که با گذشت بیش از ٣ سال از ابلاغ برنامه سوم تاکنون این مهم  انجام نشده است.

 تشکرى هاشمى اظهار داشت:  ما امروز نیازمند بازنگری بنیادین در نوع نگاه خود به شهر هستیم. بهترین راهبردی که می‌توان برای یک شهر ایمن در نظر داشت کاهش سهم سفر با اتومبیل است. شهری که مردمانش کمتر رانندگی می‌کنند، کمتر در معرض آسیب‌های رانندگی قرار دارد. 

رئپییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شوراى اسلامى تاکید کرد:  ارتقاء ایمنی حمل و نقل درون شهری به عنوان یکی از مهمترین عوامل ایمنی شهر، از اولویت های اصلی دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران است و ضروری است شورای اسلامی شهر تهران در این زمینه نقش نظارتی خود را بیش از پیش افزایش دهد.

عباسی: شهرداری لایحه انتقال حق توسعه  شهر را به شورا بیاورد

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از شهرداری خواست که لایحه انتقال حق توسعه در شهر تهران را برای بررسی به شورا بیاورد.

مهدی عباسی،  رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود در شصت و یکمین جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه انتقال حق توسعه در تهران یک راهکار غیر تراکمی در حوزه ساختمان سازی است، گفت: این موضوع حق شهروندانی است که در راستای طرح‌های جامع و تفصیلی دچار محدودیت شدند و این مساله در مصوبات شورای عالی شهرسازی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در آبان سال گذشته در تذکری که به هیات رئیسه تقدیم شد از شهرداری خواستیم که لایحه حفاظت از بناهای ساختارمند تاریخی و طبیعی را بر مبنای  انتقال حق توسعه به شورا بیاورد، گفت: در یک جلسه که با  معاونت شهرسازی داشتیم نیز مقرر شد ظرف دو ماه این لایحه به شورا بیاید تا پلاک‌های مجاور بافت تاریخی یا پلاک‌هایی که باغ هستند و اجازه ساخت و ساز ندارند از این انتقال حق توسعه استفاده کنند و لازم است هر چه سریعتر این مسئله در شورا بررسی شود.

تهران بدترین دروازه‌های ورودی شهر را دارد 

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران گفت: به نظر من قالب گزارش شما جنبه ملی داشت و به جنبه مدیریت شهری کمتر پرداخته بود. به همین دلیل چهار موضوع را مطرح می‌کنم: دروازه‌های ورودی شهر تهران که در میان کلان شهرهای کشور تهران بدترین دروازه های ورودی را از نظر طراحی، منظر شهری و فنی مهندسی دارد. کافی است دروازه ورودی جنوب شهر و جنوب غرب را ببینید. بیشترین تصادفات را نیز معمولا در ورودی‌های شهر داریم. 

او ادامه داد: نحوه طراحی میادین در شهر تهران؛ یکی از عوامل اصلی تصادفات در تهران نحوه طراحی میادین تهران است و برای خودروهایی که می‌خواهند به مسیرهای مختلف بروند طراحی درستی انجام نگرفته است. ایمنی حمل و نقل عمومی شهر تهران؛ ایمنی اتوبوس‌ها و متروها و کمبود و ناایمن بودن پل‌ها همگی از عوامل تلفاتی است که سالانه متحمل می شویم. 

این عضو شورا با ذکر چهارمین مساله گفت: نحوه نصب تابلوهای مسیریاب در بزرگراه‌ها که باعث می‌شود افراد به سرعت عبور کنند و ناچار شوند یا در جهت مخالف حرکت کنند یا به شکل دنده عقب بیایند و باعث تصادف شود. باید برای این مباحث درون شهر فکری بکنیم و گزارشی از وضعیت داخل شهر تهیه شود.

صارمی: ۸۰ درصد تهرانی ها زیر خط فقر مسکن هستند

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت:تهران نیازمند ۱۵۰ هزار مسکن است و ۸۰ درصد تهرانی ها زیر خط فقر مسکن هستند.

حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در شصت و یکمین جلسه شورای شهر تهران درباره قرارگاه اجتماعی مسکن اظهار کرد: تهران ۱۱ درصد جمعیت کشور را در اختیار خود دارد و در بحث مسکن ملی باید آمار زیادی به تهران اختصاص یابد عمده تلاش دولت برای ساخت مسکن ملی باید در تهران باشد.

وی ادامه داد: بر اساس شاخص‌های جهانی تنها دمشق وضعیتی بدتر از تهران دارد و این درحالی است که در قانون شهرداری ملزم به برنامه‌ریزی در خصوص مسکن است همچنین شهرداری مکلف به بهسازی و نوسازی است.

صارمی درباره اهداف قرارگاه اجتماعی مسکن گفت: تقویت پژوهش‌های کاربردی در حوزه مسکن و برنامه ریزی جهت ایجاد سازوکارهای تأمین مسکن گروه‌های کم برخوردار از اولیت‌های این قرارگاه است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: اگر دولت از ظرفیت شهرداری‌ها برای ساخت مسکن استفاده کند قطعاً عملکرد خوبی از خود به جای می‌گذارد.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر نیاز به مسکن افزایش یافته است گفت: شهر تهران با افزایش جمعیت مواجه است و از سویی دیگر قیمت خانه‌ها افزایش یافته است که توجه به این موضوعات در دستور کار قرارگاه اجتماعی مسکن است.

صارمی ادامه داد: شهرداری نسبت به رفاه و کیفیت شهر تهران بی تفاوت نیست و در بحث افزایش مسکن به دنبال جلب مشارکت مردم و نقش آفرینی بخش خصوصی هستیم و در این راستا اعطای پروانه ساخت تسهیل میابد و به دنبال این هستیم که آمار اعطای پروانه‌ها را حداقل ۲ برابر کنیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه متوسط رشد تهران کاهش نیافته است گفت: تهران دارای رشدی بالاتر از متوسط کشوری است و اگر فرض را بر افزایش جمعیت قرار دهیم باید مسکن مورد نیاز آنها را هم فراهم کنیم.

وی ادامه داد: تهران نیازمند ۱۵۰ هزار مسکن است و انجام این کار مشکلات شهرداری تهران را می‌کاهد و ۸۰ درصد تهرانی‌ها زیر خط فقر مسکن هستند.

صارمی گفت: ۳۴ درصد جامعه تهران یک تا دو خانوار هستند و ۴۳ درصد تهرانی‌ها مستأجر هستند و این درحالی است که آمار مستأجر نشینی در کشور ۲۵ درصد است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به رشد قیمت هر واحد مسکن گفت: این رشد از سال ۹۰ تا سال ۱۴۰۰ حدود هزار و ۶۲۵ درصد بوده است و قیمت هر متر مربع نیز حدود هزار و ۴۳۸ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: تا پایان سال عملیات اجرایی ساخت ۵ محله آغاز می‌شود و حدود ۵ هزار واحد برای اولین بار با مرکزیت محله ایجاد می‌شود.

صارمی گفت: ساخت این مسکن‌ها بصورت تفاهم نامه‌ای و با همکاری بخش خصوصی انجام می‌شود و از محلات می‌خواهم تا زمین‌های خود را به سازمان نوسازی دهند زیرا انجام این کار ما را در راه ساخت مسکن کمک می‌کند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: اراضی مستعد ساخت مسکن در مناطق مختلف تهران که امکان بارگزاری مسکن در آنها وجود دارد را شناسایی کرده‌ایم.

وی با اشاره به تفاهم نامه با بنیاد مسکن گفت: در این رابطه برای ساخت ۱۰ هزار مسکن قرارداد امضا کرده‌ایم که عملیات اجرایی ۴ هزار واحد در منطقه ۱۶ و ۵ آغاز شده است.

صارمی درباره اهداف تفاهم نامه‌ها گفت: باید به کمک ظرفیت‌های بین بخشی فعالیت کرد دولت باید ظرفیت مدیریت شهری را پیاده سازی کند و شهرداری تهران نشان می‌دهد که ظرفیتش از دولت بیشتر خواهد بود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: یکی دیگر از مباحث مهم در حوزه ساخت مسکن اعطای پروانه‌ها است. ما در این مدت ندیدیم که پروانه ای در خصوص مسکن ملی تا امروز در تهران صادر شود.