۰ نفر

رضایی: برنامه‌ ریزی اقتصاد کشور را تغییر خواهم داد

۲۴ خرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۴۶
کد خبر: 536314
رضایی: برنامه‌ ریزی اقتصاد کشور را تغییر خواهم داد

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: حفظ کرامت انسانی، مهم‌ترین هدف دولت من است که باید در قبال مردم به آن عمل کنم. آبرو، حیثیت و موج زدن نشاط و شادی در زندگی مردم، مهم‌ترین آرزوی دولت من است که تلاش می‌کنم با کمک خود مردم و جوانان و با حمایت‌های مداوم دولت، این اتفاق صورت بگیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ محسن رضایی دوشنبه ۲۴ خرداد در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم استان مرکزی اظهار کرد: سرزمین ایران بهترین قطعه عالم است؛ چشم‌اندازهای بدیع و اقلیم‌های متنوع و پوشش گیاهی و چهار فصل همیشه پربازده آن، طبیعتی به وجود آورده است که گویی جهان کوچکی در ایران ما شکل گرفته و از همه قاره‌های عالم قطعه‌ای در ایران وجود دارد.

وی افزود: ایران سرزمین اقوام، قبیله‌های سرشار از غرور، رویاهای مالامال از پاکی و شور و مردمی پاک‌نهاد به زلالی چشمه‌های جوشان عالم است، هر صدفی را از گوهرش می‌توان شناخت و ایران را با ایران باید شناخت. طبیعت، هنر، ادبیات، نوابغ، مردم مهمان‌نواز، بناهای باشکوه و سابقه تاریخی و تمدنی چند هزار ساله ایران اسلامی، حکایت از این گوهر پاک و کمیاب در عالم دارد.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد: هنر امام و انقلاب اسلامی این بود که با کمک عشق به وطن و اسلام، همه ایرانی‌ها را دور هم جمع کرد و انسجام بزرگی به وجود آورد و ما دوباره یکی و واحد شدیم و روی قامت خود ایستادیم. اما متاسفانه سیاست‌های نادرست دولت ها در دو سه دهه اخیر باعث شد که این توانایی عظیم و این قامت بلند ایران، خم شود و در مقابل مشکلات، احساس ناتوانی و بعضا ناامیدی دست دهد.

رضایی بیان کرد: ما دوباره می‌خواهیم قیام کنیم و بر روی پای خود بایستیم و حرکتی از نو با دولتی نو آغاز کنیم، آری آغاز جدید.

وی ادامه داد: امام بزرگوار ما در انقلاب اسلامی اقوام و همه استان‌ها را دور هم جمع کرد و یک اتفاق بزرگی رخ داد و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، غرب و شرق هیچ کدام نتوانستند در مقابل ملت ایران بایستند، برای بار دوم امام همه اقوام و استان‌ها را دور هم جمع کرد و یک جنگ تحمیلی که در آن پنج استان ایران اشغال و درگیر بود و بیش از ۴۰ کشور پشت سر صدام حسین بود را به زباله‌دان تاریخ انداخت.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: آیا نمی‌توانیم یک بار دیگر همه استان‌ها و اقوام را دور هم جمع کنیم و حرکت سومی را آغاز کنیم؟ حتما امکان پذیر است. با وجود رهبر فرزانه‌ای که داریم و جوانان غیرتمندی که داریم، چرا نتوانیم بار سوم قیام کنیم؟

وی گفت: قیام می کنیم، قیام فرهنگی، اقتصادی، قیام شکستن محاصره اقتصادی، قیام پیشرفت‌های بزرگ، قیام برای زندگی‌های بهتر، قیام برای تشکیل دولت وحدت ملی و قیام برای اینکه شهروند درجه ۱ و ۲ در قاموس نظام جمهوری اسلامی وجود نداشته باشد.

رضایی اضافه کرد: این طور نیست که انتخابات، از قبل مهندسی شده باشد و فردی بیرون بیاید. این هموطنان هستند که سرنوشت صندوق‌ها را تعیین می‌کنند و خواهند گفت که انتخاب اصلی در دست آنهاست.آری ما دوباره می‌خواهیم آغاز کنیم و قیام سوم را برای زندگی بهتر، بهزیستی، سربلندی کشاورزان، کارگران، معلمان، بازنشستگان و زدودن غم و غصه از چهره بهترین مردمان روی زمین یعنی ایرانیان، برای پیشرفت ایران و دستیابی به قله‌های بلند داشته باشیم. همان طور که در دفاع مقدس و انقلاب نیز چنین کاری انجام دادیم.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: چنین قیامی یک شرط دارد و آن هم این است که همه با هم حرکت کنیم. دولت، زندگی، ثروت، قدرت و ایران برای همه است و انشاءالله این کارها را با تکیه به حمایت‌های مردم انجام خواهیم داد و ما دوباره استان‌ها و اقوام ایرانی را به میدان می‌آوریم.

وی تاکید کرد: ما مناطق اقتصادی درست می‌کنیم و به استان‌ها اختیارات و مسئولیت خواهیم داد، به این معنی که اگر در یک استان مردم سپرده‌هایی در بانک داشته باشند، این سپرده‌ها در همان استان باید سرمایه‌گذاری شود نه اینکه ۴۰ درصد سپرده‌های مردم هر استان به تهران بیاید و از تهران به ارز تبدیل شده و ارز از کشور خارج شود، این را بالعکس خواهیم کرد.

رضایی تصریح کرد: قرار نیست تهران استان‌ها را استثمار کند و خارج از ایران نیز تهران را استثمار کند، اینکه نیروهای استانی و ثروت مردم از استان‌ها به تهران بیاید و از تهران به خارج برود را پایان خواهیم داد.

نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: قطب‌های اقتصادی ایجاد می‌کنیم و این طور نخواهد بود که از تهران یک نسخه واحدی برای همه استان‌ها صادر شود. دولت ما که دولت اقدام و تحول است، دولت پایان دادن به وعده‌های بی‌پشتوانه است، زمان شعار تمام شده است و اکنون زمان برنامه و اقدام است.

وی بیان کرد: در دولت اقدام و تحول برای هر استانی برنامه خاص استان با کمک مردم همان استان تنظیم شده که در اختیار است، استانی نداریم که نسخه مخصوص آن استان نوشته نشده باشد. هر استانی طبیعت خاص و اقلیم خاص خود را دارد.

رضایی اضافه کرد: این طور نیست که فولاد از استان هرمزگان به یک جایی که مرکز هنرهای دستی ایران است، برود و آب این منطقه خشک شود و هنرهای دستی آن از بین برود و با مشکل مواجه شود. چرا باید چنین کاری انجام شود؟

وی گفت: هر سرزمینی و استانی نسخه خاص خود را نیاز دارد و نوشتن نسخه واحد برای همه استان‌ها از تهران، به معنی نادیده گرفتن ظرفیت‌ها، مزیت‌ها، قابلیت‌ها و استعدادها و ظرفیت های مردم هر استان است.

نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: دولت اقدام و تحول متناسب با ظرفیت‌ها، استعدادها و توانایی‌های هر استان، نسخه پیشرفت و بهبود زندگی را تهیه کرده و اجرا خواهد کرد.

رضایی گفت: البته برخی از مسائل مانند یارانه ۴۵۰ هزار تومانی، مسئله ای عمومی و متعلق به همه استان‌ها است اما برخی از فعالیت‌های خاص هر استان متناسب با مردم هر استان باید تهیه و اجرا شود. اگر فولاد نیاز به آب فراوان دارد باید در سواحل باشد، دلیلی ندارد که به مرکز ایران یا جاهای دیگر نزدیک معادن منتقل شود و بعدا دچار مشکلات خشکسالی و کمبود آب شویم. هر استانی نسخه خودش را می‌خواهد و دولت اقدام و تحول بر آن اساس عمل می‌کند.

وی افزود: البته این اقدامات کافی نیست و اختیارات تصمیم‌گیری و تصمیم سازی در زمینه اقتصاد را هم به استان‌ها می‌دهیم، یعنی مناطق و قطب‌های اقتصادی ایجاد می‌شود. به طور مثال آذربایجان می‌تواند با شمال عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان تجارت عظیمی داشته باشد همچنین سیستان و بلوچستان نیز می‌تواند با افغانستان، پاکستان و از دریای عمان با هندوستان مبادلات بزرگی داشته باشد. خراسان نیز می‌تواند با آسیای مرکزی، خوزستان با شمال خلیج فارس، کویت و عراق، کرمانشاه و ایلام و سایر استان‌ها هر کدام می توانند به اندازه یک کشور تولید داشته باشند.

رضایی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای اروپایی کمتر از استان‌های ما تولید دارند. سرزمین ۲۵ کشور اروپایی در ایران جای می‌گیرد، ایران بسیار بزرگ است. همان طور که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همه مردم و اقوام وارد صحنه شدند، در دولت اقدام و تحول نیز همه مردم وارد صحنه می‌شوند و تمام ایران به کارگاه‌های بزرگ اقتصادی تبدیل خواهد شد اما مشروط به اینکه جوانان ما نشاط داشته باشند و از ظرفیت همه بانوان استفاده شود و شور و نشاط را در کشور به وجود بیاوریم، همچنین باید آزادی‌های اجتماعی را در چارچوب قانون رعایت کنیم و مرتب به جوانان گیر ندهیم و اجازه دهیم فعالیت کنند و به جوانان نیز آموزش دهیم و توانایی و مهارت‌هایشان را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: اگر این کارها را انجام دهیم چرا نتوانیم با سرعت زندگی مردم را بهبود ببخشیم و ایران را به قله‌های بلند برسانیم؟ من این تجربه را دارم. دولت ما این تجربه را دارد و می‌توان جوانان ۱۸ تا ۲۰ ساله و اقوام مختلف را دور هم جمع کرد و کارهای بزرگی مانند آزادسازی خرمشهر را انجام داد.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: خیلی عجیب بود، افرادی از مناطق با دمای زیر ۴۰ درجه سرما، به خوزستان بالای ۵۰ درجه با زبان‌ها و اقوام مختلف آمدند و دست‌ها گره خورد و پشت هم ایستادند. دولت ما می‌خواهد یک بار دیگر چنین وحدتی در ایران به وجود بیاورد. چپ و راست کردن، این قوم و آن قوم کردن، این پارتی‌بازی‌ها و این بی‌عدالتی‌ها، همه باید کنار بروند و این کار را انجام خواهیم داد. این کارها تجربه شده است و کار سختی نیست.

وی اضافه کرد: آیا ارزش و اهمیت بیرون کردن فقر، گرانی، بیکاری و تبعیض کمتر از بیرون کردن سربازان صدام حسین از خرمشهر است؟ اگر این امر مقدس در ایران نیز تجربه شده است، پس به فضل پروردگار، دولت اقدام و تحول یک بار دیگر با کمک مردم و حمایت‌های بیکران حضرت ولی عصر(عج) و اذن پروردگار و سیاست‌های داهیانه رهبر انقلاب، این کار را انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به این ایده بزرگ چند خط مشی داریم تصریح کرد: در این خصوص استانداران دولت اقدام و تحول را از مردم همان استان انتخاب خواهیم کرد، کدام استان است که مردان و زنان بزرگی نداشته باشد؟ سرزمین ایران در هر استان و قومی، دارای مردان بزرگی است که متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته‌اند. ما پارتی‌بازی نمی کنیم.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: به طور مثال برای هر استان ۱۰ نفر می‌توانند کاندیدای استانداری شوند و جمعی از نخبگان، استاندار را تعیین کنند نه اینکه دولت مرکزی، رفیق و رفقای خود که با آنها هماهنگ باشند را از یک جای دیگر به استان دیگری ببرد و چه ضعیف و چه قوی این کار را تنها برای منافع خودش انجام دهد. ما این کار را پایان می‌دهیم و مجمعی از نخبگان تشکیل می‌دهیم و بر اساس برنامه‌ کاندیداها و نمره‌بندی، دو سه نفر به عنوان استاندار به دولت ما پیشنهاد داده می‌شوند و با ارزیابی مجدد، یک نفر را انتخاب خواهیم کرد. ممکن است دو نفر دیگر نیز معاونین استاندار باشند تا تیم سه نفره قوی و قدرتمند از فرزندان همان استان با تخصص و مدارک مناسب و مشخص شده و خارج از هر باند و جناحی برای مردم استان کار کنند و اختیارات را در بعد اقتصاد بر اساس اصل ۱۲۷ قانون اساسی به استان ها خواهیم داد.

رضایی افزود: مسئله دوم این است که از طریق امکانات پژوهشی و اطلاعاتی که داریم به مدیران استان‌ها کمک می‌کنیم و با همفکری آن‌ها را رها نمی‌کنیم. مسئله دیگر این است که دولت اقدام و تحول با همه توان، پشت استانداران خواهد بود اما اجازه تصمیم‌گیری را به خودشان خواهیم داد. استانداران و نمایندگان ما در اداره کشور، مسلوب‌الاختیار نیستند اما هدایت و حمایت می‌شوند.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد: اولین توجه ما به اقشار آسیب‌پذیر از جمله معلمین، کشاورزان، کارگران و حتی کارکنان دولت خواهد بود و علاوه بر یارانه ۴۵۰ هزار تومانی که می دهیم موضوع اشتغال و تولید را نیز در استان‌ها اجرا خواهیم کرد تا با حمایت دولت مرکزی شغل ایجاد شود.

رضایی خاطرنشان کرد: از جمله مهم‌ترین کارهایی که انجام خواهیم داد این است که نهضت بزرگ خانه‌سازی ایرانیان را راه می‌اندازیم، امروز هزینه هر مترمربع ساختمان از ۳.۵ تا ۵ میلیون تومان است به این معنی که یک خانه ۸۰ متری حداکثر با ۳۲۰ میلیون تومان تمام می‌شود که در این خصوص از بانک ها می خواهم به هر کسی که ۱۰ درصد یعنی ۳۰ میلیون تومان آورده داشته باشد ۹۰ درصد دیگر را وام بدهند.

وی در رابطه با وثیقه این منازل گفت: برای این منزل، وثیقه نیاز نیست و همان منزلی که قرار است ساخته شود، وثیقه بانک خواهد بود و مالکیت آن برای مردم است اما همان سند در بانک می‌ماند تا اقساط منزل تمام شود. سود آن نیز به دولت پرداخت می‌شود و به این ترتیب مردم با ۱۰ درصد آورده، صاحب خانه می‌شوند.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: چطور در اروپا و آمریکا چنین چیزی انجام می‌شود و وام های رهنی وجود دارد؟ من تعجب می‌کنم چطور کسانی که در اروپا و آمریکا درس خوانده‌اند، افکار غربی را می‌آورند اما تجارب غربی را در ایران پیاده‌سازی نمی‌کنند. در آمریکا نیز با ۱۰ درصد آورده، برای مردم خانه می‌سازند.

رضایی افزود: خانه‌سازان را وارد بازار سرمایه می کنیم و از طریق بازار سرمایه، نقدینگی جذب شده و خانه ساخته می‌شود و به مردم داده می‌شود. اگر مسکن را راه‌اندازی کنیم، ۳۰۰ صنعت از جمله در و پنجره‌سازی و سیمان و موزاییک، پشت سر آن راه می‌افتد و شغل‌های زیادی ایجاد می‌شود و مردم زیادی بکار گرفته می‌شوند.

وی تاکید کرد: باعث تاسف است که این گروه‌های سیاسی فقط سرگرم دعوا با خودشان هستند و نمایش‌نامه درست می‌کنند و شعبده‌بازی می‌کنند. باید به فکر مردم باشند، مردم ولی‌نعمت ما و صاحب مملکت و انقلاب هستند.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: من و دوستانم مانند دوران جنگ که زیر شیمیایی و بمباران رفتیم، یک بار دیگر خودمان را سپر ملت ایران می‌کنیم و مشکلات را حل خواهیم کرد، نمی‌گذاریم این غم و غصه که بر چهره مردم ایران نشسته تداوم پیدا کند. اجازه نمی‌دهیم که نان قرضی، زباله‌گردی و کولبری بر قامت بلند ملت ایران بنشیند.

رضایی افزود: من معتقد هستم حفظ کرامت انسانی، مهم‌ترین هدف دولت من  است که باید در قبال مردم به آن عمل کنم. آبرو، حیثیت و موج زدن نشاط و شادی در زندگی مردم، مهم‌ترین آرزوی دولت من است که تلاش می‌کنم با کمک خود مردم و جوانان و با حمایت‌های مداوم دولت، این اتفاق صورت بگیرد.

وی عنوان کرد: مساله ازدواج جوانان برای من بسیار مهم است، همچنین حقوق خانه‌داری را رعایت می‌کنیم. در هر خانه‌ای، دو نفر کار می‌کنند؛ مرد بیرون از خانه کار می‌کند اما اگر زحمات زن در خانه کار محسوب نشود و بابت آن حقوق پرداخت نشود، هزینه کار مرد را زن و فرزندان می‌پردازند. آیا تربیت فرزندان آینده، شغل نیست؟

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد: ما به گروه اول زنان خانه‌دار دارای دو فرزند و بیشتر که سه ماه آموزش تربیت فرزند و سه ماه آموزش حفظ سلامت و بهداشت را طی کنند، حقوق پرداخت خواهیم کرد.

رضایی با بیان اینکه مسئله ارتقای کرامت انسانی را از داخل خانه‌ها آغاز می‌کنیم تا به شهر و استان و کشور برسد، بیان کرد: علاوه بر مساله ازدواج و خانه‌داری، کسب و کارهای خانگی را در خانه‌ها توسعه می‌دهیم، شهرها را اقتصادی خواهیم کرد . سعی میکنیم رونق اقتصادی و اقتصاد ملی از پایین به بالا بجوشد وگرنه دولت‌هایی که می‌آیند یک توده برفی به نام درآمد نفت در دست دارند و از بالا دست به دست می‌شود و همان وسط راه، این برف تمام می‌شود و چیزی به زندگی مردم نمی‌رسد.

وی در پایان گفت: اگر اقتصاد از پایین به بالا بجوشد، آن بالا انبوهی برف جمع می‌شود و دولت می‌تواند از طریق مالیات خود را اداره کند بنابراین چون مساله من حفظ کرامت انسانی خانواده‌های ایرانی است، برنامه‌ریزی اقتصاد کشور را تغییر خواهم داد.