۰ نفر

ابراهیم رییسی؛

برای تعمیق صلح و ثبات در منطقه از هیچ تلاشی دریغ نمی کنیم / اراده ایران بر گسترش روابط با الجزایر است

۱۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۵۵
کد خبر: 551101
برای تعمیق صلح و ثبات در منطقه از هیچ تلاشی دریغ نمی کنیم / اراده ایران بر گسترش روابط با الجزایر است

سید ابراهیم رییسی روز پنج شنبه در دیدار «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان با اشاره به اهمیت توسعه روابط دو کشور، گفت: با همکاری و همراهی یکدیگر می توانیم گام های بلندی در جهت منافع دو کشور و دو ملت برداریم.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ سید ابراهیم رییسی روز پنج شنبه در دیدار «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان با اشاره به اهمیت توسعه روابط دو کشور، گفت: با همکاری و همراهی یکدیگر می توانیم گام های بلندی در جهت منافع دو کشور و دو ملت برداریم.

رییس جمهور، ظرفیت های ایران و ارمنستان را در زمینه های مختلف اقتصادی، تجاری، علم و فناوری مورد اشاره قرار داد و گفت: مصمم هستیم  طرح ها و پروژه های  مشترک را هر چه سریعتر تکمیل و در خدمت رفاه و آسایش دو ملت قرار دهیم.

رییسی خاطرنشان کرد: اراده دو دولت بر مبنای توسعه روز افزون مناسبات و همکاری های دو جانبه و منطقه ای است و با همدلی و همراهی در این مسیر حرکت خواهیم کرد.

رییسی با تاکید بر تلاش همه جانبه برای صلح و امنیت پایدار در منطقه، اظهار داشت: درگیری و تنش را به نفع هیچ کس نمی دانیم و برای تعمیق صلح و ثبات بین کشورهای منطقه از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نیز در این دیدار با تبریک مجدد انتخاب رییسی ، با بیان اینکه برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران اهمیت و جایگاه ویژه ای قائل هستیم، گفت: اطمینان داریم در دوره جدید، روند توسعه روابط دو کشور شتاب خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: ایروان بالاترین سطح آمادگی را برای توسعه و تحکیم روابط با تهران در راستای منافع متقابل دارد.

13

زنان و مردان الجزایر همواره یادآور اراده و روحیه مقاومت در برابر نفوذ بیگانگان هستند

سید ابراهیم رییسی ، رییس جمهور صبح امروز پنجشنبه در دیدار "ایمن بن عبدالرحمن" نخست وزیر الجزایر، گفت: زنان و مردان الجزایر برای مردم ایران همواره یادآور اراده و روحیه ایستادگی و مقاومت در برابر نفوذ بیگانگان بوده و هستند.

رییس جمهور با بیان اینکه ایران و الجزایر پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره روابط دوستانه و سازنده ای داشته اند، افزود: اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم گسترش روابط با همسایگان و کشورهای اسلامی است و لذا باید با تدوین برنامه ها و ساز و کارهای عملی به گسترش همه جانبه روابط در دوره پیش رو اهتمام کنیم.

رییسی اظهار داشت: اراده جمهوری اسلامی ایران بر گسترش روابط با الجزایر است و ارتقای سطح روابط دوجانبه باید بستری برای تقویت روابط و همکاری های دو کشور در عرصه بین المللی باشد.

"ایمن بن عبدالرحمن" نخست وزیر الجزایر نیز در این دیدار با تشکر از ابراز لطف و علاقه رییس جمهور کشورمان به ملت الجزایر تصریح کرد: الجزایر در راه مبارزه با استعمار بیش از ۱,۵ میلیون شهید داده و لذا سیاست خارجی ما بر دفاع از حق ملت های مظلوم بنا شده است.

نخست وزیر الجزایر خاطرنشان کرد: چالش امروز ما غلبه بر مشکلات اقتصادی بوده و تلاش برای توسعه روابط اقتصادی اساس علایق ما در گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران است.

در دیدار روسای جمهور ایران و عراق

رییسی : جمهوری اسلامی ایران خواهان عراقی قوی و مقتدر است/ برهم صالح: ایران همواره یار روزهای سخت عراق بوده و این چراغ راه آینده روابط دو کشور است

سید ابراهیم رییسی صبح امروز پنجشنبه در دیدار "برهم صالح" رییس جمهور عراق با تاکید بر اینکه بنای ما بر این است که در دوره پیش رو سطح روابط دو کشور روز به روز ارتقا یابد، گفت: جمهوری اسلامی ایران به تعبیر مقام معظم رهبری خواهان عراقی قوی و مقتدر است. امیدواریم انتخابات پیش رو نیز بستری برای تحقق خواسته مردم در راستای کرامت و اقتدار بیش از پیش ملت عزیز عراق باشد.

رییسی هر گامی در راستای اقتدار عراق و کوتاه شدن دست بیگانگان از این کشور را مایه پیشرفت عراق دانست و افزود: ایران در راستای حفظ تمامیت ارضی و امنیت و ثبات عراق از اهدای خون عزیزترین فرزندان خود همچون شهید قاسم سلیمانی نیز دریغ نداشته است.

رییس جمهور با بیان اینکه هیچ نقطه و منطقه دیگری از زمین نیست که همچون مسیرهای منتهی به کربلا در مراسم پیاده روی اربعین، قدمگاه خیل زائران و عاشقان یک آرمان متعالی باشد، بر لزوم تسهیل تردد زائران عتبات عالیات و مراسم پیاده روی اربعین از جمله تسریع در راه اندازی خط ریلی خرمشهر-بصره تاکید کرد.

برهم صالح رییس جمهور عراق نیز در این دیدار با بیان اینکه حتی به راه انداختن یک جنگ طولانی و خانمانسوز از سوی صدام دیکتاتور نیز نتوانست خللی بر رابطه عمیق و صمیمانه دو ملت ایران و عراق وارد کند، اظهار داشت: با وجود پیشرفت های چشمگیر روابط دو کشور پس از سقوط دیکتاتوری صدام، اما همچنان ظرفیت های بیشماری برای گسترش روابط دو کشور وجود دارد.

رییس جمهور عراق با تاکید بر لزوم بازتعریف ترتیبات امنیتی منطقه تصریح کرد: هدایت تحولات منطقه در مسیر استقرار ثبات و امنیت فراگیر بدون حضور ایران و عراقی مستقل و مقتدر ممکن نیست. یک عراق با حاکمیت مقتدر که بر سرتاسر عراق شمولیت داشته باشد، می تواند در ترتیبات امنیتی منطقه نیز نقش بسیار سازنده ای ایفا کند.

برهم صالح با قدردانی از تلاش های جمهوری اسلامی ایران در مسیر حفظ تمامیت ارضی عراق و مبارزه با تروریسم، خاطرنشان کرد: این در تاریخ ثبت است که ایران یار روزهای سخت عراق است و این مسئله همواره چراغ راه آینده روابط دو کشور خواهد بود.

20

هیچ گونه مانع و محدودیتی برای توسعه روابط تهران- بغداد در زمینه های مختلف وجود ندارد

سید ابراهیم رییسی روز پنج شنبه در دیدار "فائق زیدان" رییس شورای عالی قضایی عراق، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ مانع و محدودیتی برای توسعه روابط با عراق در زمینه های مختلف ندارد.

رییس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و عراق از اشتراکات دینی، مذهبی، تاریخی و فرهنگی گسترده ای برخوردارند، اظهارداشت: برای مناسبات و همکاری های تهران و بغداد جایگاه ویژه و ممتازی قائل هستیم و تقویت روابط با این کشور در اولویت سیاست خارجی ایران قرار دارد.

رییسی همچنین با گرامیداشت یاد و رشادت های شهید حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس در مبارزه با تروریسم و تلاش برای برقراری صلح و ثبات در منطقه، اظهارداشت: دولت آمریکا صراحتا مسئولیت این جنایت بزرگ را بر عهده گرفت و این کار عملا یک اقدام تروریستی دولتی بود و باید در مقابل افکار عمومی جهان و تاریخ پاسخگو باشند.

فائق زیدان رییس شورای عالی قضایی عراق در این دیدار با تبریک انتخاب رییسی ، گفت: یقین داریم با حضور شما در جایگاه ریاست جمهوری، روابط تهران و بغداد در بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی و حقوقی شتاب مضاعفی خواهد یافت.

رییسی در دیدار رییس جمهور افغانستان

امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود/ ایران خواهان امنیت، رفاه و عزت مردم افغانستان است

سید ابراهیم رییسی روز پنج شنبه در دیدار "اشرف غنی" رییس جمهور افغانستان با تاکید بر اینکه امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد ظرفیت های خود را در مسیر ایجاد صلح پایدار و جلوگیری از خونریزی در افغانستان بکار بگیرد.

رییس جمهور با بیان اینکه مردم ایران و افغانستان دارای روابط ریشه ای، اعتقادی و تمدنی هستند، گفت: ایران خواهان امنیت، رفاه و عزت مردم افغانستان است و از هیچ  کمکی برای تحقق این هدف کوتاهی نکرده و نخواهد کرد.

رییسی ریشه اصلی ناامنی و تنش در افغانستان را توطئه های بیگانگان دانست و تصریح کرد: بی تردید با کاهش حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان هم، تحریکات و فتنه افکنی های آنان به روش های مختلف ادامه خواهد یافت، زیرا منافع و حیات آنان در وجود ناامنی است.

رییس جمهور با تاکید بر اهمیت همکاری دولت ایران با دولت قانونی افغانستان در روند صلح و ثبات در این کشور، گفت: امنیت افغانستان باید توسط خود افغانی ها تامین شود و ایران آمادگی دارد در این زمینه، مساعدت و همکاری داشته باشد تا صلح پایدار و عادلانه برقرار شود و مردم افغانستان از رنج و مشقت رهایی یابند.

اشرف غنی رییس جمهور افغانستان نیز در این دیدار با تبریک مجدد انتخاب رییسی و ابراز امیدواری از شروع فصل جدیدی در مناسبات و روابط تهران – کابل اظهارداشت: افغانستان تمایل دارد روابط سیاسی و اقتصادی خود را با ایران در تمامی زمینه ها گسترش دهد.

رییس جمهور افغانستان با تاکید بر اینکه تهران از ظرفیت های کلیدی و تاثیرگذاری در ایجاد امنیت منطقه ای برخوردار است، گفت: ایران نقش و جایگاه برجسته ای در ثبات و امنیت منطقه دارد و خواهان استفاده از ظرفیت های ایران برای اقدامات و همکاری مشترک، در مسیر استقرار امنیت پایدار در افغانستان هستیم.

اشرف غنی همچنین از میزبانی شایسته جمهوری اسلامی ایران از مهاجرین افغانستانی قدردانی کرد.

رییس ی در دیدار رییس مجلس ملی ترکیه

موفقیت سیاست همسایگی در گرو توسعه و تعمیق پیوندهای چندجانبه میان ایران و ترکیه است

سید ابراهیم رییسی ، رییس جمهور ظهر امروز پنجشنبه در دیدار "مصطفی شنتوپ" رییس مجلس ملی ترکیه مناسبات ایران و ترکیه را فراتر از مناسبات همسایگی صرف توصیف کرد و گفت: باورها و اعتقادات مشترک، مردم دو کشور را بسیار به هم نزدیک کرده است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوره پیش‌رو گسترش حداکثری روابط در عرصه‌های مختلف با کشور دوست و برادر ترکیه است، افزود: تهران و آنکارا توان و ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای گسترش همه جانبه روابط دارند و ارتقای سطح تعاملات آنها می‌تواند همکاری‌های دو کشور در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی را نیز به‌طور موثرتری به پیش ببرد.

رییس جمهور کشورمان با اشاره  به اولویت سیاست همسایگی در سیاست خارجی دولت جدید، گفت: موفقیت سیاست همسایگی مستلزم توسعه و تعمیق پیوندهای چندجانبه میان ایران و ترکیه است.

مصطفی شنتوپ رییس مجلس ملی ترکیه نیز در این دیدار با ابلاغ تبریک و آرزوی موفقیت خودش و رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه به مناسبت آغاز فعالیت رییسی به عنوان رییس جمهور جدید کشورمان تصریح کرد: مناسبات ایران و ترکیه فراتر از روابط حسنه دو همسایه بوده و در عرصه بین‌المللی نیز برای تحقق صلح و آرامش از اهمیت زیادی برخوردار است.

رییس مجلس ترکیه ابراز امیدواری کرد با برگزاری نشست آتی شورای‌عالی همکاری ایران و ترکیه، گام بلندی در مسیر ارتقای همکاری‌های دو کشور برداشته شود.

رییس مجلس ملی ترکیه با ابراز نگرانی نسبت به تحولات افغانستان خاطرنشان کرد: عدم پیشرفت مناسب روند صلح در افغانستان، احتمال بروز خلاء امنیتی در این کشور را ایجاد کرده است و لذا ایران و ترکیه باید همکاری‌های خود را برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان تقویت کنند.

رئیسی در دیدار رئیس دومای دولتی روسیه

همکاری ایران و روسیه عاملی بازدارنده در برابر یکجانبه گرایی  است

سید ابراهیم رییسی رییس جمهور ظهر پنجشنبه در دیدار "ویاچسلاو ولودین" رییس دومای دولتی روسیه، حجم تعاملات ایران و روسیه را خوب، اما ناکافی توصیف کرد و گفت: مناسبات تهران-مسکو باید وارد یک دوره جدید شده و برای توسعه همه جانبه آن گام های اساسی برداشته شود.

رییس جمهور با بیان اینکه همکاری ایران و روسیه می تواند عاملی موثر و بازدارنده در برابر یکجانبه گرایی باشد، ابراز امیدواری کرد سند جامع همکاری میان دو کشور برای گسترش حداکثری همکاری ها نهایی شود.

 رییسی با اشاره به اینکه مانعی برای گسترش همه جانبه روابط دو کشور وجود ندارد، اظهار داشت: از پیشرفت و رشد اقتصادی روسیه در راستای خوداتکایی خرسند بوده و مصمم هستیم سیاست های اقتصاد مقاومتی را با هدف ارتقای تاب آوری در برابر تکانه های اقتصادی به ویژه تحریم های ظالمانه آمریکا و اروپا به نحو احسن اجرا کنیم.

ویاچسلاو ولودین رییس دومای دولتی روسیه نیز در این دیدار با ابلاغ تبریک و آرزوی موفقیت خود و ولادیمیر پوتین رییس جمهور کشورش برای دولت سیزدهم و رییس جمهور کشورمان و با تاکید بر لزوم ارتقای سطح همکاری های دو کشور در همه زمینه ها و آمادگی پارلمان  روسیه برای نقش‌آفرینی در این راستا، تصریح کرد: پیشنهاد شما برای نهایی کردن سند همکاریهای جامع ایران و روسیه  را به آقای  پوتین منتقل خواهد کرد.

رییس دومای دولتی روسیه با اشاره به اینکه کشورش همواره حامی گسترش روابط با ایران در عرصه های مختلف بوده، خاطرنشان کرد: روابط دو کشور هنوز با سطح مطلوب فاصله دارد و بنده نیز به سهم خود تلاش خواهم کرد در چارچوب روابط پارلمانی با ایران، سیاست ارتقای سطح روابط را تسریع کنیم.

ولودین گفت: تحریم ها علیه ایران و روسیه با هدف تضعیف کشورهای ما وضع شدند، اما ما در کنار هم  برای گسترش تعاملات و پیشرفت بر این موانع غلبه خواهیم کرد.