۰ نفر

در حاشیه جلسه ستاد انتخابات کشور مطرح شد؛

واکنش وزیر کشور به مصوبه انتخاباتی شورای نگهبان

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۳:۵۵
کد خبر: 526584
واکنش وزیر کشور به مصوبه انتخاباتی شورای نگهبان

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، گفت: منتظر تفسیر حقوقی معاونت حقوقی ریاست جمهوری درباره مصوبه اخیر شورای نگهبان هستیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی پس از جلسه ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری جلسه ستاد امنیت انتخابات و همچنین جلسه ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: سه ماه است ستاد انتخابات جلسات خود را به صورت هفتگی برگزار می کند و متناظر با این ستادها در استانها و شهرستانها برگزار شده و تمام مسائل از سطح شهرستانها به استان و سپس سطح ملی منتقل و مطرح می شود. تلاش ما این است که با رعایت مر قانون و تامین شرایط امنیتی مناسب، انتخابات را در سلامت کامل برگزار کنیم.

وی ادامه داد: هماهنگی با دستگاه های نظارت، تبلیغات و امنیت مستمرا انجام شده و هماهنگی ها در سطح بسیار خوبی است. همه پشتیبانی ها، حمایت ها و اقدامات لازم برای انتخابات انجام شده و ما هیچ دغدغه ای برای برگزاری انتخابات نداریم. در جلسه ستاد امنیت، دستگاه های امنیتی، نظامی، انتظامی، دادستانی و صدا و سیما گزارش های مفصلی ارائه داده و مطرح کردند که مشکل خاصی وجود ندارد. قرارگاه امام علی تحت امر نیروی انتظامی هم با مشارکت همه دستگاه های امنیتی ، نظامی و قضایی جلسات خود را دارد.

رحمانی فضلی با اشاره به آماده شدن اطلس امنیتی انتخابات به صورت مجزا برای همه نقاط کشور خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰ شاخص به صورت روزانه بررسی شده و با یک نرم افزار هوشمند هم به صورت روزانه مسائل امنیتی بررسی می شود که تا الان هیچ مشکل خاصی نداشته ایم و پیش بینی هم این است که مشکلی نخواهیم نداشت؛ البته شرایط هر منطقه با توجه به میزان رقابتها، نوع تبلیغات، فضای جامعه و مسائل مناطق مختلف، از درجات حساسیت مختلف برخوردار بوده و ما این تفاوت را مدنظر قرار داده و بر اساس آن عمل می کنیم.وزیر کشور همچنین با اشاره به ارائه گزارش رییس ستاد انتخابات از روند برگزاری ۴ انتخابات در ۲۸ خرداد تصریح کرد: هماهنگی ها با هیاتهای نظارت در حال انجام است و ما تلاش خود را می کنیم تا انتخابات در شرایط سالم و امن برگزار شود، اما یک انتخابات مشارکتی مبتنی بر مسائل اجتماعی، وجود شرایط رقابتی، تبلیغات در رسانه ها و فضای عمومی کشور است امیدواریم با روندی که در پیش رو داریم و تلاش وزارت بهداشت، گروه های پر خطر واکسینه شده و شرایط عمومی بهتر شود و زمینه مناسب برای انتخابات آماده شود. توصیه رهبری و رییس جمهور همیشه بر اصل مشارکت است و امیدواریم این امر محقق شود.

رحمانی فضلی در پاسخ به پرسشی در خصوص موضع وزارت کشور درباره مصوبه اخیر شورای نگهبان در خصوص شرایط داوطلبان در هنگام ثبت نام گفت: شورای نگهبان پیرو ابلاغ سیاستهای کلی انتخابات موظف شده که رجل سیاسی را تعریف کند و در واقع این مسئولیت بر عهده شورای نگهبان است و این کار را انجام داده و به وزارت کشور ابلاغ کرده است البته قانون می گوید هر گونه ابلاغیه قانونی توسط رییس جمهور ابلاغ شود. ما روز بعد از آن که ابلاغیه شورای نگهبان به دستمان رسید موارد را به استحضار رییس جمهور رساندیم و خواستیم تفسیر حقوقی معاونت حقوقی ریاست جمهوری را به ما بدهند.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان با این کار یک گام به جلو رفته است تصریح کرد: قبلا شورای نگهبان طبق نظارت استصوابی، عمل نظارتی را انجام می داد اما اینبار همان اقدام قبلی را براساس شاخص ها و شرایطی توضیح و آن را تبیین کرده که وزارت کشور مسئول است سن، مدرک تحصیلی و سوءسابقه داوطلبان در عین ثبت نام را بررسی کند. ما منتظر بررسی و تفسیر حقوقی معاونت حقوقی ریاست جمهوری هستیم و هر نوع برداشت حقوقی که انجام شود آن را انجام می دهیم. ما حتما دنبال اجرای قانون هستیم و این به معنای عدم همکاری یا نادیده گرفتن همکاری وزارت کشور و شورای نگهبان نیست. به هر حال ما مجری قانون هستیم. قانون موجود در حال حاضر ماده 55 قانون انتخابات است و به آن عمل می کنیم ولی امیدواریم نتایج این اقدامات به شفافیت بیشتر و احقاق حقوق داوطلبین منجر شود.

رحمانی با اشاره به برخی نگرانی ها و تفسیرهای حقوقی از اقدام شورای نگهبان در فضای عمومی سیاسی کشور اظهار کرد: ما ضمن احترام به همه این تفاسیر، تفسیر حقوقی معاونت حقوقی ریاست جمهوری را مبنای عمل قرار می دهیم که البته این تفسیر هنوز به ما نرسیده است.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد نحوه اجرای پروتکل های بهداشتی در زمان ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری گفت: هر داوطلب فقط یک همراه در حین ثبت نام داشته باشد و اگر تعداد بیشتری همراه داشته باشد وزارت کشور از پذیرش آنها معذرو است. فضای جدید و مستقلی هم برای مصاحبه داوطلبان با رسانه ها تهیه شده است و داوطلبان به این مسائل حتما توجه کنند. برای روز رای گیری هم ، رای گیری را یک ساعت زودتر آغاز کرده و یک ساعت هم در پایان بیشتر ادامه خواهیم داد. 8 تا 9 هزار شعبه جدید داریم و آنها را اضافه می کنیم که در هر صندوق بیش از هزار رای داشته باشند. تجمع ها را در فضای مناسب برگزار می کنیم، البته این پیشنهادات ما باید به تصویب ستاد ملی کرونا برسد. ما این پیشنهادات را با هماهنگی شورای نگهبان تهیه کردیم.

وی تاکید کرد: اولویت ما این است که تجمعات در فضای باز برگزار شود. در فضاهای بسته هم پروتکلهای مناسب ابلاغ می شود. تلاش ما این است که شور و شوق انتخابات کم نشود اما توقع ما این است که بار اضافی زمین مانده در حوزه تبلیغات را که به خاطر شرایط کرونا به وجود آمده رسانه ها بر عهده بگیرند. از صدا وسیما انتظار می رود متناسب با شرایط کرونا ساختار تبلیغاتی خود را متنوع تر کند و برنامه داشته باشد تا تضارب آرا و افکار چه در سطح ملی و چه استانی منتشر شود.

رحمانی در پاسخ به این پرسش که آیا قانون شفافیت مالی داوطلبان انتخابات مجلس قابلیت تسری به انتخابات ریاست جمهوری را دارد بیان کرد: اگر این امکان وجود داشته باشد ما آن را اجرایی می کنیم، ولی باید این مسئله در ستاد انتخابات بررسی شود؛ اما توصیه من به داوطلبان این است که این قانون را ملاک عمل و هزینه های خود قرار دهند تا اگر ابهام و ادعایی مطرح شد بتواند اطلاع رسانی کنند. با این حال اگر در حین اجرا به منابع درآمدی مشکوک و غیر سالم برسیم حتما رسیدگی خواهیم کرد و شورای نگهبان هم در این زمینه رسیدگی های خود را دارد، به هر حال در انتخابات این سوال و ابهام و شبهه مطرح می شود که هزینه های نامزدها از کجا تامین می شود.