۰ نفر

مهرعلیزاده در مناظره سوم؛

دولت تنها در زمان شکست بازار در بورس دخالت کند / صاحبان عمده سهام پول مردم را جمع کردند

۲۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۱۸
کد خبر: 535668
 دولت تنها در زمان شکست بازار در بورس دخالت کند / صاحبان عمده سهام پول مردم را جمع کردند

مهرعلیزاده گفت: مردم می‌خواهند بدانند آیا کرونا واقعا خطرناک است؟ پریروز آقای رییسی در خوزستان با وضعیت قرمز شوآف کردند و هزار نفر را جمع کردند. آقای رییسی جای سید محرومان سید مرحومان شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین، محسن مهرعلیزاده کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  ۱۴۰۰  در بخش ابتدایی نیمه اول مناظرات انتخاباتی اظهار داشت: من فکر می‌کنم با توجه به محدودیت زمان یک اشاره کلان داشته باشم به این هفت مورد ذکر شده و بپردازم به مسائلی که دغدغه‌های اساسی هستند و به آن‌ها در این هفت دغدغه مورد نظر شما اشاره‌ای نشده است.

می‌ترسم رییسی جای سید محرومان سید مرحومان شود/ مرجعیت رسانه از تهران به لندن منتقل شده است

وی تصریح کرد: برنامه دولت زندگی برنامه اقتصاد محور است که تنظیم شده و برنامه اقتصاد اجتماعی که هم به توسعه اقتصادی و هم به تامین اجتماعی و معیشت مردم می‌پردازد، شامل مسائلی از جمله افزایش تولید، کلان تولید، سرمایه گذاری، از بین بردن موانع سرمایه گذاری، افزایش جی دی پی، معلمان ،کارگران، جوانان، ایجاد صندوق درآمد پایدار، ایجاد صندوق بیمه تکمیلی رایگان، توسعه امر گردشگری، تنش‌زدایی در سطح دنیا، ورود به عرصه رقابت‌های جهانی، پنج برابر کردن یارانه‌های نقدی، واکسیناسیون کرونا تا قبل از اتمام سال، اجرای سه جانبه‌گرایی در تامین اجتماعی، افزایش حقوق و دستمزد کارگران بر اساس نرخ تورم و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است که من سی و چند مورد از آن را یادداشت کردم که از مردم عزیز خواهش می‌کنم به این برنامه‌ که  در سایت خودم در روز نخست مناظرات گذاشتم توجه کنند.

این نامزد انتخابات ۱۴۰۰ درباره سایر دغدغه‌ها اظهار کرد: من یکی از دغدغه‌های اصلی را در حال حاضر مساله از بین رفتن اعتماد مردم به مدیران و به دولت می‌دانم. احساس می‌کنم که مردم عدم صداقت را در رفتار و کردار و گفتار مدیران احساس می‌کنند و این بی‌اعتمادی به عملکرد دولت‌ها باعث می‌شود مردم همکاری نکنند و حتی کار خوب را هم نبینند و به دنبال همکاری با دولت نباشند.

وی ضمن انتقاد از صدا و سیما گفت: شما در نظر بگیرید کاری شده که  مرجعیت رسانه از تهران به لندن انتقال پیدا کرده است. در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد مردم اخبارشان را از رسانه ملی دریافت می‌کنند. فیلم تبلیغاتی بنده را سانسور کردند برای اینکه در آن تصویر حضرت امام، رهبری، سخنان طالقانی و شهید بهشتی بود. امروز صدا و سیما متاسفانه نماینده اقلیت هم نیست.

مهرعلیزاده با تاکید بر اینکه ریشه مشکلات امروز عمدتا در سیاست‌زدگی است، گفت: بینش‌ها و روش‌ها باید عوض شود. نگاه ارباب و رعیتی باید از بین برود. بعضی‌ها می‌خواهند همه جا باشند. بعضی‌ها می‌خواهند همه کاره باشند. بعضی‌ها می‌خواهند همه جا دخالت کنند. آنجا که باید باشند نیستند و آنجا که نباید باشند هستند. امروز اقتصاد و معیشت مردم هم متاسفانه دچار این فضای سیاست‌زدگی سنگین است. بعضی‌ها هیچ التزامی به قانون و برنامه ندارند. برنامه‌های زیادی در این برنامه گفته شد اما افسوس هیچ التزامی به اجرای قانون نیست. مشکل از عملکرد مدیران و ساختارها است. مردم از چه ناراضی هستند؟ چرا کوچکترین مشکل اجتماعی در اسرع وقت به یک بحران تبدیل می‌شود. مردم راه حل این بحران‌ها را می‌دانند، اما بعضی‌ها راه حل‌هایی ارائه می‌دهند که آن‌ها راه حل‌های مورد نظر و واقعی نیستند.

مهرعلیزاده تصریح کرد: ما می‌توانیم بحران‌ها را کنار بزنیم و بر مشکلات فائق آییم. می‌توانیم بر اساس برنامه‌هایی که من ارائه کردم مشکلات را حل کنیم. به شرطی که با هم باشیم. جوانان ما امروز در پروژه‌های سنگین در سطح بین المللی در ناسا کار می‌کنند و اگر ما آن جوان را اینجا می‌داشتیم و اگر جوان را برابری نمی‌دادیم مشکلات کمتری داشتیم.

وی یکی دیگر از دغدغه‌ها را مساله شفافیت دانست و تصریح کرد: در کنار مسائل معیشت، اشتغال، امنیت شغلی، آزادی‌های اجتماعی مردم شفافیت و صداقت می‌خواهند. اگر شفافیت بود این همه رانت‌خواری و اختلاس که موجب بی‌اعتمادی مردم به مدیریت در کشور شده نبود. اگر تکلیف پرونده‌هایی مثل پرونده عیسی شریفی که وصل بود به شهردار وقت، پرونده بابک زنجانی‌ها و تبری‌ها مشخخص می‌شد مردم اعتماد می‌کردند.

مهرعلیزاده در پایان این بخش گفت: مردم می‌خواهند بپرسند که آیا واقعا کرونا خطرناک است؟ باید در خانه‌ها بمانیم؟ کسب و کارمان باید تعطیل شود؟ اگر کرونا خطرناک است چرا در خوزستانی که وضعیت آن قرمز است، آقای رییسی شوآف و تبلیغات می‌کنند و هزاران نفر را جمع می‌کنند. مردم می‌پرسند ما باید به چه اعتماد کنیم؟ کرونا هست یا نیست؟ خطر هست یا نیست؟ من می‌ترسم به این ترتیب جناب آقای رییسی می‌خواستند سید محرومان بشوند این دفعه بشوند سید مرحومان. ده نفر از مدیران سیستم قضایی واکسن زدند، می‌پرسم، آیا این واکسن زدن‌ها قانونی و شفاف بوده است؟

نخبگان مجبورند جای صندلی مدیریت بر صندلی هواپیما بنشینند و فرار کنند/ منظور من نقش مریم میرزاخانی‌ها و بی‌بی مریم بختیاری‌هاست

محسن مهرعلیزاده در ادامه مناظره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: مردم ایران سلام. بحران معیشت، بحران محیط زیست، بحران بنیان خانواده، بحران رفاه اجتماعی، بحران کارآمدی و حکمرانی خوب و مهم‌تر از همه بحران امروز، بحران اعتماد و فقدان امید اجتماعی است. اگر امروز علیرغم توصیه‌های مکرر مسئولین، تبلیغات شبانه روزی صداو سیما و بنرها و پوسترهای رنگارنگ هنوز فضای انتخابات سرد و بی‌روح است به دلیل بی اعتمادی مردم به میزان تاثیرگذاری آنان و ناامیدی از رویاهایی است که داشتند و برآورده نشده است.

مهرعلیزاده اذعان کرد: در طی این سال‌ها موضوعاتی مثل زنان، جوانان، اقوام، مذاهب، مستضعفین و حتی انتخابات مفاهیم اصلی خود را از دست داده‌اند. جوانان نخبه‌ای که آنقدر عرصه بر آنان تنگ شده است که به جای نشستن بر روی صندلی مدیریت کشور باید روی صندلی هواپیما بشینند و از کشور فرار کنند یا جوانانی که هزاران دلیل برای رفتن دارند و یک دلیل برای ماندن ندارند. آیا فرصت برابر برای کسب دانش، اشتغال و سهیم کردن زنان در عرصه‌های مدیریت کشور فراهم شده است؟ آیا برای اقوام و مذاهب مختلف کشور در تمامی شئون فرصت برابر ایجاد شده است؟ برای اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی و استفاده از زبان محلی در مطبوعات، رسانه‌ها و تدریس ادبیات آن‌ها اقدام جدی به عمل آمده است؟

این نامزد انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: امروز علیرغم توصیه‌های زیبای حفظ وحدت، اهل سنت را بی دلیل از حضور در عرصه‌های مهم مدیریتی باز داشته‌ایم و حتی در داشتن مراکز فرهنگی و عبادتگاه‌شان هم دچار محدودیت هستند. امروز با تبلیغ زندگی اشرافی مسئولان و با اخبار فساد و اختلاس‌های چند هزار میلیاردی نهال امید در دل محرومان و مستضعفان خشکانده شده است.

وی افزود: اما برنامه من، دولت زندگی، بازگرداندن اعتماد از دست رفته مردم و دمیدن روح امید در کالبد جامعه است. منظور من از توجه به زنان و جوانان فراهم کردن شرایط برای نقش موثر و عادلانه ایشان در مدیریت کشور است. منظور من از توجه به اقوام توجه به نقش همه هموطنان و اهل سنت است که در طی سالیان سال مرزهای کشور را عاشقانه و خالصانه و بی چشم داشت حفظ کرده‌اند و در دوران انقلاب، جنگ و سازندگی در کنار سایر هم وطن‌شان بوده‌اند اما در داشتن فرصت برابر با دیگران گرفتار تبعیض شده‌اند.

این کاندیدای انتخاباتی ادامه داد: در دولت زندگی من خود را موظف به جبران تبعیض‌های گذشته به ایشان و بهره‌گیری از ظرفیت و توان نخبگان اهل سنت در سطوح عالی اداره کشور اعم از وزارت، استانداری، سفارت و ریاست سازمان‌های دولتی بزرگ می‌دانم. منظور من از توجه به محرومین و مستضعفین توجه اصولی و زیربنایی جهت توانمند سازی ایشان است و رفع محرومیت را در تولید ثروت و نه توزیع فقر می‌دانم.

مهرعلیزاده در جواب رقیب انتخاباتی خود، علیرضا زاکانی نیز گفت: توجه به کرسنت خوب است اما فکر می‌کنم به FATF هم توجه کنند، به دیوارنوردی‌های مختلف و آب در آسیاب ترامپ ریختن در تحریم‌ها هم اشاره کنند. به تورم یک رقمی، نرخ ارز ۵۰۰ تا ۸۰۰ تومانی، نرخ رشد ۶.۷ درصدی در دولت اصلاحات نیز اشاره کنند.

دولت تنها در زمان شکست بازار در بورس دخالت کند/ صاحبان عمده سهام پول مردم را جمع کردند

محسن مهرعلیزاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "سهام‌داران به ویژه در ماه‌های اخیر دچار ضرر و زیان‌هایی در بازار بورس شدند. جنابعالی برای ثبات و برگشت اعتماد و بهبود شاخص‌های این بازار چه برنامه‌ای دارید؟" گفت: بورس یکی از بهترین بازارهای ممکن برای جذب سرمایه گذاری است.

وی ادامه داد: وقتی پول جایی جمع می‌شود به سمت تولید می‌رود و الان یکی از مشکلات اساسی کشور ما مساله تولید، مساله افزایش و رونق تولید و گرایش دادن نقدینگی در جامعه به سمت و سوی تولید است. اما آنچه که در فروردین ماه سال گذشته اتفاق افتاد این بود که به هر دلیلی که به نظر من دلیل غیر کارشناسی بود، دولت در مساله بورس و بازار بورس دخالت کرد، صاحبان سهام عمده که معمولا نقش تعیین کننده‌ای در قیمت سهام خودشان دارند در یک هماهنگی با یکدیگر و دولت وارد معرکه شدند و با تشویق مردم به سرمایه گذاری و آوردن پول در بورس، پول آن‌ها را جمع کردند.

این نامزد انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: اما این موجب نشد که پول به سمت تولید برود بلکه موجب شد به شکل حبابی قیمت سهام چندین برابر بشود و این چندین برابر شدن هم اصولا به منتفع شدن سهام داران عمده منتهی شد. بعد هم وقتی آن حباب‌ها ترکید و قیمت‌ها واقعی شد دیدیم که مردم متضرر شدند و بحران درست شد. تا اینجا که من اطلاع دارم دولت هم مجبور شد از صندوق توسعه ملی دویست میلیون دلار برای جبران خسارت مردم اختصاص دهد که تبدیل به ریال بکنند که هر سه امر کار غلطی بود.

وی افزود: به نظر من بایستی کار بورس را به خود بورس بسپارند. دخالت دولت‌ها در بورس همواره در زمانی است که معروف است به شکست بازار. شکست بازار زمانی است که اتفاق خاصی مانند بحرانی که چند سال پیش در آمریکا اتفاق افتاد که در آن از منابع مالی دولت به بانک‌ها کمک شد برای اینکه از ورشکستگی بانک‌ها جلوگیری شود.

مهرعلیزاده در توضیح راه‌حل خود برای مشکل بورس گفت: باید بورس را بسپارند دست خود بورس و نقش سهامداران عمده را در آنجا به حداقل برسانند و از آن طرف هم اگر این ۷۰ تا ۷۵ درصد اقتصاد که در دست دولت است را کاهش دهیم و سهامداران عمده وابسته به دستگاهای بزرگ و نهادها و دستگاه‌های مختلف نظامی و غیر نظامی در اینجا دخالت نکنند قطعا بورس یک وضعیت مطلوبی خواهد داشت که تنها راه استقلال بورس است در چارچوب بازارهای بورس بین‌المللی اتفاق می‌افتد.

وی درباره افزایش سرمایه و تولید نیز توضیح داد: در حال حاضر GDP یا تولید ناخالص داخلی کشور ما ۵۰۰ میلیارد دلار در سال است. این رقم در آمریکا ۲۲ هزار میلیارد دلار است. در چین ۱۶ هزار میلیارد دلار است. در اروپا ۱۲ هزار میلیارد است. بر اساس این آمار یعنی ۱۰۰ برابر ما GDP دارند. حال سوال این است برای رشد سرمایه گذار و تولید می‌توانیم با تلاش در منطقه برای خود بازار ایجاد کنیم، اما این‌ها مستلزم آن است که با دنیا یک رابطه خوب برقرار کنیم. اقتصاد ما دچار سیاست زدگی شده است و بایستی اقتصاد را نجات دهیم و سیاست خارجی خود را در اختیار اقتصاد قرار دهیم.

آقای رییسی حال که مهربان شدید دستور رفع فیلتر بدهید/ از رهبری برای عفو دستگیر شدگان آبان درخواست کنید

محسن مهرعلیزاده کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در خصوص دیپلماسی گفت: اگر سیطره سیاست زدگی را در کشور از مساله اقتصادی حذف کنیم کل مسائل حل می‌شود، تمام صحبت‌های مطرح شده در رابطه با عدم اجرای FATF واقعیت در جامعه امروز این است که با دیوارنوردی‌ها، معطل کردن مساله FATF و در مسیر مذاکرات هزار مشکل ایجاد کردن، کشور ما به نقطه‌ای رسیده است آنچه را که درمی‌آوریم همان را خواهیم خورد.

وی توضیح داد: در کشور ما حداکثر میزان درآمدی که در سال داریم ۶ هزار دلار برای هر ایرانی است که بر اساس میانگین‌ها همان را می‌خوریم و ریالی برای سرمایه‌گذاری نداریم. ایرانی‌ها در ایران و خارج از کشور سرمایه دارند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما ۷ میلیون ایرانی خارج از کشور داریم،‌ عنوان کرد: از این تعداد حداقل ۵ میلیون نفر افراد متخصص و دارا هستند که ما هم بایستی فضای امن ایجاد کنیم تا آنها بتوانند در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنند و با خود سرمایه‌گذار همراه بیاورند.

مهرعلیزاده با بیان اینکه ما قصد داریم تکنولوژی را از کشورهای اطراف بگیریم در حالی که از نظر تکنولوژی از کشورهای اطراف برتر هستیم، تصریح کرد: سرمایه را از کجا می‌آوریم؟ از کشورهای اطراف در حالی که سرمایه‌ای ندارند.

وی با بیان اینکه این کشورها سرمایه‌ای ندارند که در اختیار ما قرار دهند، سرمایه در غرب، چین،‌ ژاپن، کره و هند است افزود: تکنولوژی هم در همین کشورهاست و تا زمانی که ما بخواهیم دنبال تنش و ماجراجویی در دنیا باشیم وضعیت همین باقی می‌ماند. 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با تاکید بر اینکه با محکومیت دولت قبلی چه هدفی دنبال می‌شود، اضافه کرد: همین آقایان هم بوده‌اند،‌ آقای رییسی شما هم تشریف داشته‌اید، درست است که در سیستم قضایی مشغول به فعالیت بوده‌اید ولی همچنان از سران سه قوه هستید.

وی ادامه داد: مگر در مساله بنزین تصمیمی به غلط گرفته و اجرا نشد؟ مگر در مورد فیلترینگ که صحبت می‌شود و آقای رییسی هم فرموده بودند که تلگرام و اینستاگرام و... دارند، لطف کنید الان که مهربان شده‌اید با مردم همین الان دستور بفرمایید که فیلترینگ برداشته شود. 

مهرعلیزاده در ادامه تاکید کرد: لطف کنید دستور بفرمایید در خصوص افرادی که آبان ۹۸ دستگیر شده و تعداد آنها مشخص نیست و کشته شدگانی که تعدادشان مشخص نیست و خانواده‌های آنها نگران هستند، درخواست عفو از مقام معظم رهبری برای خانواده‌های داغدار و نگران آنها داشته باشید، نگرانی‌ها را کاهش بدهیم و تنها به گفتن اکتفا نکنیم.

سال ٧۶ هم ابر و ماه و فلک خواستند یک نفر رییس جمهور شود اما خواست شما نگذاشت/ قرار بود همه مردم در راس امور باشند

محسن مهرعلیزاده در بخش پایانی سومین و آخرین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری گفت:  به نام خداوندی که انسان را آزاد آفرید. مردم سرافراز ایران، شش روز دیگر انتخابات انجام می‌شود، انتخاباتی که می‌تواند با نتیجه‌ای از پیش تعیین شده به پایان برسد و یا با معجزه‌ای نتیجه‌ای غیر از خواست انحصارطلبان رقم بزند. 

وی افزود: قرار بود "جمهوریت" جمهوری اسلامی حفظ شود و مردم در راس امور باشند، تمام سلایق در انتخابات حضور داشته باشند، با رفع رانت و تبعیض و تحقق عدالت همه آحاد ملت ایران فرصت برابر داشته باشند. مردم در اینکه چه می‌پوشند، چه می‌خورند و چه می‌اندیشند و در یک کلام در انتخاب سبک زندگی آزاد باشند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ادامه داد: می‌دانم امروز با این قراربودها فاصله داریم، لیکن امروز دو راه پیش روی ماست؛ راه نخست اینکه با صندوق رای قهر کنیم و در این انتخابات شرکت نکنیم، راه دوم اینکه با امید به آینده درخشان و برای عزت ایران و ایرانیان و نیز برای خط بطلان کشیدن بر این صحنه آرایی خطرناک با امید به آینده در جلوگیری از به خطر افتادن ایران در آینده بر سر صندوق‌ها حاضر شویم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری 1400 اظهار داشت: مردم عزیز ایران در خرداد 76 نیز ابر و باد و مه و خورشید و فلک برای انتخاب یک فرد به میدان آمده بودند، لیکن قدرت خواست شما مردم عرصه دیگری را رقم زد و تشکیل دولت اصلاحات به عنوان کارآمدترین دولت پس از پیروزی انقلاب را به ارمغان آورد. 

مهرعلیزاده با بیان اینکه  قدرت در دست مردم است سخنان خود را اینگونه به پایان رساند: قدرت انتخاب بین شادی و نشاط یا اندوه و ناامیدی و برقراری عدالت یا تبعیض و ظلم. مردم ایران شرکت یا عدم شرکت در انتخابات حق شماست، لیکن عدم شرکت محروم ساختن خویش از حق خویشتن است. بیایید با استفاده از این حق قانونی خود به زندگی سلامی دوباره کنیم و با رای به دولت زندگی، ایرانی بسازیم برازنده ایرانی. بیایید همه با هم و در کنار هم برای حکمرانی خوب و ساختن ایرانی آزاد و آباد و مستقل تلاش کنیم. این بار لحظه انتخابات لحظه تغییر قرن است.