۰ نفر

رییسی در بازگشت از ترکمنستان؛

سیاست توجه به همسایگان جواب داده است / همکاری با کشورهای عضو اکو تقویت می شود

۷ آذر ۱۴۰۰، ۲۳:۳۷
کد خبر: 585211
سیاست توجه به همسایگان جواب داده است / همکاری با کشورهای عضو اکو تقویت می شود

رییس‌جمهور با تشریح برنامه‌ها و دستاوردهای سفر به ترکمنستان اظهار امیدواری کرد نتایج این سفر در عرصه عمل موجب ارتقاء سطح روابط و همکاریهای کشورمان با کشورهای همسایه باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، آیت الله سید ابراهیم سید ابراهیم رییسی یکشنبه شب پس از بازگشت از سفر به ترکمنستان به منظور شرکت در اجلاس سران اکو گفت: حضور جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از موسسین سازمان اکو پیام های مختلفی داشت و در این نشست همه اعضای این سازمان منطقه‌ای بر افزایش روابط اقتصادی کشورهای عضو تاکید داشتند.
رییس‌جمهور گفت: دستاوردها و موفقیت هایی که سازمان همکاری اقتصادی تاکنون داشته، کافی نیست و باید گام های بلندتری در مسیر توسعه همکاری‌های اقتصادی برداشته شود.
رییس جمهور با اشاره به دیدارهای دو جانبه با سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس اکواظهار داشت: مهمترین محور گفت‌وگو با روسای جمهور استفاده از ظرفیت‌های موجود برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری بود.
رییسی تحولات افغانستان را از دیگر محورهای گفت‌وگو با سران کشورها دانست و گفت: در گفتگوهای خود بر استقرار حکومت فراگیری که بتواند همه اقوام و گروه های سیاسی افغانستان را نمایندگی کند، تاکید کردیم چرا که استقرار چنین حکومتی، می تواند هم برای افغانستان امنیت ساز باشد و هم نگرانی کشورهای همسایه افغانستان را برطرف کند.
رییس جمهور با اشاره به دیدار و گفت‌وگو با رییس جمهور ترکمنستان اظهار داشت: موضوع محوری در این دیدار توسعه روابط اقتصادی و رفع مشکل ترانزیت و گاز بود که این موضوعات حل و فصل شد و قرار شد مسئله ترانزیت به گونه ای حل شود که ارتباط با کشورهای مختلف تسهیل شود.
رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: موضوع گاز هم که دچار وقفه شده بود مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به انعقاد قرارداد منتهی شد و امیدواریم پس از این هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود نداشته باشد.
آیت الله رییسی خاطرنشان کرد: احساس ما در نشست با سران کشورها این بود که بین جمهوری اسلامی ایران و برخی از کشورها مسائلی وجود دارد که در جریان دیدار و گفت‌وگوها بسیاری از این مسائل به راحتی حل و فصل شد.
رییس‌جمهور افزود: به عنوان مثال پس از سفر به تاجیکستان و دیدار و گفت و گو با رییس جمهور این کشور، سطح تبادلات و روابط تجاری و اقتصادی ایران با تاجیکستان حدود سه برابر افزایش یافته است.
آیت الله رییسی تاکید کرد: سیاست همسایگی، دولت جواب داده است و باید همچنان بر تداوم توسعه روابط با کشورهای همسایه پافشاری کرده و زمینه فعالیت تجار و فعالان اقتصادی را با این کشورها از نظر سیاسی تسهیل کنیم.
 رییسی با اشاره به دیدار با بازرگانان و تجار و فعالان اقتصادی در ترکمنستان اظهار داشت: در این نشست فعالان اقتصادی مشکلات جدی خود را مطرح کردند و برای رفع این مشکلات انعقاد قرارداد گازی و رفع مشکل ترانزیت، می تواند شرایط مناسبی برای فعالیت تجار و بازرگانان در ترکمنستان فراهم کند و دستگاه‌های دیگر نیز باید مشکلات تجار بازرگانان را پیگیری و برطرف کنند.