۰ نفر

قاسمی: برای ایجاد تحول یک اقدام ملی و شجاعانه لازم است

۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۰۲
کد خبر: 555798
قاسمی: برای ایجاد تحول یک اقدام ملی و شجاعانه لازم است

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تاکید کرد: ما در کشور فرصت هایی را از دست داده ایم و اگر تحول ایجاد نکنیم فرصت های پیش رو را نیز از دست می دهیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، رستم قاسمی در جریان جلسه علنی امروز بعد از ظهر مجلس شورای اسلامی، ضمن تشریح برنامه های خود جهت تصدی وزارت راه و شهرسازی، بیان کرد: بنده چهار دوره خدمت برای خودم متصور هستم. سربازی در دوران دفاع مقدس و حضور در کارهای سازندگی یکی از آنان است‌. قرار گاه خاتم الانبیا مجموعه چند رشته ای در حوزه های مختلف است که بنده در آن حضور داشتم.

وی در ادامه اظهار کرد: در شروع بازسازی کشور بعد از جنگ خیلی ها باور نداشتند که طرح ها بزرگ توسط مجموعه داخلی ساخته شود. اما با تکیه بر بیان حضرت امام مبتنی بر تفکر ما می توانیم طرح ها بزرگ در حوزه های مختلف اجرا شد. در حوزه حمل و نقل باید بگویم چهار معقوله اصلی  حائز اهمیت است. بخشی از آزادراه ها در دوره ای که در قرارگاه خاتم الانبیا مسئولیت داشتم ساخته شد. در بخش دریایی کشور در دوران قبل از انقلاب حتی  طرح های کوچک توسط خارجی ها ساخته شده بود اما بعد از جنگ همه بنادر کشور با اعتماد و اعتقاد به ما می توانیم توسط مجموعه قرارگاه خاتم الانبیا و شرکت ها خصوصی ساخته شد از جمله بند شهید رجایی و بنادر بزرگی در مناطق عسلویه ساخته شده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه تاکید کرد: در بخش هوایی و در بخش مسکن نیز گام هایی برداشته شد. اما امروز حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر جاده ها و آزادراه ها و راه های روستاها و میان شهری شرایط مطلوبی ندارند. در بخش ریلی کشور در همه کشورها حمل و نقل ریلی ایمن و ارزان محسوب می شود اما متاسفانه امروز هم به لحاظ بستر و هم ناوگان با ضعف مواجه ایم و حداقل ۱۰ درصد حمل مسافر و بار توسط شبکه ریلی انجام می شود که شایسته کشور نیست. ما در کشور بعضی از فرصت ها را از دست دادیم اما فرصت های زیادی داریم که اگر تحولی ایجاد نکنیم آن را نیز از دست خواهیم داد.

وی در ادامه گفت: برای توسعه زیرساختهای حمل و تقل نیازمند تلاش جهادی و شجاعانه هستیم با بودجه عمومی کشور حتی نمی توان یک آزادراه هم بسیازیم باید نگاهمان را در این حوزه تغییر دهیم و به سمت جذب سرمایه گذار بخش خصوصی چه از داخل کشور و چه از کشورهای خارجی حرکت کنیم و از سوی دیگر از روشهای نظیر فایناس، بی او تی و روشهای تهاتر برای اجرای پروژه های بزرگ کشور استفاده کنیم. در برنامه پیشنهادی خود چندین راه حل برای حل مشکل حمل و نقل کشور از طریق مگاپروژه توضیح دادم که اجرای این روشها نیازمند همکاری و همدلی بین دولت و مجلس است. بنده با دیپلماسی اقتصادی آشنا هستم و با بسیاری از سران کشورهای بزرگ دنیا در ارتباط هستم.

وی افزود: بسیاری از کشورها جهت سرمایه گذاری اعلام آمادگی کردند بنده قول می دهم تمام توانم را در این حوزه بکار گیرم تا بتوانیم مشکلات حوزه حمل و نقل کشور حل کنیم. از همه نمایندگانی که در جلسه امروز برای موافقت با بنده ثبت نام کردند سپاسگزارم. مسئله بعدی بحث مسکن است که پاشنه آشیل کشور می باشد. مسئله مسکن هم مطالبه رئیس جمهور و هم مطالبه به حق مردم است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سهم مسکن در سبد خانوار مردم در برخی از کلانشهرها به بیش از ۶۰ درصد رسیده است گفت: متاسفانه سهم مسکن در سبد خانوار در برخی مناطق ۳۷ درصد و کلانشهرها ۶۰ درصد رسیده است. بحث مسکن معضل جدی است که برای حل آن باید تمام بخشها دست به دست هم دهند. از خداوند می خواهم به بنده این توان را بدهد تا همه هستی ام را در این حوزه به کارگیرم در بحث مسکن سه مولفه اساسی وجود دارد اول بحث زمین مطرح است ۵۰ درصد هزینه  ساخت مسکن به زمین بازمی گردد براساس اطلاعات به دست آمده بیش از یک میلیون هکتار زمین در اطراف شهرها متعلق به دولت است که با اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن و مصوبات دولت می توان برای ساخت مسکن از آن استفاده کرد.

قاسمی گفت: از مجلس می خواهم کمک کند از مناطق محروم و روستاها محرومیت زدایی کنیم، ان شاءالله این اتفاق خواهد افتاد، در موضوع محرومیت زدایی شرایط امروز، شرایطی نیست که مسئولین از آن راضی باشند و موجب نگرانی نباشد، به خصوص دولت سیزدهم که در این حوزه دغدغه مند می باشد،پس ما همه وجودمان را خواهیم گذاشت تا این مشکل را رفع کنیم.

وی با اشاره به ساختار وزارتخانه راه و شهرسازی بیان کرد: ما در وزارتخانه به اصلاح ساختاری نیاز داریم، به کارگیری افراد انقلابی، جهادی، پاکدست و شایسته از اهداف ما خواهد بود، همچنین به مباحثی چون حذف امضاهای طلایی، تمرکززدایی در مقررات از جمله در طرح هادی روستایی و طرح جامع شهرها و همچنین به کارگیری نخبگان برای حل مشکلات در کیفیت ساخت توجه خواهد شد.

قاسمی عنوان کرد: کیفیت ساخت مسکن در کشور پایین می باشد، کیفیت ساخت جاده ها و نیز اصلا خوب نیست، باید از  به کارگیری نخبگان و موسسات و شرکت های دانش بنیان این مشکل را هم رفع کنیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان کرد: اینجانب ضمن تشکر از همه شما عزیزان، باتوجه تجربه ای که در دوران وزارت در ادوار گذشته دارم معتقدم که با تعامل با مجلس مشکلات رفع می شود، قطعا به تعمال با کمیسیون ها و نمایندگان و ارائه گزارش کار و پیشنهادات توجه خواهم کرد چرا که با اینکار می توانیم مشکلات کشور را رفع کنیم.

قاسمی بیان کرد: خانمی از نمایندگان مجلس اشاره کردند که یک ایثارگر در یک کارخانه کار و در همان جا زندگی می کرد، قطعا به مسکن ایثارگران توجه خواهم کرد چرا که این مهم وظیفه ما می باشد، قطعا این موضوع در دستور کار خواهد بود.

وی در پایان اضافه کرد: اینجانب ۱۰ دستور کار را برای وزارتخانه تدوین کردم که در اولین روز کار وزارتخانه این برنامه ها را ابلاغ خواهم کرد.

وی در ادامه گفت: امروز بسیاری از مردم حتی هزینه ساخت مسکن را نیز ندارند که بنده برای آن راه حلهای متعددی را پیش بینی کردم ازائه تسهیلات با سود پایین یکی از این موارد است. در سال ۸۸ ۱۷ درصد سهم تسهیلات بانکها مربوط به مسکن بود اما این رقم در سال گذشته به کمتر از ۵ درصد رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت همکاری تمام بخشها برای حل مشکل مسکن گفت: در دولت شورای عالی مسکن شکل خواهد گرفت و به همکاری تمام مجموعه ها در این مسیر تامین مسکن گام برخواهیم داشت. در خصوص محرومیت زدایی نیز باید بگویم من خودم از مناطق محروم آمدم و با اکثر مناطق محروم کشور آشنا هستم در بحث راه های روستایی نیز باید بگویم امروز ۳۲ هزار کیلومتر جاده روستایی ساخته شود مردم برای رفتن به بیمارستان در برخی روستاها راه نداشته و باید از مسیر صعب العبور بروند که این حق مردم بعد از ۴۲ سال نیست.