۰ نفر

هشدار رییسی به بانیان وضع موجود

۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۵۲
کد خبر: 604710
هشدار رییسی به بانیان وضع موجود

رییس‌جمهور با هشدار به‌تمامی دستگاه‌های اجرایی در خصوص رفع تصرف اراضی ساحلی بیان کرد: همه دستگاه‌های اداری که در آن ساحل است باید اراضی که غیرقانونی در اختیارشان است را در اختیار مردم قرار داده و بر اساس عقب‌نشینی کنند و در این راستا با هیچ فردی مماشات قرار نخواهد گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین، رییس‌جمهور با بیان اینکه بانیان وضع موجود حق گرفتن پست مدیریتی را ندارند، گفت: مدیران بانیان وضع موجود نباید به کار خود ادامه دهند زیرا شدیدترین خسارت را به کشور وارد کردند.

حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی عصر امروز در پانزدهمین سفر استانی خود به گیلان در دیدار با نخبگان، علما، خانواده‌های شهدا و ایثارگران و جمعی از اقشار مردم در سالن شهدای ناجا با بیان اینکه گیلان دارای نخبگان خوبی در عرصه‌های مهم علمی و دانشگاهی است، اظهار کرد: صحبت‌های بسیاری خوبی در این جلسه توسط نخبگان و اقشار مختلف جامعه مطرح و قطعاً تمامی دغدغه‌ها موردتوجه قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به نیروهای انسانی کارآمد، مؤثر و علمی در گیلان گفت: این استان سرافراز دارای ظرفیت‌های انسانی بسیار خوبی در عرصه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و دینی ازجمله آیت‌الله بهجت، امینیان، احسان‌بخش و محمدی گیلانی بوده و وجود هشت هزار شهید در این استان گواه بر این مهم است لذا باید از این ظرفیت به‌درستی بهره‌مند شد.

رییس‌جمهور با تأکید بر اهتمام دولت بر استفاده صحیح از برنامه‌های پژوهشگران در راستای حل مشکلات گیلان افزود: یکی از سؤالات مهم این است که آیا نتیجه بررسی پژوهشگران در راستای علت و دلایل فقر و بیکاری در گیلان به نتیجه رسیده شده یا خیر، ولی هیات دولت این آمادگی را دارد تا نتایج بررسی‌های آنان را بکار بگیریم.

رییسی با اذعان اینکه گیلان به لحاظ سرمایه هیچ‌گونه کم‌ و کاستی وجود ندارد، بیان کرد: استان گیلان در پیوستن به شانگهای، اکو و اتحادیه اوراسیا یک محور مهم است ولی برای بهره‌برداری از آن نیازمند شناسایی ظرفیت‌ها است.

وی مساله کشور را مسئله تولید و اشتغال دانست و بیان کرد: فلسفه منطقه آزاد برای واردات مواد اولیه و تولید ارزشمند است که باید به ظرفیت صادرات اضافه کند لذا اگر از هدف اصلی فاصله گرفته بگیرد باید در آن بازنگری شود.

رییسی جمهور با اشاره به برنامه دولت در خصوص احیای کارخانه‌های گیلان گفت: ظرفیت‌های لازم در گیلان به لحاظ تولید وجود داشته و هدف ما در گیلان رفع موانع تولید بوده و در این راستا یک کارگروه در راستای شناسایی مشکلات کارخانه‌ها و رفع موانع تولید تشکیل خواهد شد.

وی با ابراز خرسندی از راه‌اندازی کارخانه پوشش در گیلان افزود: بعد از یک سال از سفر بنده به گیلان به‌عنوان رییس سابق قوه قضائیه از کارخانه‌های گیلان اقدامات خوبی در خصوص کارخانه پوشش شده که انجام این کار منجر به ایجاد اشتغال پایدار در گیلان می‌شود.

رییس‌جمهور با اشاره به تشکیل فوری کارگروه مشخص در راستای حل مشکل رودخانه‌های گیلان تصریح کرد: با رودخانه زرحوب و گوهررود در طی این مدت برخورد درشتی نشده و به دلیل سو مدیریت برخی از مسؤولان به محل عبور فاضلاب تبدیل‌شده است لذا کار گروهی در سریع‌ترین زمان ممکن و یا از همین فردا باید تشکیل و این سه مشکل یعنی تالاب اتزلی، تولید و رودخانه زرجوب و گوهر رود را برطرف کنند.

به گفته رییسی کارهای ما در همه حوزه‌ها باید علم محور باشد و دانشگاه با مسئله محوری می‌تواند بسیاری از مشکلات گیلان را برطرف کند لذا همه مدیران در کشور باید یک ارتباط نخبگانی در هر استان ایجاد کنند.

وی با هشدار به‌تمامی دستگاه‌های اجرایی در خصوص رفع تصرف اراضی ساحلی بیان کرد: همه دستگاه‌های اداری که در آن ساحل است باید اراضی که غیرقانونی در اختیارشان است را در اختیار مردم قرار داده و بر اساس عقب‌نشینی کنند و در این راستا با هیچ فردی مماشات قرار نخواهد گرفت.

رییس، جمهور از آمادگی روسیه به‌منظور خرید محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: باید به کشاورزان تسهیلات داده شده و تضمین خرید محصول هر چه سریع‌تر انجام شود و کشور روسیه و دیگر کشورهای همسایه آمادگی لازم برای خرید محصولات کشاورزی از جمهوری اسلامی را دارد.

رییسی با بیان اینکه بانیان وضع موجود اجازه پست گرفتن در گیلان را ندارند، افزود: مدیران بانیان وضع موجود نباید به کار خود ادامه دهند زیرا شدیدترین خسارت را به کشور وارد کردند و امروز به مدیران اعلام شد که مدیران جوان، انقلابی و تحول‌خواه برای گیلان معرفی شود.

وی با بیان اینکه بستر گام دوم عقب‌ماندگی داریم که باید برطرف شود، تصریح کرد: افراد بسیاری در جمهوری اسلامی این ویژگی را دارند که فکر و اندیشه خود را به عمل رسانده و کشور را در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دهد و به این دلیل استکبار سعی دارد جمهوری اسلامی را از مسیر خود دور کند.

رییسی جمهور با ابراز نگرانی از پیری جمعیت در گیلان بیان کرد: یکی از مشکلات گیلان مسئله پیری جمعیت است ولی این مسئله قابل بوده و با انجام کارهای کارشناسی می‌توان از این اتفاق ناگواری جلوگیری کرد.

دیدار رییسی با نخبگان، خانواده شهدا و جمعی از اقشار مختلف مردم استان گیلان

 سید ابراهیم رییسی عصر امروز (جمعه) در ادامه برنامه‌های سفر به استان گیلان در دیدار نخبگان، علماء، خانواده شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم استان اظهار داشت: امروز در شرایطی هستیم که باید از فرصت‌های موجود برای توسعه پایدار، پیشرفت آبادانی کشور و رفع مشکلات مردم استفاده شود و در این راستا هر حرکت واقدامی در جهت پیشرفت به معنای مقابله با خواست دشمنان است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: امروز حرکت در جهت تغییر وضع موجود به نفع مردم و ارزشهای انقلابی، اقدامی پسندیده است که می تواند آثار و برکات فراوانی داشته باشد.

رییسی پیری جمعیت را از جمله مشکلات استان گیلان دانست و اظهار داشت: برای غلبه بر این مشکل راهکارهای زیادی وجود دارد که استفاده از آن می‌تواند نگرانی‌ها را برطرف سازد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: گره گشایی و حل مشکلات مردم و تقویت روحیه امید  وظیفه مجموعه دولت و همه کسانی است که بنام نظام اسلامی خدمت می‌کنند

آیت‌الله رییسی در ادامه با بیان اینکه استان گیلان از افتخارات بزرگ و شخصیت‌های برجسته و نامداری برخوردار است، خاطرنشان کرد: میرزا کوچک خان جنگلی، آیت‌الله العظمی بهجت، علما و سرداران سرافراز و ۸ هزار شهید عالیقدر از جمله افتخارات استان گیلان و کشورمان و الگوهای بی‌نظیری برای نسل جوان هستند.

رییس جمهور افزود: سلوک و اندیشه شخصیت‌های عالم و فرزانه‌ای همچون مرحوم آیت‌الله بهجت می‌تواند پشتوانه ارزشمندی برای فعالیت‌های فرهنگی در سطح استان باشد.

رییسی با اشاره به اهمیت توجه به موضوعات فرهنگی در استان، اظهار داشت: توسعه گردشگری در استان گیلان باید در پرتو حفظ فرهنگ بومی، دینی و ارزشی مردم استان رقم بخورد.

رییس جمهور افزود: از شاخصه‌های بسیار روشن مردم استان گیلان، دین‌مداری، ولایتمداری و عشق به ارزشهای دینی است که لازم است در همه فعالیت‌ها و اقداماتی که در سطح استان انجام می‌شود مورد توجه قرار بگیرد.

رییسی با اشاره به ظرفیت‌های طبیعی و معدنی استان گیلان اظهار داشت: استان گیلان با توجه به موقعیت جغرافیایی خود می‌تواند محور فعالیت‌های اقتصادی و ترانزیتی کشورمان در بسیاری از تبادلات تجاری در قالب پیمان‌های منطقه‌ای باشد.

رییس جمهور با انتقاد از وضعیت نامناسب مناطق آزاد، تجاری و اقتصادی گفت: قرار بود مناطق آزاد محلی برای رونق تولید، اشتغال و صادرات باشند و امروز اگر این اهداف محقق نشده لازم است بازنگاهی در ساختار و عملکرد آنها انجام شود.

آیت‌الله رییسی با اشاره به اهمیت تولید و رونق صادرات و اشتغال گفت: فعال کردن کارخانجات و مجموعه‌های صنعتی نیمه فعال و تعطیل شده نقش بسزایی در این زمینه ها دارد و اولویت دولت فعال‌سازی این گونه مجموعه‌های تولیدی و صنعتی است.

رییسی تاکید کرد: لازم است اشتغال پایدار در استان شکل بگیرد تا نگرانی جوانان و خانواده‌های آنان برطرف شود.

رییس جمهور فضای طبیعی دلنشین و زیبای استان گیلان را از جمله ظرفیت‌های بزرگ استان دانست و گفت: متاسفانه به این ظرفیت استان کم توجهی شده است به نحوی که دو رودخانه گوهررود و زرجوب وضع بسیار نامناسبی دارند و امروز ضمن بازدید از گوهر رود تاکید کردم  کارگروهی برای احیای این دو رودخانه و نیز تالاب تشکیل و به سرعت برای رفع مشکل هر سه بخش چاره‌اندیشی و گوهر بودن و زر بودن این دو رودخانه متبلور شود

آیت‌الله رییسی با بیان اینکه استان گیلان قطب کشاورزی است، گفت: برای فعال کردن این بخش لازم است ارتباط دانشگاه با بخش کشاورزی برقرار و تقویت شود و با این ارتباط می‌توان برای مشکل آب و افزایش بهره‌وری چاره‌اندیشی کرد.

رییس جمهور همچنین بر گسترش ارتباط نخبگان با دولت تاکید کرد و گفت: به همه مدیران دستگاهها تاکید دارم که با نخبگان، صاحب نظران و فرهیختگان ارتباط نزدیک داشته باشند.

رییسی در ادامه با اشاره به اشغال بخشی از سواحل توسط دستگاههای اداری تاکید کرد: همه دستگاههای اداری در گیلان و هر استانی که دارای ساحل است باید آن مقدار از سواحل را که بر خلاف مقررات اشغال کرده‌اند به سرعت به نفع مردم آزاد کنند و هیچ دستگاهی در دولت حق ندارد ساحلی را که متعلق به مردم است اشغال کند و در این رابطه باید به حدودی که قانون تعیین کرده است، برگردند.

رییس جمهور بسته بندی و عرضه مناسب محصولات کشاورزی از جمله چای را حائز اهمیت دانست و گفت: محصولات کشاورزی از بازار صادارتی خوبی در منطقه برخوردار هستند که توجه به آن می‌تواند فواید فراوانی برای کشاورزان و نیز اقتصاد استان داشته باشد.

آیت‌الله رییسی در ادامه بر لزوم استفاده از مدیران کارآمد، انقلابی و تحول‌خواه تاکید کرد و گفت: مدیرانی که بانیان وضع موجود هستند نباید در این عرصه حضور داشته باشند. در شرایط کنونی نیازمند مدیران انقلابی و تحول‌خواه هستیم تا روند امور را به نفع مردم و پیشرفت و تعالی کشور تغییر دهند.

در این مراسم نمایندگان اقشار مختلف مردم استان گیلان در سخنان جداگانه‌ای دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها و پیشنهادات‌شان را در حوزه‌های مورد نظر خود با رییس جمهور در میان گذاشتند.

دولت به دنبال رشد و آبادانی و رفع مشکلات استان گیلان است

 سید ابراهیم رییسی جمعه شب در نشست خبری پایان سفر به استان گیلان اظهار داشت: رییس جمهور نسبت به آحاد مردم و جمهور احساس وظیفه و مسئولیت می‌کند و با تمام وجود به دنبال رفع دغدغه‌ها و مشکلات همه مردم هستیم.

وی اظهار داشت: نسبت به همه مردم احساس مسئولیت می کنم چه افرادی که به من رای داده اند و چه کسانی که به من رای نداده اند، رییس جمهور نسبت به همه مردم وظیفه دارد، ضمن اینکه به ایرانیان خارج از کشور که هموطنان ما هستند نسبت به آنان هم احساس مسئولیت می شود.

ییس جمهور با اشاره به ظرفیت‌ها و مواهب خدادادی استان گیلان اظهار داشت: گیلان از نعمت جنگل، دریا، خاک حاصلخیز، هوای دلنشین و نیز مفاخر و علماء و سرداران بزرگی برخوردار است و این ظرفیت‌ها می‌تواند پشتوانه بزرگی برای رشد و تعالی این استان باشد.

رییسی تاکید کرد: حفظ و صیانت ا ز جنگل، ساحل و زمین ضرورت اجتناب ناپذیر است و باید با هرگونه تجاوز به این نعمت‌ها مقابله کرد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: استان گیلان با توجه به موقعیت جغرافیایی می‌تواند مرکزیت کشور در تبادلات تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه شمالی باشد.

آیت‌الله رییسی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات و تصمیم دولت برای آزادسازی سواحل تاکید کرد: برای سواحل حریمی در قانون تعیین شده است که باید مورد توجه همه دستگاهها قرار بگیرد و هیچ دستگاه اداری و حکومتی حق ندارد مانع استفاده مردم از حقوق‌شان باشد و نقض این مقررات به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

رییس جمهور گفت: دستگاههای اداری باید بیش از دیگران خود را موظف به رعایت مقررات و حقوق مردم بدانند.

وی ادامه داد: برای اشتغال بانوان سرپرست خانوار باید تسهیلاتی فراهم کنیم تا زندگی آبرومندانه ای داشته باشند، مسئله افزایش جمعیت و پیری جمعیت این استان از مشکلاتی است که همت والا از طرف مردم می‌طلبد،  همچنین پیشگیری از طلاق امر مهمی است که باید دنبال کنیم و خودمان را مسئول بدانیم و راهکارهای درستی ارائه دهیم.

رییس جمهور بیان کرد: در بستر گام دوم و ضرورت تحول، همه باید نقش آفرینی کنند و دولت با کمک همه دستگاه‌ها و فرهیختگان نیروهای بسیجی و سپاهی و هرکسی که به نام نظام خدمت می‌کند بداند که وظیفه اش گره‌گشایی از وضعیت مردم است.

وی خاطرنشان کرد: امروز در بازدید از مرکز سامد (سامانه ارتباطات مردمی دولت)  و امیدواری که مردم در ارائه مشکلات‌شان داشتند، باید نامه‌ها حتما توسط دستگاه‌ها پیگیری شود و دولتی ها به این امر توجه کنند و نتیجه را به اطلاع مردم برسانند، آنها باید همیشه با امید زندگی کنند و خدمتگزاران نظام می‌توانند این امید را ایجاد کنند.

آیت‌الله رییسی درباره مطالبات کارگران  ابراز داشت: پیمانکاران نباید در انجام کار تعلل کنند و کارفرما باید بر این امر نظارت کند؛ از طرفی تأخیر در حقوق کارگران پذیرفتنی نیست و احقاق حقوق کارگران در اولویت است.

وی اذعان کرد: موضوعاتی نظیر رسوب کالا در گمرک، مالیات‌ها در بنادر و گمرکات، مصرف برق تجدید‌پذیر در استان که توسط نمایندگان گیلان در مجلس مطرح شد نیازمند رسیدگی است و اختصاص بیل مکانیکی به شهرستان ‌‌ها نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه مبارزه با هرگونه زمین‌خواری، جنگل‌خواری‌ و ساحل‌خواری باید مورد توجه دستگاه‌های نظارتی قرار گیرد و با این موارد برخورد قانونی شود گفت: دستگاه‌های حکومتی باید در رعایت مقررات و حقوق مردم و اجرای عدالت پیشتاز باشند تا بتوانند مردم را به اجرای قانون دعوت کنند.