۰ نفر

عبدالناصر همتی؛

دولت‌ ها نباید در آزادی‌ جوانان دخالت کنند / مسائل اقتصادی ما تحت تأثیر نگاه سیاسی است

۲۵ خرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۳۹
کد خبر: 536642
دولت‌ ها نباید در آزادی‌ جوانان دخالت کنند / مسائل اقتصادی ما تحت تأثیر نگاه سیاسی است

کاندیدا ریاست جمهوری گفت: جوانان از زندگی روزمره احساس رضایت ندارند و دولت‌ها و نباید در آزادی‌های جوانان دخالت کنند و زنان ما ۵۰درصد جامعه هستند و باید هویت مستقل داشته باشدند ونبابد فقط با عنوان شوهرخود شناخته شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، عبدالناصر همتی در ویژه‌ برنامه انتخاباتی شبکه نور، در گفت‌وگو با مردم قم، عنوان کرد: بحث تکمیل واکسیناسیون به ‌صورت عادلانه و در سریع‌ترین زمان از اولویت‌های من است.
وی ادامه داد: شرایط اقتصادی کشور مطلوب نیست و اگر همین روند و شیوه‌ای که وجود دارد را ادامه بدهیم ممکن است نتایج بدتری هم داشته باشیم، ادامه داد: اقشار مختلفی از مردم در همه استان‌ها گرفتار بیکاری و معیشت هستند و رفاه آسایش زندگی‌شان تحت تأثیر تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری دشمن به مراحل نامطلوبی رسیده است؛ بنابراین تغییر ریل گذاری اقتصاد کشور و بازنگری در نحوه اداره جامعه جز اولویت‌های بنده است.
وی افزود: مشکل کشور این است که سیاست بیش از حد بر اقتصاد حاکم شده و مسائل اقتصادی ما تحت تأثیر نگاه سیاسی است به ‌ویژه در استان‌ها که باعث شده است نتوانیم از ظرفیت‌های استان‌ها استفاده کنیم و یک ارتباط منطقی بین استان‌ها برای توسعه اقتصادی داشته باشیم که علت این امر کم بودن نگرش اقتصادی در مسئولین است.
وی بابیان اینکه در دنیا سیاست را در اختیار اقتصادی قرار دادند و بر مبنای طراحی‌هایی که دارند برای بهبود زندگی مردم کار می‌کنند، اظهار کرد: هر اقدامی که در کشور انجام می‌شود باید منفعتی برای جبیب مردم داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه به خاطر تخصص اقتصادی که داشتم وارد صحنه انتخابات شدم، ادامه داد: در چهل سال گذشته همه مسائل اقتصادی را زیر نظر داشتم و به همه بنگاه‌های اقتصادی بزرگی اشراف دارم و درباره مسائل مربوط به شاخص‌های اقتصادی اطلاعات کامل دارم.
وی افزود: برای اصلاح ریل‌گذاری اقتصادی و اینکه آخرین فرصت باقی‌مانده برای اصلاح اقتصاد را از دست ندهیم وارد صحنه شدم و به همین خاطر گفتم که من فقط چهار سال می‌خواهم رییس‌جمهور باشم؛ زیرا بسیاری از رییس‌جمهورهایی که آمدند به خاطر محافظه‌کاری که در چهار سال دوم هم باید رای مردم را به دست بیاورند، نمی توانند اقدامات اساسی و اصلاحی را انجام دهند.
کاندیدا ریاست جمهوری اظهار کرد: در رابطه با استان‌ها یک مشکل اساسی داریم و آن این است که راهبرد توسعه اقتصادی استان‌ها را نداریم؛ چون استان‌ها هرکدام با توجه اقلیم، نزدیکی به همسایگان و... ویژگی‌های متفاوتی دارند.
وی بیان کرد: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه کلکسیونی از مشکلات را که به خاطر نگاه متمرکزی که داشتیم را به ‌تدریج از صحنه اقتصادی کشور برداریم.
وی ادامه داد: وقتی در شهر بزرگی مثل تهران یا سایر شهرهای بزرگ متمرکز می‌شویم به ‌طور طبیعی سایر شهرها به حاشیه می‌روند و باعث می‌شود که به ‌مرور زمان روستاها و شهرهای کوچ خالی از سکنه شوند و مردم در حاشیه شهرهای بزرگ ساکن ‌شوند و برای حل این مساله باید به‌ جای نگاه سیاسی به استان‌ها، نگاهی اقتصادی داشته باشیم، زیرا با نگاه سیاسی، مسائل را امنیتی می‌بینیم.
وی با اشاره به اینکه برای توسعه استان باید به ویژگی‌های هر استان توجه کرد، بیان کرد: در دولت من هر سه ماه جلسه‌ای با نخبگان، جوانان و افراد تعیین‌کننده درروند سیاسی، اجتماعی و اقتصادی استان ها داریم.
وی بابیان اینکه استان‌های ما پتانسیل قوی برای پیشرفت دارند، تصریح کرد: من می‌دانم که استان شما چه ظرفیت و چه موانعی برای پیشرفت دارد و چه کسانی جلوی پیشرفت این استان را می‌گیرند همچنین نباید اجازه دهیم برخی باندها در مرکز بتوانند استان‌ها را اداره کنند و استان‌ها باید توسط مردم و نخبگان همان استان و بر اساس شایسته سالاری اداره شوند و مسائل قومی، مذهبی و... نباید مانعی برای افراد شایسته در اداره استان ها باشد.
همتی گفت: باید توسعه متوازن شهری داشته باشیم؛ زیرا این مشکل جدی وجود دارد که هرچه قدر از مرکز دور می‌شویم میزان توسعه‌یافتگی کاهش پیدا می‌کند وباید این مسیر با آمایش سرزمینی و ویژگی‌های هر استان اصلاح شود.
وی ادامه داد: به خاطر چهارفصل بودن ایران هر یک از استان‌های ما ویژگی خاصی برای جذب توریست دارند و جذب توریست یکی از محورهای اصلی توسعه استان‌ها است و باید سخت‌گیری‌ها را نسبت توریست کم کنیم؛ زیرا هر توریستی که می‌آید ایجاد اشتغال می‌کند و سخت نگرفتن به مسائل توریست‌ها باعث رفاه و آرامش می‌شود.
وی بابیان اینکه مساله بیکاری در همه استان‌ها مشترک است، اظهار کرد: در یک دهه گذشته رشد اقتصادی به خاطر تحریم‌ها و کاهش منابع با رشد متوسط سالی نیم درصد داشته‌ایم که درمجموع در 10 سال گذشته 5 درصد رشد اقتصادی داشتیم که باعث کوچک‌تر شدن سفره مردم شده است که این نیز به خاطر بیکاری است.
وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کشور هدفمند پرداخت نکردن یارانه بود، به ‌طوری‌که دهک‌ها پایین مانند دهک‌های ثروتمند یارانه می‌گیرند، ادامه داد: دولت باید حداقل دستمزد را افزایش دهد؛ زیرا قدرت خرید مردم کاهش پیداکرده است و بخشی از افزایش قدرت خرید با هدفمندسازی یارانه و بخشی دیگر با اعطای کارت‌های اعتباری خرید به افراد با درآمد پایین باید حل شود.
وی افزود: باید بپذیریم مردم هر استان با تمام اختلافات قومی، مذهبی و... مردم ایران هستند، بیان کرد: طراحی توسعه هر استان باید با نخبگان همان استان فارغ از نوع قومیت و مذهب صورت بگیرد.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم از جاده ابریشم (چین) و جاده کتان (هند) بهره‌برداری کنیم، ارتباط استان‌ها به یکدیگر و شاهراه‌های بین‌المللی باعث توسعه استان‌ها و کشور می‌شود.
وی عنوان کرد: مساله کشاورزی مهم است و روستاییان که عمده فعالیت‌های شان کشاورزی است با مشکلات جدی مواجه هستند که یکی از آن ها فروش محصولات است و باید به ‌جای قیمت تضمینی، خرید تضمینی داشته باشم و باید باقیمت روز از آن ها خریداری کنیم  و باید شرایطی فراهم شود که دلال‌ها نتوانند باقیمت پایین خریداری و باقیمت بالا در بازار عرضه کنند.
همتی بابیان اینکه باید به آزادی‌ها اجتماعی توجه کرد، گفت: چرا باید جوانان در استان‌ها و شهرهای کوچک زمینه ای برای استفاده از اوقات فراغت نداشته باشند؟ دخترانی که در شهرهای کوچک هستند اگر به دانشگاه و یا  مدرسه نروند چه‌کاری باید انجام دهند؟ جوانان از زندگی روزمره احساس رضایت ندارند و دولت ها و نباید در آزادی های جوانان دخالت کنند و زنان ما ۵۰ درصد جامعه هستند و باید هویت مستقل داشته باشدند ونبابد فقط با عنوان شوهر شناخته شوند.