۰ نفر

رییسی در دومین گفت و گوی تلویزیونی با مردم؛

بودجه۱۴۰۱ باید بدون کسری بسته شود / سفره مردم را به مذاکرات هسته‌ ای گره نمی‌ زنیم

۲۶ مهر ۱۴۰۰، ۲۱:۳۴
کد خبر: 572759
بودجه۱۴۰۱ باید بدون کسری بسته شود / سفره مردم را به مذاکرات هسته‌ ای گره نمی‌ زنیم

رییس جمهور مقابله با کرونا و واکسیناسیون عمومی را اولویت اول و اصلی دولت عنوان کرد و گفت: امروز خوشبختانه بیش از ۷۰ درصد مردم دوز اول واکسن را دریافت کرده اند و تلاش ما این است که تا قبل از فرارسیدن فصل سرما به همین میزان دوز دوم واکسن را دریافت کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین، سید ابراهیم رییسی دوشنبه شب در دومین گفتگوی زنده تلویزیونی درباره روند مقابله با بیماری کرونا و واکسیناسیون عمومی با بیان اینکه همه تلاش ما در این زمینه خارج شدن از حالت انفعالی و اقدام فعال است، گفت: برغم پیشرفت‌های انجام شده در زمینه واکسیناسیون، رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچنان باید در دستور کار مردم باشد و عادی‌انگاری در زمینه بیماری کرونا می‌تواند خطرناک باشد و ما را با موج جدید بیماری مواجه کند.
آیت الله رییسی با تاکید بر اینکه در زمینه واکسیناسیون سیاست ما اقناعی است و اجباری نیست، گفت: از همه کسانی که واکسن نزده‌اند دعوت می‌کنم در نخستین فرصت واکسن بزنند.
رییس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره شاخص‌های اقتصاد کلان کشور و برنامه‌های دولت برای مهار تورم، با بیان اینکه دومین موضوع مهم برای دولت معیشت مردم است، گفت: وضعیت معیشت مردم دغدغه روزانه و هر ساعت بنده است، من از فشاری که بر دوش مردم است با خبر هستم و خود را در کنار سفره مردم احساس می‌کنم .
آیت الله رییسی با بیان اینکه آثار تورمی نتیجه تصمیمات پیشین در کشور است که امروز در بازار و اقتصاد مشاهده می‌شود، گفت: بودجه سال ۱۴۰۱ باید واقعی و بدون کسری باشد.

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که واقعا روزانه اخبار و تحولات بازار را دنبال می‌کنید؟ گفت: بله، من روزانه و ساعتی، وضع قیمت‌ها و به‌ویژه مواد خوراکی را دنبال و رصد می‌کنم. با وزرا در این باره صحبت می‌کنم و در جلسات و نشست‌های اقتصادی که با صاحبنظران اقتصادی داریم، به شکل مستمر دنبال این هستیم که تورم کنترل شود و فشاری که روی مردم عزیزمان هست، کاهش یابد.

رییسی با بیان اینکه از فشار روی مردم و به‌ویژه اقشار کم‌درآمد و محروم جامعه مطلع هستم، گفت: همواره احساس می‌کنم در کنار سفره این‌ها هستم و سختی‌شان را احساس می‌کنم، لذا به دنبال این هستیم که بتوانیم این وضع را اصلاح کنیم. شرایطی که شاهد هستیم، مربوط به تصمیماتی است که از قبل گرفته شده و آثار تورمی آنها امروز در بازار و در سفره مردم آشکار شده است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه آثار تصمیماتی که امروز می‌گیریم حتما در آینده زندگی مردم جلوه خواهد داشت، گفت: نخستین نکته موضوع استقراض از بانک مرکزی است. بالاخره باید کسری بودجه را جبران کنیم، اما استقراض از بانک مرکزی پایه پولی را بالا می‌برد و تورم ایجاد می‌کند.

آیت‌الله رییسی گفت: در شهریور ماه که نخستین ماه آغاز فعالیت دولت جدید بود، به هر زحمتی بود، تلاش شد بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت‌ها انجام شود. برخی می‌گویند چطور ممکن بود، ولی به لطف خدا این کار انجام شد. در مهرماه هم این کار صورت می‌گیرد و بدون استقراض از بانک مرکزی، ان‌شاءالله می‌توانیم هزینه‌ها، حقوق و دستمزدها و هزینه‌های دولت را تامین و پرداخت کنیم.

رییس جمهور با بیان اینکه این اقدام نخست بود، گفت: قدم دوم مسأله بودجه ۱۴۰۱ است. بودجه را باید بدون کسری و با ارقام واقعی ببندیم. رهبری معظم انقلاب دو سه سال پیش فرمودند و بارها هم تکرار کردند که ساختار بودجه باید اصلاح شود. این اصلاح کی می‌خواهد اتفاق بیفتد؟ باور دولت سیزدهم این است، حالا که مسئولیت داریم، وقت مناسبی برای اعمال برخی اصلاحات جدی در بودجه است.

رییسی گام بعدی را اصلاح شیوه افزایش سنواتی حقوق عنوان کرد و گفت: افزایش حقوق‌ها باید به صورت پلکانی انجام شود. همچنین هزینه دستگاه‌ها باید قابل کنترل و پایش باشد که ویژگی‌ها و مختصات این تغییرات در نظام بودجه‌ریزی را در دولت به استحضار مردم و مسئولین عزیز در بخش‌های مختلف کشور خواهیم رساند.

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که با توجه به ایجاد اجماع نظر تقریبی در کشور به ضرورت حذف ارز ترجیحی، آیا دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف می‌کند؟ گفت: در این باره جلسات و گفتگوهای متعددی در ستاد اقتصادی دولت و با اقتصاددانان خارج از دولت داشته‌ایم. همه واقف هستند که این منابع تاکنون به جای اینکه به سفره مردم برود، به دست چند دلال رسیده است.

آیت‌الله رییسی گفت: همه قبول دارند که باید این رویه را اصلاح کنیم، به نحوی که این پول وارد سفره مردم شود. این کار ضرورت دارد اما حتماً این کار را با غافلگیری انجام نخواهیم داد. مردم را بی‌اطلاع نخواهیم گذاشت و با سنجیدن همه جوانب قضیه، به اقتصاد و بازار شوک وارد نخواهیم کرد.

رییس جمهور گفت: مردم و بازار را در جریان تصمیمات قرار خواهیم داد، اما اصلاح این موضوع، جزو برنامه‌های دولت است و در وقت مناسب، به مردم عزیز اطلاع‌رسانی می‌کنیم چرا که از نظر دولت سیزدهم شرط موفقیت اقدامات، مشارکت و همراهی مردم است.

رییسی گفت: مردم عزیز بدانند مطابق وعده‌ای که کردیم، اجرای عدالت، محوری‌ترین بخش اقدامات دولت است.

رییس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دولت برای تحقق وعده ساخت مسکن، گفت: جلسه شورای عالی مسکن را برگزار کردیم و مقدمات کار توسط وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و استانداران در حال انجام و قرار است در هر شهری زمین‌ها شناسایی شود. امروز هم وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد در شهرستان‌های مختلف، اراضی شناسایی شده تا کار مسکن‌ و وعده‌ داده شده را دنبال کنیم.

آیت‌الله رییسی افزود: این وعده‌ای بوده که در انتخابات مطرح کردم و در قانون هم تصریح شده که باید این کار را انجام داد و نیاز کشور هم هست.

رییسی با اشاره به اینکه گاهی در رسانه‌ها درباره تحقق این وعده تردید می‌کنند، تاکید کرد: این کار باید بشود چرا که اولا نیاز کشور است و دوم اینکه در قانون آمده است و خودمان را موظف  به اجرای قانون می‌دانیم. سوم اینکه این کار را با توجه به امکانات کشور شدنی می‌دانیم.

رییس جمهور با اشاره به اینکه اینطور نیست که برخی تصور کنند دولت خودش زمین بگیرد و خودش بسازد و تحویل دهد، تصریح کرد: دولت کار هدایت، نظارت و حمایت را انجام می‌دهد، و باید همه دست‌اندرکاران وارد میدان شوند تا بتوانیم این پیشران اقتصاد را به حرکت در آوریم.

رییسی با بیان اینکه با ساخت مسکن بسیاری از کسب و کارها فعال می‌شود، گفت: وقتی مسکن فعال شود، خیلی از کسب و کارها و کارخانجات هم فعال می‌شوند و با افزایش اشتغال‌زایی و تولید، نیاز مردم هم برطرف می‌شود؛ لذا ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال جزو برنامه‌هایی است که دولت دنبال می‌کند و مقدمات کار آماده شده است.

رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره آثار واقعی سفرهای استانی و اینکه چقدر مصوبات آن رصد و پایش می‌شود، گفت: کارهای ۶ روز از هفته را در سطح ملی انجام می‌دهیم و یک روز هم به استان می‌رویم؛ بالاخره حق استان است و وظیفه ماست که به استان‌ها سر بزنیم چرا که فقط در تهران مسئولیت نداریم.

رییسی گفت: قبل از سفر، از وزارتخانه‌ها هیات‌هایی به استان اعزام می‌شوند و نیازهای فوری استان را مشخص می‌کنند. سپس همه این موارد در مرکز و در معاونت اجرایی با دعوت از مدیران بررسی می‌شود و بعد، در جلسه‌ای با حضور معاون اول رییس جمهور، اعتبارات، زمان و امکانات و پشتیبانی‌های مورد نیاز مشخص می‌شود و در دستور کار قرار می‌گیرد.

رییس جمهور در واکنش به این پرسش مجری که چند ۱۰ هزار پروژه نیمه‌تمام استانی و ملی داریم که سال‌های زیادی از آغاز اجرای آنها گذشته و امروز گاه توجیه هم ندارد، گفت: در سفر به بوشهر، در نخیلات، سد نیمه‌کاره‌ای بود که اگر کار مختصری برای آن انجام شده و چند کیلومتر لوله‌گذاری شود، می‌توان از آن بهره‌برداری کرد، اما این چند کیلومتر لوله‌گذاری سال‌ها متوقف مانده و درخت‌های منطقه نخیلات هم در حال خشک شدن بودند.

رییسی گفت: همچنین در سفر به استان فارس از کارخانه‌ای بازدید کردیم که ۸۷ درصد عملیات احداث آن انجام شده و پرداخت مقداری تسهیلات می‌تواند این کارخانه را وارد مدار تولید، و ۶۰۰ کارگر را طبق تعهد مدیر کارخانه، صاحب شغل کند.

رییس جمهور گفت: حتی گاهی به طرح‌هایی بر می‌خوریم که دستکم یکبار افتتاح شده اما وقتی از آن بازدید کردیم معلوم شد هنوز کار به پایان نرسیده است.

آیت‌الله رییسی در ادامه گفت: این دولت، دولت مردمی است و همواره با مردم ارتباط خواهیم داشت. دولت نباید ارتباط خود را با مردم قطع کند و به وزرا هم همین را توصیه کردم.

رییس جمهور گفت: رهبری معظم انقلاب بارها درباره ارتباط با مردم به بنده سفارش کرده‌اند و من هم به همکارانم توصیه کردم و آنها هم پیگیری می‌کنند. رفتن در میان مردم و باخبر شدن از درد دل مردم بسیار مهم است.

رییسی با بیان اینکه در جمع مردم به بعضی از گرفتاری‌های آنها برمی‌خوریم، گفت: در سفر شیراز مطلع شدیم اجرای طرح بین‌الحرمین، از حرم شاهچراغ تا حرم آقا سید علاءالدین حسین(ع)، از سال‌ها پیش آغاز شده اما با موانعی مواجه و متوقف شده است. وقتی بررسی شد، معلوم گردید می‌شود مشکل را سریع حل کرد.

رییس جمهور افزود: متاسفانه برخی گرفتاری‌های ما به خاطر این است که پروژه‌ای در جایی شروع شده و بعد برای چند سال رها شده و الان دیگر دچار فرسودگی شده و باید یک کار مجدد انجام شود.

آیت‌الله رییسی گفت: در سفرهای استانی پروژه‌ها شناسایی، بررسی و صورتجلسه می‌شود. وزرا در جلسه شورای اداری در حضور مدیران و مردم استان قول می‌دهند که چه کارهایی می‌خواهند بکنند. در واقع خودِ مردم و مدیران ناظر می‌شوند.

رییس جمهور افزود: در معاونت اجرایی ریاست جمهوری بخشی برای پیگیری تعیین شده که فقط مسئول پیگیری مصوبات سفرها است. بر این اساس کارشناسی قبل از سفر، بررسی حین سفر و سوم پیگیری بعد از سفر تا انجام کار، مراحل سفرهای استانی هستند.

رییسی با بیان اینکه از مسئولان خواسته‌ام طرح‌ها را زمان‌بندی کنند، گفت: اجرای پروژه‌ها در موعد مقرر می‌تواند مردم را امیدوار کند. برای مثال در موضوع فاضلاب خوزستان مقرر کردیم برای تسریع در اجرای طرح، تعداد کارگاه‌ها سه تا چهار برابر شود تا فردا با یک بارندگی مردم دوباره دچار مشکل نشوند.

رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره روند مذاکرات و برنامه رفع تحریم‌های ظالمانه ضد ملت ایران گفت: با جدیت کارِ اقتصاد مقاومتی را دنبال خواهیم کرد و سفره و بازار و نان مردم را به این مذاکرات گره نمی‌زنیم اما هیچ زمانی ایران میز مذاکره را ترک نکرده و ما در مذاکرات نتیجه‌محور، حتما جدی هستیم.

آیت‌الله رییسی با بیان اینکه در طرف مقابل هم آمادگی برای لغو تحریم‌ها، می‌تواند نشانه جدیت در مذاکرات باشد گفت: از ابتدا اعلام کردیم وقتی دولت مستقر شود کار دنبال خواهد شد و الان هم دولت مستقر شده و کار از طریق وزارت امور خارجه دنبال می‌شود.

رییس جمهور گفت: به آنچه گفتیم پایبند هستیم. در مذاکراتی که چند روز پیش در تهران با نماینده اتحادیه اروپا انجام شد، به آنها گفته شد که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه جدی است اما باید جدیت را در طرف مقابل هم ببینیم.

رییسی در پاسخ به سوالی درباره عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای و برنامه دولت برای استفاده از مناسبات منطقه ای و بین المللی، گفت: با عضویت در سازمان شانگهای، در واقع ارتباط با زیربناهای اقتصادی منطقه آسیایی را برقرار کردیم و از این بستر همه فعالان اقتصادی باید استفاده کنند.

رییس جمهور اضافه کرد: کشورمان زمینه‌های بسیار خوبی برای افزایش صادرات در منطقه به ویژه به کشورهای همسایه دارد و میزان صادرات حتما می‌تواند دو برابر شود.

رییسی جایگاه کنونی ایران در تجارت منطقه‌ای را نامتناسب توصیف کرد و گفت: تقویت ارتباطات با کشورهای همسایه و منطقه در اولویت است و از همه فعالان اقتصادی می‌خواهم برای یک حرکت متفاوت در مناسبات تجاری و اقتصادی در منطقه آماده باشند.

رییس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اهداف اعزام ۳۵ رایزن جدید بازرگانی از طریق وزارت خارجه به سفارتخانه‌های ایران گفت: هدف این اقدام، فعال شدن دیپلماسی اقتصادی کشور است و در دیدارهای مختلف با مقامات خارجی آنان برای ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی با ایران، اعلام آمادگی می‌کنند که لازم است پیگیری شود.

رییسی گفت: در آینده نزدیک نشستی با سفیران ایران در کشورهای منطقه خواهیم داشت که محور آن مباحث تجاری و اقتصادی خواهد بود.

رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره انتصاب نماینده ویژه ایران در امور افغانستان و موضع ایران درباره حوادث و تحولات این کشور، گفت: درباره افغانستان قبلا هم اعلام کردیم که از تشکیل دولت فراگیر با حضور همه گروه‌های فعال در افغانستان که همه اقوام را نمایندگی کند، حمایت می‌کنیم.

آیت‌الله رییسی افزود: تشکیل دولت فراگیر در افغانستان بحث اصلی است اما آن چیزی که امروز بعد از اخراج آمریکایی‌ها در افغانستان به یک مسئله مهم تبدیل شده، حضور داعش به عنوان دست‌ساخته آمریکایی‌ها است.

رییس جمهور گفت: گروه دست‌ساخته آمریکایی‌ها افغانستان را بی‌ثبات می‌کند اما راهبرد ما در این کشور ایجاد وحدت و ثبات است که این مسئله باید برای مردم افغانستان روشن شود که بحمدالله روشن است.

رییسی با بیان اینکه داعش در کشورهای مختلف از جمله افغانستان فتنه‌گری می‌کند، گفت: از حاکمان افغانستان می‌خواهیم در مقابل جنایاتی که داعش انجام می‌دهد و مردم مسلمان را به خاک و خون می‌کشد، ایستادگی کنند.

رییس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی معتقدند انتصابات در دولت سیزدهم کند یا با طمانینه پیش می‌رود، گفت: محور ما برای انتصاب افراد و گزینش همکاران، کارآمدی و دلدادگی به نظام و انقلاب و باور داشتن مردم است. برای کابینه کسانی را انتخاب کردم که ممکن است اگر بررسی کنید، اصلا به بنده رای نداده باشند!

رییسی در پاسخ به ابراز تعجب مجری تاکید کرد: بله! بنده یقین داشتم کسی به من رأی نداده و برای عضویت در کابینه انتخابش کردم. قبول داشتن بنده، از شرایط کار کردن در این دولت نیست. در سفرهای استانی اعلام کردم و اینجا هم اعلام می‌کنم که در ادارات و سازمان‌ها، گاهی می‌بینم که عکس‌های بنده را نصب کرده‌اند، به آنها گفته‌ام عکس امام و رهبری معظم انقلاب را بزنند.

رییس جمهور گفت: به دوستان در دولت مکرر گفته‌ام و همین هفته هم در هیات دولت گفتم که مبنای کار در دولت، کارآمدی است. اگر در میان مدیران کسانی کارآمد هستند، حتماً تثبیت‌شان کنید تا کارشان را ادامه دهند.

رییسی گفت: گاهی اشکالاتی به بنده می‌گیرند و می‌گویند فلانی گروه و دسته ندارد. بله درست است، بنده واقعاً به دنبال شایسته‌سالاری بودم و پس از این هم دنبال شایسته‌سالاری هستم.

رییس جمهور در واکنش به این مطلب مجری که اگر کسی قرار است جایگزین شود حتماً باید از نفر قبلی بهتر باشد، گفت: به همکارانم گفته‌ام و در حضور مردم عزیزمان هم دوباره تکرار می‌کنم، اینکه لزوما تا پایان چهار سالی که بنده مسئولیت دارم، در خدمت یک مدیر باشیم، چنین تعهدی نداریم!

رییسی گفت: سالی یکبار عملکرد همه مدیران ارزیابی کلان می‌شود و اگر احساس کنیم کسی آنچنان که باید موفقیتی نداشته، تصمیم دیگری خواهیم گرفت.

رییس جمهور تاکید کرد: دنبال این هستم در جایگاهی که سوگند یاد کردم، خدمتگزار مردم باشم و گره از کار مردم باز کنم. لذا پیوند و میثاق‌مان با همکاران‌مان از باب خدمتگزاری به مردم است و کسانی که این خدمتگزاری را همراه با کارآمدی و روحیه انقلابی دنبال کنند، حتماً در سراسر کشور همکار ما خواهند بود.

رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره وضع خزانه کشور گفت: دولت در شرایط خوبی تحویل ما نشد و اگر بگویم وضع خزانه چه بود، ممکن است برخی بگویند شما هم دنبال این هستید که با گله‌گذاری کار را آغاز کنید. اگر کسی فقط به سفره مردم و ارزش پول ملی، میزان بدهکاری دولت و میزان کسری بودجه، نگاه کند متوجه می‌شود دولت را در چه وضعی تحویل گرفته‌ایم. به ویژه دولت قبل در پنج شش ماه آخر، تعهدات بسیاری ایجاد کرد که این تعهدات مزید بر مشکلات شد.

آیت‌الله رییسی تصریح کرد: به لطف خدا و با مشارکت مردم، تلاش می‌کنیم مشکلاتی که امروز دولت با آن مواجه است، کمتر در زندگی مردم ظاهر شود.

رییس جمهور گفت: در هر ماه غیر از حقوق، دستمزد و هزینه‌هایی جاری دولت، به طور متوسط ۱۰ هزار میلیارد تومان فقط هزینه انجام شده دولت قبل را پرداخت می‌کنیم؛ ضمن اینکه در ماه نخست کار دولت، با همه فشارها تلاش کردیم استقراض از بانک مرکزی اتفاق نیفتد.

رییسی خطاب به مردم گفت: هر چه کار پیش می‌رود، بنده به عنوان خدمتگزار در دولت، امیدهای بیشتری پیدا می‌کنم و گشایش‌هایی را احساس می‌کنم که برای کشور ایجاد می‌شود و آینده را بسیار روشن می‌بینیم.

رییس جمهور با بیان اینکه از این شرایط و آثار تورمی عبور خواهیم کرد، گفت: اگر جایی هم ‌بخواهیم اصلاح اقتصادی انجام دهیم، با مردم و فعالان بازار و نخبگان در میان خواهیم گذاشت و کار غافلگیرانه انجام نخواهیم داد.

رییسی خطاب به جوان‌ها و مردم گفت: بدانید علی‌رغم همه تهدیدها و تحریم‌ها آینده را برای کشور بسیار روشن می‌بینم و به عنایت خدا و دستان توانای مردم عزیز به ویژه جوان‌ها امید و اطمینان دارم.