۰ نفر

دیپلمات‌های غربی مطرح کردند؛

آمریکا به دنبال فرار از ارائه تضمین برای ماندن در برجام

۲۸ خرداد ۱۴۰۰، ۸:۲۰
کد خبر: 537232
 آمریکا به دنبال فرار از ارائه تضمین برای ماندن در برجام

یکی از موانع باقی‌مانده در مذاکرات وین درباره برجام تلاش ایران برای دریافت تضمین از آمریکا برای عدم تکرار تجربه خروج از این توافق هسته‌ای است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، دیپلمات‌های غربی می‌گویند یکی از موانع باقی‌مانده در مذاکرات وین درباره برجام تلاش ایران برای دریافت تضمین از آمریکا برای عدم تکرار تجربه خروج از این توافق هسته‌ای است.

وبگاه «دیپلماتیک» نوشته نمایندگان کشورهای مذاکره‌کننده در گفت‌وگوهای وین اذعان می‌کنند به پیشرفت‌هایی دست پیدا کرده‌اند اما هنوز اختلافاتی پابرجا است که برطرف نشده‌اند.

«سید عباس عراقچی»، مذاکره‌کننده ارشد ایران شامگاه پنجشنبه در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره گفت: «می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم اتفاق مشابه خروج ترامپ از برجام توسط هیچ یک از روسای آینده آمریکا تکرار نخواهد شد».

در همین راستا دیپلمات‌های غربی به پایگاه دیپلماتیک گفته‌اند ایران به دنبال دریافت ضمانت‌هایی است مبنی بر اینکه ایالات متحده از برجام خارج نمی‌شود، اما از سوی دیگر طرف آمریکایی قادر به ارائه چنین ضمانتی نیست.»

مقام یک کشور غربی که خواسته نامش فاش نشود هم تأیید کرده همین مساله یکی از موانع حصول توافق در مذاکرات وین است. او گفت: «سعی می‌کنیم خلاق باشیم ولی اینکه بتوانیم تا کجا برویم، محدود است.»

یک دیپلمات حاضر در گفت‌وگوهای وین گفت این دور از مذاکرات ممکن است به منظور رایزنی‌های بیشتر کشورها با پایتخت جمعه شب متوقف شده و به دور بعدی موکول شد، اما این احتمال هم وجود دارد که مذاکرات تا سه‌شنبه ۱۱ ژوئن ادامه پیدا کنند.

یک مقام دیگر در وین هم گفته که احتمالاً وقفه کوتاهی در مذاکرات ایجاد خواهد شد، اما دقیقاً معلوم نیست این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

«دونالد ترامپ»، رییس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.