۰ نفر

قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌و‌گوی ویژه خبری؛

مشکلات اقتصادی در کشور ما نهادی و ساختاری است

۲۷ خرداد ۱۴۰۰، ۷:۲۸
کد خبر: 537025
مشکلات اقتصادی در کشور ما نهادی و ساختاری است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سیاست‌هایی که ما در مورد آن صحبت می‌کنیم ابتدا با رای مردم جاری می شود. طبیعتا انتخابات رقابتی پرشور با یک رئیس‌جمهوری که پشتوانه رای مردمی بالا داشته باشد و با قدرتی که به پشتوانه رای مردم کسب می‌کند، مشکلات موجود را که خیلی عمیق هستند را باید حل و فصل کند و هم بتواند در عرصه بین المللی بعضی گره‌هایی که وجود دارد را باز بکند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در سخنانی با اشاره به بیانات امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره انتخابات، اظهار کرد: رهبر انقلاب امروز اشاره فرمودند که رأی مردم برای جمهوری اسلامی بسیار اهمیت دارد و تعیین‌کننده است.

وی افزود: سیاست‌هایی که ما در مورد آن صحبت می‌کنیم با رأی مردم جاری می‌شود و طبیعتاً انتخابات رقابتی، پرشور و در میدان و با انتخاب رئیس‌جمهوری که پشتوانه رأی مردمی بالایی داشته باشد و با قدرتی که با پشتوانه مردم پیدا می‌کند، بتواند مشکلات موجود را که خیلی عمیق نیز هستند، حل کند و از طرف دیگر بتواند در عرصه بین‌المللی بعضی از گره‌هایی که وجود دارد را باز کند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: وقتی از معیشت صحبت می‌کنیم، موضوعات را می‌توانیم به نحوه مختلفی دسته‌بندی کنیم، مشکلات اقتصادی در کشور ما نهادی و ساختاری است.

وی ادامه داد: شرایط اقتصادی در کشور ما به نحوی است که کسی که پول بیشتری دارد، در رقابت با کسانی که پول کمتری دارند، قیمت بازار را تعیین می‌کند، دولت‌های مختلف زحمات زیادی برای حل مشکلات اقتصادی در حوزه‌های مختلف کشیده‌اند تا بعضی از اشکالات را به عنوان پروژه حل و فصل کنند، اما این مسئله به اتمام نرسیده و تمام نشده است.

قاضی‌زاده‌هاشمی تصریح کرد: مثلاً پروژه مسکن مهر طرح خوبی بود، زیرا یکی از معضلات معیشتی مردم را که هزینه تأمین مسکن بود را حل و فصل کرد، اما این پروژه خوب در واگذاری به افراد دچار مشکلاتی شد و در اختیار گروه‌های خاص برای ساخت و ساز قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در طرح مسکن مهر، توان خرید مردم را نادیده گرفته شد، کسی که به او مسکن مهر تعلق گرفته شد، مجبور شد که مسکن مهر را بفروشد و دوباره اجاره‌نشین شود، زیرا هزینه‌های بالایی برای او داشته است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: هزینه‌های افراد در واگذاری مسکن مهر کنترل نشد، ما حقیقتاً یک نظام جامعی طراحی کردیم که تک تک شهروندان ایرانی از بلوچستان، بستک، بندرلنگه تا آذربایجان، دارای یک شناسنامه نزد دولت شوند و معلوم شود که اینها هزینه‌های واقعی‌شان و توان کسب درآمد شان چقدر است.

قاضی‌زاده‌هاشمی افزود: براساس این نظام جامع، هزینه واقعی که اینها دارند به طریقی باید جبران شود، اگر درآمدهای‌شان بیشتر از هزینه‌های‌شان بود، به صورت فزاینده مالیات پرداخت می‌کنند و اگر کمتر بود، یارانه دریافت خواهند کرد، این بستگی به این دارد که در چه وضعیتی قرار داشته باشند.

وی تصریح کرد: برخی در همین موضوع شیوع کرونا که مسئله جدی ما نیز هست، بسیاری از مشاغل‌شان را از دست دادند و آسیب دیدند، حتی دست‌فروشان و امثال اینها صدمات زیادی دیدند، اینها یک زمانی می‌توانستند مالیات پرداخت کنند، اما ممکن است امروز نیازمند دریافت یارانه باشند، زیرا چار مسئله‌ای به نام شیوع کرونا شدند و یا ممکن است فرزندی به خانواده اضافه شده باشد و فردی نیاز به نگهداری داشته باشد و یا از دامنه خانواده خارج شود، بنابراین سطح درآمدهای افراد باید هوشمندانه بررسی شود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: براساس این سامانه جامع، سطح درآمد و هزینه‌های خانوار و افراد را به طور هوشمندانه شناسایی و بررسی می‌کنیم.