۰ نفر

توصیه های کرونایی برای حضور در انتخابات

۲۸ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۴۷
کد خبر: 537339
توصیه های کرونایی برای حضور در انتخابات

امروز در حالی سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری همراه با سه انتخابات دیگر در سطح کشور درحال برگزاریست که برای نخستین بار مساله انتخابات و روز رای گیری با ویروس کرونا همراه شده و شاید برای مردم سوال مطرح شود که چگونه می‌توانند با حفظ سلامتی خود در پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رای گیری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همراه با رای گیری نخستین میان‌دوره‌ای انتخابات مجلس یازدهم شورای اسلامی، دومین میان‌دوره‌ای انتخابات مجلس پنجم خبرگان رهبری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ساعت ۷ صبح (یک ساعت زودتر از همه انتخابات گذشته) امروز جمعه در سراسر کشور آغاز شد و تا ساعت ۲ بامداد در صورت تشخیص وزیر کشور ادامه دارد.

یکی از مهمترین مسائلی که ذهن مردم و رای دهندگان را امروز مشغول کرده این است که چگونه هم پای صندوق‌های رای حاضر شوند و به این تکلیف خود عمل کنند و هم در سلامت کامل باشند.

حضور ناظران بهداشت در شعبه‌های اخذ رای

کمیته بهداشتی انتخابات روز جمعه ۲۸ خرداد نظارت ویژه‌ای بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پیشگیرانه در محل‌های رأی‌گیری اعمال خواهند کرد و براساس مصوبه ستاد انتخابات برای جلوگیری از ازدحام در محل‌های رای‌گیری، بازرسان آموزش‌دیده وزارت کشور فعالیت دارند و با استفاده از چک‌لیست‌های خاص این موضوع وضعیت را بطور مستمر پایش و گزارش می‌کنند.

این اقدام سبب شده تا در صورت ثبت هر نوع تخلف در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، موضوع به سرعت مورد رسیدگی قرار گرفته و رفع مشکل شود. نظارت بر محل برگزاری انتخابات نیز از ساعت هفت صبح روز گذشته (پنجشنبه) ۲۷ خرداد ماه آغاز شده و تا ۲۴ ساعت پس از پایان رأی‌گیری و خروج عوامل و نیروهای اجرایی و نظارتی ادامه دارد تا هیچ‌ مشکلی در بحث رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وجود نداشته باشد. 

نظارت ویژه بر رعایت دستورالعمل بهداشتی در پای صندوق‌های رای در روز رای گیری یعنی امروز جمعه یکی از مهمترین مأموریت‌ها در سال ۱۴۰۰ است و در هر شعبه یک ناظر بهداشت هم حضور دارد.

اقدامات ستاد انتخابات کشور در قبل، حین و بعد از انتخابات

در کنار آن، ستاد انتخابات وزارت کشور با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدامات قابل توجهی زمان نام‌نویسی نامزدهای انتخابات، زمان تبلیغات نامزدها و حین اخذ رای انجام داده و پروتکل‌های بهداشتی هم به همین منظور تهیه کرده است.

از مهمترین اقدامات حین اخذ رای می‌توان به جا نمایی صندوق‌های رای و شعب اخذ رای با نظر بازرسان وزارت بهداشت، اولویت با برگزاری انتخابات در فضای باز، رعایت فاصله گذاری، استفاده از ماسک و گندزدایی محیط، پرهیز از تجمع رای دهندگان در روز رأی‌گیری در صفوف پای صندوق رای و همچنین مسئولین اجرایی و نظارتی در محل اخذ رای بدون رعایت فاصله گذاری حداقل ۲ متر، مراجعه بیماران خاص و افراد دارای بیماری زمینه‌ای به شعب کم تراکم یا انجام رای گیری در منزل، ممنوعیت اخذ اثر انگشت در فرایندهای مختلف و ضرورت استفاده رای‌دهندگان از خودکار شخصی اشاره کرد.

همچنین پرهیز از به کارگیری افراد مسن(بالای ۶۰ سال) و بیماران زمینه‌ای به عنوان عوامل اجرایی، نظارتی و حفاظتی در شعب اخذ رای و اولویت به کارگیری افراد واکسینه شده، استقرار بازرسان بهداشت به طور ثابت و سیار به منظور نظارت بر حسن اجرای پروتکل‌های بهداشتی، برای هر ۱ الی ۳ حوزه انتخابیه، نظارت بازرسان وزارت بهداشت بر مراکز تهیه غذا توسط دست اندرکاران انتخابات، بازرسی و نظارت بر گندزدایی دفاتر نظارت، شعب اخذ رای و سایر اماکن مرتبط با فرایند انتخابات توسط بازرسان وزارت بهداشت و پیش بینی ماسک برای شرایط اضطراری در شعب اخذ رای از دیگر اقدامات ستاد انتخابات وزارت کشور حین اخذ رای است.

نظارت بر گندزدایی خودروهای به کارگیری شده در شعب توسط بازرسان وزارت بهداشت، چیدمان مناسب میزها و صندلی‌ها برای رای دهندگان و عوامل شعب (فاصله ۲ متری و اختصاص ۸ متر مربع برای هر نفر و استفاده از حداکثر ۳۰ درصد ظرفیت محل برای حضور افراد)، الزام به تهویه و تامین هوای تازه در فضای سربسته، افزایش تعداد شعب اخذ رای جهت جلوگیری از ازدحام و انجام فرایند رای گیری در کوتاه ترین زمان ممکن، تعبیه مکان قرار گیری صندوق های اخذ رای با فاصله ۲ متری و در فضاهای روباز، ضرورت تامین تهویه در صورت عدم امکان قرارگیری صندوق های اخذ رای در فضای روباز، ضرورت گندزدایی کامل ابزار و ادوات در شعب اخذ رای، ضرورت شستشو و ضد عفونی دست ها قبل و بعد از فرایند رای گیری، پیش بینی امکان شستشوی دست با صابون مایع در شعبه‌ها، الزام به استفاده از ماسک توسط رای دهندگان، خبرنگاران، مسئولان اجرایی، نظارتی و حفاظتی اخذ رای با استفاده از صندوق‌های سیار برای بیماران قطعی مبتلا به کووید-۱۹ با تجهیزات کامل حفاظتی هم از دیگر اقدامات ستاد انتخابات و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

ستاد انتخابات با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مکان استقرار افراد در شعب اخذ رای برای حفظ فاصله رای دهندگان (دست کم ۲متر) را علامت‌گذاری و نشانه‌گذاری و ورودی و خروجی مجزا در شعبه‌ها برای جلوگیری از تجمع و ازدحام و لزوم رعایت فاصله ۲ متری در هنگام شمارش آرا معین کرده است.

اما رای‌دهندگان چه اقداماتی باید انجام دهند؟

ستاد انتخابات به رای‌دهندگان هم توصیه‌های کرونایی در زمان رای دادن دارد و از رای دهندگان خواسته تا به حوزه‌های انتخاباتی معروف نروند؛ اوایل صبح، سرظهر  و ساعات خلوت را برای رای دادن انتخاب کنند؛ ترجیحا دو ماسک بزنند و فاصله اجتماعی دو متر را رعایت کنند.

رای دهندگان همچنین باید با خود الکل و خودکار شخصی همراه داشته باشند؛ هنگام رای دادن صحبت و بحث‌های سیاسی را تعطیل کرده و به محض رای دادن ، محل را ترک و از تجمع پرهیز کنند.