۰ نفر

روایت عضو فقید شورای نگهبان از برخی رد صلاحیت ها

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۳:۴۵
کد خبر: 528363
روایت عضو فقید شورای نگهبان از برخی رد صلاحیت ها

یکی از اعضای فقید شورای نگهبان در کتاب خاطرات خود از رد صلاحیت برخی داوطلبان کاندیداتوری که قبلا صلاحیتشان تایید شده سخن گفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سیدرضا زواره‌ای می‌گوید: «کسانی هستند که یک دوره صلاحیتشان تأیید می‌شود و دور بعدی رد می‌شوند. این امر چند دلیل می‌تواند داشته باشد؛ یکی نداشتن اطلاعات است. ممکن است کسی ثبت‌نام کرده، شورا هم امکانات و تجهیزات کافی را برای تحقیق درباره‌ او ندارد. البته در حال حاضر بحث‌های مفصلی مطرح است تا از چند ماه قبل، براساس یک آموزش دقیق و سازماندهی جدید، ارزیابی صحیحی درباره‌ افراد صورت بگیرد. اما در گذشته این قبیل مسائل وجود داشت. بحث شورا هم نیست. یکی از اشکالات ما این است که نظام‌های پارلمانی دنیا را احزاب سیاسی تشکیل می‌دهند. در انتخابات هم احزاب سیاسی تلاش می‌کنند لایق‌ترین فرد خودشان را به جامعه معرفی کنند؛ کسی که از اعتبار نسبی بیشتری برخوردار است. اما در کشور ما افراد بدون نظم خاصی به صحنه می‌آیند.

علی (ع) در نامه‌اش به مالک‌اشتر، در رابطه با انتخاب کارکنان می‌فرماید: مالک! افرادی را که می‌خواهی برای دولت انتخاب کنی باید آزموده و کاردان باشند. صرف آشنایی با تو یا توصیه‌ دیگران گماشته نشوند. آنها را از خانواده‌های صالح انتخاب کن زیرا خانواده بزرگ‌ترین نقش را در شکل‌گیری افراد دارد. کسانی باید در مسند امور بنشینند که برای پست و پول و مقام یا موقعیت و شهرت نیامده باشند. اگر کسی ریش گذاشت و هشت تا انگشتر به دست کرد، یا چهار حدیث و آیه بلد بود، به صرف تظاهر به مسلمانی، نمی‌تواند مسئول حکومتی بشود.

در قضیه‌ صلاحیت هم شورا نه تنها در هنگام انتخابات بلکه در طول دوره‌ مسئولیت هم باید افراد را تحت مراقبت و نظارت قرار دهد و اگر جایی ‌اشکالی پیدا شد، از همان لحظه عذرش را بخواهد. یا اگر کسی در دوران نمایندگی‌اش نشان داد که صلاحیت لازم را ندارد، شورا وظیفه دارد اشتباه سابقش را جبران کند. نه اینکه چون دفعه‌ قبل طرف تأیید شده، شورا خود را ملزم به حفظ موضع پیشین بداند. انسان عاقل و مسلمان خردمند هم کسی است که ‌اشتباهات خود را اصلاح می‌نماید. کسی که در گذشته مؤمن و معتقد و داور بوده و یا این‌طور وانمود کرده ولی حالا زورگو و متعدی و متجاوز به حقوق دیگران است، یا کسی که چهار سال پیش در خانه پدرش زندگی می‌کرده و حالا در فرمانیه ویلای سه هزار متری دارد، نباید صرف تأیید گذشته، دوباره وارد میدان شود. هر چند به‌طور قطع هم‌فکران و هوادارانش جنجال به راه خواهند انداخت.»