۰ نفر

ویس کرمی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی اقتصادی؛

اقتصاد جای آزمون و خطا نیست

۳۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۱۸
کد خبر: 555418
اقتصاد جای آزمون و خطا نیست

ویس کرمی، نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی گفت: اقتصاد مانند هوا برای مردم است و جای آزمون و خطا نیست. بهتر نبود آقای خاندوزی در مدیریت های میانی با تجربه میشدند و سپس به وزارت می رسیدند. ایشان صاحب تالیف و نظریه هستند اما این نظریات تا چه حد قابلیت اجرایی دارد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، مهرداد ویس کرمی در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه 31 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت سید احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم در مخالفت با برنامه های وی گفت: مدت ها بود که انتخابات ریاست جمهوری از اخلاق فاصله گرفته بود که آقای رئیسی با ورود درست و معرفی منصفانه کابینه، اخلاق را به انتخابات بازگرداند. اگر تنها ثمره حضور ایشان احیای اخلاق در سیاست اجرایی کشور باشد باید به مردم ایران تبریک گفت.

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس یازدهم ادامه داد: برخی از همکاران چندین بار مطالبات قومی و قبیله ای خود را در صحن علنی مطرح کردند ، در حالی که براساس قرآن تفاوت رنگ پوست و نژاد برای این است که انسان ها همدیگر را بشناسند، برتری در اسلام براساس نژاد نبوده، بلکه ملاک تقوی است. در جواب کسانی که سلمان را سلمان فارسی خطاب می کردند، پیامبر اکرم (ص) فرمودند بگویید سلمان محمدی؛ بنابراین با توجه به حوادث متعدد تاریخی، دیگر تفکیک نژادی میسر نبوده و هیچ نژاد خالصی در جهان وجود ندارد. حال نمی دانم چرا برخی اصرار دارند با خط کشی، انسان ها را از یکدیگر جدا کنند. این کار دقیقا همان تفکر جهالت است که پیامبر اکرم (ص) سال ها برای مبارزه با آن می جنگید.

وی با بیان اینکه زبان ملاک خوبی برای تفکیک انسان ها نیست، تصریح کرد: خواهشمندم از این عناوین و ملاک های قومی و نژاد دست برداشته و به صراط قرآن کریم بازگردید. ما در انتخابمان اشتباه کرده و گمان می کنیم نژاد مشکل دارد. وزیر باتقوا انتخاب کنید، از هر نژادی باشد می تواند به ملت ایران خدمت کند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصل 11 قانون اساسی افزود: تمام مسلمانان براساس قانون امت واحده هستند و سیاست جمهوری اسلامی ایران باید اعتلا و اتحاد ملل اسلامی بوده و وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام را تحقق بخشد. بی سلیقگی است که قانون اساسی و اسلام می گوید انسان ها برابرند، اما ما آنها را از یکدیگر تفکیک کنیم. هر وزیری بالاخره از یک منطقه بوده، لذا دامن زدن به مسائل قومی خلاف شرع و مصالح مبی است.

ویس کرمی با اشاره به برنامه های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم افزود: دشمن از چند جبهه فرهنگی و نظامی به انقلاب اسلامی حمله ور شده، اما امروز دشمن از حمله نظامی به کشور ناامید شده است. همین که سید حسن نصرالله در سخنرانی روز عاشورا در مورد کشتی حامل سوخت برای آمریکا و اسرائیل خط و نشان می کشد، گواه این است که دشمن به لحاظ نظامی از ملت ایران شکست خورده است، علی رغم اینکه دشمن در حیطه فرهنگی به ما زخم جدی وارد کرده، همین که در سراسر جهان حاج قاسم سلیمانی الگوی آزادگی است، نشان می دهد که دشمن از شکست فرهنگی هم مأیوس شده است. حال دشمن به جنگ اقتصادی روی آورده که در آخرین حربه اش نیز شکست خواهد خورد.

وی ادامه داد: جوان گرایی آقای رئیسی در انتخاب وزرا قابل تقدیر است، گرچه وزرای انتخابی میان سال هستند و برخی به جای اینکه بیشتر در میدان بمانند و دستاوردهای خود را حفظ کنند، مفاهیم جوان، میان سالی و پیری را تفسیر به رأی کرده اند. امروزه به واسطه روش های نوین مرزهای علم درنوردیده شده و جنگ امروز جنگ علم و اطلاعات است. پس یک جوان می تواند همانند یک پیر کارکشبته باشم. انسان ها به اندازه عقلشان تجربه می پذیرند و نه به اندازه سنشان . اما موضوع چگونگی ورود میانسالان به عرصه اقتصاد است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز کسی می تواند وضعیت آشفته اقتصاد را درک کند که در رشته اقتصاد سرآمد و صاحب نظریه بومی سازی اقتصاد باشد. تا کی می خواهیم در کنار اقتصاد لیبرال چند آیه به آن، اقتصاد اسلامی تعریف کنیم. آقای خاندوزی استادیار اقتصاد بوده و صاحب نظر است. همچنین در عرصه های مختلف اقتصادی مانند خصوصی سازی، سیاست ارزی، مالیات، بیمه و گمرک باید صاحب تجربه باشد و در کنار فن، فوت را هم بلد باشد. اقتصاد همانند هوا در تمامی ابعاد زندگی مردم وجود دارد و امروز پاشنه آشیل انقلاب اسلامی است، لذا این عرصه، عرصه آزمون و خطا نیست بنابراین بهتر نبود ایشان مدتی در مدیریت میانی وزارت اقتصاد پخته تر می شدند و سپس به وزارت می رسیدند.

وی با بیان اینکه تجربه عملی و مدیریتی آقای خاندوزی کمرنگ است، افزود: ایشان صاحب تألیف هستند اما توضیح ندادند که این تألیفان تا چه اندازه عملی و قابل اجراست. در تصمیم های دشوار، وزن علمی و شخصیتی وزیر بسیار موثر است. آیا آقای خاندوزی از چنین موقعیتی در میان خواص و اقتصاددانان برخوردار است ؟ همچنین در مورد اقتصاد اسلامی که نیاز امروز و فردای جامعه اسلامی است، نظر شفافی از ایشان نیست.

ویس کرمی تصریح کرد: راه نجات اقتصاد کشور در اقتصاد مقاومتی بوده که در تألیفات سوابق آقای خاندوزی به این مهم اشاره چندانی نشده است. تاکنون اقتصاد دانان ما به این نتیجه رسیده اند که نسخه غربی اقتصاد در کشور راهگشا نیست، حال آیا آقای خاندوزی این نظر را قبول دارند. عدم پاکسازی در بدنه انقلاب اسلامی که ناشی از خودبینی و بدبینی مدیران است، اکنون خودنمایی می کند و تاوان این کم کاری را باید از آنها پرسید. مجلس در آستانه آزمون بزرگی قرار دارد ون باید با معیار مهمی به وزرای جوان پرداخته و در مورد آنها قضاوت کند. البته که بنده اعتقاد دارم خدای اقتصاد همان خدای جنگ است و همان نصرت های الهی در اقتصاد هم می تواند کارساز باشد به شرط آنکه ما بندگان خوبی باشیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: برنامه های تحولی آقای خاندوزی در گرو اصلاح وضع موجود است، اما باز تاکید می کنم که تنها راه نجات اقتصاد کشور بومی سازی و اجرای نسخه اقتصاد مقاومتی بوده که در برنامه های بلندمدت ایشان دیده نشده است.

وی خاطرنشان کرد: مجلس تنها این صحن نبوده بلکه به وسعت جهان اسلام چشم به این تریبون دارند؛ تریبون مجلس شورای اسلامی تریبون جهانی بوده و اگر بنده این دغدغه ها را مطرح کردم، انتظار ندارم آقای خاندوزی این موارد را در دو الی سه روز حل کند، اما انتظار داریم وزیر اقتصادی که به اسم اسلام مسئولیت می گیرد، برای حل مشکلات اقتصادی از راه تولید و اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی استفاده کند.