۰ نفر

سعید جلیلی: کردستان باید به دروازه صادراتی کشور تبدیل شود

۲۶ خرداد ۱۴۰۰، ۸:۱۹
کد خبر: 536704
سعید جلیلی: کردستان باید به دروازه صادراتی کشور تبدیل شود

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروزه کردستان می‌تواند دروازه‌ای باشد برای صادرات کشور به مناطق و کشورهای غرب ایران باشد این یک فرصت بسیار ارزشمند است که از رهگذر آن جوانان کُرد ما می‌توانند با عزت و افتخار از آن بهترین بهره را ببرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سعید جلیلی روز سه‌شنبه (۲۵خرداد) در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه استانی صدا و سیمای کردستان اظهار کرد: کردستان، دیار پیشمرگان مسلمان کُرد و سرزمین مجاهدت‌های خاموش، زاگرس نشینان مهمان نواز و سخت کوش و رنج کشیده، مردمی که جان دادند اما خاک نه، خون خود را فدا کردند اما هرگز به انقلاب پشت نکردند.

وی عنوان کرد: حقیقتا کردستان یادآور مجاهدت‌های خاموشی است که جنگ‌آوران آن بی ادعا و گمنام شجاعت و مردانگی در وجود دریاییشان موج می‌زد.

جلیلی ادامه داد: مردم عزیز کردستان ما امروز در آستانه یک انتخاب قرار داریم، اینکه میخواهیم ۴ سال آینده چگونه کشور را اداره می‌کنیم، یک نگاه این است که اداره کشور به صورت روزمرگی ادامه پیدا کند و حداکثر چند مسئله آن حل شود ما این نگاه را نادرست می‌دانیم؛ ما فکر می‌کنیم ۴ سال آینده کشور عزیزمان ایران باید جهش پیدا کند و این ممکن است.

وی بیان کرد: در ۸ سال گذشته ما به بیش از ۳۱ استان شهرها و روستاها سرزدیم به استان کردستان آمدم و با مردم کُرد در عرصه‌های مختلف صحبت کردم، در جمع دانشجویان حضور پیدا کردم و با آن‌ها مباحثه داشتیم و با اساتید دانشگاه‌های کردستان صحبت داشتیم.

جلیلی با اشاره به بازدید خود از محله نایسر و آشنایی با دغدغه‌ها و مشکلات آن‌ها اشاره کرد و افزود: در مریوان و بانه و سقز با شما مردم به گفت‌وگو نشستیم و حضورم در بانه برای من خاطره‌ای خوب و شیرینی بود، پای حرف‌های مردمی نشستم که به دلیل مشکلاتی چند روزی را تحصن کرده بودند، حرف‌های آن‌ها را شنیدم، حرف‌هایی از سر صفا و صمیمیت و صداقت.

وی اظهار کرد: اداره کشور نباید به شکل حداقلی باشد که اگر مردم مشکلی پیدا کردند و در حل آن ناتوان بودند، حداکثر ما آن مساله را حل کنیم.

جلیلی افزود: جوان کردستانی نباید در این فکر باشد که چرا نمی‌تواند کولبری کند، من معتقدم که این نگاه یک نگاه حداقلی است، من در مرز بانه و باشماق حضور پیدا کردم، جوان ما باید یک صادر کننده باشد.

وی تصریح کرد: امروز ما در یک فرصت تاریخی هستیم برای جهش کشور و برای ارتقا رفاه و پیشرفت کشور و این ممکن است اما این برنامه می‌خواهد و این برنامه نیز باور و اراده و مردان میدان می‌خواهد، کسانی که در کنار مجاهدت‌های خاموشی که شما انجام دادید، اجازه ندهند فرصت‌ها و ظرفیت‌های استان کردستان خاموش بماند.

جلیلی ادامه داد: اگر مردمی با نجابت مجاهدت خاموش دارند و سعی در دیده شدن آن ندارند، وظیفه مسئولین این است که توانمندی‌های آن‌ها را بشناسند، وظیفه مسئولین است که همه تلاش خود را به کار گیرند تا ظرفیت‌های استان کردستان به بهترین شکل مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی تاکید کرد: اگر ما صحبت از جهش ایرانی می‌کنیم، جهش ایران بدون جهش شهرها و شهرستان‌ها و روستاها ممکن نیست.

جلیلی با اشاره به اینکه از بسیاری از روستاهای استان بازدید کرده است گفت: به برکت انقلاب اسلامی امروز بیش از ۹۰ درصد روستاهای استان کردستان از نعمت آب و گاز و برق بهره‌مند هستند، امروز هر روستا با استفاده از این فرصت‌ها نباید به همین میزان از اقدامات راضی باشند باید دولت برنامه‌ریزی داشته باشد که هر روستای استان کردستان به یک سلول جهش در استان و کشور تبدیل شود و از تمام توانمندی‌های آن به خوبی استفاده شود.

وی اظهار کرد: مردم عزیز کردستان اگر هر روستای شما تقویت شود حاشیه نشینی در استان‌ها و سنندج نیز کم خواهد شد، روستاهایی که از امکاناتی چون راه و گاز و برق و آب برخوردارند این حداقل امکانات است و نباید تنها به این‌ها اکتفا کرد.

جلیلی تصریح کرد: امروز باید دولت برنامه‌ریزی داشته باشد که هر روستای ما یک سلول جهش در بحث کشاورزی، صنعت و گردشگری باشد و این امکان در روستاهای استان کردستان فراهم است که باور و برنامه و اراده خاص خود را می‌خواهد.

وی ادامه داد: امروز استان کردستان فرصت‌های بسیار ارزشمندی دارد؛ کشاورزی استان کردستان یک فرصت کم نظیر دارد، در دامداری و شیلات نیز به همین گونه است.

جلیلی افزود: کردستان در کنار همه ظرفیت‌هایی که دارد؛ در همسایگی کردستان و اقلیم کردستان قرار دارد که می‌توانید با یک تلاش بزرگ و جهاد سترگ و نقشی عظیم در زمینه صادرات نه تنها در استان بلکه در کل کشور داشته باشید.

وی خاطرنشان کرد: پیوند و عمق دوستی بین دو ملت ایران و عراق، بین استان کردستان و اقلیم کردستان که این امر یک فرصت کم‌نظیر است که امروز برای نسل ما وجود دارد.

جلیلی ادامه داد: ما فراموش نخواهیم کردکه چند دهه گذشته که دشمنان مانع دوستی ایران و عراق و کردستان ایران و اقلیم کردستان بودند، امروزه این فرصت‌ها وجود دارند که باید به بهترین شکل از آن استفاده کرد.

وی یادآور شد: امروز کردستان ایران از ظرفیت‌های خوب دانشگاهی برخوردار است، از دانشگاه‌ها بازدید کردم که به حق دانشگاه‌های استان از ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی برخوردارند.

جلیلی افزود: امروز استان کردستان می‌تواند محل مناسبی برای گردشگری سلامت باشد تا عزیزانی که در همسایگی ما قرار دارند از ترکیه، از عراق و سوریه از این ظرفیت استفاده کنند و این‌ها فرصت‌هایی است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

وی تاکید کرد: امروزه کردستان می‌تواند دروازه‌ای باشد برای صادرات کشور به مناطق و کشورهای غرب ایران باشد، این یک فرصت بسیار ارزشمند است که از رهگذر آن جوانان کُرد ما می‌توانند با عزت و افتخار از آن بهترین بهره را ببرند.‌

جلیلی تصریح کرد: جوانان ما نباید به کولبری اکتفا کنند جوان ما باید یک صادرکننده باشد، و اگر ما از ظرفیت‌های موجود به خوبی استفاده کنیم آن گاه نایسر ما رشد و ارتقا پیدا خواهد کرد.

وی در پایان خطاب به مردم استان کردستان گفت: مردم استان کردستان شما طی ۴۳ سال گذشته به خوبی ثایت کردید که پای انقلاب هستید شما همین امروز شهدای عزیزی را تقدیم انقلاب اسلامی می‌کنید از علما و بزرگان و پیشمرگان، از شهیدشیخ الاسلامی تا برهان عالی و بارنامه از شهدای بزرگوار استان کردستان هستند که در همین سال‌ها نشان دادند کماکان پای انقلاب و کشور ایستاده‌اند و در دفاع از امنیت برای کشور می‌ایستند.