۰ نفر

درجلسه بررسی صلاحیت وزیرپیشنهادی کشاورزی مطرح شد؛

موافقت کمیسیون کشاورزی با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی / ساداتی نژاد نمی‌تواند از رانت های حوزه کشاورزی جلوگیری کند

۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۲۵
کد خبر: 555721
موافقت کمیسیون کشاورزی با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی / ساداتی نژاد نمی‌تواند از رانت های حوزه کشاورزی جلوگیری کند

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دستورکار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) و در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به بررسی صلاحیت سید جواد ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی پرداختند.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی از روز شنبه (۳۰ تیر) در مجلس آغاز شده و تاکنون صلاحیت ۷ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی بررسی قرار گرفته است.

گزارش کمیسیون کشاورزی درباره ساداتی نژاد 

سخنگوی کمیسیون کشاورزی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی کشاورزی خبر داد.

احد آزادی خواه در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه) در توضیح گزارش کمیسیون کشاورزی درباره سید جواد ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: وزیر پیشنهادی کشاورزی دارای مدرک کارشناسی مهندسی منابع طبیعی گرایش مرتع و آبخیزداری از دانشگاه کشاورزی و علوم منابع طبیعی ساری و کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی گرایش آبخیزداری از دانشگاه تربیت مدرس و دکتری هیدرولیک و مهندسی هیدرولیک از آن دانشگاه دولتی مهندسی محیط زیست مسکو دانشگاه روسیه است که وی در فرآیند تایید صلاحیت از سوی کمیسیون مورد استعلام قرار گرفت و تایید شد.

وی ادامه داد:  شروع کار آقای ساداتی نژاد از جهاد کشاورزی بوده که رسماً آغاز به استخدام به عنوان نیروی اجرایی در شهرستان کاشان کشاورزی شده است و رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در سابقه خود دارد. همچنین  نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در دوره دهم، نهم و یازدهم بوده است. همچنین  معاون پارلمانی وزیر علوم در دولت نهم بوده و رئیس دانشگاه کاشان، معاون مالی و اداری دانشگاه تهران، دبیر کمیسیون کشاورزی شورای عالی عتف و رئیس فراکسیون آب در مجلس دهم  بوده و برای این سوابق مورد حمایت تشکل های مختلف مرتبط با حوزه کشاورزی قرار گرفته اند.

آزادی خواه تقویت جایگاه بخش کشاورزی را در گام دوم انقلاب، تحقق و پیشرفت عادلانه در این بخش و اتخاذ دو راهبرد اول تاکید بر ظرفیت‌های داخلی و مدیریت دانش بنیان،  صنعتی سازی و تجاری سازی کشاورزی، دستیابی به اقتدار کشاورزی با مدنظر قرار دادن ۶ رویکرد  مدیریت زنجیره تامین و ارزش کشاورزی، مدیریت تصمیم ها و سیاست های کشاورزی، تامین مالی و سرمایه گذاری، تحقیقات و نوآوری در کشاورزی،  هوشمندسازی کشاورزی و استفاده از ظرفیت‌های فعالان کشاورزی و نهایتا تلاش برای حرکت در مسیر سیاست های اقتصاد مقاومتی و مبنا قرار دادن اصول شفافیت مشارکت مردمی و  برون سپاری و ارتقاء بهره‌وری و فسادستیزی از برنامه‌های اصلی ساداتی‌نژاد بیان کرد.

به گفته وی، تمام برنامه‌های ساداتی نژاد از سوی معاونت وزارت کشاورزی بررسی شد و ۵۰ درصد آنها منطبق با اسناد بالادستی و ۴۰ درصد نیز همسو با اسناد بالادستی بود همچنین به طور کلی ۹۰ درصد برنامه‌های آقای ساداتی نژاد منطبق و یا همسو با اسناد بالادستی است.

وی افزود: وزیر پیشنهادی برنامه‌هایی برای تولید ۱۰۰ هزار تن تخم مرغ در ماه، تامین نهاده برای حدود ۲۳۰ هزار گوشت‌مرغ، اجرایی کردن خرید شیر به قیمت تضمینی، اعلام سیاست‌های حمایتی برای کشت محصولات اساسی زراعی، طراحی سیستم پایش و نظارت برنامه بر محصولات کشاورزی، برنامه ریزی برای استفاده از توافق نامه اوراسیا، ممنوعیت اشتغال و مالکیت همزمان در سازمان‌های دولتی و خصوصی دارند. علاوه بر آن طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری استان‌های خوزستان و ایلام، طرح شبکه‌های سریع آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور،  طرح آبیاری ۴۶ هزار هکتار دشت سیستان نیز در قالب برنامه عملیاتی ارائه شده که مورد تایید کمیسیون کشاورزی قرار گرفته و مورد قبول است.

وی گفت: تقریبا ۹۲ درصد برنامه‌های آقای ساداتی نژاد منطبق با قانون احکام دائمی ، ۹۷ درصد منطبق با برنامه ششم، ۹۸ درصد سیاست های کلی نظام و ۹۷درصد شرح وظایف وزارتخانه است. ایشان دغدغه و انگیزه برای حل چالش های موجود در بخش‌های کشاورزی، روحیه جهادی و انقلابی لازم برای تحول در بخش کشاورزی، فردی عملگرا، امین و معتقد به کار با جوانان و برون سپاری، دارای روحیه فسادستیزی و به کارگیری مدیران انقلابی و جهادی برای برنامه تحول کشاورزی و معتقد به مشارکت کشاورزان و همه ذی نفعان به ویژه تشکل های صنفی در تصمیم های کشاورزی است.

آزادی خواه در پایان گفت: کمیسیون کشاورزی چند ملاحظه دارد که نیاز است آقای ساداتی نژاد به آنها توجه ویژه را داشته باشد؛ اول آنکه در بهره گیری از راهکارهای تعاونی‌ها، بخش خصوصی و بخش بانکی در بخش کشاورزی، ارتقاء مشارکت تشکل‌ها، روستاییان و کشاورزیان در تصمیم سازی ها و اجرای برنامه ها، حل مشکل تولید و تأمین نهاده‌ها و کالاهای اساسی کشاورزی با در نظر گرفتن دو فاکتور ارزی و خشکسالی قابل تدبیر است. امیدواریم این اقدامات در اولویت شما باشد.

«ساداتی‌نژاد» نمی‌تواند از رانت‌های حوزه کشاورزی جلوگیری کند

 در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه (اول شهریور) و در جریان بررسی رأی اعتماد به کابینه سیزدهم، مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم‌آباد در مخالفت با سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، گفت: امروز کشاورزی محور اقتصاد خودکفایی کشور است. ما ۲۶ درصد صادرات غیرنفتی، ۲۰ درصد اشتغال، ۸۵ درصد غذای کشور، ۱۱ دردصد تولید ناخالص داخلی و رشد ۴.۵ درصدی در حوزه کشاورزی داشته‌ایم.

ویس کرمی گفت: در وزارت کشاورزی ۹۲ هزار نفر نیروی انسانی کار می‌کنند. در جهاد کشاورزی و سازمان‌های آن ۸۵۹ وظیفه حاکمیتی وجود دارد.

وی افزود: کسی می‌تواند این وزارتخانه را اداره کند که علم و تخصص داشته باشد و زوایای مخفی این حوزه را بشناسد. گردش مالی کشارزی به نفت پهلو می‌زند.

نماینده مردم خرم آباد گفت: رزومه تخصصی وی در حوزه کشاورزی بسیار معمولی است و در هر استان صدها نفر همانند تحصیلات ایشان وجود دارد. کسانی که مدرک دکترای منابع طبیعی دارند فراوان هستند. او با شناخت اندک در حوزه کشاورزی، چگونه می‌خواهد از رانت‌های این حوزه جلوگیری کند.

ویس کرمی اظهار داشت: در مجلس می گویند اجازه دهید همکاران مجلسی که به دولت می روند با رأی بالا بروند؛ این فشار روانی را برای چه وارد می کنید یا دائم صحبت می کنند که به عنوان مخالف اظهار نظر نکن. تمام صحبت هایی که در این تریبون گفته می شود برای دفاع از حق مردم است که در تاریخ بماند. امیدوارم مجلس یازدهم از این آزمون بزرگ سربلند بیرون بیاید.

علی نیکزاد نایب رییس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت، خطاب به ویس کرمی، گفت: جو مجلس سنگین نیست. نمایندگان می‌توانند به وظایف خود عمل کنند. حرمت مجلس را نگه دارید. طلبه بودن هم شرف دارد و هم احترام.

کوهساری: در برنامه وزیر پیشنهادی کشاورزی چالش‌ها و راهکارها باهم دیده شده است

غلامعلی کوهساری در جلسه علنی امروز عصر مجلس و به عنوان موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: سابقه آقای ساداتی نژاد برهمه مشخص است و نیازی به معرفی ندارد. اگر بنده در اینجا از ایشان دفاع می کنم در حقیقت از مسائل مربوط به حوزه کشاورزی دفاع می کنم. از ابتدای انقلاب تا امروز کدام از یک از وزرای دولت نسبت به تمام  زیرمجموعه‌های حوزه خود تخصص داشته است؟

وی در ادامه گفت: کدام از یک از وزرای کشاورزی در حوزه آب، منابع طبیعی، باغبانی، مرتعداری، شیلات و دامپزشکی متخصص بوده است؟ هر کدام حداقل در یکی از این حوزه ها تخصص داشته است. یک وزیر موفق باید قدرت مدیریت صحیح و استفاده از ظرفیت افراد متخصص برای پاسخگویی به جامعه هدف خودش داشته باشد. وزیر پیشنهادی در یکی از بزرگترین دانشگاه های کشور درس خوانده و در برنامه ۶۷ صفحه ای که ارائه کرده است تمام حوزه های مختلف را در برگرفته است.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس گفت: علیرغم تحریم های ظالمانه رشد اقتصادی بخش کشاورزی نشان از قابلیت های این حوزه است. با وجود کمترین توجه به بخش کشاورزی ۸۰ درصد امنیت غذایی در کشور تامین شده است. انتخاب وزیر جهاد کشاورزی یکی از مهمترین انتخابهای رییس جمهور بود که خوشبختانه به خوبی عمل کرد. حمایت فضاهای علمی و دانشگاهی از ایشان و حضور ایشان در میدان عمل حاکی از توانایی ها و ظرفیت ایشان است.

وی در ادامه گفت: در برنامه های ارائه شده از سوی ایشان هم به چالشها و هم به راه حل مربوط به آنها چاره شده است. در برنامه ارائه شده از سوی ایشان اسناد بالادستی، سیاستهای کلی نظام بیانه گام دوم انقلاب و قوانین موجود دیده شده است.

وی تاکید کرد: اجرای طرحهای آبخیزداری، اصلاح و نوسازی باغات، توسعه کشت گلخانه ای و گیاهی، توسعه سیستم های نوین آبیاری، زه کشی اراضی کشاورزی، پروژه های صنایع تبدیلی غذایی از دیگر مواردی است که در برنامه ایشان دیده شده است.

وی در پایان بیان کرد: ایشان دارای شناخت خوبی نسبت به وظایف وزارت جهاد کشاورزی است. تعیین قیمت تضمینی خرید محصولات کشاورزی و اعلام به موقع آن یکی از مهمترین مطالبات کشاورزان است که باید مورد توجه قرار گیرد همچنین تامین نهاده های کشاورزی دام و طیور از دیگر مطالبات است که ایشان باید به آنها توجه کنند. از رییس جمهور می خواهیم با تنفیض اختیار به وزیر کشاورزی او را در حداقل رساندن مشکلات یاری کند.

ساداتی نژاد دغدغه دامداران و کشاورزان را دارد

رحمت الله نوروزی در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه اول شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت سیدجواد ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت سیزدهم در موافقت با برنامه های وی، گفت: امروز همه تشکل های بخش کشاورزی و بدنه وزارت جهاد کشاورزی در سراسر کشور و تمام خطه های دارای کشاورزی مانند گیلان، مازندران، گلستان و... از انتخاب هوشمندانه دکتر ساداتی نژاد بسیار خرسند و راضی هستند، چرا که ایشان دارای تخصص و تعهد هستند.

نماینده مردم علی آباد در مجلس یازدهم ادامه داد: آقای ساداتی نژاد با اهتمام جدی  برای راه اندازی شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی خدمت بزرگی را در سال حمایت از تولید به کشور انجام داد.

وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تا ساعت ۱۰ شب در کمیسیون کشاورزی مجلس در حال تلاش در جهت حل مشکلات موجود است، افزود: برگشت قانوع انتزاع یکی دیگر از تلاش های آقای ساداتی نژاد است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در جریان بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ جلسات مکرری را با حضور مسئولان وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو داشتیم که ثمره آن پیش بینی ۲۷ هزار میلیارد تسهیلات برای بحث تولید و اشتغال، ۴ هزار میلیارد برای بیمه کشاورزی، ۲۰ هزار میلیارد بودجه محرومیت زدایی برای روستاها با راهنمایی آقای ساداتی نژاد بود.

نوروزی با بیان اینکه آقای ساداتی نژاد در تلاش برای استفاده از تمامی ظرفیت ها و متخصصان است، گفت: یکی از نگرانی های اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس از دست دادن ایشان است، چرا که وزیر پیشنهادی در سال گذشته جلسات متعددی را با وزرای جهاد کشاورزی و صمت برای موضوعاتی مانند کمبود تخم مرغ، مرغ، سم، کود، نهاده ها و... انجام داد. همچنین وی دغدغه حمایت از دامداران، منابع طبیعی، کشاورزی و... را دارد.

برنامه های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی برای مناطق محروم مشخص نیست

سیدعلی موسوی در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، اول شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری بیان کرد: ما کشاورز زاده و عضو فراکسیون مناطق محروم هستیم، واقعیت این است که برنامه های آقای دکتر ساداتی نژاد برای مناطق محروم مشخص نیست، هرچند براساس ماده ۷۵ قانون اساسی باید حرمت افراد نگه داشته شود.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در برنامه های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی مطلبی درباره مناطق محروم نیامده است، ادامه داد: کشاورزان ما انسان های نجیب و خیر هستند چرا که با وجود ضرر، برای تولید مواد غذایی کشور زحمت می کشند.

وی افزود: اگرچه در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ رقم هایی همچون ۱۹ هزار میلیارد تومان برای محرومیت زدایی و ۲۷ هزار میلیارد تومان برای رفع محرومیت آب و گاز آمده اما هیچ یک تضمین ندارند. ما برای مناطق محروم تضمین می خواهیم.

موسوی اظهار کرد: متاسفانه وزرا در ایام اخذ رأی اعتماد از مجلس برنامه می دهند و از خود دفاع می کنند اما به محض اینکه بر صندلی وزارت می نشینند به ما نمایندگان می گویند؛ قانون، بودجه و قدرت نداریم.

بنابراین گزارش در ادامه دکترقالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده، گفت: ما وظیفه نظارت بر اجرای قانون را داریم البته در برخی از موارد کسری بودجه نیز دیده شده است که ممکن است در تخصیص مشکلاتی ایجاد شود اما مجلس یازدهم در بودجه ۱۴۰۰ نشان داد که اولویت آن مناطق محروم است و به طور ویژه بیش از ۲ هزار نقطه محروم کشور را در اولویت قرار داد ضمن آنکه اعتبارات آن ها را نیز محلی کرد و خود نمایندگان در حوزه انتخابیه کار نظارت را برعهده دارند.

ایران باید اقتدار غذایی در خاورمیانه را داشته باشد

سید جواد ساداتی‌نژاد در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، ۱ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود، در ابتدا از اعتماد رییس جمهور و رییس و نمایندگان مجلس به دلیل حمایت یک سال و نیم خود از بخش کشاورزی تقدیر و عنوان کرد: مجلس یازدهم نشان داد که مجلس حامی کشاورزان کشور بوده و امیدوارم این نگاه تا پایان مجلس یازدهم ادامه پیدا کند.  

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی افزود: کاری که نمایندگان مجلس در تعیین شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی انجام دادند، برای رفع درد ۴۰ ساله کشاورزان بود. قانون امنیت غذایی نیز که در دستور کار مجلس بوده، برای رفع دغدغه‌های کشاورزان است و بسترساز یک تحول در این حوزه به شمار می آید.

ساداتی‌نژاد همچنین از مخالفت مهرداد ویس کرمی تشکر و اظهار کرد: کشاورزی ضامن امنیت غذایی کشور ما است و تأمین امنیت غذایی به عهده دولت‌ها است و این مسئله در قانون  اساسی کشورها و حتی کشور ما نیز آمده است. امنیت غذایی امروز اولویت اول ما بوده و در دولت‌ها هیچ اولویتی بالاتر از اولویت تأمین غذای مردم نیست.

وی با بیان اینکه امروز در دنیا امنیت غذایی ارتقاء پیدا کرده است، گفت: امروز کشورها به دنبال رسیدن به اقتدار غذایی هستند و این اقتدار غذایی همپای اقتدار نظامی، دو مولفه از اقتدار ملی تعریف می‌شود لذا برای رسیدن به اقتدار غذایی در دنیا رقابت وجود دارد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای اینکه اقتدار غذایی ایجاد شود، ما به اقتدار کشاورزی نیاز داریم. محصولات کشاورزی تولیدکننده امنیت غذا بوده اما در شرایط فعلی ما در چه جایگاهی قرار داریم.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه ما در وضعیت خوبی در حوزه منابع انسانی و منابع طبیعی به سر می‌بریم به آماری از حوزه کشاورزی اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر کشورمان دارای ۸۴ میلیون هکتار مرتع، ۱۴ میلیون هکتار جنگل، ۱۲۰ میلیون واحد دامی، ۳۸ میلیون هکتار اراضی دارای شرایط کشت، ۱۸ میلیون هکتار زمین در حال کشت، دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با ظرفیت فوق العاده شیلاتی است.

وی افزود: همچنین ۱۱.۶ درصد تولید ناخالص داخلی از کشاورزی و ۱۹ درصد تولید ناخالص داخلی ما از بخش کشاورزی و ۱۹ درصد اشتغال کشور نیز از حوزه کشاورزی بوده و ۲۰ درصد صادرات غیر نفتی نیز از همین حوزه نشأت می‌گیرد ضمن اینکه از همین حوزه ۴.۵ میلیون نفر بهره‌بردار در حوزه کشاورزی وجود دارد و ۱۰ هزار محقق و هیأت علمی نیز در کنار جمع کثیری دانش‌آموخته در این حوزه حضور دارند و این ظرفیت حوزه کشاورزی ما است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه ما در خاورمیانه و جنوب غربی آسیا می‌توانیم دارای اقتدار غذایی باشیم، تأکید کرد: متأسفانه امروز با وجود این ظرفیت‌های بی نظیر اقتدار منطقه را در دست نداریم و باید به جایگاه خودمان در حوزه جنوب غرب آسیا بازگردیم.

ساداتی‌نژاد افزود: برای اقتدار کشاورزی ما به تحول در حوزه کشاورزی نیاز داریم. برنامه‌ای که در دولت سیزدهم برای وزارت جهاد کشاورزی نوشته شده با افق رسیدن به اقتدار غذایی در خاورمیانه نگاشته شده لذا طرح تحول کشاورزی با رویکرد تحولی با استفاده از تمام ظرفیت‌ها تدوین شده است.

وی ادامه داد: در برنامه پیشنهادی ۱۶ چالش بخش کشاورزی شناسایی شده و بر اساس آن و بر مبنای تفکر سیستمی ۲۵ راهبرد ارائه شده است که البته پذیرای نقد همه کارشناسان در این حوزه هستیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۴ اصل در این برنامه حاکم است که اصل نخست آن شعار همه با هم که شعار جهاد کشاورزی است، نامگذاری شده، گفت: تلاش داریم با همین شعار شرایط را برای توزیع عادلانه امکانات و توسعه کشاورزی پیش ببریم.