۰ نفر

رییسی در مناظره سوم؛

تصمیم بنزین با دولت بود / تمام محکومان آبان۹۸ به جز چند مورد خاص، عفو خوردند

۲۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۵۲
کد خبر: 535664
تصمیم بنزین با دولت بود / تمام محکومان آبان۹۸ به جز چند مورد خاص، عفو خوردند

رییسی گفت: ما بانک‌ها را موانع تولید می‌دانیم. معوقات بانکی می‌تواند صورت نگیرد اصلاح نظام بانکی از ضرورت‌های دولت است.

به گزارش اقتصادآنلاین، ابراهیم رییسی، نامزد سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در پاسخ به این سوال که راهکار شما در مقابله با تورم، عدالت، رکورد، مقابله با فساد، یارانه‌ها و اشتغال چیست؟ گفت: دغدغه‌هایی که اعلام شد بخشی از دغدغه‌های مردم است و دغدغه‌های مردم بسیار است.

بانک‌ها را مانع تولید می‌دانم/ تورم باید تک رقمی ‌شود

سید ابراهیم رییسی، کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ در سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری با موضوع دغدغه مردم، ضمن تبریک ولادت حضرت معصومه (س)، روز دختر و دهه کرامت اظهار داشت: نشست‌های کارشناسی و نشست‌های زیادی با مردم داشتیم. در دورانی که در دستگاه قضایی و به خصوص در دورانی که در آستان مقدس رضوی (ع) بودم، ارتباط زیادی با مردم داشتم و از نزدیک در جریان بسیاری از خواسته‌ها و مشکلات مردم قرار گرفته‌ام و به دلیل ارتباط با مردم، برای مهم‌ترین دغدغه‌ها در وضعیتی که برای دولت آتی پیش‌بینی کرده‌ایم، اگر رای مردم به بنده تعلق گرفت، راهکار پیدا کرده‌ام.

وی افزود: به نظر من باید مهم‌ترین برنامه‌های اقتصادی را در سه بخش اصلاح دولت و مبارزه با فساد، ناکارآمدی و تبعیض، حمایت از خانواده‌ها و اقشار محروم و جهش تولید و تقویت کسب و کار خلاصه کنیم. البته ابر موضوعاتی وجود دارد که در وقت دیگر به آنها اشاره خواهم کرد.

رییسی اضافه کرد: به نظر من یکی از مشکلاتی که امروز، مردم آن را مطرح می‌کنند، موضوع فساد است. ما در دستگاه قضایی، با مفسدان برخورد کردیم. اما جای برخورد با فساد در دولت است. به طور حتم جای افرادی که آلوده هستند یا زمینه رانت و فساد دارند، در دولت نیست.

این نامزد انتخابات تصریح کرد: به طور حتم باید سامانه اطلاعات اقتصادی ایجاد کرد که تمام داده‌های اقتصادی را رصد کند.

کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه‌های ما در دولت، موضوع شفافیت است که تمام قراردادها، عملکرد شرکت‌ها و مدیران دولتی در سامانه‌ای پشت ویترین برای مردم قرار گیرد. ما این عمل را در خصوص شرکت‌های اقتصادی در آستان قدس انجام دادیم و ۳۵ تا ۴۰ شرکت را پشت ویترین قرار دادیم تا همه مردم مشاهده کنند. این موضوع، موجب اعتماد مردم می‌شود.

وی اظهار داشت: شفافیت، یکی از مسائل مهمی است که موجب افزایش اعتماد عمومی خواهد شد. زمانی که من وارد قوه قضاییه شدم، یکی از مسائلی که مردم، رسانه‌ها و نمایندگان مجلس مطرح می‌کردند، حساب خاص در اختیار رییس قوه قضاییه بود. به دوستان اعلام کردیم که تمام تلاش خود را برای گزارش به مردم به کار گیرند و منبع درآمد و هزینه‌ها را مشخص کنیم. ما به مردم، هر سال گزارش دادیم و این موضوع، بحث‌ها را تمام کرد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: شفافیت، موضوع بسیار مهمی است. یقین داشته باشید که اگر شفافیت اجرا شود، اجرای کامل مقررات، زمین‌خواری، قاچاق کالا، فرارهای مالیاتی و بسیاری از فسادها، کنترل خواهد شد.

رییسی در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع دیگر، تحول ساختاری است. موضوع مهم در تحول ساختاری، تحول در نظام بانکی است. دولت‌های مختلفی بر سر کار آمدند و اذعان کردند که قصد تحول در نظام بانکی را دارند. اما امروز، بانک‌ها را به عنوان یکی از موانع تولید می‌دانیم و این موضوع باید با قدرت حل شود.

وی افزود: اصلاح سوم، اصلاح نظام مالیاتی است که به طور حتم باید صورت گیرد. باید دموکراسی زائد و فسادزا در سازمان مالیاتی با ایجاد سامانه هوشمند حل شود و این سامانه، جزء برنامه‌های جدی است. مالیات نیز باید واقعی و عادلانه شود. مالیات واحدهای تولیدی باید با یک شیب ملایم از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد برسد.

نامزد انتخابات ۱۴۰۰ اظهار داشت: فساد اداری قبول نیست. بسیاری از ادارات و سازمان‌های ما، تراز انقلاب اسلامی نیستند و باید فسادزدایی شود. من به همه کارکنان دولت در همه بخش‌ها احترام می‌گذارم، اما نظام اداری باید اصلاح شود. ضابطه‌هایی که دست و پاگیر هستند، باید برداشته و مجوزهایی که حال تولیدکننده را می‌گیرند، کم شوند. بسیاری از نظارت‌های پیشینی باید به نظارت‌های پسینی تبدیل شوند. برای انواع کارها باید مجوز دریافت شود و این موضوع، تولید را با مشکل مواجه می‌کند.

کاندیدای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری تصریح کرد: معوقات بانکی می‌تواند صورت نگیرد و با پیگیری ما، بخش مهمی از معوقات بانکی دنبال شد. اصلاح نظام بانکی، یکی از ضرورت‌های دولت و کشور است.

رییسی اضافه کرد: کنترل گرانی و گران‌سازی، اولین مساله از بخش دوم، یعنی حمایت از خانواده‌ها و اقشار محروم است. تورم ۳۲۰درصدی در هشت سال گذشته، قابل قبول نیست. قیمت گوشت، خودرو، مسکن و... به ترتیب پنج، هشت، هفت برابر شده است. مردم چگونه این وضع را تحمل کنند؟

وی با بیان اینکه اقدامات ما باید در راستای رسیدن تورم به نیم و پس از آن، یک رقمی کردن حرکت کند و قابل انجام است، توضیح داد: یکی از راهکارهای آن، مدیریت بازار ارز و تقویت ارزش پول ملی است و مدیریت باید صورت گیرد. نکته دوم، رفع وابستگی کالاهای اساسی و سفره مردم به نرخ ارز و خودکفایی در سفره مردم است که امکانات و زمینه‌های آن در کشور ما قابل انجام است. افزایش نظارت و مقابله با انحرافات بازار، تامین حداقل معاش مردم به ویژه اقشار ضعیف، ارائه کارت اعتباری خرید برای سه دهک پایین، از دیگر راهکارها است که می‌تواند صورت گیرد.

وی ادامه داد: نکته سوم، جهش در تولید و اشتغال و تقویت کسب و کار است. ما بیش از پنج میلیون بیکار و شبه بیکار داریم. یعنی اشخاصی که از کار ناامید شده‌اند. ایجاد چهار میلیون شغل در چهار سال اول، یک امر دست‌یافتنی و امکان‌پذیر است. به طور حتم باید در این راه، حرکت و از فعالیت‌های غیرمولد، جذابیت‌زدایی کرد.

به پرونده لیست ابربدهکاران رسیدگی شده است/ دولت روحانی نمی‌تواند‌ برجام را اجرا کند

ابراهیم رییسی در رابطه با سفر خوزستان که در مناظره به آن اشاره شد، گفت: مرجع قانونی در ارتباط با سفر، ستاد ملی مبارزه با کرونا است. از این ستاد، اجازه گرفته و اجازه داده شد. از ستاد مبارزه با کرونا در استان خوزستان نیز، اجازه کسب شد.

سید ابراهیم رییسی، نامزد انتخابات ۱۴۰۰ اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی در اهواز، پروتکلی برای اجتماع صورت گرفته نوشت. یعنی همه مقدمات لازم انجام شد. مرجع قانونی، اجازه این کار را داد. ما به حرف کارشناسان گوش کردیم. چون بنده پنج ماهی است که قصد سفر به اهواز را داشتم. اهواز، یکی از استان‌هایی بود که من به آنها بدهکار بودم. چون از سمت قوه قضاییه به برخی از استان‌ها سفر کرده بودم، اما به این استان نرفته بودم.

وی اضافه کرد: ما به حرف کارشناسان گوش کردیم. پس دلیل این ناراحتی چیست؟ چرا نسبت به اشخاصی که به صحبت‌های کارشناسی وزارت بهداشت گوش نکردند، حساس نشدید؟ در عید ۹۹ در جلسات کارشناسی، مسئولان بهداشت و درمان اذعان کردند که محدودیت‌ها باید اجرا شود، اما آقای روحانی گوش نکرد و موجب خسارت‌های بسیار به کشور شد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: مشابه این عمل در عید سال ۱۴۰۰ نیز انجام شد. صدای کارشناسان بلند و کار به رسانه‌ها کشیده شد. از ۲۵ فروردین، محدودیت‌ها آغاز شد و آقای روحانی به صحبت‌های کارشناسی توجهی نکرد. خسارت‌های زیادی، وارد و گزارشات عدیده‌ای از سوی مجلس، مردم و سازمان‌های مردم نهاد منتشر شد. عجیب است که روی این مساله حساس نشدید.

رییسی تصریح کرد: من در یک سال اول به استان‌ها سفر می‌کردم، اما دلیل اینکه این سفرها در قوه قضاییه دو سال به طول انجامید، توجه به نظرات کارشناسی بود. می‌توانید از وزارت بهداشت سوال کنید. بخشی که بیشترین همکاری را با بخش‌های کارشناسی وزارت بهداشت دارد، ما هستیم.

این نامزد انتخابات ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: اسامی را که آقای همتی نام بردند، من به مردم می‌گویم. مردم، شما رسانه‌ها را دیده‌اید و از گزارشات اطلاع دارید. شما اعلام کنید که آیا ما نسبت به اسامی که آقای همتی به عنوان متهم نام بردند، رسیدگی کردیم؟ آیا نتیجه را اعلام کردیم؟ تمام اسامی که اعلام کردند در رسانه‌ها وجود دارد. نگاهی به رسانه‌ها بیندازید.

وی گفت: در مورد مساله FATF، چگونه ذهن‌خوانی انجام دادید و متوجه شدید که نظر من در این رابطه چیست؟ FATF، یک قراردادی است که موارد عدیده آن اجرا شده و یک یا دو مورد آن در مجمع تشخیص مطرح است. اگر منافع ملت در هر قراردادی تامین شد، ما هم موافق هستیم. اگر تامین نشد، نمی‌توانیم از منافع ملت بگذریم.

رییسی در خصوص رفع تحریم‌ها اظهار داشت: چرا تبلیغ می‌کنید؟ در حال صحبت با مردم هستیم و در جریان موضوعات قرار دارند. قرار بر این بود که این مسائل، مشکلات مردم را حل کند. حداقل به اظهارات رییس قبلی خود در بانک مرکزی نگاه کنید. از ایشان سوال شد، اما هیچ پاسخی ندادند. من صریح اعلام می‌کنم که برجام به عنوان قراردادی که با ۹ بند مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفته، قراردادی است که مثل یک تعهد به آن نگاه می‌کنم و به آن پایبند هستم، اما شما نمی‌توانید آن‌ را اجرا کنید. اجرای برجام یک دولت مقتدر می‌خواهد. اقتدار خارجی، امتداد اقتدار داخلی است.

تعارض منافع و انحصار، دو مشکل اساسی نظام سلامت / چرا آقای همتی لیست را قبلا ندادند؟

رییسی اظهار داشت: من در ابتدا باید به خدمات پزشکان، پرستاران، کادر درمان، وزارت بهداشت و... تشکر کنم. زحمت زیادی کشیدند و در خط مقدم بودند.

سید ابراهیم رییسی، کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه‌های پساکرونای خود در عرصه‌های فرهنگ و هنر، کسب و کار، آموزش و سبک زندگی و روابط اجتماعی که دچار اختلالات جدی شده است، گفت: علیرغم زحمات بسیاری که کشیده شده، مردم و کسب و کارهای بسیاری در دوران کرونا، آسیب دیدند و مشکلات اقتصادی زیادی ایجاد شد.

این نامزد انتخابات ۱۴۰۰ اضافه کرد: ما در نظام سلامت دو مشکل داریم. یکی تعارض منافع و دیگری انحصار است. البته ما در بسیاری از سطوح، تعارض منافع داریم. برای مثال، شخصی در رابطه با مسکن به عنوان مسئول انتخاب می‌شود و خود نیز، پیمانکار است. این شخص نمی‌تواند برای مردم به درستی تصمیم بگیرد.

وی افزود: در سلامت نیز به همین شکل است. برای برخی از تصمیمات در نظام سلامت، باید منافع را کنار گذاشت و لذا یکی از موضوعاتی که باید به صورت ساختاری حل شود، به حداقل رساندن تعارض منافع یا منتفی کردن آن است.

رییسی تصریح کرد: نکته دوم، موضوع انحصار است. دسترسی پزشک باید برای همه مردم کشور فراهم شود. ما باید در تمام کشور، دسترسی آسان ایجاد کنیم و نکته مهمی است.

کاندید انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: عزیزان بسیاری از این موضوع، آسیب دیدند. در حوزه‌های مختلف مانند گردشگری و مستاجران نیز، آسیب زیادی وارد شده است. با گذشت ۱۶ ماهی که کشور با کرونا درگیر است، باید به مساله پساکرونا فکر کنیم به طوری که مردم احساس کنند که دولت فقط در یک مقطع اقدامی انجام نداده، بلکه فکر اساسی برای آسیب دیدگان کسب و کارها شده است.

نامزد انتخابات ۱۴۰۰ اظهار داشت: در ارتباط با کرونا معتقد هستم که هم در حوزه جلوگیری از خسارات و زیان مردم و هم در حوزه مسائل درمانی، جای بررسی جدی وجود دارد. سازمان بازرسی ما، بررسی‌های جدی هم در حوزه بهداشت و درمان و هم در حوزه آسیب‌های واردشده به بخش‌های مختلف انجام داده است. یعنی نشان می‌دهد که در بخش‌هایی با بی‌تدبیری‌های جدی مواجه هستیم که اگر این بی‌تدبیری‌ها نبود، خسارت مردم هم در حوزه درمان و هم در حوزه خسارت‌های واردشده به کسب و کار کمتر بود.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص لیستی که آقای همتی گفتند، جوانان و اشخاصی که در حال تماشای برنامه هستند، این سوال را مطرح نمی‌کنند که چرا ایشان که مسئولیت ارائه لیست را داشت، در این مناظره قصد ارائه لیست را دارد و پیش از این ارائه نداده بود؟ درمورد لیستی که در رابطه با عدم بازگشت ۲۷میلیارد دلار بازگشت ارز حاصل از صادرات بود هم همین اتفاق افتاد. تنها ۷ میلیارد دلار را اعلام کردند. وقتی بقیه را خواستم، هرچی بدهکار بود، دادند. از ۱۰۰دلار گرفته تا بالا. اصلا چه کسی گفته باید این‌ها را قضایی کرد؟ دولت باید این مشکل را با تهاتر حل کند.

مردم به شما اقبال ندارند، تقصیر من چیست؟/ هیچ فیلتری در دوران من نبود و هیچ روزنامه‌ای بسته نشد

سید ابراهیم رییسی، نامزد انتخابات ۱۴۰۰ گفت: من نمی‌دانم که اگر من به عنوان کاندیدا در این جلسه حضور نداشتم، آقایان چه صحبتی برای گفتن در این جلسه داشتند؟ خوب شد من هستم و همگی، بنده را مورد خطاب قرار می‌دهند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: در مناظره، افراد به بیان کارنامه و برنامه‌های خود می‌پردازند. مردم در حال شنیدن هستند. عملکرد من را نیز دیده‌اند. شما از من ناراحت هستید یا از مردم؟ مردم به شما اقبال ندارند. به عملکردتان نگاه کنید. ببینید به چه شکل عمل کردید که مردم، ناراضی شده‌اند.

وی افزود: به میان مردم بروید و ببینید از عملکرد چه شخصی ناراضی هستند. موضوع پیچیده‌ای نیست. من از عزیزانی که آنها را دعوت می‌کنید که به پای صندوق‌ها بیایند، سوال کرده‌ام. شما نیز علت ناراحتی آنها را سوال کنید. این دولت با جوانان، مردم و تولیدکنندگان چه کرده است؟

این نامزد انتخابات ۱۴۰۰ اظهار داشت: من دیدم که بانک‌ها هر کدام به یک نحو عمل می‌کنند. من پیگیری برای نرخ بهره کردم، چون تولیدی‌ها اذیت شدند. در نهایت به قضات اعلام کردیم که شما بیشتر از میزانی که شورای پول و اعتبار یا بانک مرکزی اعلام کرده است، ضامن اجرا نشوید و نرخ بهره را کنترل کنند. چون کشور مقرراتی دارد و باید بر اساس چارچوبی بچرخد. تولیدی‌ها با این دستورالعمل احیا شدند و خود دولت از من حمایت کرد.

رییسی خاطرنشان کرد: کمر تولیدکنندگان زیر بار وضعیت بانکی در حال خم شدن است. بانکی که امروز باید مشکل کشور را حل کند، به معضل کشور تبدیل شده است.

وی درخصوص فضای مجازی گفت: مردم می‌دانند که قول من، صادق بوده و در هر جایی که صحبت کرده‌ام، با صداقت بوده است. هیچ فیلتری در زمان حضور من در قوه‌قضاییه انجام نشده است. موضوعی که امروز اهمیت دارد، دسترسی رایگان مردم حتی فقرا به اینترنت است. من همیشه گفته‌ام که اینترنت رایگان باید برای مردم فراهم شود.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: من از روز اولی که وارد قوه قضاییه شدم، اطلاع دادم که مردم در این فضا با من صحبت کنند. اگر تصمیم گرفته‌اید دو قطبی راه بیندازید، شدنی نیست و مردم، عملکرد من را می‌دانند و من را می‌شناسند و چنین رفتارها و اظهاراتی به دور از انصاف است. هیچ روزنامه‌ای در زمان من بسته نشد و رسانه‌ها، محدود نشدند.

تصمیم بنزین با دولت بود/ تمام محکومان آبان ۹۸ بجز چند مورد خاص، عفو خوردند

رییسی گفت: در جریان بنزین، تصمیم با خود دولت بود و تنها برای هماهنگی با ما مطرح شد.

سید ابراهیم رییسی، نامزد سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری گفت: در رابطه با بنزین، بخشی که نیاز به مصوبه داشت، به پولی که باید در جهت تولید، مصرف و میان مردم تقسیم می‌شد، مربوط بود که تصویب شد. در اجرای آن بسیار بی‌تدبیری شد و برای تشخیص مقصر به سراغ گزارش دبیرخانه شورا و مسئولان عالی‌رتبه مسئولان قضایی بروید. اولین پاسخگو در رابطه با این موضوع باید آقای روحانی باشد.

وی درخصوص عفو افراد اظهار داشت: ما به بسیاری عفو داده‌ایم و نیازی نیست که در این جلسه مطرح شود. از همان ابتدای امر در جریان آبان ۹۸، مقام معظم رهبری به همه عفو‌ دادند به جز اشخاصی که با خارج در ارتباط بوده‌اند یا مورد خاصی داشتند.

کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ تصریح کرد: اولین نکته درمورد موفقیت دولت و ریاست‌جمهوری، مسئله جهت‌گیری آن است. جهت‌گیری ما در جهت عدالت خواهد بود. ما در اجرای عدالت، عقب هستیم و دولتی که قصد اجرای عدالت دارد، باید از همه ظرفیت‌های کشور و از تمام نیروهای انسانی کارآمد در کشور استفاده کند. باید قدرت اجماع‌سازی و یک قدرت اجرایی قوی داشته باشد.

رییسی خاطرنشان کرد: برنامه برای دولت و رییس‌جمهور بسیار مهم است. کارنامه نیز مؤید آن است و برنامه بدون کارنامه، یک امر شعاری است. مردم بدانند که رییس‌جمهور، نگاهی یکسان به همه دارد و هر ایرانی، حقی تضمین‌شده به عنوان یک ایرانی دارد. همه افراد شامل اهل سنت، اهل شیعه، معلم، بازنشسته، کارگر، کشاورز، زن، مرد و... و همه مردم برای او، مردم و جمهور هستند. مردم، شما حق به گردن دولت دارید و دولت هم نسبت به شما مکلف است.