۰ نفر

در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی مطرح شد؛

حضور زنان در کابینه رییسی مشهود نیست / تیم اقتصادی فاقد سابقه اجرایی است

۳۰ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۳۰
کد خبر: 555053
حضور زنان در کابینه رییسی مشهود نیست /  تیم اقتصادی فاقد سابقه اجرایی است

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز جهت بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به ریاست محمد باقر قالیباف و با حضور ابراهیم رییسی برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، رییس مجلس شورای اسلامی پیش از سخنان رییس جمهور در جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی در نطق میان دستور گفت: یکایک وزرای پیشنهادی در همه کمیسیون‌ها مجلس حضور پیدا کردند و طی بیش از ۲۷۰ جلسه در کمیسیون‌ها به صورت فشرده، با انتظارات نمایندگان آشنا شدند.

محمدباقر قالیباف در خصوص روند بررسی برنامه های وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس، گفت: در موضوع کلیات ارائه برنامه و معرفی وزیران، رییس جمهور براساس ماده ۲۰۴ قانون آئین نامه داخلی ۱۵۰ دقیقه وقت دارد که اکنون یک ساعت از آن را در صحبت اولیه استفاده کرده است لذا در نوبت دوم نیز فرصت طرح صحبت دارد که مجموع آن دو ساعت و نیم خواهد بود.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین ۱۰ نفر از نمایندگان در قالب ۵ نماینده موافق و ۵ نماینده مخالف هر کدام ۱۵ دقیقه که مجموعا ۱۵۰ دقیقه می شود درباره کلیات برنامه ها صحبت خواهند کرد و سپس رییس جمهور نسبت به مسائل مطرح شده پاسخ هایی را خواهند داد و در غیر این صورت، فردی که از سوی رییس جمهور معرفی می شود اقدام به این امر خواهد کرد.

وی تصریح کرد: طبق آئین نامه هرکدام از نمایندگان سوالات کتبی داشته باشند باید به بنده ارجاع کنند تا به رییس جمهور ارجاع شود تا پاسخ آن به نمایندگان داده شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با برگزاری جلسات علنی مجلس به صورت دو شیفت در روزهای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی موافقت کردند.

اسامی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم

حسین باغ‌گلی؛ وزارت آموزش و پرورش، عیسی زارع پور؛ وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات،  حجت الاسلام والمسلمین سیداسماعیل خطیب؛ وزارت اطلاعات، سیداحسان خاندوزی؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی، حسین امیرعبداللهیان؛ وزارت امور خارجه، بهرام عین‌اللهی؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت الله عبدالملکی؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،  سیدجواد ساداتی نژاد؛ وزارت جهادکشاورزی،  امین حسین رحیمی؛ وزارت دادگستری، امیر سرتیپ ستاد محمدرضا آشتیانی؛ وزارت دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح، رستم‌ قاسمی؛ وزارت راه و شهرسازی،  سیدرضا فاطمی امین؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت،  محمدعلی زلفی‌گل؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمد مهدی اسماعیلی؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد وحیدی؛ وزارت کشور، سیدعزت الله ضرغامی؛ وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، جواد اوجی؛ وزارت نفت، علی اکبر محرابیان؛ وزارت نیرو و سید حمید سجادی هزاوه؛ وزارت ورزش و جوانان، ۱۹ وزیری هستند که از سوی حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رییسی برای اخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شده‌اند.

زارع پور می‌تواند برنامه های وزارت ارتباطات را به نتیجه برساند

رییسی،  در جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی  درباره وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ایشان تجربه دهه ۸۰ دارند و هم در مدتی که در دستگاه قضایی کار کردند، تجربه موفقی داشتند. برنامه ما در وزارت ارتباطات هوشمندسازی، شفاف سازی، فعال کردن اقتصاد فضای مجازی است. با شناختی که از عیسی زارع پور داریم ایشان می‌توانند با تخصص و تجربه ای که دارند به نتیجه برسانند.

رییسی درباره وزیر اطلاعات هم افزود: آقای خطیب هم دانش اطلاعاتی و امنیتی و هم تجربه چندین ساله در وزارت دارند. این دو جهت علم و دانش و تجربه کار در آقای خطیب وجود دارد. بدنه بسیار انقلاب و حزب اللهی در وزارت اطلاعات داریم.

رییس جمهوری ادامه داد: آقای خطیب نسبت به جریان مدیریتی هم با روحیه تحولی که دارند با انتخاب همکاران و مدیران انقلابی در این مجموعه تحول ایجاد کنند و بتوانند در جهت پیشگیری و مبارزه با فساد و جلوگیری از نفوذ، صیانت از دولت و صیانت از همه بخش‌های نظام و صیانت از مردم در مقابل هجوم‌ها برنامه ریزی کنند.

خاندوزی چهره جوان و مطلع است

وی درباره وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی گفت: در این وزارتخانه موضوع دانش و تخصص و داشتن اطلاعات اقتصادی، آشنایی با وزارت اقتصاد مورد تاکید بوده است. بهترین نوع از معرفت و شناخت نسبت به یک دستگاه بودن در یک مجموعه است البته منحصر به این نیست . شناخت یک مجموعه برای فردی که می خواهد احراز یک مسئولیت کند، مهم است.

رییسی با بیان این که خاندوزی مجموعه وزارت اقتصاد را می شناسد افزود: ما یک چهره جوان و مطلع اقتصادی نیاز داریم که نظام مالیاتی را عادلانه کند و نظام تامین مالی دولت را فعال و اصلاح کند. در فضای کسب و کار مردم ایجاد اصلاح و تحول کند. بهره وری را ارتقاء دهد و مدیریت دارایی‌ها و شرکت های دولتی را بتواند کاملا سامان دهد. شفافیت و مدیریت تعارض منافع را دنبال کند. وضع خزانه داری کل را سامان دهد.

وی خطاب به نمایندگان گفت: ما چهره جوان فساد ستیزی را می خواهیم مثل موضوع گمرک،‌ مالیات و بخش های مختلفی که در حوزه اقتصاد و دارایی است را بتواند اصلاح کند. ما این مصمم بودن را در چهره خاندوزی و سوابق او می بینیم و این بخش هم با همکاری تیم اقتصادی که شما نگران آن هستید. 

رییس جمهور افزود: معاون اول رییس جمهور را مسوول هماهنگی تیم اقتصادی قرار دادیم. به همه هم گفتیم برای این که بگو مگو نباشد معاون اول مسوول هماهنگی است. چه تیم اقتصادی به معنی خاص بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و برنامه بودجه و چه به معنی عام یعنی تمام وزارتخانه های اقتصادی که در این رابطه می توانند نقش داشته باشد. نگاه به تیم اقتصادی برای هماهنگی آن کاملا مورد توجه بوده است. 

رییسی در ادامه به وزیر پیشنهادی وزارت امورخارجه اشاره کرد و گفت: امیر عبداللهیان در حوزه خارجی هم علم و دانش دارد و هم دارای تجربه است. تمام مراحل وزارت خارجه را هم گذرانده است. فردی خوشنام در رابطه با وزارت خارجه است. مساله سیاست خارجی متوازن، توسعه روابط همسایگی، اولویت دادن به اقتصاد در تعاملات خارجی به ویژه با همسایگان و فعال کردن دیپلماسی اقتصادی در دستور کار وزارت خارجه است. او را به عنوان کسی که بتواند سکاندار این بخش باشد پیشنهاد کردیم. 

وی درباره وزیر پیشنهادی بهداشت هم گفت: در این بخش مانند بخش های دیگر افرادی مطرح بودند که با همه آنها صحبت و مصاحبه شد و برنامه های آنها بررسی شد. به عنوان مثال آقای قاضی زاده اولویت او بهداشت و درمان نبود. 

رییس جمهوری افزود: با هر چهره انقلابی در وزارت بهداشت و درمان بگویید دکتر عین اللهی همه او را به عنوان یک چهره انقلابی در این حوزه می شناسند. او استاد تمام دانشگاه است و فردی است که در میدان است.   ما دیگر چهره هایی در این حوزه داشتیم که او را معرفی نکردیم آقای ایمانیه است که چهره ای شاخص در بهداشت و درمان در شیراز است شخصیتی است که هم علم و هم عمل دارند که مسایلی بود که نشد در خدمت او باشیم. 

وی با بیان این که چهرهای خوب کم نداریم گفت:  اما دکتر عین اللهی چهره شاخص است که حتی در رابطه با مبارزه با کرونا که امروز مساله اصلی ما است می تواند بسیاری از نیروها را به همکاری دعوت کند و این بخش را با موفقیت دنبال کند.  امیدواریم که کرونا هرچه زودتر ریشه کن شود اما اگر ادامه دار بود نیازمند به یک مدیریت قوی و کارآمد است که بتواند کار را دنبال کند و او در این رابطه نگاه به مردم و ضعفا همواره در کارنامه اش بوده است.

عبدالملکی پاکدست و فسادستیز است

رییسی درخصوص وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:‌ عبدالملکی جوان، پاکدست ، فسادستیز دارای تجربه موفق در جایی که بوده است. ایشان دکترای اقتصاد دارد و از فرهیختگان دانشگاه و اساتید دانشگاه در اقتصاد است. علاوه بر این ایشان معاونت بخش اشتغال کمیته امداد را برعهده داشتند علاوه بر اینکه عضو هیات امنا از طرف مقام معظم رهبری هستند یعنی امین آقا هم در این وزارتخانه و یکی از هیات امنا هستند.

رییسی جمهوری بیان کرد: وزارت تعاون بخش مهمی به عنوان رفاه اجتماعی دارد. ایشان قبل از این سوابقی در آنجا دارند در صندوق‌های مختلفی که در آنجا عضویت داشتند و موفقیتی هم در معاونت اشتغال داشتند.من از بازرسانی که رفتند و حوزه ایشان را بازرسی کرده‌اند سوال کردم گفته‌اند از حوزه‌های موفق معاونت کمیته امداد امام، معاونت اشتغال است. در این مدت ایشان مبلغی که در اختیارشان بوده سعی کرده‌اند به نحو کامل نسبت به ایجاد اشتغال اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: هم دانش اقتصادی ایشان برای بنگاه‌هایی است که ما در وزارت تعاون داریم و هم در ارتباط با مساله داشتن تجربه آن هم تجربه موفق در اشتغال که مساله ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مساله اشتغال مساله بسیار مهمی است.

رییسی جمهوری گفت: ما به مردم قول داده‌ایم وزارتخانه‌ای که مساله اشتغال و مدیریتی که این کار را بر عهده دارد، توانا باشد برای که بتواند اشتغال را اجرایی کند. ایشان با نیروی جوانی و نخبگی و پاکدستی ان‌شالله این وزارتخانه را اگر اعتماد نمایندگان مجلس در کنار معرفی ما قرار گرفت حتما می‌تواند در آنجا با دوستانی که از ایشان استفاده خواهد کرد، تحول ایجاد کند.

دفاع رییسی از  وزرای پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی و جهاد کشاورزی

رییسی در ادامه در معرفی وزیر تعاون خاطرنشان کرد: عبدالملکی جوان، پاکدست، فسادستیز بوده و تجربه موفقی دارد. او از اساتید دانشگاه است و دکترای اقتصاد دارد. او معاونت اشتغال کمیته امداد را داشته و عضو هیأت امنا هم است یعنی امین رهبری است. بازرسی هم گفته اند که او از افراد موفق کمیته امداد بوده است.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه مسئله دانش، تخصص و شناخت مسائل کشاورزی اهمیت دارد، گفت: ساداتی نژاد نسبت به این حوزه تسلط کامل دارد و جزو پیشنهادهای اکثر گروه های مختلف به من بوده است. او با رویکرد جهادی و تخصص و دانش می تواند این وزارتخانه را اداره کند، البته ما باید بخش جهاد وزارت جهاد کشاورزی را فعال کنیم.

دفاع رییس‌جمهوری از وزرای پیشنهادی دادگستری و دفاع

رییسی درخصوص وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری گفت: امین‌حسین رحیمی هم آشنا به مسائل قضایی- حقوقی و هم آشنایی به مسائل مجلس و هم آشنا به دلیل دیوان محاسبات و دوره‌ای که در دیوان محاسبات به مسائل دولت بوده است. یعنی کسی که می‌خواهد در وزارت دادگستری باشد که دولت، مجلس، دستگاه قضایی را خوب بشناسد و هم این ارتباطات به خوبی برقرار کند ما آقای رحیمی را هم از تجربه و هم از دانش کافی برخوردار می‌دانیم.

رییس جمهوری درخصوص وزارتخانه دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار کرد: امیر آشتیانی که هم نیروهای مسلح به عنوان وزیر دفاع از معرفی ایشان خوشحال شدند. ایشان نیروی مجرب با علم و آگاهی نسبت به مسائل نیروهای مسلح و موضوع وزارت دفاع و چهره خوشنام در مجموعه نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی و سپاه است.

 وعده وزیر پیشنهادی راه برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی

رییسی در ادامه صحبت‌هایش دربار وزیران پیشنهادی به رستم قاسمی گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: آقای قاسمی در قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان یکی از بزرگترین پیمانکاران دولت در حوزه راه و شهرسازی کارهای بسیاری انجام داده است. البته افراد دیگری هم برای این وزارتخانه مطرح بودند اما عده زیادی نسبت به افرادی اظهارنظرهایی داشتند که خواستم نظرات نمایندگان را داشته باشم چون قرار است با مجلس کار کنیم.

وی ادامه داد: موفقیت دولت در گروه همکاری و حمایت مجلس و همچنین همفکری با مجلس است. موضوع مهم ما در این وزارتخانه ساختن یک میلیون مسکن در هر سال و در ۴ سال ساخت ۴ میلیون مسکن است که آقای قاسمی در این زمینه برنامه دارد و برای ما مهم است که کسی بتواند روی کار بیاید که این وعده دولت را عملی کند و با تجربه‌های کاری خود گام‌هایی در این زمینه بردارد که به‌صورت انضباط و با ترکیبی از حرکت انقلابی، تحولی در وزارتخانه ایجاد کند.

دفاع رییسی از وزیر پیشنهادی صمت

رییس جمهوری درباره آقای فاطمی امین وزیر پیشنهادی وزارت صنعت معدن و تجارت و مسائل و مشکلات در این وزارتخانه گفت: بخشی از مسائل در این وزارتخانه انجام شده و بخشی به صورت کلان همچنان باقی است. این وزارتخانه در ارتباط با اهداف مهم اقتصادی دولت نقش بسیار مهمی دارد و نیازمند سلامت، شجاعت، جامع‌نگری، تخصص و داشتن روحیه انقلابی و جهادی است.

رییس دولت سیزدهم اضافه کرد: فاطمی امین در آستان قدس رضوی مسوول بخش اقتصادی بود و روز نخست که به آنجا رفتم وضعیت حسابرسی بسیاری از شرکت‌های زیر مجموعه آستان قدس مشروط و مردود بود و جز دو شرکت که مشکل اساسی داشت، بقیه شرکت‌ها رفع مشکل و شفافیت در بخش اقتصادی آستان قدس برقرار شد.

رییس جمهوری درباره وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: وزیر پیشنهادی صمت در حوزه‌هایی که بود عملکرد موفقی داشت. با توجه به بررسی متخصصان امیدوارم وزیر پیشنهادی با علم و دانش و تخصص در کنار تعهد و بتواند گام‌هایی بردارد تا شاهد تحول در این وزارتخانه باشیم.

رییسی همچنین درباره زلفی‌پور گزینه پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اظهار کرد: علاوه بر دوران معلمی، وی الان هم استاد است و ۷ سال مدیریت دانشگاه کلان و صاحب نامی را بر عهده داردو مسئول مجمع بسیج است و روحیه انقلابی و تحولی دارد.

وی ادامه داد: زلفی‌گل در مجموعه آموزش عالی در جهان هم چهره علمی صاحب نام است و در حوزه مدیریت هم مدیریتی موفقی در همدان داشته است و امیدوارم بتواند منشاء آثار برای وزارت علوم باشد.
دولت تضمین کننده آزادی‌های مشروع است.

 در دولت سیزدهم حوزه فرهنگ پیشران است

رییس جمهوری سپس درباره آقای اسماعیلی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهمیت این وزارتخانه گفت: امروز موضوع اقتصاد را موضوع فوری کشور مطرح می‌کنیم. البته اولویت موضوعی با فرهنگ است به نظر ما در دولت سیزدهم فرهنگ یک موضوع پیشران است که باید به آن توجه کرد.

وی افزود: آقای اسماعیلی که برای تصدی این وزارتخانه پیشنهاد شده، مورد توجه گروه مصاحبه قرار گرفت که هم دانش و هم تجربه در این کار دارد و برای همین معرفی شد. با توجه به حساسیتم به مساله فرهنگ‌، با اعضای این کارگروه نشستی برگزار و تک تک شاخص‌ها را بررسی کردم. یکی از آنها آقای صفار هرندی که وزیر ارشاد بود گفت که در مجموع افرادی که معرفی شده‌اند آقای اسماعیلی را از بقیه شایسته‌تر یافته‌ام.

رییسی خطاب به اهالی فرهنگ و هنر گفت: اهالی فرهنگ و هنر بدانند که ما به شما آزادی ندادیم، خدا داده است و ما تضمین کننده آزادی‌ها هستیم. دولت تضمین کننده آزادی‌های مشروع است تا بتواند این آزادی را فراهم کند و ظرفیت‌های اهالی فرهنگ و هنر شکوفا شود که این کار بر عهده این وزارتخانه است و انشاالله انجام خواهد شد.

دفاع رییسی از وزیر پیشنهادی کشور

رییس دولت سیزدهم اظهار کرد: وحیدی وزیر پیشنهادی کشور چهره‌ای است که علاوه بر دانش یک چهره راهبردی هم هست. کسی که در وزارت کشور مطرح می‌شود، کسی است که می‌خواهد کشور را تدبیر مدام داشته باشد و نخ تسبیح بخش‌های سیاسی اجتماعی و فرهنگی کشور است.
وی ادامه داد:‌ آقای وحیدی با بررسی انجام شده می‌تواند با نگاه راهبردی و روحیه بالا و مدیریت خود، وزارت کشور را به نحوی اداره کند که دغدغه همه دوستداران انقلاب اسلامی در سراسر کشور مرتفع شود.

کشور ما زمینه‌های بسیاری برای توسعه اقتصاد گردشگری دارد

رییسی همچنین درباره ضرغامی وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی تصریح کرد: مسئله مهم گردشگری، اقتصاد گردشگری است. کشور ما زمینه‌های بسیاری برای توسعه اقتصاد گردشگری دارد.

رییس جمهوری افزود: در ارتباط با مساله گردشگری که بتوان هم فرهنگ را در گردشگری داشت و هم معرفی فرهنگ اسلامی و ایران انجام شود، بسیار مهم است و این باید توسعه یابد. بسیاری این حرف را زدند اما در عمل چنین نشد ضمن تشکر از پیشینیان باید بگویم یکی از راهکارهای اقتصاد بدون نفت اقتصاد گردشگری است که با توانمندی مهندس ضرغامی این کار دنبال می‌شود و مسئله میراث فرهنگی در حوزه‌های گردشگری داخلی و خارجی می‌تواند به جایگاه شایسته برسد.

اوجی از چهره‌های خوشنام وزارت نفت است

رییسی در مورد برنامه های وزیر نفت اظهار داشت: در مورد وزارت نفت آقای مهندس اوجی جزو چهره های نامدار و خوشنام وزارت نفت هستند که در علم و دانش سرآمد بوده اند، پست‌هایی که ایشان احراز کردند تا معاونت وزارت نفت بوده و ایشان در همه ادوار چهره موفقی بوده است. ایشان دانش مرتبط دارد و هم دارای تجربه است و می‌تواند با حرکت جهادی اقداماتی در این وزارت خانه انجام دهد. دوستان نگران نباشند نسبت به فروش نفت هم اقدامات خوبی در این زمینه وجود دارد.

در حوزه آب و برق عقب ماندگی داریم

رییس جمهوری گفت: ما در حوزه وزارت نیرو در حوزه آب و برق عقب ماندگی داریم که باید جبران شود باید اقدامات خوبی صورت گیرد تا شاهد قطعی برق‌ نباشیم، محرابیان وزارتخانه را می‌شناسد نسبت به وزارت نیرو، سدسازی و ساخت نیروگاه ها اقدامات خوبی انجام داده است، بحث ما ایجاد نیروگاه‌ها و تولید برق است مدیریت آب در کشور بسیار مهم است این مشکلات می‌تواند با کمک نمایندگان حل شود.

برای گزینه وزارت ورزش و جوانان جلسه ای با نام‌آوران ورزش داشتیم

رییس دولت سیزدهم اظهار داشت: ما برای گزینه وزارت ورزش و جوانان جلسه ای با نام‌آوران ورزش داشتیم که آنان می‌خواستند که در راس ورزش کشور چهره سیاسی نباشد، ما افراد را بررسی کردیم در گروه هایی که نام های مختلف دارند سجادی به عنوان کسی است که 16 مدال آورده است و هم دارای سلسله مراتب علمی و دانش خوبی است.

رییسی گفت: من این وزرا را محضر نمایندگان عزیز معرفی کردم شرطی که حضرت آقا کردند در مراسم تنفیذ این بود که تا زمانی که روحیه ستادستیزی و کارآمدی در میان وزرا باشند ما در خدمتشان خواهیم بود این شرایط بودنش در عزیزان به عنوان تداوم اعتماد ما اجتناب ناپذیر است. بنده این مجموعه را صالح و کارآمد می دانم مساله مهم نگاه نمایندگان ملت است دو شرط برای وزیر شدن وجود دارد، پیشنهاد رییس جمهور و دوم رای اعتماد مجلس اگر این دو شرط تحقق یابد وزیر می‌تواند فعالیت کند.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اعتماد شما بسیار مهم است کار کمیسیون ها مهم است نظر شما به عنوان بهترین مشاورین مورد قبول و احترام بنده است نظر شما برای بنده به عنوان نظر صائب است شما از دغدغه مندی مسائل را دنبال می‌کنید.

رییس جمهوری تاکید کرد: پیشرفت در این میدان نیازمند حمایت مجلس محترم است بررسی این که دولت یا مجلس در رفع مشکلات معیشتی موفق بوده یا نه من در جایگاه خدمت گذار شما در دولت هستم همه با هم دیده می شویم انتظار مردم این است. ما شما را بهترین مشاوره خود می‌دانیم ما با نگاه‌های دغدغه مندانه همکاریان در مجلس کار را پیش ببریم آن ها که می گویند نمی شود کار پیش نمی‌رود ما نشان دادیم که ما اصحاب ما می‌توانیم هستیم.

پس از سخنان رییس جمهور ۵ مخالف و ۵ موافق به اظهار نظر در زمینه کلیات کابینه معرفی شده پرداختند.

حسین‌زاده بحرینی: توقع ما ارائه برنامه جامع و منسجم از سوی دولت بود

حجت الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی در جلسه علنی صبح امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم بیان کرد: بحمدالله در مهلتی که باید کابینه به مجلس معرفی می‌شد این اتفاق افتاد و اکنون نیز بر اساس مواد ۲۰۳ و ۲۰۴ آیین‌نامه ما در خصوص کلیات برنامه رییس جمهور و چارچوب کلی کابینه اظهارنظر می‌کنیم. قضاوت ما در خصوص فرد فرد وزرا نیست. در ابتدا بابت حضور افراد جوان، مصمم، با نشاط و خوش فکر در این کابینه از رییس جمهور تشکر می‌کنیم و در این بُعد، برنامه ایشان مورد قبول و مورد حمایت است.

وی در ادامه اظهار کرد: آنچه که از هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی با حضور وزرای پیشنهادی مورد گفت و گو قرار گرفته مجموعه‌ای از برنامه‌های مجزا و متفرق است که هر کدام از وزرا ارائه کردند. بسیاری از این برنامه‌ها تخصصی بوده و خوب است اما هنوز ترکیب این برنامه‌ها بررسی نشده است.

حسین‌زاده بحرینی در ادامه اظهار کرد: آنچه از دولت توقع داشتیم یک برنامه جامع و منسجم بود که هر یک از وزرا اجرای بخشی از آن را برعهده بگیرد. ما امروز مسائل مهمی در کشور داریم که فراوزارتخانه‌ای می‌باشد، اما در برنامه وزرای پیشنهادی نیز دیده نشده است، چرا که به حوزه کاری وزرا باز نمی‌گردد. اما مسائل روز کشور است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما امروز با معضلی مواجه هستیم به اسم مساله دیوانی کشور، یک بروکراسی پنهانی در کشور حاکم است. ما خیل عظیمی از نیروهای شرکتی، قراردادی و یا قانون کاری در ادارات داریم که هر کدام در یک اتاق یک کار را انجام می‌دهند، اما بعضا یکی یک سوم دیگر حقوق می‌گیرند. باید در برنامه رییس جمهور به این موضوع رسیدگی می‌شد.

وی در ادامه تاکید کرد: اسم صندوق‌های بازنشستگی یکی از معضلات بالفعل اقتصاد کشور است. در بحث محیط زیست ما مشکل جدی داریم، ۸۰ درصد جنگل‌های کشور در طول این چندین سال نابود شده‌اند. کنترل آلودگی هوای تهران، مشهد و سایر کلانشهرها نیازمند برنامه است. باید در برنامه جامع رییسی هریک از این موارد دیده می‌شد. از سویی دیگر بانک‌ها در ایران یکی از موارد مشکلات اقتصادی هستند بانک‌های خصوصی از زمانی که تاسیس شده‌اند هیچ نظارت بالقوه‌ای بر آنها نیست. آقای رییس جمهور به عنوان برادر کوچکتر شما توصیه می‌کنم که مراقب باشید بانک‌ها ریشه دولت را نخشکانند. در برنامه پیشنهادی شما در خصوص نظارت بر بانک‌های خصوصی توجه نشده است.

نوروزی: وزرای پیشنهادی در رابطه با مبارزه با فساد چقدر می‌خواهند کار کنند؟

حسن نوروزی نایب رییس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کابینه دولت سیزدهم گفت: در انتخاب وزرا ندیدم که سابقه ایثارگری و رزم آوری این عزیزان و اینکه چقدر در جبهه حضور داشتند مطرح شده باشد و همچنین در رابطه با مبارزه با فساد نیز چقدر می‌خواهند کار  کنند.

وی با بیان اینکه کابینه در رابطه با سامانه شفافیت چه کار خواهند کرد، گفت: اینکه چه میزان در هر سال مسکن و شغل ایجاد خواهد شد و کاهش تورم چه میزان در هر سال خواهد بود، توضیح ندادند.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آیا بناست بانک اسلامی و بدون ربا داشته باشیم یا همچنان وضعیت کنونی را ادامه می دهند؟

نوروزی مطرح کرد: آیا ما ایران خودرو و سایپا را به صاحبان اصلی آن که بخش خصوصی است خواهیم داد؟ چرا دولت که فقط ۶ درصد از ایران خودرو را دارد باید تصمیم بگیرد؟

وی گفت: برنامه را ندیدم که چقدر با برنامه توسعه هماهنگ است و آیا سامانه شفافیت در دولت ایجاد خواهد شد یا نه.

حسینی: درایت خردمندی، معرفت، آگاهی، توانمندی از خصوصیات وزرای رییسی است

سید کریم حسینی نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم عنوان کرد: قطعا امروز ایران اسلامی در مقطع حساسی به سر می برد، از دولت جدید رفع دغدغه های مردم مورد انتظار می باشد، این مهم باید به ویژه نسبت به مواردی که در این سال ها مورد توجه مقام معظم رهبری و دلسوزان کشور بوده، مورد توجه باشد.

وی افزود: مباحثی چون ثبات اقتصادی، رفع مشکلات معیشتی، تقویت فضای کسب و کار، رفع تبعیض و مبارزه با فساد و پرداختن به مسائل فرهنگی باید مورد تاکید قرار بگیرد.

نماینده مردم اهواز بیان کرد: مهم تر از هر چیزی اقدام و عمل به این مباحث است، امروز باید به صورت آنی و فوری به مباحثی چون کنترل بیماری کرونا، ثبیت قیمت ها، تنظیم بازار و ایجاد اشتغال توجه شود.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس در هفته گذشته بیش از ۲۶۰ نشست و جلسه درخصوص بررسی برنامه های وزرای پیشنهادی برگزار کردند، بیان کرد: بیشتر وزرای پیشنهادی از سوابق و تجارب بالا و علم و درایت کافی برخوردار هستند، شاخص بسیار متبلور در کابینه پیشنهادی تخصص و سلامت نفس می باشد، اگر هم صحبت از مخالفت با برخی وزرای پیشنهادی است، این عین حمایت از دولت است و اگر کسی رای نیاورد به معنی مخالفت با جوان گرایی و گام دوم انقلاب نیست.

حسینی اضافه کرد: انتظار می رود در عمل به تمرکز زدایی تاکید شود و توجه جدی به استان های مرزی، محروم و توسعه متوازن در استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان را شاهد باشیم، زیبنده نظام اسلامی ما نیست که خوزستان علی رغم ظرفیت های بسیار بالا و نعمت های خدادادی از تنش آب و بیکاری و وعده های بر زمین مانده رنج ببرد.

وی بیان کرد: امروز رای بالا به کابینه رییسی یعنی قدرت و نشانه اقتدار این نظام. وزرای با تجربه، با سابقه و با آگاهی و علم در این مجموعه به چشم می خورد که مایه افتخار ایران اسلامی خواهند بود.

مولوی:  رییس‌جمهور برای انتخاب کابینه تلاش کردند

سید محمد مولوی در موافقت با کابینه دولت سیزدهم گفت: در ابتدا باید از هیات رییسه محترم تشکر کنم با یک کار ابتکاری توانستند در نشست‌هایی با وزرای پیشنهادی برنامه‌هایشان را با دقت ارزیابی کنیم. همچنین جا دارد به نمایندگی از استان خوزستان از سید ابراهیم رییسی به خاطر انتخاب دکتر محمد مخبر تشکر کنم.

نماینده مردم آبادان در مجلس افزود: با مطالعه کارنامه و سوابق سیاسی و اجرایی وزرای پیشنهادی به این نتیجه می‌رسیم که رییس جمهور در انتخاب و جمع بندی این کابینه بسیار تلاش کردند. دولت گذشته وضعیت را به نحوی تحویل رییسی داد که نرخ بالای تورم و بیکاری، شرایط آب آشامیدنی، گسترش کرونا و ادامه تحریم‌های ظالمانه و وضعیت معیشتی در بدترین وضعیت خود بود. رییسی در انتخاب تیم خود، دو رویکرد اساسی را دنبال کرد. اول، معیشت مردم و دوم، تقویت سرمایه اجتماعی.

مولوی با استناد به سخنان یک نماینده مخالف که گفته بود کابینه رییسی برنامه مشخص ندارد، گفت: اگر دقت می‌کردید و برنامه‌ها را با دقت می‌خواندید، متوجه می‌شدید. ما در چند سال گذشته در زمینه سرمایه اجتماعی آسیب دیده‌ایم. همه تلاش دولت رییسی احیاء سرمایه اجتماعی خواهد بود. بررسی کابینه همیشه همینطور بوده است ممکن است وزیری رأی نیاورد اما به نظرم کسانی که معرفی شدند افرادی متخصص و متناسب با اهداف دولت سیزدهم است.

میانگین سنی کابینه رییسی ۵۳ سال است

مولوی در مورد پیر یا جوان بودن وزرای پیشنهادی دولت گفت: خوشبختانه کمترین نفر ۴۰ و مسن ترین فرد کابینه ۶۰ سال سن دارد. میانگی سنی کابینه ۵۳ سال است و نسبت به کابینه‌های دیگر جوان‌تر است. علاوه بر جوان‌گرایی کارآمدی، فسادستیزی، تخصص، مردمی‌ بودن، پژوهش محوری و آینده‌نگری و امیدآفرینی در سوابق همه عزیزان کابینه است.

وی از رییس جمهور دولت سیزدهم خواست تا سامان‌دهی وضعیت کارگران و رتبه‌بندی معلمان را جدی بگیرد.

خوزستان باید استانداری ویژه داشته باشد و استان دار خوزستان معاون رییس جمهور باشد

نماینده مردم آبادان خطاب به رییس ادامه داد: سامان‌دهی مناطق آزاد نیاز کشور است؛ نه خوزستان. لایه‌روبی اروند رود نیاز کشور است نه خوزستان. خوزستان یکپارچه است. در سنوات گذشته بعضی خواستند شمال خوزستان را استان کنند، مردم مخالف بودند. شرق خوزستان را خواستند استان کنند، مردم راضی نبود. جنوب هم نمی‌خواد استان شود. خوزستان یکپارچه است. خوزستان باید استانداری ویژه داشته باشد و استان دار خوزستان معاون رییس جمهور باشد. پیشنهاد استان شدن خوزستان جنوبی را دادم تا عده‌ای بفهمند خوزستان ‌یکپارچه است و مردم مخالف تقسیم هستند.

 فاضلی: نخستین مشکل کشور بیماری کروناست 

ملک فاضلی به عنوان مخالف برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم اظهار کرد: در کابینه آقای رییسی هیچ فردی از استان سیستان و بلوچستان وجود ندارد؛ حال این‌که این استان ۱۱ درصد جمعیت کشور را داراست. انتظار ما این است که از افراد توانمند در کابینه استفاده شود علاوه بر آن جامعه اهل سنت نیز همواره ولایتمدار بوده و می‌خواهیم که در سطوح پایین‌تر براساس شایسته سالاری از آنها در دولت استفاده شود.

نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات جامعه اظهار کرد: در حال حاضر اولین مشکل جامعه بیماری کروناست که رفع آن محدود به وزارت بهداشت نیست و باید کل کابینه در خدمت آن باشند. همان طور که مقام معظم رهبری تاکید داشتند باید واکسیناسیون شرط اول قرار گیرد و برنامه ریزی‌های لازم صورت گیرد.

فاضلی با اشاره به مشکل گرانی کالاها و افزایش قیمت ارز تصریح کرد: انتظار می‌رود که کل کابینه برای حل مشکلات کشور به خصوص مشکلات معیشتی وارد میدان شود نه این که روز به روز شاهد کاهش ارزش پول ملی کشور بوده و دلار به قیمت ۳۰ هزار تومان نزدیک شود.

وی با اشاره به مشکلات استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: یکی از مشکلات استان ما کمبود آب است که با این وضعیت شاهد مهاجرت مردم سیستان و بلوچستان خواهیم بود به راحتی می‌توان آب را برای مردم فراهم کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: حل مشکلات کشور و عزم ملی و دعوت از کل جامعه نیاز دارد ما با تمام وجود و تا پای جان در خدمت رییس جمهور هستیم اما باید از نگاه دوگانه پرهیز کرد و عزم ملی وجود داشته باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر لزوم حل مشکل اشتغال و وضعیت معلمان خرید خدمتی گفت: کشور ما با ۱۵ کشور همسایه است و لازم است از این ظرفیت استفاده کرد.

بابایی کارنامی: بانک‌ها پدر ملت را در آوردند

علی بابایی کارنامی در مخالفت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم بیان کرد: بنده کارگری روستازاده هستم که از خطه شمال به پارلمان آمدم، مخالفتم با برنامه شما از باب این است که مشکلات مردم دنبال شود وگرنه همانطور که در انتخابات ارادت خود به شما را اثبات کردم همچنان به شما و روحیه شما اعتقاد دارم. امروز نگرانی مردم از باب گرانی است، مردم از ما می‌پرسند که تورم بالای ۴۵ درصد کِی و براساس چه مدلی قرار است مهار شود؟

وی ادامه داد: آیا شما نیز مدیریت کرونا را همچون دولت قبل به قضا و قدر می‌سپارید یا واقعا از مسیر علمی و تجربی آن را دنبال می‌کنید؟

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه اظهار کرد: برای کارگران کشور برنامه کاربردی ارائه نشده است. ما به شما اعتقاد داریم و انتظار داریم برای عدالت فردی و عدالت استخدامی برنامه کاربردی ارائه کنید. برای اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری و پیگیری مسائل اقتصادی کشور شما فرمانده‌ای به ما معرفی نکردید. لازم است مجلس شورای اسلامی به طور روزانه با فرمانده اقتصادی کشور در ارتباط باشد. سفره مردم در طول ۸ سال گذشته کوچک‌تر شده و باید برنامه‌ای عملی و کاربردی در کوتاه مدت ارائه شود.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: صیانت از محیط زیست، مدیریت شهری، مساله بانک‌ها، مبارزه با مافیای فولاد، دارو، صنعت خودرو و واردات برنج از جمله مواردی هستند که باید در خصوص آنها برنامه‌ای جامع ارائه شود.

بابایی کارنامی در ادامه تاکید کرد: بحث مدیریت پسماند در استان‌های شمالی و مدیریت فاضلاب استان ها نیازمند برنامه است. صندوق‌های بازنشستگی تبدیل به حیاط خلوت برخی جریانات سیاسی شده است. باید به صورت مستحکم با آنها برخورد شود ما به شما اعتقاد داریم اما مردم از ما می‌پرسند که ۶ ماه بعد چگونه تورم قرار است کنترل شود؟ و عدالت اجتماعی محقق شود. امروز باید حرف‌هایی پشت این تریبون زده شود که مردم نتیجه آن را در عمل ببینند.

ایزد‌پناه: برنامه‌های دولت بر مبنای ظرفیت‌های واقعی کشور ترسیم شده است

عبدالله ایزدپناه در موافقت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزده، با تسلیت ایام سوگواری شهادت امام حسین(ع) اظهار کرد: دولت سیزدهم به نام دولت مردمی نام گرفت و خداوند متعال دلها را به سوی مردی از سلاله رسول خدا و فرزند خمینی کبیر و خامنه‌ای عزیز هدایت نمود تا با تکیه بر شعارهای انقلاب اسلامی به عنوان اولین دولت در گام دوم انقلاب اسلامی زمینه‌ساز جهش به سوی ایران قوی باشد.

وی افزود: دولت در حالی پا به عرصه خدمتگزاری گذاشته است که جنگ اقتصادی، تحریم‌های ظالمانه و سوء مدیریت در ادوار گذشته عرصه را بر مردم تنگ نموده است و دهک‌های پایین جامعه در شرایط بد اقتصادی با تورم، گرانی و بیکاری دست و پنجه نرم می کند.

نماینده مردم ایذه و باغملک گفت: امروز در چنین شرایط سخت و دشواری باید آحاد ملت، نخبگان جامعه و مجلس انقلابی همدل و همراه در جهت رفع مشکلات اساسی کشور و تحقق شعار ایران قوی گام بردارند.

ایزدپناه در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس گفت: مشکلات کشور زیاد و فرصت خدمت بسیار کوتاه است. ما امروز این فرصت را در اختیار داریم که با کمک به برنامه‌های دولت از رنج‌ها و مشکلات مردم بکاهیم.

وی افزود: با مطالعه و بررسی دقیق برنامه دولت مشخص می‌شود که رویکرد اصلی دولت اجرای سند تحقق دولت مردمی است که با نگاه به محورهای بنیادین این سند یعنی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، رشد و تعالی فرهنگ اسلامی- ایرانی، اقتصاد مقاومتی، تامین و بهبود معیشت خانوارهای کم درآمد جامعه و توسعه روابط بین الملل بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت می‌توان به ایرانی قوی امیدوار بود و لازم است که برای تحقق این اهداف در جهت استقرار دولت سبزدهم تلاش نماییم.

نماینده مردم ایذه و باغملک خاطرنشان کرد: در تمام برنامه‌های دولت و وزرای پیشنهادی عدالت به همراه پیشرفت کانون برنامه ریزی قرار گرفته و برآیند این برنامه‌ها رونق تولید داخلی و تعالی ایران اسلامی خواهد بود.

وی افزود: نکته اساسی در برنامه دولت این است که بر مبنای تحلیل واقع بینانه از وضع موجود دولت و کشور و دلایل ایجاد آن و در نهایت با توجه به ظرفیت‌های واقعی ساختاری، مالی و انسانی دولت این برنامه‌ها تهیه و ترسیم و برای آینده‌ای مطلوب هدف گذاری شده است.

نماینده مردم ایذه و باغملک خاطرنشان کرد: در بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی نکات برجسته و مشترکی وجود دارد که نشان از اهمیت آنها از نگاه دولت و انسجام مجموعه هیات دولت برای تحقق آنها دارد. عدالت محوری و مبارزه با فساد، تحول گرایی، اقدام جهادی برای حل مشکلات کشوری، بسیج نیروهای مردمی به ویژه جوانان و... نمونه‌هایی از مشترکات برنامه‌های اعضای دولت است.

ایزدپناه تاکید کرد: قطعاً اجرای این برنامه‌ها توسط دولت نیاز به وزرای متخصص و متعهد در کابینه دارد که با مطالعه کارنامه سیاسی و اجرایی وزیران پیشنهادی برای تشکیل دولت سیزدهم مشخص می‌شود که رییس جمهور محترم برای گزینش افراد هماهنگ و متخصص و پیشبرد اهداف و برنامه‌های دولت تلاش فراوانی انجام داده است. اگرچه بررسی ادوار گذشته نشان می‌دهد از میان افرادی که به عنوان وزیر به مجلس معرفی می‌شوند ممکن است برخی نتوانند رای اعتماد لازم را از مجلس کسب کنند.

وی افزود: بررسی کلی نشان می‌دهد که فهرست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم متشکل از افرادی با سوابق روشن انقلابی، فساد ستیز، پاک‌دست و خوش فکر می‌باشند که در تعامل آنها با مجلس و با اجرای قوانین می‌توان به حل مشکلات کشور امیدوار بود.

وی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم در حالی سکان مدیریت اجرایی کشور را به دست گرفته است که شاخص‌های کلان اقتصادی نگران کننده است. به گونه‌ای که نرخ تورم ۴۴ درصدی، حجم بالای نقدینگی ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی، بدهی دولت به بانک‌ها و شرکت‌ها و کسری ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی بودجه سالانه، ضریب جینی ۴۰ درصدی، نرخ بالای بیکاری و وجود بیماری منحوس کرونا و ده‌ها مشکل دیگر کار اداره کشور را سخت نموده، اما می‌توان با تلاش مضاعف و همکاری همه قوا و استفاده از ظرفیت‌های عظیم مردمی به آینده امیدوار بود و با برنامه ریزی مشکلات را کاهش داد.

نماینده مردم ایذه و باغملک گفت: از همکاران گرامی تقاضا دارم با عنایت به برنامه‌های وزرای پیشنهادی از جمله استفاده از سرمایه انسانی نخبگان، شایسته سالاری، شفافیت، مبارزه با فساد، اشتغالزایی، بهبود معیشت مردم، کنترل نقدینگی، ساخت یک میلیون مسکن در سال و... به کلیات برنامه‌های دولت سیزدهم رای دهید تا همانگونه که رهبر عظیم الشأن انقلاب تأکید داشتند هر چه زودتر دولت جدید کار خود را آغاز کند.

وی گفت: اکثر وزرای پیشنهادی را در فراکسیون توسعه متوازن و مجمع نمایندگان خوزستان دعوت کردیم که وعده دادند نگاهشان به مناطق محروم و کم برخوردار منصفانه باشد.

ایزدپناه در پایان خطاب به رییس جمهور گفت: جناب آقای دکتر رییسی بر اساس برنامه‌های ارائه شده جنابعالی و وزرای پیشنهادی، رویکرد اصلی جنابعالی اقدام و عمل است. بنابراین ایجاد توازن منطقه‌ای و برطرف کردن نیازهای اولیه مناطق محروم از جمله خوزستان در اولویت برنامه‌های جنابعالی قرار گیرد و بیکاری مفرط جوانان که بسیار مهم است، رفع شود.

سلیمی: هیچ‌کس با اصل کابینه مخالف نیست

حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در موافقت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: مخالفین محترم برخی موارد را اشاره کردند که به آن ها  پاسخ می دهم،

وی با بیان اینکه در بحث اصل کابینه فعلا مخالفت جدی بیان نشد، افزود: در خصوص رویکردی هم که در انتخاب کابینه مورد توجه بوده، باید گفت که ما پیشتر اسیر چنگال مدیریت یک عده خاص در کشور بودیم، این حلقه بسته که باید شکسته می شد به نظر می رسد که  شکسته شده است. در حوزه جوان‌گرایی هم پیشتر شاهد یک واهمه در کشور بودیم که خوشبختانه کابینه آقای رییسی نسبت به کابینه دولت قبل جوان تر است.

سلیمی بیان کرد: استفاده از یک کارکرد ویژه ای در انتخاب کابینه یعنی مشورت با کارگروه های تخصصی ابداع جالبی بود.

نماینده مردم محلات تصریح کرد: یک‌ بحث در بخش کلیت کابینه فساد ستیزی و این مهم می باشد که دوستان انتخاب شده باید قدرت اتخاذ تصمیمات سخت داشته را باشند، موضوع دیگر خطی مشی کلی و اصول کلی حاکم بر رویکرد کابینه می باشد، در این حوزه نیز به نظر می رسد که ایراد جدی وجود نداشت، بین برنامه ها، اصول کلی و خط مشی کلی باید تفاوت قائل شویم، حدود ۳۰ خط مشی کلی و اصل کلی وجود داشت که قابل تقدیر می باشد و باید مورد توجه دوستان باشد.

سلیمی بیان کرد: موضوع دیگر بحث برنامه و خلاء هایی است که در خصوص برنامه ها مطرح شد، برای مثال آقای بحرینی به ۵ مورد اشاره کردند، حوزه محیط زیست، بانک های خصوصی، صندوق های بازنشستگی و همچنین بحث تبدیل وضعیت شاغلین، این ها مباحث درستی است ولی باید به این مهم توجه کنیم در این خط مشی های کلی که در برنامه وزرا ارائه شده است به برخی از این خلاء ها به صورت جسته و گریخته و در برخی به صورت جدی پرداخته شده است، برای مثال حوزه محیط زیست در برنامه های آقای ساداتی نژاد به صورت جدی مورد توجه بود، آقای رییسی هم در نطق مراسم تنفیذ نیز به صورت جدی به آن پرداختند.

این عضو هیات رییسه مجلس اظهار کرد: یکی از دوستان اشاره کرد که چه کسی می خواهد برخی برنامه فراوزارتی را اجرایی کند؟ اتفاقا هم در نطق امروز آقای رییسی هم در اصول کلی که اشاره کردند به این مهم پرداخته شده است، درست است که برخی امور فراوزارتخانه ای است ولی در این حوزه آقای رییسی مباحث جدی را مورد اشاره قرار دادند، ما در دولت قبلی در همین حوزه شاهد آسیب بودیم برای مثال در بحث ارز ۴۲۰۰ تومانی.

سلیمی گفت: شرایط کشور شرایطی نیست که معطل بمانیم و باید با سرعت عمل کنیم، البته توجه به سرعت به این معنا نیست دقت به حاشیه برود، مجلس رویکرد نظارتی خود را دارد. آقای رییسی هم اشاره کردند که اگر وزرا لحظه ای از برنامه ها و اصول کلی حاکم بر رویکرد دولت تخطی کنند، تعارف نداریم.

وی افزود: در حوزه برق و گاز مشکلاتی داریم، فقط ۸ میدان نفتی فعال است، پس نمی توانیم معطل بمانیم و منتظر آینده باشیم، بروکراسی فساد خیز هم جزو برنامه های آقای رییسی می باشد که برای این مسئله هم در ۶ مورد چاره اندیشی شده است.

سلیمی در پایان اضافه کرد: در بحث تک تک وزرا ممکن است مسائلی وجود داشته باشد که نسبت به آن بحث و گفت و گو خواهیم داشت اما با اصول کلی و خط مشی کلی دولت موافق هستم، امیدوارم دوستان هم همدلی کنند.

تیم اقتصادی دولت فاقد سابقه اجرایی کافی و ضعیف است

جلال محمودزاده در مخالفت صریح با کابینه دولت سیزدهم اظهار کرد: همه عزیزان اطلاع دارند که کشور ما دارای مشکلات عدیده‌ای است. تورم، زباله‌گردی، کوله‌بری، سوخت‌بری، تکدی‌گری، کودکان کار، اختلاف شدید طبقاتی، فروش اعضای بدن جهت امرار معاش، سرقت و زورگیری حاصل اقتصاد غلط و برنامه‌ریزی اشتباه دولت‌های گذشته است. ما در حال حاضر در تحریم شدید اقتصادی قرار داریم و کشور ما به علت نپیوستن به گروه ویژه اقدام مالی، در لیست سیاه کشورهای صنعتی مثل فرانسه، ایتالیا، کانادا، بریتانیا و ژاپن است.

رییس فراکسیون اهل سنت مجلس خطاب به سید ابراهیم رییسی گفت: با این تیم اقتصادی که فقط از دوستان نزدیک خود انتخاب کرده‌اید، نمی‌توانید به جنگ مشکلات اقتصادی بروید. تیم اقتصادی شما فاقد سابقه اجرایی کافی بوده و دیدگاه‌های کاملا مخالف با پیوستن ما به معاهده‌های بین المللی دارند. این اتفاق باعث کاهش تعاملات اقتصادی با کشورهای عضو، کاهش سرمایه گزاری خارجی در ایران، از دست دادن بازارهای هدف برای صادرات محصولات غیرنفتی و باقی ماندن کشور ما در لیست کشورهای پرخطر و جلوگیری از ایجاد شعبه‌های مالی ایران در کشورهای عضو و در نهایت موجب عدم بهبود فضای کسب و کار در کشور خواهد شد. 

وی با اشاره به شعارهای یک میلیون واحد مسکونی در سال و ایجاد یک میلیون شغل که رییسی در دوره انتخابات مطرح کرده بود، گفت: این شعارها مطمئنا با این تیم اقتصادی معرفی شده به مجلس، محقق نخواهد شد. تیم اقتصادی شما متشکل از کسانی است که همراه جنابعالی در آستان قدس رضوی یا ستاد اجرایی بودند. آیا نمی‌توانستید از همه اقتصادانان کشور دعوت کنید تا در این شرایط برنامه‌های خودشان را به شما ارائه دهند؟

نماینده مردم مهاباد در مجلس با بیان اینکه رییسی بارها اعلام کرد دولت من، فراحزبی، فراجناحی و دولت وفاق ملی است، گفت: شما باید به مردم و مجلس جواب دهید که در لیست فعلی وزراء چه کسی را از جناح‌های مخالف وجود دارد؟ آیا در کل وزرای دولت گذشته، یک وزیر عملکرد مثبتی نداشت تا به عناون وزیر کابینه شما معرفی شود تا نشان از دیدگاه فراجناحی شما باشد؟ همه بزرگواران نیک می‌دانند که یکی از اشکالات همه دولت‌های ما این است که همه افراد جناح مخالف از سرایدار اداره گرفته تا بخش داری و استانداری را از گردونه مدیریتی کشور خارج می‌کنند. آیا درست است که دولت چهار سال از توان مدیریتی، علمی و اجرایی قشر عظیمی از افراد محروم شود؟

محمودزاده در ادامه سخنان خود ادعا کرد: سید ابراهیم رییسی به توصیات مقام مظعم رهبری عمل نکرد. اول عدم معرفی به موقع کابینه به مجلس شورای اسلامی با وجود اینکه دولت دو هفته مهلت قانونی داشت و دوم عدم استفاده از نمایندگان مجلس در کابینه تا حد امکان است. علی رغم توصیه شخص اول مملکت مبنی بر تسریع معرفی کابینه به مجلس، هر چند در زمان مورد نظر، شما دولت را به مجلس معرفی کردید اما ضروری بود دولت سیزدهم زودتر از دولت‌های دیگر کابینه‌اش را معرفی کند که این میسر نشد. پرسش اصلی این است که علت این عدم تصمیم گیری به موقع در مورد اعضای کابینه و کش و قوس‌های سیاسی و تغییر حتی در آخرین ساعات معرفی به مجلس نشان می‌دهد که لابی‌ها و فشارهای سیاسی بر انتخاب کابینه و هیات وزراء حاکم بوده است نه انتخاب بر اساس توانایی و شایستگی.

رییس فراکسیون اهل سنت مجلس با اشاره به حضور رییسی در انتخابات دولت دوازدهم با بیان این ادعا که «از شش ماه پیش همه می‌دانستند که ایشان رییس جمهور است» افزود: با این اوصاف، به اندازه یک کابینه افراد را در اختیار نداشتید تا زود به مجلس معرفی کنید؟

محمودزاده همچنین از میانگین سنی اعضای کابینه انتقاد کرد و گفت: علی رغم شعار کابینه جوان، سن بالای اعضای کابینه مورد قبول نیست. میانگین سنی کابینه آقای رییسی ۵۲ سال است. همچنین عدم استفاده از نخبگان اهل سنت، عدم استفاده از زنان و خواهران در کابینه که پنجاه درصد جامعه را تشکیل می‌دهد، مورد قبول نیست. شما در جلسات متعددی در مورد بکارگیری اقلیت‌های دینی قول دادید، اما اگر به لیست افراد معرفی شدند متوجه خواهید شد که کابینه خالی از جناح‌های مخالف سیاسی و اهل سنت است. آیا در میلیون‌ها نفر اهل سنت، فردی وجود نداشت تا شما به عنوان وزیر به مجلس معرفی کنید؟

نماینده مردم مهاباد در مجلس ضمن تقدیر از مقام معظم رهبری به خاطر انتخاب شهرام ایرانی به سمت فرمانده کل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: از انتخاب این کرد سنندجی تشکر می‌کنم. آقای رییسی! خوب می‌دانید که زنان ۵۰ درصد جامعه کشور هستند. برای ما و زنان در مجلس این سوال مطرح است چرا زنان جایی در کابینه شما ندارد؟ همه ما توانمندی‌های زنان در حوزه های مختلف را به خوبی می دانیم اما قبول کنید که نادیده گرفته شد.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی، محیط زیست مجلس خطاب به رییسی گفت: این کابینه می‌تواند در آینده برای پیشرفت کشور مشکل ایجاد کند. تورم بالای ۴۴ درصد، نقدینگی بیش از حد، آمار ۳۲ درصدی خانوارهای زیر خط فقر نسبی و کسری بودجه که خودتان به آن اشاره کردید، خاموشی‌های پی در پی و خشکسالی کشور ما را بیمار کرده است و ما نیازمند پزشکان حاذق اقتصادی – اجتماعی هستیم.

وی در پایان مخالفتش با کابینه دولت سیزدهم گفت: بهتر بود اعضای کابینه خود را با هم آشنا کنید. بسیاری از این افراد یکدیگر را نمی‌شناختند و در راهروها یا کمیسیون‌های مجلس با هم آشنا شدند. به نظرم، کابینه، هماهنگ با شرایط کشور و مطابق با شعارهای انتخاباتی ایشان نیست. از خواهران مجلسی و سایر همکاران درخواست می‌کنم با رأی خود از حضور وزرای کم تجربه در کابینه جلوگیری کنند.

محمدیاری: چرا حضور زنان در کابینه شما مشهود نیست؟

حسن محمدیاری به عنوان مخالف برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم اظهار کرد: باید در بخش سیاست خارجی موضع ما قاطعانه مشخص شود و بر مبنای عقلانیت و خرد جمعی باشد.

وی اضافه کرد: درباره موضوع یارانه‌ها هم این وضعیت دیگر جوابگو نیست باید یارانه‌ها به سمت تولید رفته و به گونه‌ای باشد که قشر آسیب پذیر را پوشش دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت منابع طبیعی اظهار کرد: در شمال کشور تنها ویلاها به صورت نمایشی تخریب می‌شود حال این‌که باید جلوی ساخت و سازها گرفته شود.

محمدیاری از استفاده نشدن از ظرفیت بانوان در کابینه انتقاد کرد و گفت که بانوان بخش زیادی از جامعه را تشکیل می‌دهند و در کابینه دولت سیزدهم به آنها توجه نشده است.

نماینده توالش و رضوانشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع کرونا اظهار کرد: در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی هم فاصله اجتماعی رعایت نمی‌شود باید موضوع رعایت پروتکل‌های بهداشتی با قاطعیت مورد پیگیری قرار گیرد.

وی در پایان اظهار کرد: انتظار می‌رود آقای رییسی استانداران آشنا به مشکلات منطقه‌ای را انتخاب کنند.

صباغیان بافقی: در برنامه‌های ارائه شده ساختار وجود ندارد

محمدرضا صباغیان بافقی، در مخالفت با  کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: برنامه خوبی ارائه شده که نشان‌دهنده تلاش و فکر است اما چنین برنامه‌هایی را دولت‌های قبل نیز ارائه کردند. اکثر این دولت‌ها در یک ایستگاه متوقف شدند. آنها نتوانستند برنامه‌هایشان را اجرایی کنند زیرا کشورمان نیاز به جراحی عمیق و بزرگ دارد که اگر به آن توجه نشود هیچ برنامه‌ای اجرایی نخواهد شد.

نایب رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به اصلاح ساختار بودجه، اصلاح نظام جامع مالیاتی و بانکی، ساختار سیاسی و اداری اشاره کرد و گفت: اگر به موضوع ساختار سیاسی و اجرایی توجه جدی نشود آقای رییسی نیز همانند روحانی و احمدی نژاد موفق نخواهند شد چون چرخ دنده‌ها میزان نیست. در کشورمان ظرفیت‌های زیادی مانند معادن و... وجود دارد و در این میان دستگاه‌های نظارتی مختلفی فعالیت می‌کنند اما نظارت کافی وجود ندارد.

وی افزود: در کشورمان مجلس و قانونگذاری داریم ولی شورای عالی اقتصادی، بورس و فضای مجازی قانونگذاری می‌کنند. تا زمانی که چنین ساختاری باشد علیرغم اینکه شما فردی دلسوز، توانمند و دارای سلامت نفس هستید، هیچ کدام از برنامه‌هایتان محقق نمی‌شود لذا باید با حفظ جمهوریت و اسلامیت نظام دست به اصلاح و جراحی بزنید. امروز می‌گویند مجلس به کارهای فرعی می‌پردازد چون مجلس ایالتی نداریم؛ شورای استانی، شورای شهر نمایشی و سمبلیک هستند لذا باید تغییراتی را ایجاد کنیم.  در این میان اگر نیاز است نظام پارلمانی و مدیریت واحد شهری را رقم بزنیم باید دست به کار شویم.

نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس گفت: صحبت از تمرکززدایی در کشور می‌شود اما وقتی قدرت به استاندار دهیم همانند تمرکزگرایی است زیرا فقط چند نفر در اطراف استاندار قرار دارد و این یعنی قدرت دست یک نفر است و هر کاری بخواهد می‌تواند انجام دهد؛ باید مجلس ایالتی تشکیل دهیم و شورای استانی را تقویت کنیم.

نایب رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به ضرورت شفافیت فردی رییس جمهور و وزرا اشاره کرد و گفت: آقای رییسی شما باید شفافیت ایجاد کنید لذا به همراه وزرایتان اموالتان را به صورت کتبی و عمومی و همچنین حقوق دریافتی‌تان را اعلام کنید تا شفافیت سراسر کشور را فرا بگیرد؛ البته این کار را نمی‌کنید چون قبلا هم گفته بودید اما به آن عمل نکردید. مردم تشنه عدالت هستند. امروزه اجرای عدالت برای پرداخت حقوق‌ها دارای اهمیت است؛ این مجلس اجازه داد مسئولان ۱۷ برابر از حداقل پایه حقوق بیشتر دریافت کنند لذا باید این قانون را اصلاح کنید. بنابراین نباید به طرح کلیات و صحبت‌های کلیشه‌ای بپردازیم.

 قالیباف: مجلس یازدهم حداکثر دریافتی را ۱۵ برابر کرد

محمدباقر قالیباف در واکنش به صحبت‌های محمدرضا صباغیان بافقی درباره قانون حقوق مدیران گفت: آقای صباغیان در صحبت‌های خود مطرح کرد که این مجلس پایه حقوق‌ها را اضافه کرد در حالی که اینگونه نبوده؛ پیش از این، حداکثر دریافتی ۲۱ برابر حداقل حقوق بود که مجلس یازدهم در بودجه ۱۴۰۰ این عدد را ۱۵ برابر کرد به این معنا که حداکثر دریافتی را ۶ برابر کاهش داد.

نباید در مجلس حرفی بزنیم که رسانه‌های بیگانه از آن سوء استفاده کنند

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز در موافقت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم، گفت: دولت سیزدهم در شرایط سختی کار خود را آغاز کرده است، چه از جهت وخامت پاندمی کرونا و چه از جهت اقتصادی که تورم بیش از ۴۲ تا ۴۴ درصد است.

وی افزود: سخت شدن معیشت مردم به خصوص برای طبقات محروم و متوسط جامعه، بدهی دولت بیش از یک و نیم برابر بودجه سالانه است و کسری بودجه قابل توجه نمای این شرایط اقتصادی است که برای برون رفت از این وضعیت حرکتی جهادی، عالمانه و شجاعانه می‌طلبد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت جناب آقای دکتر رییسی بر اساس شایستگی‌ها، مردمی بودن، مدیریت جهادی و انقلابی، پاکدست و فساد ستیزی شکل گرفته است. جوانگرایی به همراه نیروهای صاحب تجربه و ارزشمند و نخبه در مجموعه دولت وجود دارند و امیدواریم دولتِ در شان گام دوم انقلاب با پشتیبانی مجلس تحقق پیدا کرده و کار خود را شروع کند.

میرتاج‌الدینی با بیان اینکه در این دولت به امورات مهمی که ضرورت امروز جامعه است تاکید شده، تصریح کرد: اشتغالزایی، بهبود معیشت مردم، رونق تولید، خودکفایی و خوداتکایی در کالاهای اساسی، اصلاح نظام بانکی، حل مشکل حاشیه نشینان، ساخت یک میلیون مسکن و ایجاد شغل از نکات ارزنده و مورد تاکید دولت است.

وی خطاب به رییس جمهور گفت: اصلاح نظام یارانه‌ای و گمرکی، رفع موانع تولید، رفع خود تحریمی‌ها در برنامه دولت شما باید مورد تاکید قرار گیرد. 

نمابنده تبریز افزود: همچنین روابط بین الملل، تعامل و همکاری با کشورهای منطقه و جهان به ویژه همسایگان، داشتن رویکرد اقتصادی و ایجاد پیمان‌های منطقه‌ای با اولویت اقتصادی و بازرگانی و جذب سرمایه گذاران خارجی و توجه به حقوق و ظرفیت ایرانیان خارج از کشور از نقاط قوت برنامه دولت سیزدهم است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رفع تحریم‌های ظالمانه باید در اولویت اول وزارت امور خارجه باشد و در این رابطه با تغییر رویکرد انفعالی در مذاکرات برجامی به رویکرد اقتدار، ان‌شاءالله خواهند توانست و دولت این قدرت را دارد که بتواند چک وصول نشده برجام را وصول کند تا همه تحریم‌ها برداشته شود. در عین حال به این سیاست نیز تاکید شده است که هرگز مسائل داخلی مخصوصا اقتصاد را به مذاکرات پیوند نخواهند داد.

میر تاج‌الدینی خاطرنشان کرد: توجه به موضوعات اقتصادی در حوزه کشاورزی حتی کشت فراسرزمینی و امنیت غذایی، توجه به انرژی، حمل و نقل با تاکید بر ترانزیت در خط ابریشم و شرق به غرب کشور و به سمت اروپا از امتیازات این برنامه دولت سیزدهم است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: دولت در برنامه‌ها اعلام نموده ایجاد ثبات اقتصادی و تقویت ارزش پول ملی، حمایت از تولید و اشتغال در حوزه نفت، ایجاد قراردادهای تهاتر نفتی برای پروژه‌های زیرساختی کشور از نکات قوت این دولت است که امیدواریم با حمایت مجلس همه اینها تحقق پیدا کند و به موارد دیگری از جمله صنایع پایین دستی نفت در ایجاد پتروپالایشگاه‌ها و مشارکت دادن بخش خصوصی اهتمام داشته باشند.

سیاهکلی: مردم از تورم افسارگسیخته خسته هستند

لطف الله سیاهکلی در موافقت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم بیان کرد: خدا را شاکریم که مردمی بصیر و دشمن شناس به ایران عنایت کرده است و رییس جمهوری انقلابی و جهادی و فسادستیز انتخاب کردند و این روحیه در کابینه نیز دیده می شود.

وی گفت: در برنامه های رییس جمهور نکات مهمی وجود دارد که بنده به برخی از آن ها می پردازم. در کنار مشکلات معیشتی مردم، برقراری عدالت و مبارزه با فساد جزو خواسته های اصلی آنان است که در برنامه رییس جمهور با کیفیت بالا وجود دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: روحیه تحول خواهی و عدالت محوری و حل مشکلات مردم که مورد انتظار مردم می باشد در برنامه دولت دیده شده است. توجه به بیانیه گام دوم انقلاب و به دنبال آن توجه به فرهنگ اسلامی، اقتصاد مقاومتی، توسعه روابط بین المللی، توجه به همسایگان و واژه ای که رییس جمهور در مراسم تحلیف برای همسایگان به کار بردند و آن ها را خویشاوندان ما نامیدند از نقاط قوت این برنامه است.

سیاهکلی افزود: مردمی سازی اقتصاد و توجه به فرهنگ در برنامه دیده شده است. نگاه ارزشمند به خانواده و همچنین توجه به تمرکززدایی و افزایش اختیارات استانداران، تأکید بر عدم مداخله دولت در امور سرمایه ای از دیگر نقاط قوت برنامه دولت می باشد. توجه به اصلاح ساختار بودجه و دنبال کردن فوری واکسیناسیون به عنوان یک تجربه موفق در دنیا، توجه به کسب و کارها و ثبات اقتصادی، تقویت معیشت مردم از دیگر نقاط مثبت برنامه رییس جمهور می باشد.

نماینده مردم قزوین در مجلس تصریح کرد: مردم از تورم افسارگسیخته خسته شده اند. بیمه کارگران ساختمانی و رانندگان از دیگر مطالبات مردم است. دولت های گذشته به همسان سازی حقوق بازنشستگان توجه نداشتند. توجه به منابع طبیعی از دیگر مطالبات مردم می باشد. امروز منابع طبیعی املاک مردم را به نام دولت می زند که این شرعی و اسلامی نیست. پیگیری تخصیص قیر رایگان برای اصلاح زیرساخت های جاده ای از دیگر مطالبات مردم می باشد که دولت باید دنبال کند.

سیاهکلی در پایان افزود: دولت آقای رییسی یک دولت انقلابی و جهادی است و تا زمانی که این روحیه وجود داشته باشد ما از دولت حمایت می کنیم و هرگاه کمرنگ شود از تمام ابزارهای نظارتی خود برای تنظیم آن استفاده خواهیم کرد.

سعیدی: نبود زنان در کابینه رییسی تاسف بار است

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مخالفت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم بیان کرد: آنانی که رفتند کاری حسینی کردند و آنان که ماندند باید کاری زینبی کنند وگرنه یزیدی هستند، گرامی باد یاد آنانی که رفتند تا اسلام و ایران بماند.

وی افزود: آقای رییسی رای دشمن شکن مردم به شما رای به احیای ارزش های ناب انقلاب اسلامی بود، از شما سپاسگزاریم که در همان روز اول کاری در دل مردم حضور یافتید، اما در کنار ویژگی های ممتاز شخصیتی شما نقد های جدی بر برنامه کاری شما وارد است، شما از موارد بسیار بسیار فوق استراتژیکی مانند روش های کنترل تورم، تثبیت ارزش پول ملی، کاهش ضریب جینی، اشتغال جوانان، محیط زیست و مهم تر از همه نحوه تامین واکسن خیلی گذرا رد شدید که ان شاءالله توضیحات مکفی داده شود.

سعیدی گفت: انصافا در کنار برخی وزرای کارامد و متناسب با بیانیه گام دوم حضرت آقا، ایرادهای جدی بر چینش کابینه وارد است، آنچه حیرت آور و بلکه تاسف بار است عدم استفاده از ظرفیت بی بدیل بانوان در کابینه حضرتعالی می باشد، نمی توان شعار شایسته سالاری داد ولی چشم ها را بر این ظرفیت بی بدیل بست.

وی ادامه داد: مقام‌ معظم رهبری در چند روز گذشته طی حکمی یکی از فرزندان ولایی و انقلابی اهل سنت را به عنوان فرمانده نیروی دریایی کشور انتخاب کردند، از دولت آقای رییسی هم انتظار داشتیم در چینش کابینه به ظرفیت انقلابی اهل سنت توجه بفرمایند که هنوز هم دیر نشده است.

سعیدی بیان کرد: در خصوص کرونا که به تعبیر حضرت آقا موضوع اول کشور می باشد برخی اظهار نظرهای مسئولین فعلی وزارت بهداشت نمک است بر زخم بی پایان ملت، در خصوص تولید واکسن به وعده ها عمل نشد، پیش تر به آقای مخبر اشاره کردم اگر مشکلی هست که هست صادقانه با مردم در میان بگذارید.

نماینده مردم چابهار تصریح کرد: با این ساختار فاسد نظام بانکی چه می خواهید بکنید؟ فساد از هیچ دولتی پذیرفته نیست به خصوص از دولت شما که نماد مبارزه با فساد هستید.

وی خطاب به وزرای پیشنهادی گفت: امان از آقا زادگان. بترسید از این آقا زادگان که می تواند هر مدیر متعهدی را به ذلت برساند، از مولایمان و به مقام معظم رهبری اقتدا کنید که آقازادگانشان حتی فعالیت اقتصادی ندارند، عزیزان این حجم از محافظ چرا؟ از چه چیز محافظت می کنید؟ در برایر مردم؟ اگر به مولفه های دولت مردمی معتقد هستیم در دل مردم بدون حضور محافظ باشید، بارها مشاهده کردم در کشور مالزی شخص اول مملکت بدون محافظ در دل مردم حضور پیدا می کند، از ارزش های ناب انقلاب فاصله نگیریم.

وی اضافه کرد: آقای رییسی در برابر بدعهدی دولت های دوستمان روسیه و چین در بحث تامین واکسن کرونا انتظار واکنش انقلابی حضرتعالی را داریم، حضرت روح الله(ره)فرمود ”چین و شوروی همچون آمریکا و انگلستان از خون ملت تغذیه می کند”وقتی آن اقدام موهن سفیر روسیه را شاهد بودیم رییس مجلس واکنش انقلابی نشان داد، انتظار واکنش جدی از حضرتعالی داریم، رسوایی قدرت های غربی در افغانستان مشخص است ولی پناه بردن از غرب به شرق یعنی پناه بردن  از عقرب جراره به مار غاشیه.

سعیدی گفت: بر اساس فرمایش حضرت آقا مبنای سیاست ما منافع ملی با حفظ سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است.

نماینده مردم چابهار اظهار کرد: آقای رییسی عدالت شعار محوری شما است و مجلس نیز برای محرومیت‌زدایی بودجه‌های خاص در نظر گرفته، لذا شما نیز باید با رفع تبعیض به محرومیت زدایی کمک کنید، مشاهده صف‌های طویل دختران برای آوردن آب دل‌ها را می‌آزارد، همچنین دولت دوازدهم در روزهای آخر کار خود تیر خلاص را به آموزش و پرورش زد و سهمیه شهرستان‌ها را کاهش داد که این موضوع باید برطرف شود.

سعیدی گفت: رویا را از سرزمین سیستان و بلوچستان گرفته‌اند و اگر شما از آرزوی کودکان بپرسید از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر پاسخی ندارند چرا که جز محرومیت چیزی ندیده‌اند، تنها یک نقطه از کشور در برابر اجنبی همواره مبارزه کرد و اجازه حضور اجنبی را نداده است و آن هم سیستان و بلوچستان بوده است، مرکز نشینان، مرز نشینان را دریابید.

وی در پایان اضافه کرد: آقای دکتر از شما انتظار داشتیم از ظرفیت نیکزادها، امیر آبادی ها، قاضی‌زاده هاشمی‌ها، سعید محمدها، طیب‌نیاها و بذرپاش‌ها در دولت سیزدهم استفاده شود.

ورناصری: مشکلات کشور ناشی از تحریم و نداشتن منابع نیست

علیرضا ورناصری، نماینده موافق کلیات برنامه پیشنهادی دولت گفت: نقطه مغفول برنامه توسعه در کشور ما نادیده گرفتن توانمندی کشور است. اگر برنامه‌ریزان ما به این ظرفیت‌ها در عمل توجه کنند، خاورمیانه را پوشش می‌دهیم.

علیرضا ورناصری قندعلی در نشست علنی امروز (شنبه 30 مرداد) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات برنامه و وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم با اشاره به نشست های متعدد فراکسیون ها و کمیسیون های مختلف با وزرای پیشنهادی عنوان کرد: علت اصلی برای موافقت با سیاست های کلی دولت نگاه عدالت محور و برنامه های ارائه شده از جانب وزرا و همچنین عملکرد رییس جمهور و وزرای پیشنهادی است.

نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتگل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز مسائل اصلی کشور ناشی از تحریم، کمبود منابع و نبود خط و مشی نیست، چرا که طی چهل و چند سال گذشته، 6 برنامه توسعه ای را پشت سر گذاشته ایم، اما نقطه مغفول برنامه های توسعه ای در کشور ما که در عملکرد دولت های پیشین نیز هویدا است، نادیده گرفتن بخشی از توانمندی و ظرفیت های اصلی کشور است.

وی اضافه کرد: علت اینکه امروز در حوزه اقتصاد با پیچیدگی های بسیاری از جمله تورم 50 درصدی مواجهیم، این است که به توانمندی های کشور در این حوزه توجه نشده است. در استان های مختلف ظرفیت هایی وجود دارد که باید مورد توجه چشم بینای برنامه ریزان قرار گیرد، چنانچه این امر محقق شود، نه تنها ایران، بلکه می توانیم خاورمیانه را تحت تاثیر این ظرفیت ها قرار دهیم.

پایان اولین جلسه رأی اعتماد وزرای پیشنهادی/ جلسه بعدی عصر امروز ساعت ۱۴

محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز (شنبه، ۳۰ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی زنگ پایان جلسه را رأس ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه به صدا در آورد.

وی با تاکید بر اینکه ادامه جلسه رأی اعتماد رأس ساعت ۱۴ برگزار می شود، مطرح کرد: از نمایندگان و همکاران محترم و وزرای پیشنهادی تقاضا دارم که رأس ساعت ۱۴ حضور داشته باشند.

رییس مجلس تاکید کرد: با توجه به اینکه در ۳ روز گذشته جلسه علنی نداشتیم، از ورود آزادگان به میهن و روز افتخارآمیزی که آزادگان به کشور ما بازگشتند یاد می کنیم و این روز را به همکاران آزاده مجلس تبریک می گوییم.

جزییات دومین جلسه بررسی صلاحیت وزرا با حضور رییسی را اینجا بخوانید