۰ نفر

نظر کارشناسان و مردم درباره آخرین مناظره ریاست‌‌جمهوری؛

کمی متفاوت اما باز هم ناامیدکننده / همچنان راهکاری برای مشکلات ارائه نمی‌ شود

۲۳ خرداد ۱۴۰۰، ۹:۰۸
کد خبر: 535766
کمی متفاوت اما باز هم ناامیدکننده / همچنان راهکاری برای مشکلات ارائه نمی‌ شود

با وجود اینکه مناظره سوم کمی جنجالی‌تر از دو مناظره دیگر بود، اما به نظر می‌رسد همچنان نتوانست افرادی که قصد رای‌دادن نداشتند را به رای دادن ترغیب کند.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛  سومین و آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری۱۴۰۰ نیز امشب برگزار شد؛ مناظره‌ای که باز هم مثل دو مناظره امیدها را ناامید کرد و هرچند کمی متفاوت و جنجالی‌تر از قبل بود، اما باز هم به نظر نتوانست نظر افرادی که قصد رای دادن نداشتند را جلب کند. اقتصاد آنلاین پس از مناظرات، در کلاب هاوس خود نظر مردم و کاندیداها را درباره سومین مناظره جویا شد که مشروح آن را در ادامه خواهید خواند.

امیر مهدیزاده نخستین نفری بود که نظرات خود را در مورد مناظرات بیان کرد. وی اظهارکرد: آقای زاکانی و رییسی بازنده بازی بودند. آقای همتی توانست حرفی که می‌خواهد بزند.

بحث‌های غلط همچنان مطرح می‌شد/ نگرانی برای بعد ۲۹خرداد

عباسیان، سردبیر اقتصاد آنلاین درخصوص مناظره آخر تصریح کرد: به نظر می‌رسد در این مناظره هم همچنان محتوای اقتصادی نداشتیم. سوالات غلط مطرح می‌شد؛ بحث‌های گرانی، هدایت نقدینگی و برنامه‌ریزی برای تک تک استان‌ها و... همچنان وجود دارد. شکل مناظره خود به ایجاد مفهوم کاندیدای پوششی کمک کرده و اگر مناظرات دو به دو بود انگیزه کمتری برای این کار وجود داشت.

هدف آقای زاکانی که مشخص است. درباره آقای قاضی‌زاده و جلیلی هم نمی‌توان اسم حرف‌هایشان را برنامه اقتصادی گذاشت. آقای رییسی هم چندان وارد تشریح مباحث اقتصادی نمی‌شوند. آقای همتی تخصصشان اقتصاد است و قرار بود نشان دهند که به عنوان اقتصاددان کشور را نجات می‌دهند اما این تلاش چندان واضح نبود و ابهامات خیلی روشن نشد. آقای مهرعلیزاده هم از ابتدا می‌خواستند دیده شوند که این اتفاق نیفتاد. آقای رضایی برنامه‌های عجیبی مطرح کردند. اینکه نامزدها اینگونه به هم حمله می‌کنند، من نگران ۲۹خرداد به بعد هستم. هیچ یک نتوانستند چهره توانمندی از خود نشان دهند و تنها می‌خواهند بگویند از دیگری بهتر هستند. نگرانی دیگر من این است که دعوا سر حرف‌هایی است که بعدا مشکل‌ساز می‌شود. مثل همین افزایش قیمت بنزین که اصل آن بحث درستی است، اما شیوه و زمان اجرای آن اشتباه بود. الان همه می‌گویند مخالفیم و ابعاد آن را روشن نمی‌کنند، در حالی که می‌دانیم بعدا هم ناگزیر از چنین اصلاحاتی هستیم و مشخص نیست می‌خواهند با این تناقض چه کنند؟ در کل مناظره امیدوارکننده نبوده است.

اگر نامه به رهبری افشا می‌شد، کسی همتی را برای بورس متهم نمی‌کرد

صباآذرپیک گفت: نامه آقای همتی به رهبری یک اتفاق مهم است و عجیب است چرا تا امروز این نامه افشا نشده بود و اگر افشا می‌شد، هیچ کس ایشان را برای بورس متهم نمی‌کرد. به بورسی‌ها شوکی بزرگ وارد شد و متوجه شدند عامدانه بازی تیم رقییب را می‌خوردند. تیم سایبری ۵نفر مدام به بدهکاران می‌توپیدند. این اسامی در خود قوه هست و آقای رییسی چه اسامی را می‌خواند و چه نمی‌خواند، می‌باخت. اگر آقای همتی این کار را زودتر شروع می‌کرد، برنده بود.

آذرپیک ادامه داد: در قسمت دوم آقای همتی روی مواردی دست گذاشت که افکار عمومی بر آن حساس بود. وقتی می‌گوید دوستان آقای طبری آزادند شوکی بزرگ به جامعه وارد می‌شود. البته نه برای آزاد بودن؛ بلکه به خاطر فریب. چراکه تاکنون کسی از آزادی این افراد خبر نداشت و فریب بسیار مهم است. آقای همتی در بخش دوم دوگانه فریب و حقیقت را راه انداخت. من تا اینجا رفتار آقای همتی را می‌پسندیدم. پاشنه آشیلی که از آقای همتی یافتند، سود بانکی بود. ایشان داشت آدرس پرونده‌های مهمی می‌داد که در قوه قضاییه باز است و خود آقای همتی آنها را به قوه قضاییه معرفی کرد. بخش سوم آقای همتی می‌خواستند سه دسته که رای نمی‌دهند را مورد خطاب قرار دهد اما ایشان به جای اینکه توضیح دهد و تفکر را بشکافد، آنها را به اسم خلاصه کرد و به نظرم این موضوع به دلیل نبودن زمان بود و اگر زمان داشت، از نظر تفکری می‌گفت نه اسامی.

همتی و مهرعلیزاده باید حالت تهاجمی‌تری می‌گرفتند

عبدالله‌‌زاده نیز در مورد مناظرات تصریح کرد: کارت دوستان رو شده؛ آقای رییسی به دلیل بودن در انظار در این سال‌ها از موقعیت اولیه بالاتری برخوردار بودند. کسانی مثل آقای همتی و مهرعلیزاده باید حالت تهاجمی‌تری می‌گرفتند و به نظر می‌رسد سعی کردند دو قطبی را در مناظره آخر بیشتر نشان دهند. این برنامه‌های ارائه‌شده از سوی نامزدها، در سطح خرد است. در سطح کلان قوی نبودند و به نظر می‌رسد اینکه اصل اقتصاد ما از کجا می‌آید، آقای همتی بهتر صحبت کردند. آقای همتی، رضایی و مهرعلیزاده نیاز دارند تا بازی به مرحله دوم برسد و حداقل ۱۰درصد وارد انتخابات شوند. امیدوارم مشارکت به بالای ۵۰درصد برسد تا در دور دوم مناظره‌های بهتری را ببینیم.

مهدی دانایی با اشاره به اینکه بخشی از دغدغه‌های فعالان سرمایه، مرتفع شد گفت: صدا و سیما در مورد بورس سوال مطرح کرد (البته به آقای مهرعلیزاده افتاد و آنطور که باید به آن پرداخته نشد). موضوع مهم بازار سرمایه در مناظره امروز همان نامه آقای همتی در مورد وضعیت بازار سرمایه به رهبری بود. پیکان حملات بازار سرمایه در این مدت بیشتر به سمت آقای همتی و بانک مرکزی بود که به نظرم تلطیف فضا اتفاق افتاد.

می‌گوید می‌خواهم با فساد مبارزه کنم و وقتی به او لیست می‌دهند می‌پرسد چرا به من؟

علی دادپی توضیح داد: در هشت سال گذشته یک سری گروه خاص سیاسی کارشکنی پنهان و آشکار را برنامه اصلی خود قرار داده است. واقعیت این است که باید دقت کنیم رییس قوه قضاییه می‌گوید من می‌خواهم با فساد مبارزه کنم و وقتی به او لیست می‌دهند می‌گویند چرا لیست به من می‌دهید؟ رای دادن یا ندادن یک تصمیم شخصی است و هر کس خود صلاح می‌داند چه کند. تقریبا جز آقای همتی هیچ کسی حتی مبانی دانش اقتصادی را ندارد. مناظره امشب نشان داد آقای همتی به مسائل اقتصادی مسلط است.

چرا کسی که حوزه‌اش اقتصاد است، حرف‌های تند سیاسی می‌زند؟

صادق الحسینی با تاکید بر اینکه من از این مناظره شوک شدم، اظهارکرد: به نظرم آقای همتی حرف‌های بیش از حد سیاسی زد که نه نیاز بود نه لازم. من نمی‌دانم چرا کسی که حوزه‌اش اقتصاد است این حرف‌های تند را در حوزه سیاست می‌زند و فارغ از اشتباه بودن، منفعتی برایشان نخواهد داشت. فراز پایانی آنقدر سیاست‌زده بود که هم غلط بود و هم بی‌فایده.

معلوم است که وقتی هشت سال نخبگان را می‌زنیم، کسی رای نمی‌دهد

ناطقی اظهار اذعان داشت: اینکه چرا مردم به همتی رای نمی‌دهند این است که باید این ریشه را دید که جامعه نخبگان هشت سال انتقاداتی از قوه‌ای داشت که شفاف‌ترین قوه کشور است و ما ۸سال این نهاد را می‌زنیم و نظر مردم را بی‌اثر می‌دانیم و دم انتخابات می‌گوییم به همتی رای دهیم. معلوم است که کسی رای نمی‌دهد. آیینه رفتار ما کلا آینه جامعه است. اگر انتخابات آزادترین انتخابات هم بود باز تفاوتی نداشت.

احمدرضا احسانیان: ایشان با بحث‌های رادیکال سیاسی وجهه اقتصادی خود را خراب می‌کنند.

در ادامه بقیه نظرات درباره انتخابات را می‌خوانید؛

اهرابی؛ آقای رضایی بحث مسکن ارزان را مطرح کردند و این خود یک پالس منفی است. آستان قدس از سمت آقای رییسی برای شفافیت مطرح شد؛ اما خود همیشه مظهر عدم شفافیت بوده است. نکته مهم دیگر بحث جوانان بود. تا زمانی که نامزدی به جوانان پسوند ایدئولوژیک می‌دهد، نمی‌تواند کاری کند. برنده مناظرات امروز آقای مهرعلیزاده و در مقام دوم آقای همتی بود.

زارعی: من فکر می‌کنم برنده این مناظره آقای همتی بود. هر چند که ما به عنوان اهالی بازار سرمایه، از ایشان دلخوری‌های زیادی داریم اما وقتی جای ایشان بودیم می‌فهمیدیم ایشان تصمیم‌گیر اصلی نبوده است. البته باید توجه داشت همه چیز از بازار سرمایه نمی‌گذرد و باید معیشت مردم را در نظر گرفت. ابزار معیشت نیز در دست آقای همتی است. نباید حق رای را از خود بگیریم.

بزم‌آرا: برنده این مناظره و مناظره‌های قبلی تحریمی‌ها بودند که با توجه به این ۳مناظره به تحریم انتخابات گرایش یافتند. بازنده نیز آقای جلیلی بود. ایشان به حدی ضعیف ظاهر شدند که حتی اگر به نفع کسی کنار برود، آن کاندیدا را هم پایین می‌کشد. آقای همتی باید شجاعت این را داشتند که اگر موافق بنزین ۵هزار تومانی بودند، اعلام می‌کردند.

عسکری: تعجب می‌کنم هیچ یک از عزیزان از کوچک‌شدن دولت صحبتی نکردند. اصول ابتدایی اقتصادی را رعایت نکردند. می‌گویند آقای همتی پشت بنزین ۵هزار تومانی نایستاد. اما متاسفانه باید گفت؛ مردم این سواد اقتصادی را ندارند و به همین دلیل آقای همتی باید از خود دفاع کند. ایشان دو سال در بانک مرکزی بود و انتقام ۸سال آقای روحانی از ایشان گرفته شد.

بهادریان: من خود به عنوان تولیدکننده بعد مناظره مصر شدم که اصلا رای ندهم. واقعا به نظرم تنها یک شوآف بزرگ می‌بینیم. آقای زاکانی در حد نماینده یک شورای شهر هم نمی‌تواند صحبت کند و رای آورد. بحث‌ها به صورت عمده اقتصادی است؛ اما مسائل فرهنگی هم هست که بسیار مهم است.

صرافی: من هم معتقدم شرایط آقای همتی از سایر نامزدها بهتر بود و ایشان سعی کردند خویشتن‌داری بیشتری داشته باشند.

فرخی با اشاره به اینکه معتقدم وضعیت آقای همتی بهتر بود، عنوان کرد: اما متاسفانه در مورد اندازه دولت و مباحث فرهنگی صبحتی نشد. نامزدها باید سعی کنند برنامه‌های خود را عنوان کنند.

به گفته بیگی، متاسفانه به‌جای اینکه دولت کوچک شود، آدم‌هایش کوچک شدند که کل تحلیلشان هیچ راهکاری که ما را به سرمنزل مقصود اصلی برساند داشتیم. پایان ما با این کاندیداها یا به کره شمالی ختم می‌شود یا به ونزوئلا. با صندوق رای قهر نکنیم. دوستان توجه کنند رای دهیم تا راهمان به کره شمالی و ونزئولا ختم نشود.

خدادوست: به نظرم جدای بازنده یا برنده مناظره، آنچه که مشهود بود این است که ارائه اهداف اقتصادی بدون راه‌حل منطبق بر منطق اقتصادی بود.

فراروی: طبیعتا به نهادهای انتخابی دولت انتقادات بیشتری وارد می‌شود. رزومه یک شخص قضایی با رزومه یک شخص اجرایی متفاوت است و باید به این موضوع تاکید شود؛ البته آقای همتی با گفتن اینکه دولت دادگاه نیست بر این موضوع تاکید کرد.

زینعلی: آقای قاضی‌زاده کاملا خود را از کاندیدای پوششی جدا کرده و حال به دنبال رای است و طرف خود را می‌شناسد و حرف‌هایی می‌زند که در جامعه خریدار دارد. موتور آقای همتی دیر روشن شد و حرف‌های قشنگ‌تری زد. ضعف آقای همتی این بود که مشاوران خوبی دور و برش نداشت و به همین دلیل طرف صحبتش را کامل نمی‌شناخت؛ اما در کل بهتر از مناظرات قبل ظاهر شد.

شریف‌مرادی: دعوایی بین افرادی که می‌خواهند رای بدهند و ندهند شکل گرفته است. عرصه سیاست، عرصه ایده‌آل‌گرایی نیست و یک واقعیت ضمیری است. در یک دموکراسی با قدمت طولانی مانند آمریکا، حزب دموکرات یک جناح ترقی‌خواه دارد و از نظر آنها بایدن کاندیدای ایده‌آل نبود؛ اما ترامپ را دیدند و پا به عرصه گذاشتند و یک رکورد تاریخی اتفاق افتاد. ایده‌آل بسیاری در ایران آمدن فردی مانند آقای خاتمی است. جذابیت انتخابات همین است که در این شرایط انتخابی کنیم که عقب‌گرد نداشته باشیم.

فصیحی: از یک سال پیش از اقتصاددانان می‌شنیدیم که خزانه خالی در اختیار آقای همتی قرار گرفت. ایشان ایستادند و کارهایی کردند. الان هم که می‌خواهد رییس‌جمهوری شود، پنج نفر به جانش افتادند.

هاشمی: شکی نیست که آقای همتی در بانک مرکزی، عملکرد قابل قبولی داشته است. اما به نظرم به درد شرایط امروز نمی‌خورد. به نظرم آقای جلیلی به واسطه ارتباط با دانشگاه فکر می‌کردم بتواند کار کند؛ اما امروز وحشت کردم که گفتند معاهدات بین‌المللی به ضرر ماست.

احسانیان: آقای همتی شخصیت اطلاعاتی سیاسی داشتند و ۷دقیقه اول قوی داشتند؛ اما از نظر شخصیت اقتصادی، به نظرم باخت و هیچ حرف جدی اقتصادی در این مناظرات نداشت. در این مناظره به نظرم در بخش بورس که بورس‌بازان همه چیز را به گردن آقای همتی انداخته بودند، درست نبود اما از آن سمت گرده زدن همه چیز به FATA و... هم اشتباه بود. نظام به این عقلانیت رسیده که نباید همه چیز را کاغذ پاره بداند و تحریم باید خنثی شود. آقای رییسی یک رویکرد بینابین به این موضوع داشت.

مختاری: مناظراتی که مردم می‌بینند به نظرم باید براساس گفته‌های این افراد به یک جمع‌بندی برسیم که کاندیداها وقت ملت را نگیرند. هیچ یک از کاندیداها در مناظره حرفی جدی نزد. به نظرم رای ندادن در این مقطع بهتر و رای دادن توهین به شعور ملت است.