۰ نفر

ادامه دیدارها در مذاکرات لغو برجام

۱ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۲۹
کد خبر: 602016
ادامه دیدارها در مذاکرات لغو برجام

حسن نیت و ابتکارات تیم مذاکره‌کننده کشورمان باعث شده است که گفت‌وگوهای وین در مسیر درست قرار بگیرد؛ در عین حال طرف‌های غربی تنها حرف‌های خوب می‌زنند، اما در عمل هیچ ابتکار عملی را ارائه نمی‌دهند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، دیدارهای علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان، روز گذشته نیز در جریان مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین ادامه یافت. رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران روز پنجشنبه در جلسه‌ای دو جانبه با انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها در هتل کوبورگ وین، دیدار کرد.

همچنین روز گذشته نیز جلسات کارشناسی در صبح و بعد از ظهر میان کارشناسان تیم‌های مذاکره‌کننده برگزار شد. 

باقری در ادامه رایزنی‌های روز گذشته، با برخی دیگر از روسای هیات‌های مذاکره کننده هم دیدار خواهد کرد. وی دیروز (چهارشنبه) با نمایندگان تمام کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوها در قالب جلسات دو و چند جانبه ملاقات کرد و این امر به گفته ناظران می‌تواند نشانه ای از رسیدن مذاکرات به مراحل حساس باشد.

مذاکرات وین با محوریت لغو تحریم‌ها از روز ششم دی ما در وین آغاز شده است و امروز بیست و ششمین روز خود را در دور هشتم پشت سر گذاشت.

در پیش نویس های چهارگانه، یعنی کلیات توافق، جرئیات رفع تحریم ها، تعهدات هسته ای ایران و تمهیدات اجرایی توافقات، پیشرفت هایی به دست آمده است و به اذعان دیپلمات‌های حاضر در وین، این مذاکرات در مسیر درست خود قرار گرفته است.

لازمه حل اختلافاتی که در گفت‌گوها وجود دارد، اتخاذ تصمیمات سیاسی از سوی واشنگتن و کشورهای اروپایی است؛ آمریکا تصمیمات لازم در راستای رفع موثر تحریم‌ها و ارائه تضمین‌های ضروری را اتخاذ کند، دستیابی به توافق در زمانی کوتاه امکان‌پذیر خواهد بود.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در نخستین نشست خبری خود در سال ۲۰۲۲، درباره مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ گفت که پیشرفت هایی در حال به دست آمدن است.

بایدن در این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه نظر شما در مورد مذاکرات هسته ای ایران چیست و آیا فکر می کنید این مذاکرات پیشرفت خواهد داشت یا زمان آن رسیده است که مذاکرات را رها کنید؟ افزود که اکنون زمان دست کشیدن و رها کردن نیست، پیشرفت هایی در حال انجام است.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد که گروه ۱+۵ متحد و یک صدا هستند ، اما باید دید چه اتفاقی رخ خواهد داد.

پیش از سخنان بایدن، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت یکی از خواسته های ایران ضمانت برای عدم خروج دوباره آمریکا از توافق است.

میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه و انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام روز پنجشنبه در چارچوب رایزنی‌های دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها پیرامون مسائل باقی‌مانده در گفت‌وگوها رایزنی کردند.

اولیانوف با انتشار پیامی در توئیتر با اشاره به دیدار خود با انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها نوشت: ما آخرین وضعیت گفت‌وگوها را بررسی و درباره تعدادی از مسائل باقیمانده که قرار است در روزهای آینده در اولویت قرار گیرند بحث کردیم.

 از رویترز، همچنین روز گذشته یک مقام دیپلماتیک فرانسوی مدعی شد در روند مذاکرات مسائل اصلی مورد توجه قرار نگرفته‌اند و مذاکرات وین پیش از فرا رسیدن ماه تعیین کننده فوریه به تغییر رویکرد نیاز دارد.

این مقام دیپلماتیک فرانسوی که نخواست نامش فاش شود، پس از دیدار وزرای خارجه انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا در برلین به خبرنگاران گفت: پیشرفت جزئی، کم و آهسته در مورد موضوعاتی وجود دارند که ما می‌دانیم مسائل اصلی مذاکرات نیستند. 

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که به آلمان سفر کرده است، روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست خبری مشترک با آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان گفت که همراه انگلیس، فرانسه ، آلمان و جوسپ بورل  نماینده اتحادیه اروپا درباره مذاکرات جاری با ایران و بازگشت مشترک به اجرای کامل برجام  گفت‌ وگو کردیم.

این مقام ارشد دولت بایدن با بکارگیری تاکتیک ضرب الاجل برای فشار بر تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین ادعا کرد: ما در زمان حساس و تعیین کننده‌ای هستیم، می توانیم این مذاکرات را به یک نتیجه موفق برسانیم و به نگرانی های اصلی همه طرف ها رسیدگی کنیم اما زمان رو به اتمام است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر نداشتن ابتکار عمل طرف‌های غربی در مذاکرات وین، تصریح کرد: اشکالی که در طرف‌های غربی وجود دارد، این است که هم سه کشور اروپایی و هم آمریکا در non-paper هایی که تبادل می‌کنند و یا پیام‌هایی که از طرف برخی از واسطه‌ها می‌فرستند، حرف‌های خوب می‌زنند، اما در عمل هیچ ابتکار عملی را ارائه نمی‌دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: رفتار غربی‌ها در مقایسه با اظهاراتشان مبنی بر اینکه نگران هستیم و عجله داریم، نشان‌دهنده این است که در رفتار و گفتار آنها تعارض وجود دارد و ما امیدواریم که از این مرحله عبور کنیم.

هیأت مذاکره‌کننده کشورمان از ابتدای مذاکرات، همزمان با آغاز دولت سیزدهم، با ارائه متون کارشناسی و ایده‌های عملی به مذاکرات وارد شد. اما طرف‌های غربی فاقد استراتژی مشخص و ایده‌های تازه بودند و در ابتدا تنها تلاش کردند با تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی، در مسیر مذاکرات مانع‌تراشی کنند.

آمریکا و کشورهای اروپایی باید بپذیرند که دلیل مذاکرات کنونی خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام بود و انفعال کشورهای اروپایی بر تشدید این وضعیت افزود. مسئولیت آمریکا عمل به تعهداتش در برجام قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است. 

حسن نیت و ابتکارات دولت سیزدهم و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان باعث شده است که گفت‌وگوها در مسیر درست برای حصول توافق خوب قرار بگیرد.