۰ نفر

عضو شورای شهر تهران؛

فعالیت بهشت زهرا پیش از این هم ۲۴ ساعته بود/ دولت در مسائل شهری مسئولیت پذیر باشد

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۹:۳۰
کد خبر: 630933
فعالیت بهشت زهرا پیش از این هم ۲۴ ساعته بود/ دولت در مسائل شهری مسئولیت پذیر باشد

نماینده شورای شهر تهران با بیان اینکه قبل از این هم بهشت زهرا شبانه روزی کار می‌کرد گفته است که دولت باید برخی هزینه‌های تهران را بدهد. بهشت زهرا پیش از این هم برای گرفتن اموات و نگهداری از آنها به صورت 24 ساعته باز بود.

اقتصادآنلاین ـ پرستو بهرامی‌راد؛ علیرضا زاکانی، شهردار تهران در حالی که هنوز مدت زیادی از گرد و خاک هوای تهران نگذشته و از قطعی آب در تابستان در شهر صحبت می‎شود، از دستاورد جدید دیگری در شهرداری خود پرده برداشته است: ۲۴ ساعته شدن بهشت زهرا.

زاکانی طی مدتی که به سمت شهرداری تهران رسیده، در مسائل مختلفی اظهارنظر کرده که به مشکلات تهران مربوط نمی‎شود. در این مدت وضعیت تهران تغییری نداشته است و حتی با مشکلات جدیدی از جمله ریزگردها در هوای تهران هم روبرو شده‌ایم.

در این شرایط، جمعی از مدیران دوره پنجم شهرداری تهران به مهدی چمران، رئیس شورای شهر نامه نوشته‌اند که ظاهراً زاکانی به هر سازمانی می‌رود انبوهی از نیرو‌های خدوم را از کار بیکار می‌کند و به جای آن‌ها منسوبین و دوستان و همفکران خود را وارد ساختار می‌کند. جرم بسیاری از این افراد صرفا این است که در دوره پنجم مدیریت شهری وارد شهرداری شده‌اند.

اخبار خوبی از سمت شهرداری بعد از ورود زاکانی به عنوان شهردار شنیده نمی‌شود. ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین در مورد دستاورد زاکانی در ۲۴ ساعته کردن بهشت زهرا گفت: آقای زاکانی باید توضیح دهد منظورش از طرح این موضوع چیست؟ در واقع قبل از این هم شبانه روزی اموات به بهشت زهرا منتقل می‌شدند و به ساعت خاصی محدود نبوده است. بخش عروجیان و اعزام آمبولانس‌ها به شهرستان‌ها کارشان در ساعت اداری نیست و در ساعت غیر اداری هم کار آنها ادامه دارد.

وی با بیان این مساله که اما اگر منظور چیز دیگری است باید توضیح داده شود که منظور از ۲۴ ساعته شدن چیست؟ عنوان کرد: من بعید می‌دانم غسل و دفن در طول هم شب انجام شود زیرا نه چنین امکانی وجود دارد و نه مردم از آن استقبال می‌کنند.

امانی ادامه داد: اگر منظور برگزاری مراسم است که مثلاً مراسماتی در ماه مبارک رمضان در قطعه شهدا اجرا می‌کنند و از ساعت ۱۲ نیمه شب تا سحر هم ادامه دارد که با استقبال هم روبرو شده است. ولی این برنامه هم بعد از ماه مبارک تمام می‌شود.

عضو شورای شهر تهران در خصوص نامه جمعی از مدیران دوره پنجم شهرداری تهران و حذف افراد مختلف از شهرداری تهران گفت: ما هم این نامه را در فضای مجازی دیده‌ایم. آقای چمران حتماً دستور رسیدگی می‌دهد. برای ما هم به اندازه ۷ تا ۸ پیام از طرف افرادی که هنوز قرارداد آنها را تمدید نکرده‌اند، آمده است.

وی با اشاره به اینکه شنیده‌ایم در دوره پنجم قرارداد حدود هزار نفر را تمدید نکردند، افزود: اما در این دوره تعداد این افراد کمتر از ۵۰ نفر است. با این حال نظر شورا این است که بدون دلیل قانونی طبیعتاً نمی‌شود ارتباط استخدامی هیچ کسی را با مجموعه شهرداری قطع کرد مگر اینکه دلیل قانونی ارائه شود.

این عضو شورای شهر در مورد اخباری مبنی بر اینکه زاکانی به دنبال گسترش شهرداری است، عنوان کرد: در مساله توسعه شهرداری به غیر از سازمان فناوری‌های نوین موضوع دیگر مطرح نیست. همین طرح هم در شورا دو نظریه به همراه داشت. عده‌ای بر این باورند که این سازمان باعث بزرگتر شدن شهرداری می‌شود اضافه شدن آن ضرورتی ندارد و همین سازمان فناوری فعلی می‌تواند روند را طی کند.

وی ادامه داد: ‌یک نظریه هم این بود که توسعه این سازمان امری لازم است. بعد از یکی الی دو جلسه بحث با اختلاف دو الی سه رقمی آن سازمان رای آورد که ایجاد شود؛ اما به سه شرط با این طرح موافقت شد که هیچ پست سازمانی جدیدی و هیچ بار مالی به شهرداری اضافه نشود.

عضو شورای شهر تهران در توضیح شرط سوم گفت: همچنین شهرداری باید در عرض یک ماه لایحه آن را به شورا ارائه بدهد. لذا غیر از این موضوع، برنامه دیگری برای توسعه شهرداری نداریم و اگر شهرداری بخواهد چنین کاری بکند باید از شورا مجوز بگیرد که شورا هم چنین بنایی ندارد.

وی درباره پرداخت هزینه‌های پایتخت از سوی دولت عنوان کرد: این نظریه را من از ابتدای شورا تا به امروز مطرح کردم. ما سه تا مفهوم تهران داریم، که متولی دو مفهوم آن شهرداری و مدیریت شهری نیست و هزینه‌ها قطعاً بر عهده دولت است.

امانی با بیان اینکه یکی از مفاهیم این است که تهران به عنوان پایتخت و مرکز جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود، ادامه داد: مفهوم دیگر این است که تهران به عنوان یک منظره شهری شناخته از دماوند شروع می‌شود و تا نزدیک قزوین ادامه پیدا می‌کند.

عضو شورای شهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: ‌این دو مفهوم باری را بر روی دوش شهر تهران گذاشته‌اند که متاسفانه همه تبعات آن هم به عهده مدیریت شهری گذاشته شده است. ما توقع داریم در این دوره، مدیریت شهری این مفاهیم تفکیک شود و دولت مسئولیت خود را در قبال دو موضوع دیگر عهده دار شود.