۰ نفر

پرسش از یک مقام مسئول؛

نتایج انتخابات ریاست جمهوری کی اعلام می شود؟

۲۷ خرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۳۵
کد خبر: 537214
نتایج انتخابات ریاست جمهوری کی اعلام می شود؟

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: ۵۹ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۳۰۷ واجد شرایط رای دادن داریم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، جمال عرف شامگاه پنجشنبه در گفت‌وگویی تلویزیونی با بیان اینکه ۵۹ میلیون و ۳۱۱ هزار و۳۰۷ واجد شرایط رای دادن داریم، اظهار کرد: شعب به دلیل کرونا  افزایش یافته است. نزدیک به ۶۷ هزار شعبه شهری و بالغ بر۷۵ هزار صندوق روستایی داریم. این تفاوت به این دلیل است که در هر روستا یک صندوق وجود دارد اما در ریاست جمهوری با یک صندوق سیار می توان به چندین روستا مراجعه کرد. اگر ضرورت داشت از چرخبال برای رساندن صندوق به مناطق و روستاهای صعب العبور استفاده می کنیم.

وی درباره میزان تعرفه های توزیع شده اظهار کرد: ما بین ۱۰ تا۱۵ درصد تعداد تعرفه ها را بیشتر به شعبه‌ها  داده ایم و پس از فرمایش رهبری، دوباره به استانداران، فرمانداران و بخشداران ابلاغ کردیم تا مسیر بازبینی شود. در سیستم هوشمند ما اگر غرفه‌ها در شعبه ای هفتاد درصد باشد رنگ آن سبز، پنجاه درصد زرد و سی درصد باشد رنگ قرمز می شود تا به شعبه تعرفه اختصاص دهیم ولی نباید مشکلی در زمینه تعرفه داشته باشیم.

عرف درباره زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر شعبه ای نیاز به بازبینی و بازشماری آرا نباشد، تا پیش از ظهر شنبه نتیجه ریاست جمهوری اعلام می شود.

وی همچنین درباره زمان پایان اخذ رای اظهار کرد: انتخابات تا ساعت ۱۲ ادامه دارد و در موارد خاص تا ساعت ۲ بامداد تمدید می شود.

رییس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه تلاش کردیم شعب امنی آماده کنیم و شعب امشب ضدعفونی می شود، گفت: همه پروتکل های بهداشتی را اعمال کرده ایم و خیال مردم راحت باشد. با دستگاه احرار هویت الکترونیک امکان رای چند بار وجود ندارد و بخاطر بیماری کرونا، انگشت زدن هم حذف شده است.

وی افزود: برای انتخابات شوراها  در۲۴ مرکز استان و۹ شهر از صندوق الکترونیکی استفاده می کنیم. در کلان شهرها برای اینکه تجمع نداشته باشیم، مردم از قبل اسامی مدنظر را یادداشت کنند و به تعرفه منتقل کنند تا در شعب ازدحام نشود.

عرف در پاسخ به پرسشی چه تمهیدی درباره  قطع احتمالی برق دیده شده است، گفت:  دستگاه ها باتری دارد و اگر برق قطع شود، دستگاه ها چند ساعت کار می کند و مشکلی پیش نمی آید با این حال با دستور رییس جمهور و پیگیری های وزارت نیرو نباید قطعی برق داشته باشیم.

عرف همچنین با بیان اینکه در انتخابات شوراها امکان تشابه اسامی وجود دارد، تاکید کرد: مردم در تعرفه کد داوطلب هم یادداشت کنند تا مشکلی پیش نیاید البته اگر کد را هم یادداشت نکنند، آرا باطل نمی شود.

وی درباره تخلف در فضای مجازی، تصریح کرد: قانون موارد تخلف را روشن کرده است. مثلا خرید و فروش رای یا تهدید برای رای دادن تخلف است‌. تخلفات به مراجع قضایی ارسال می شود. در برخی از انتخابات‌ها، بعضی افراد از رای خود عکس می گرفتند و منتشر می‌کردند که این قطعا تخلف است و ما اجازه این تخلف را نمی دهیم تا شائبه خرید و فروش رای ایجاد نشود. فردا آمار بیماران کرونایی قرنطینه  را از وزارت بهداشت می گیریم و با همکاری هلال احمر و از طریق شعبه سیار از کسانی که مایل به رای دادن باشند، رای گرفته می شود.

وی ادامه داد: در ۱۰۱ کشور و ۱۳۳ نمایندگی و با ۴۵۰ صندوق از ایرانیان خارج از کشور رای گرفته می شود. کانادا اجازه برگزاری انتخابات را نداد بنابراین در یکی از شهرهای آمریکا که نزدیک به  مرز کاناداست، رای گرفته می شود.

رییس ستاد انتخابات کشور درباره امنیت کشور برای برگزاری انتخابات، گفت: وزیر کشور امروز صبح با حضور همه اعضای شورای امنیت کشور جلسه داشت . آخرین ارزیابی ها توسط ناجا نیروهای مسلح و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی گزارش شده است که براساس این گزارش‌ها،  مشکل جدی امنیتی نداریم اما نیروهای نظامی و انتظامی ما آمادگی کامل دارند.

وی ترتیب اعلام نتایج انتخابات را به ترتیب ریاست جمهوری، میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری ، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و شوراها اعلام کرد. در حوزه ای که انتخابات میان دوره ای برگزار نمیشود، در صورت نهایی شدن شمارش و تایید آرای شوراها، می توانند نتایج آن را اعلام کنند.

عرف درباره احتمال اشتباه در انداختن رای پر صندوق‌ها گفت: در صورتی که رای به صندوق اشتباهی افتاده باشد، پس از باز شدن صندوق و با نظر ناظر، تعرفه رای در همان انتخابات مربوط به خود شمارش می شود.

وی خاطرنشان کرد: برای ناظران نامزدها کارت صادر شده است و آنها می توانند از شعب بازدید داشته باشند.