۰ نفر

گزارش کمیسیون امنیت ملی در خصوص برنامه های وزیر پیشنهادی امور خارجه

۳۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۳۱
کد خبر: 555450
گزارش کمیسیون امنیت ملی در خصوص برنامه های وزیر پیشنهادی امور خارجه

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون متبوعش درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی امور خارجه را قرائت کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، محمود عباس زاده مشکینی در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه ۳۱ مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت سیزدهم، ضمن اشاره به گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی گفت: ایشان ضمن معرفی خود در جلسه ای و ارائه سوابق تحصیلی و کاری، برنامه ها و رویکردهای وزارت امور خارجه را در صورتی که با اعتماد نمایندگان مردم کسب کند، تشریح کرد.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس یازدهم اظهار کرد: امیرعبداللهیان دارای مدرک تحصیلی دکتری روابط بین الملل از دانشگاه تهران است. وی در دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه و دانشگاه تهران تدریس می کند و استاد راهنمای رساله های دکتری دانشجویان زیادی است.

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی امور خارجه کار در این وزارتخانه را از سطح کارشناسی شروع کرده، از جمله معاونت و ریاست اداره، مدیرکل امور خلیج فارس، معاونت آفریقا، معاونت سفارت ایران در بغداد، سفیر کشورمان در بحرین و عضویت در هیات مذاکره ایران و کشورهای اروپایی و ریاست کمیته سیاسی این هیات در بغداد و سایر کشورهای دیگر بوده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: وی در کارنامه خود سابقه همکاری تنگاتنگ با شهید عزیز سردار سلیمانی دارد. برنامه هایی که امیرعبداللهیان در کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه کرد، تاکید بر تلاش برای تحقق سیاست خارجی متوازن و فعال و هوشمند دارد.

عباس زاده مشکینی گفت: وی بر مبنای آنچه در کمیسیون ارائه کرد، باید براساس ظرفیت تمام کشورهای دنیا نقشه راهی برای ارتقا و تحکیم روابط با همه کشورهای دنیا داشته باشد. کشورهایی که به احترام متقابل و منافع متقابل اعتقاد داشته باشند، باید در اولویت قرار بگیرند.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس یازدهم اظهار کرد: تحقق سیاست روان، تسهیل گر و هم افزا با کشورهای همسایه خصوصاً مسلمان دارای اهمیت است. تحقق سیاست آسیامحور از دیگر نکاتی است که وی بر آن تاکید دارد. در واقع سیاست تک قطبی گری در دنیا به پایان رسیده و دهه آتی زمان ظهور و بروز قدرت های متکثر و مستقل به ویژه در آسیا است.

وی تصریح کرد: ارتباط دوجانبه و چندجانبه با قدرت های آسیایی و همسایگان خصوصا کشورهای مستقل، تبدیل سیاست خارجه انفعالی به سیاست فعال و... از دیگر نکاتی بود که امیرعبداللهیان بر آن تاکید داشته است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: وی از سال ۹۵ دستیار رئیس مجلس در امور بین الملل بوده است؛ در زمان وی اقدامات خلاقانه ای برای توسعه روابط پارلمانی انجام شده است، زیرا گاهی اوقات روابط پارلمانی گره گشاتر از روابط رسمی به شمار می رود، لذا در کمیسیون به نمایندگان قول داد برای تغییر و تحول در سیاست خارجی به ویژه سیاست رسمی کشور از این ظرفیت استفاده کند.

عباس زاده مشکینی افزود: فعال سازی بازارچه های مرزی و تعامل با کشورهای همسایه، بهره گیری از فرصت اتحادیه اقتصادی اورآسیا، پرداختن به حضور فرصت محور ایرانیان خارج از کشور و بهره گیری از دانش و سرمایه آنها و ایجاد پل ارتباطی برای حضور مستمرشان در کشور و مشارکت آنها در توسعه پروژه های عمرانی، توجه به فعلیت رساندن ظرفیت های سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای تعمیق و توسعه ارتباطات اقتصادی از جمله اولویت های اعلامی وزیر پیشنهادی است.  

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس یازدهم گفت: وی تاکید کرد پس از استقرار در وزارت امور خارجه برای استفاده از ظرفیت های خارجی برای واردات واکسن، استفاده از یافته های خارجی و همچنین معرفی ظرفیت های داخلی در مهار کرونا و استفاده از ظرفیت های خارجی برای واکسینه کردن استفاده کند.  

وی خاطرنشان کرد: برنامه های وی بنا به نظر اکثر نمایندگان با اسناد بالادستی مشتمل بر قانون اساسی، سیاست های کلان تبیین شده توسط رهبر انقلاب، بیانیه گام دوم انقلاب، سند چشم انداز، برنامه ششم توسعه با قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی همخوانی دارد و به عنوان مبانی نظری برنامه های ایشان قرار دارد. کمیسیون امنیت ملی ضمن موافقت با برنامه های امیرعبداللهیان به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه امیدوار است با رأی اکثریت نمایندگان در انجام مسئولیت های محوله موفقیت کسب کند.