۰ نفر

واکنش خزعلی به شائبه‌ محدودکردن فعالیت اقتصادی زنان

۲۳ آبان ۱۴۰۰، ۸:۴۶
کد خبر: 580535
واکنش خزعلی به شائبه‌ محدودکردن فعالیت اقتصادی زنان

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری با اشاره به پیگیری‌های این معاونت برای دورکاری مادران شاغل دارای فرزند خردسال و شائبه‌های ایجاد شده مبنی بر محدود کردن فعالیت اقتصادی زنان، گفت: این ابلاغ و ارسال نامه بنا بر درخواست‌های مکرر بانوان از معاونت انجام گرفت. این مجوز پاسخی به مطالبه زنان بود و برعکس آنچه عده‌ای تبلیغ می کنند، دورکاری این مادران شاغل می‌تواند به استمرار اشتغال آنها و کیفیت کار به دلیل آرامش روحی آنان کمک کند، کما اینکه طی سالهای گذشته برخی از مادران شاغل به دلیل عدم امکان دورکاری مجبور به رها کردن شغل برای حفظ خانواده شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، انسیه خزعلی،  با اشاره به پیگیری‌های معاونت امور زنان و خانواده رییس جمهوری در خصوص دورکاری مادران دارای فرزند خردسال و در نهایت صدور مجوز آن از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور، گفت: دورکاری مادران شاغل دارای فرزند کمتر از شش سال می‌تواند منجر به استمرار اشتغال زنان شود و حتی اگر دورکاری زنان توسعه یابد، زنان بیشتری وارد عرصه اشتغال خواهند شد چراکه می‌توانند هر دو مسئولیتی را که به هر دو آنها علاقمند هستند، یعنی تربیت فرزندان و رسیدگی به امور خانواده و فعالیت اقتصادی را همزمان اداره کنند چرا که زنان توانایی این امر را دارند.

  وی با بیان اینکه به راحتی با صدور مجوز دورکاری برای مادارن شاغل دارای فرزند خردسال موافقت نمی‌شد و این کار با پیگیریهای مداوم انجام شد، بر فراهم کردن امکانات بیشتر برای مادران شاغل تاکید کرد و گفت: طبیعتا استفاده از دورکاری برای مادران شاغل دارای فرزند زیر شش سال امری اختیاری است و اینگونه نیست که مادران به اجبار از این دورکاری استفاده کنند. اگر تعداد متقاضیان برای دورکاری در ادارات زیاد باشد، این امر باید نوبتی و با برنامه ریزی مدیران انجام شود.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری در ادامه با اشاره به سخنان پیشین خود در بازدید از کلانتری ۳۴ بانوان مشهد به عنوان تنها کلانتری بانوان کشور، درباره جذب نیروی انسانی بیشتر در کلانتری زنان و تعریف ساختار خاصی برای حضور کارمندان زن در کلانتری، یادآور شد: این مهم نیز به دلیل ماهیت آماده باش کار کلانتری و لزوم استراحت نیروها بین ساعت‌های کاری، مطالبه‌ای از سوی خود زنان بود که مطرح شد. به دلیل اینکه این زنان همزمان مسئولیت‌هایی مثل بارداری و حمایت از فرزندان در سالهای اولیه تولد را نیز بر عهده دارند، لازم است تعداد بیشتری از خانم‌ها به استخدام درآیند تا به صورت شیفتی کارهای کلانتری انجام شود. اگر بخواهیم زنان در مسئولیت‌های چندگانه مشغول فعالیت باشند باید امکانات این چنینی را نیز برایشان فراهم کنیم چراکه توجه به این شرایط خود می‌تواند موجب حضور بیشتر زنان در این عرصه‌ها شود. کما اینکه می‌بینیم بعضا مادران ترجیح می‌دهند در اداراتی که شرایط ویژه‌ای برای اشتغال آنها لحاظ نمی‌شود کار را رها کنند.

وی معتقد است که اگر دولت بتواند اشتغال را متناسب با شرایط بانوان تعریف کند؛ قطعا تعداد بیشتری از زنان را می‌توان به صورت پاره وقت و حتی تمام وقت جذب کرد و از توانمندی‌ها و استعدادهای زنان بیشتری بهره‌مند شد.

خزعلی در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به سخنان اخیر رییس جمهوری درباره شیفت کاری شبانه زنان مبنی بر اینکه نباید ساعات کار به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که نسبت به شأن مادری و همسری بانوان بی توجهی شود، توضیح داد: مساله شب کاری هم از جمله مواردی است که مورد گله خانم‌ها بوده است اما کارفرمایان این مطلب را مورد توجه قرار نداده و نگاه یکسانی در این مورد به زن و مرد داشته‌اند این در حالی است که ما معتقد به عدالت میان زنان و مردان و نه برابری زن و مرد هستیم. تعیین مسئولیت‌هایی برای مادران در ساعات شبانه که در آن زمان فرزندان نیاز به حضور مادر دارند؛ طبیعتا موجب ضایع شدن حق مادر و فرزند می‌شود.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری، با بیان اینکه دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص  اشتغال و فعالیت اقتصادی زنان در جامعه کاملا روشن و مطابق با دیدگاه "امامین انقلاب" یعنی امام خمینی (ره) و آیت الله خامنه‌ای است، ادامه داد: هم امام خمینی (ره) معتقد به حضور زنان در اجتماع بودند و هم آیت الله خامنه‌ای اعتقاد به این امر دارند و آن را از لوازم حرکت انقلابی و فکری زنان می‌دانند، منتها این حضور باید با ضوابط و قوانینی که طبق شریعت اسلام و طبق فطرت زن و خانواده است، انجام شود. آیت الله خامنه‌ای می‌فرمایند که با هر گونه مشارکت اجتماعی زنان موافق هستند به شرطی که دو اصل محفوظ بماند: یکی حفظ عفاف و حریم در محیط اجتماع و میان زنان و مردان و دیگری حفظ خانواده و تعلقاتی که زن در خانواده دارد. تعبیر ایشان این است که نقش زن در خانواده بی بدیل است و کسی جز زن قادر به انجام آن‌ها نیست. طبیعتا تمام قوانین جمهوری اسلامی ایران نیز باید با رعایت این مطلب و با حفظ این دو شان نسبت به زن و خانواده تنظیم شوند.

وی معتقد است که وجود حجاب و قوانین مرتبط با آن به منظور "محافظت از زن "است چراکه اینگونه زنان با فکر و اندیشه و مهارت‌های تخصصی خودشان و نه با جسم و جنسیت خاص خود در جامعه حاضر می‌شوند.


خزعلی قوانین وضع شده در خصوص حمایت از زنان در دوران مختلف همانند بارداری، وضع حمل و شیردهی را در راستای حفظ  حریم خانواده و مسئولیت‌های بر عهده زنان در درون خانواده و جامعه برای فرزندآوری، دانست و تاکید کرد:  حکومت وظیفه دارد از زنان شاغل حمایت کند تا بتوانند هردو مسئولیت خود را به گونه‌ای که به هیچ کدام از آنها صدمه‌ای وارد نشود همزمان با هم پیش ببرند، ازاین رو هیچ گونه مخالفتی با  حضور زنان و اشتغال آنها وجود ندارد بلکه این حمایت‌ها نظیر مجوز دورکاری برای مادران دارای فرزند خردسال، موجب حضور بهتر و بیشتر زنان در عرصه اشتغال خواهد شد. در غیر این صورت بعضا زنان توانمند ترجیح می‌دهند بخاطر حفظ زندگی شخصی و خانوادگی خود کار را رها کنند، کما اینکه در سالهای گذشته نیز شاهد چنین مواردی بوده‌ایم.