۰ نفر

سخنگوی دولت؛

نارضایتی‌ های قابل درک درباره عدم احراز صلاحیت‌ ها وجود دارد / دولت مداخله‌ ای در امر بورس نداشته است

۲۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۵۱
کد خبر: 536457
نارضایتی‌ های قابل درک درباره عدم احراز صلاحیت‌ ها وجود دارد / دولت مداخله‌ ای در امر بورس نداشته است

سخنگوی دولت گفت: نارضایتی‌های قابل درک درباره عدم احراز صلاحیت ها وجود دارد اما با این حال به نظر می رسد که شور و شوق انتخاباتی در میان مردم در حال افزایش است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، علی ربیعی در نشست خبری صبح امروز خود با بیان اینکه سومین مناظره از سلسله مناظرات نامزدهای ریاست جمهوری نیز به پایان رسید، گفت: به لطف این مناظره ها در موازات دیگر برنامه های تبلیغی نامزدها، امروز تصویر نسبتاً روشن تری از مواضع نامزدهای محترم و رویکردهای آنها در خصوص موضوعات مختلف وجود دارد. هرچند هنوز نارضایتی های قابل درک از سوی شماری از مردم و جریان های سیاسی درباره عدم احراز صلاحیت ها وجود دارد اما با این حال به نظر میرسد که شور و شوق انتخاباتی در میان مردم و همه جریان ها و احزاب سیاسی در حال افزایش است. 

وی ادامه داد: همزمان با این تب و تاب انتخاباتی، جریان های شناخته شده دیگری هم هستند که مشارکت بالای مردم در انتخابات و صحنه آرایی بدیعی توسط مردم، آنها را به واهمه انداخته و بر شدت فعالیت های ضد مردمی خود برای مایوس سازی رای دهندگان افزوده اند. من در این سخنگویی می خواهم بنابر بر اعتقادات دولت، مردم را به مشارکت حداکثری در پای صندوقهای رای دعوت کنم.

وی افزود: نیک می دانیم امروز عده ای در داخل کشور نگران از محدود کردن سبد انتخاباتی‌شان هستند و گلایه های شدیدی در این زمینه وجود دارد اما من می خواهم به ملت شریف ایران بگویم به رغم همه گلایه ها آنچه برای ما مهم است، ایران، آینده ایران و جایگاه ایران است. 

سخنگوی دولت گفت: دلایل زیادی وجود دارد که  مردم را در پای صندوق های رای دعوت کنیم و مشاهده کنیم. باید به مردم بگوییم چرا باید مشارکت حداکثری داشته باشیم؟  امروز باید بدانیم که چه کسانی از این شرایط پیش آمده بیشترین نفع را خواهند برد. نگاه کنید به کسانی که پرچمدار عدم مشارکت شده اند: نخستین گروه مزدبگیران فشار حداکثری به مردم و ایران هستند. آنانی که تحریم را تحسین میکردند و جنگ علیه ایران را تشویق میکردند.

وی ادامه داد: متاسفانه کسان دیگری هم هستند که در اوج غلفت در مبانی پیش گفته در این تصور هستند که هر چه بر علیه دولت در تنور ناامیدی بدمند محصول آن به طور مستقیم عایدی منافع سیاسی جناحی آنها خواهد شد. اینکه عده ای مصلحت را نسنجیدند و درک نکرده‌اند باعث رفع مسئولیت سیاسی اجتماعی همه ایرانیان نخواهد بود. راه مشارکت بالا و غافلگیر کننده مردم در پای صندوق های رای می تواند همه جریانهای مخالف ایران را در برابر اراده شکست ناپذیر مردم تسلیم کند.

وی افزود: مردم ما با مشکلات زیاد ناشی از تحریمها، دست و پنجه نرم می کنند که سزاوار آن نیستند و مطالبات بر حقی دارند که تامین آن یک اولویت فوری و ضروری است اما دولتی قادر خواهد بود مسائل عظیمی مثل آثار تحریم، تورم ناشی از تحریم و محدودیت های فراقانونی بر حقوق مدنی را حل کند و محدودیتهای ظالمانه بین المللی را رفع کند که با مشارکت بالای مردم به قدرت رسیده باشد.

ربیعی گفت: در طرف دیگر، این واقعیت کتمان پذیر نیست که تنها دولتی که با مشارکت بالا در صندوق های رای تشکیل شده، به مردم پاسخگو خواهد بود. مشارکت حداکثری هیچ معنای دیگری جز این ندارد که مطالبات قانونی مردم مطابق با آرمان‌های انقلاب و حقوق مندرج در قانون اساسی تعطیل پذیر و دور زدنی نیست و این قویترین و رساترین پیامی است که مردم ما می توانند با حضور در انتخابات و نقش بر آب کردن نقشه ی بدخواهان مخابره کنند. 

وی تاکید کرد: به عنوان کسی که در ۵ دهه گذشته، همچنان به آرمان اصلاح و ترقی بر مبنای ارزش های انقلاب اسلامی متعهد و کوشا بوده ایم، می گویم که مشارکت حداکثری و تلاش برای بارور کردن بذرهای امید، تنها را اصلاح خردمندانه و ماندگار است.  از صمیم قلب امیدوارم که روز جمعه یکبار دیگر ثابت کنیم که اجازه نخواهیم داد عده ای روزنه‌های امید ما را ببندند و عده ای دیگر با این مصیبت، سور و سات پایکوبی خود را در کنار ظالمان، علیه ایران فراهم کنند.

ربیعی در تشریح مصوبات مهم دولت در هفته گذشته گفت:  هیات دولت با توجه به اهمیت نقش قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در تأمین حقوق شهروندی و پیش‌بینی مکانیزم‌های لازم برای مقابله با امتناع دستگاه‌های اجرایی از پاسخگویی به شهروندان، اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده (۸) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات موضوع نحوه پاسخگویی مؤسسات عمومی یا خصوصی به درخواست شهروندان برای دسترسی به اطلاعات موافقت کرد.

وی افزود: چنانچه اطلاعات شخصی یا اطلاعات مربوط به حریم خصوصی در سند یا حاملی گنجانده شده باشد که مورد تقاضای شهروندان است باید با حذف یا بی نام کردن یا تفکیک آنها از سایر اطلاعات، اطلاعات درخواستی در دسترس قرار گیرد و از عدم ارائه کل سند به دلیل وجود برخی اطلاعات شخصی در آن که قابل حذف یا بی نام شدن است خودداری شود.

وی ادامه داد: در مصوبه دیگری هیات وزیران به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور، آیین نامه اجرایی طرح اقدام ملی مسکن را به تصویب رساند.

دستیار اجتماعی رئیس جمهور گفت: به موجب آیین نامه مذکور، برای تأمین مسکن گروه های کم درآمد به میزان کمک و یا ما به التفاوت نرخ سود ۵ درصد تسهیلات مشارکت مدنی ساخت و فروش اقساطی تا سقف سود مصوب تسهیلات بخش مسکن از محل اعتبارات مندرج در جدول مصارف تبصره (۱۴) قانون بودجه سنواتی با ارایه تضامین لازم توسط دستگاه یا نهاد متولی پیش‌بینی می گردد.

وی افزود: در مصوبه دیگری دولت به منظور تسهیل سفر زائران ایرانی به عراق به ویژه در ایام اربعین حسینی، برقراری مقررات لغو روادید ۴۵ روزه برای دارندگان گذرنامه عادی بین دولت های دو کشور به شرط عمل متقابل را به تصویب رساند.

وی ادامه داد: هیأت وزیران همچنین  با هدف فرهنگ سازی و ترویج روش های صحیح برخورد با حیوانات و تلطیف فضای همزیستی با آنها و نیز رفع خلأهای قانونی در حوزه مقابله با حیوان آزاری و پیش بینی ضمانت اجراهای قانونی پیشگیرانه و بازدارنده، «لایحه حمایت از حیوانات» را به تصویب رساند.

ربیعی گفت: ضرورت حمایت اخلاقی و حقوقی از حیات، سلامت و امنیت حیوانات مبتنی بر آموزه های دینی، ضرورت ساماندهی حیوانات بویژه حیوانات ولگرد و رها شده، جلوگیری از آزار رسانی به حیوانات و دور کردن جامعه از رفتارهای توأم با خشونت با گونه های مختلف حیوانی و حفاظت از تعادل محیط زیست براساس تکلیف قانون اساسی، از جمله دلایل و اهداف تصویب لایحه یاد شده است.

وی تاکید کرد: به موجب لایحه فوق، درخصوص حیوان آزاری، هر گونه رفتار عمدی که موجب آزار یا ورود آسیب یا ضرر به جسم یا روان حیوانات موضوع این قانون شود، ممنوع و مطابق مقررات مستوجب مجازات است و هر کس به عمد و بدون ضرورت و بدون رعایت مقررات مربوط، حیوانی را بکشد یا مسموم یا تلف و یا ناقص کند، با توجه به مراتب شدت جرم و آثار آن و نوع حیوان، به جزای نقدی یا حبس درجه هفت محکوم می‌شود.

ربیعی گفت: همچنین هیأت وزیران به منظور شناسایی قانونی جایگاه شورایاری ها در نظام مدیریت شهری و با هدف تقویت این جایگاه به عنوان بازوی کمکی شورای اسلامی شهر در راستای مدیریت بهینه شهر، با لایحه الحاق یک بند به ماده (۸۰) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران درخصوص وظایف شورای اسلامی شهر موافقت کرد.

وی ادامه داد: تشکیل شورایاری های محلی از راه انتخابات عمومی به عنوان نهادی مشورتی، اجتماعی، غیردولتی، غیرمتمرکز، غیرسیاسی و غیرانتفاعی، از دیگر وظایف شورای اسلامی شهر است که با هدف جلب مشارکت مردم و توجه بیشتر به مقتضیات محلی، در سطح  محلات در شهرهایی که شورای شهر ذیربط ضروری تشخیص دهد، انجام می شود.

سخنگوی دولت همچنین با گرامیداشت روز جهانی اهدای خون، گفت:  روز گذشته، روز جهانی اهدای خون بود. سالانه در  کشور  دو ونیم میلیون نفر  جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون کشور مراجعه می‌کنند که از این تعداد ۲میلیون واحد خون اهدا می شود. اهدای خون درایران سالهاست که داوطلبانه و بدون  چشمداشت و با اهداف ایثارگرانه است.

وی افزود: سازمان انتقال خون دارای بالاترین نرخ اهدا در میان کشورهای منطقه مدیترانه شرقی است . مطابق آمار سازمان جهانی بهداشت، نرخ اهدا در ایران ، یک و نیم برابر کشورهای با درآمد متوسط رو به بالاست.

وی ادامه داد: در سال گذشته به دلیل همه گیری کرونا، سازمان انتقال خون با ۸ درصد کاهش ذخایر خونی نسبت به سال گذشته مواجه شد که این رقم بسیار کم تر از پیش بینی سازمان جهانی بهداشت برای کاهش ذخایر خونی برای کل کشورهای جهان است که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد تخمین زده می شود. انتقال خون نمادی از جامعه مسئول و مسئولیت اجتماعی تک تک افراد جامعه است. لازم است همه ما اهدای خون را به عنوان یک وظیفه انسانی ، اخلاقی و دینی ترویج کنیم. اهدای خون و اهدای عضو، زیست اطمینان بخشی برای روز مبادا و نیز ایجاد یک حس خوب زندگی برای همه ما ایرانیان است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین اقدامات دولت  برای برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و همچنین  محدودیت کانادا برای شرکت ایرانیان در انتخابات پیش رو و برنامه دولت در این باره گفت:  ستاد انتخابات کشور علاوه بر تمهید صندوق های بیشتر و استفاده از مکانهای غیرسربسته در محل های رای گیری به نحوی که تجمع کمتری در صندوق ها بوجود بیاید دو رویکرد واکسینه کردن کارگزاران انتخابات و رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی را در مکان اخذ رای برای حفظ ایمنی و سلامت رای دهندگان و مجریان انتخابات اتخاذ کرده است. مطابق مصوبه ستاد ملی کرونا برگزاری تجمع و میتینگ در مکان های بسته ممنوع است. البته دولت در راستای تلاش برای تحقق مشارکت حداکثری روی این موضوع تاکید دارد که نشست های انتخاباتی با در نظر گرفتن محدودیت های کرونایی با هدف جلب مشارکت عمومی و افزایش شور و نشاط سیاسی برگزار شود.

وی افزود: دولت کانادا برخلاف عرف و موازین بین المللی اجازه برگزاری انتخابات مستقیم ریاست جمهوری به دولت ایران در اخذ رای شهروندان مقیم ایرانی این کشور نداد. در این خصوص با هماهنگی به عمل آمده با دفتر نمایندگی ایران در آمریکا، یکی از نزدیک ترین شهرهای آمریکا به عنوان مکان اخذ رای از شهروندان ایرانی مقیم در کانادا در نظر گرفته شده است.

ربیعی درباره اظهارات اخیر رییس اسبق بانک مرکزی نیز گفت: اولا در ستاد اقتصادی دولت همه دیدگاه‌ها آزادانه مطرح و سپس تصمیم گیری نهایی صورت می گیرد. این موضوع فقط مختص دولت نیست بلکه در تمامی شوراها و ستادهای همه قوا تصمیمات اینگونه اتخاذ می شود . 

وی افزود: وجود دیدگاه‌های مختلف امری طبیعی است، مهم تصمیم گیری نهایی براساس خرد جمعی است. البته معمولا دستگاه‌ها از نگاه وظایف تخصصی خود دیدگاههای متفاوتی را ارائه می کنند. دیدگاههای متفاوت از جمله رییس کل محترم بانک مرکزی می تواند بر همین اساس باشد. علاوه براین درتمام دولت ها اختلاف نظرهای کارشناسی درباره مسائل اقتصادی وجود داشته است که موضوع عجیبی نیست. 

وی ادامه داد: این دیدگاه‌های مختلف نقطه ضعف هیچ سیستمی نیست. اتفاقا شخص رئیس جمهور در جلسات به صحبت های افراد در جلسه گوش می کنند و از تمامی نقظه نظرات مثبت در تصمیم گیری های کلان استفاده می کنند. مسائل اقتصادی جزو پیچیده ترین مسائل هر کشوری محسوب می شود و برهمین اساس کارشناسان و مسئولان راهکارهای مختلفی برای حل مشکلات اقتصادی ارایه می دهند. درخصوص بازار سرمایه نیز با استفاده از نظر کارشناسان و به صورت جمعی تصمیم گیری سیاست دولت فقط حمایت و تقویت بازار سرمایه بوده که همچنان نیز ادامه خواهد داشت. 

ربیعی خاطرنشان کرد: لذا بارها اعلام شده دولت مداخله‌ای در امر بورس نداشته و بلکه تلاش  نموده سیاستهای رشد بازار سرمایه را دنبال کند درباره بازار سرمایه، صرفا شورای عالی بورس به عنوان نهاد ناظر و تخصصی تمهیدات و تصمیمات لازم را تدوین و ابلاغ می کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره رئیس اسبق بانک مرکزی با موضوع ریزش بورس و هشدار او در این زمینه گفت:  وجود دیدگاه های مختلف امری طبیعی است، مهم تصمیم گیری نهایی براساس خرد جمعی است. البته معمولا دستگاهها از نگاه وظایف تخصصی خود دیدگاههای متفاوتی را ارائه می کنند.  در مورد تامین کسری دولت از بورس و رقم های اعلام شده یک دروغ و جعل واقعیت صورت گرفته است.

وی افزود: برخی آگاهانه یا ناآگاهانه فروش اوراق را نیز در محاسبه وارد کرده اند؛ حتی با مدنظرگرفتن فروش اوراق، عدد فضایی ۳۰۰ هزار میلیارد تومان، نادرست است و در مورد سهام پالایش یکم که مستقیم به دولت تعلق داشت و بنابر درخواست دولت به فروش رفته بود؛ تصمیمات جبرانی نیز اتخاذ شد که در مسیر نهایی شدن قرار دارد.

ربیعی در پاسخ به این سوال که چرا دولت در مناظرات از ۸ دقیقه  خود برای دفاع مقابل تهمت‌های کاندید های انتخابات استفاده نکرد، و چه تهمت هایی نیاز به پاسخگویی داشت، گفت: همانطور که در اطلاعیه دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت آمده بود دولت موارد متعدد توهین، اتهام، افترا را احصا و انتظار داشت که براساس قانون انتخابات و همچنین ماده ۳۰ قانون اساسنامه صداوسیما فرصت پاسخگویی داده شود که متاسفانه تنها در ۴ مورد غیر مهم آنهم به شکل محدود و به صورت ضبط قبلی و کنترل شده فرصت پاسخگویی داده شد و چون عملا ایجاد شفافیت و معیاری برای قضاوت مردم فراهم نمی شد دولت ترجیح داد از سایر ظرفیت‌های رسانه‌ای استفاده کند. آنچه مشخص است توجه به این مساله است که هیچ کسی با سلب دیگران بالا نرفته است.

سخنگوی دولت درباره این سوال که هفته گذشته آقای روحانی اعلام کرد که اگر تصمیمات کشور پشتوانه مردمی نداشته باشند مشروعیتی ندارد. تجسم این مشروعیت را هم مشارکت در انتخابات دانسته است. نظرسنجی های اخیر اما نشان می دهد که میزان مشارکت احتمالا پایین است. آیا شما این موضوع را خطری برای نظام جمهوری اسلامی میدانید، گفت: یک قاعده ای در تمام دنیا وجود دارد مبنی بر اینکه تمام تصمیم‌های سیاسی باید متکی بر آرای عمومی و تفاهم باشد. دیدگاه آقای روحانی نیز بر اساس این قاعده عمومی است.

وی افزود: در ایرانِ پیش از پیروزی انقلاب که اساسا، معیار و شاخصی برای سنجش میزان مشروعیت مدنی وجود نداشت. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی بنیانی را بنا گذاشتند که بر اساس آن، حتی تغییر نظام سیاسی متکی بر آرای عمومی بود. این روند تاکنون نیز ادامه داشته و موید اهمیت رای و نظر مردم می‌باشد.  در مقاطع مختلف و در انتخابهای مختلف نیز، میزان مشارکتها بنابر شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی معمولا متفاوت بوده است. آنچه که مهم است استمرار بنیاد « محوریت تغییرات بر اساس نظر مردم» است. 

وی ادامه داد: معمولا در ایران، پیش‌بینی دقیقی از نتایج انتخابات نمی‌توان داشت. در برخی انتخابات سنجشهای پیش از انتخابات، چیز دیگری را نشان داده و پای صندوق رای، ‌اتفاق دیگری رخ داده است. آنچه که مهم است، این می‌باشد که مردم باید با آزادی کامل و با آگاهی کامل، پای صندوق آرا بیایند. ملاک هم تشخیص ملت است. یعنی همه زمینه ها باید فراهم گردد انتخاباتی شکوهمند به عنوان ضامن مشروعیت نظام برگزار شود.

ربیعی در پاسخ به این سوال که در مناظره سوم ریاست جمهوری یکی از نامزدها، برجام را چک بی محلی دانسته که جواب نداده است. همچنین گفته که امکان تعامل با جهان وجود دارد و این دولت نتوانسته با کشورها ارتباط برقرار کند و عراق را هم مثال زده است. همچنین یکی دیگر از نامزدها اعلام کرده شما نتوانستید دولت برجام را اجرا کنید و اجرای برجام به یک دولت مقتدر نیاز دارد. پاسخ شما به این اظهارات چیست، گفت: متاسفم که برخی با اظهارنظرهایشان نشان می دهند که هیچ درک درستی از روابط بین الملل و اقتصاد بهم پیوسته جهانی ندارند. همین کشور عراق که مثال زده بودند، به عنوان کشوری که دوست، همسایه و برادر ما بوده و هست و پیوستگی فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی زیادی با آنها داریم، موقع خرید واکسن کرونا، بدون اجازه آمریکا پولمان را انتقال نداد.

وی افزود: شما وقتی ماهیت تحریم‌ها درک نکنید یا عامدانه آن را نادیده بگیرید، طبیعی است که همچین اظهارنظرهایی داشته باشید. البته به نظرم مشکل ما در این مناظره‌ها، فقط نام نبردن از تحریم نبود؛ بلکه مشکل آن است که برخی حتی ماهیت تحریم را نمی‌شناسند. آنها یا درکی  از تحریم ندارند یا عامدانه اثرات تحریم‌ها را نادیده می گیرند؛ لذا این سوال پیش می‌آید که چطور میخواهید برنامه ای برای کاهش رنج مردم داشته باشید وقتی ماهیت تحریم‌ را نمی‌شناسید. این داستانی که میخواهم روایت کنم، مربوط به قرون گذشته نیست؛ برای همین چند وقت قبل است. تا دیروز برخی برجام را لاشه متعفن خواندند؛ ‌آن را در مجلس به آتش کشیدند ولی امروز برجام را دستاورد نظام می‌دانند. 

وی ادامه داد: این حرف درستی است که اجرای موفق هر سیاست خارجی، نیاز به اقتدار دارد. کاش جواب می دادند که اگر این دولت مقتدر نبود چگونه توانست، با وجود خروج آمریکا از برجام، آمریکای ترامپ را در جهان منزوی کند، طرح های خطرناک آن را در شورای امنیت سازمان ملل متحد به شکست بکشاند و در دادگاه های بین المللی محکوم کند و سرانجام آمریکا را به میز مذاکره بر اساس احترام به حقوق متقابل بازگرداند؟ کاش بجای نمایش اقتدار، جواب می دادند که اگر به اقتدار ملی اهمیت می دهند بر چه اساسی در برابر هجمه های غیرمنصفانه و حتی بی رحمانه به دولت و به ویژه دیپلمات های ما در خط مقدم از فیلم سازی های تخیلی، اتهام زنی های بی اساس گرفته تا برافراشتن بیلبوردهای اهانت آمیز عده ای اقلیت افراطی، سکوت کردند و اجازه دادند که اجماع و اقتدار داخلی ما پیش چشم جهانیان مخدوش شود؟  

سخنگوی دولت گفت: دولت های یازدهم و دوازدهم به رغم همه بی اخلاقی های داخلی، مقتدرانه از حقوق مردم دفاع کرده و در مواقعی هم باید درد تیر زهرآگین داخلی را تحمل می کرد و هم در برابر باران تیر دشمنان خارجی سپر می گرفت. محصول این اقتدار را امروز نه تنها در بازگشت آمریکا به میز مذاکرات بلکه در توسعه بی وقفه برنامه های صلح آمیز هسته ای از جمله در نتایج تحقیق و توسعه ببینیم.

وی ادامه داد:  برای اثبات این موفقیت ها اشاره به همین یک مورد کافی است که طبق قانون راهبردی مجلس ، سازمان انرژی اتمی موظف شد که ۱۲۰ کیلو اورانیوم ۲۰  درصد در طول یک سال تولید کند اما از زمان ابلاغ آن قانون تا به امروز که حدود پنج ماه می‌شود، طبق آخرین خبر، حدود ۱۰۸ کیلو اوارنیوم ۲۰ درصد تولید شده است. اینکه طی کمتر از نصف زمان در نظر گرفته شده، سازمان انرژی اتمی به هدف تعیین شده از سوی مجلس دست یافته است و حتی در زمینه تولید اوارنیوم ۶۰ درصد در فاصله کوتاهی که از زمان تولید می‌گذرد، حدود شش و نیم کیلوگرم اورانیوم با غنای مورد نظر تولید شده ؛ آیا اینها دلایل و شواهدی قوی دال بر اقتدار و توانمندی ما نیست؟

وی افزود: واقعیت این است که با اقتدار نمی شود شعاری برخورد کرد. ما نه در حرف بلکه در عمل نشان دادیم که معنا و مصداق اقتدار چیست. باید توجه داشت همه جنگها دارای آسیب است و جنگ اقتصادی نیز جنگ علیه تمامیت زندگی مردم بود. اما مثلث حمایت مقام معظم رهبری، مقاومت مردم و تلاش دولت موجب شکست تحریم شد. انشاالله مردم در ماه های آینده رفع تحریم و طعم مقاومت خود را می چشند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که موضع دولت درباره اظهارات برخی نامزدهای ریاست جمهوری مبنی بر  اینترنت امن و کنترل شده چیست، گفت: من قضاوت خاصی در مورد اینکه در آینده چه چیزی رخ خواهد داد ندارم. در خصوص جزئیات اینترنت امن، برنامه ای ارائه نشده و در این زمینه از جزئیات این نظر من اطلاعی ندارم. اما بطور کلی برخی اینترنت را با اتصال‌های داخلی اشتباه می گیرند. وقتی از اینترنت صحبت می‌کنیم منظورمان یک شبکه جهانی است. 

وی افزود: همانگونه که رییس جمهور اعلام کردند، در موضوع اینترنت، نه به بهانه امنیت باید آزادی را قربانی کرد و نه به بهانه آزادی امنیت را نادیده گرفت.  نمی‌شود با اعتقاد به فضای مجازی، آزادی‌های مردم را محدود کرد؛ باید حافظ و حامی کسب و کار مردم در فضای مجازی بود. برای همین، وقتی از اینترنت امن صحبت می شود امیدوارم موضوع شبکه جهانی باشد. 

وی ادامه داد: این دولت تلاشهای زیادی برای حفظ امنیت فعالیت در فضای مجازی انجام داده است . کار به جایی رسید که حتی موضوع افزایش پنهای باند و فیلترنکردن اینستاگرام، باعث پرونده سازی برای وزیر ما هم شد. دولت با دو استراتژی وظیفه خود در قبال فضای مجازی را با قدرت دنبال کرده است؛ نخست ایجاد امنیت برای فعالیت در این فضا و اقدامات زیرساختی در توسعه فضای مجازی. 

ربیعی گفت: لازم است اعلام کنم پهنای باند اینترنت، از سال ۹۴ تاکنون ۴۰ برابر شده است تعداد کاربران از۴ میلیون در سال ۹۲ به ۷۵ میلیون کاربر در سال ۱۴۰۰ رسیده است. همچنین سهم اقتصاد دیجیتال و کسب و کار در تولید ناخالص ملی ، قبلا یک و هفت دهم بود که اکنون به ۶.۴ دهم رسیده است و این، یعنی سهم اقتصاد دیجیتال در در دولت دوازدهم ۳ برابر شده است. اتفاق بزرگ دیگری که در این حوزه رخ داده، بهره‌مندی ۱۴ میلیون دانش آموز، ۱ میلیون معلم، ۴ میلیون دانشجو و حدود ۴۰۰ هزار طلاب دینی از آموزش در فضای مجازی در دوره کرونا بوده است.

وی افزود: در بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر بیش از ۳۰۰ هزار شغل خانگی در شبکه های مجازی دایر شده است.  از سوی دیگر، در دولت الکترونیک تبادل اطلاعات بین دستگاهی در سال ۹۲ صفر بود ولی در سال ۹۹ به ۱.۲ میلیارد رسیده است و یعنی کاهش مراجعه مردم عزیز به ادارات دولتی. بنابراین مردم انتظار دارند که روند توسعه اینترنت که مورد اهتمام این دولت بوده است، در دولت سیزدهم نیز ادامه یابد.