۰ نفر

فوری/ پیش بینی عراقچی از آینده توافق

۲۳ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۵۱
کد خبر: 535802
فوری/ پیش بینی عراقچی از آینده توافق

سرپرست تیم مذاکره کننده ایران در رایزنی‌های وین تاکید کرد: تا هر زمان که لازم باشد به مذاکرات درباره برجام ادامه می دهیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امورخارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه پرس تی وی درباره روند مذاکرات وین اظهار داشت: آنها (سایر طرف های برجام) باید به جمهوری اسلامی ایران اطمینان دهند که آنچه در گذشته اتفاق افتاد (خروج آمریکا از توافق) در آینده تکرار نخواهد شد.

وی ادامه داد: برای رسیدن به این منظور، ما نیازمند بحث و رایزنی های زیاد سیاسی، فنی و قانونی هستیم و تا هر زمان که لازم باشد به این گفت‌وگوها ادامه خواهیم داد.

همچنین میخائیل اولیانوف دیپلمات ارشد روسیه در وین درباره این رایزنی ها گفت: اختلاف نظرها میان تهران و واشنگتن زیاد نیست اما اساسی است. مسئله اصلی حل نشده و باقیمانده در این مرحله از مذاکرات، این است که توافق چگونه اجرایی شود. اینکه چه کسی، چه کاری را در چه زمانی انجام دهد.

اَلن جورج متِن وابسته مطبوعاتی اتحادیه اروپا در سازمان های بین المللی در وین نیز پس از برگزاری نشست روز شنبه کمیسیون مشترک و آغاز دور تازه ای از رایزنی های برجامی تصریح کرد: در حال پیشرفت در مذاکرات هستیم اما گفت وگوها فشرده است و هنوز برخی مسائل، ازجمله درباره چگونگی گام‌های اجرایی (برجام) باقی‌مانده است.

وی افزود: اتحادیه اروپا نیز به عنوان هماهنگ کننده، گفت وگوها را با تمام شرکت کنندگان در برجام و به طور جداگانه با ایالات متحده ادامه می دهد.

رئیس تیم ایران در مذاکرات وین پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین هم تصریح کرده بود: ما به دنبال رسیدن به یک توافق خوب و مطلوب برای جمهوری اسلامی ایران هستیم و در این مسیر نه عجله می کنیم، نه وقت را تلف می‌کنیم. البته هر چه زودتر به توافق نهایی برسیم بهتر است.

عراقچی ادامه داد: مهم این است که در این توافق آن اصولی که جمهوری اسلامی می خواهد رعایت شده باشد و به آن شاخص‌هایی که مد نظر ماست رسیده باشیم.

وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته های کلیدی خود قطعا توافق نخواهد کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین تصریح کرد: طرف‌های مقابل در نقطه‌ای هستند که باید تصمیم خود را بگیرند. ایران تصمیمات سخت خود را پیش از این اتخاذ کرده است. آن موقعی که در مقابل خروج ترامپ و آمریکا از برجام تصمیم گرفت که در برجام باقی بماند؛ تصمیم سخت ما آن موقع اتخاذ شد و الان نوبت طرف‌های مقابلمان است که تصمیمات سخت خود را بگیرد.

وی همچنین یادآور شد: اگر آنها می‌خواهند برجام را حفظ کنند باید انعطاف‌های لازم را داشته باشند تا بتوانند تصمیمات خود را بگیرند. ما آمادگی داریم که مذاکرات را تا آنجایی که آنها بتوانند به تصمیم برسند ادامه دهیم.