۰ نفر

رضایی در مناظره سوم؛

می توان به مردم یارانه ۴۵۰هزار تومان داد / عقب ماندگی‌ از ترکیه مایه ننگ ماست

۲۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۴۴
کد خبر: 535661
می توان به مردم یارانه ۴۵۰هزار تومان داد / عقب ماندگی‌ از ترکیه مایه ننگ ماست

رضایی گفت: نیاز به دو جراحی بزرگ است؛ یک اصلاح از‌ درون دولت و دیگری معماری نوین اقتصاد ایران.برنامه دولت ما این است از اصولگرا تا اصلاح طلب و اقلیت‌ها و بانوان استفاده کرده و حرکتی مثل انقلاب را شکل دهیم.

به گزارش اقتصادآنلاین،  محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت معصومه سلام‌الله علیها و روز دختر اظهار کرد: این دغدغه‌ای که دوستان صدا و سیما تهیه کرده‌اند را قبول دارم، ولی دغدغه‌های مردم بسیار بیشتر از اینها است. ضمن اینکه این دغدغه‌ها باهم یک منظومه به هم پیوسته‌ای تشکیل می‌دهند که ما باید ببینیم چرا اینها حل نشده است.

دولت درگیر جنگ زرگری است و به مشکلات رسیدگی نمی‌کند / اگر دزدی نشود و رانت‌ها قطع شود، می‌توان به مردم یارانه ۴۵۰ هزار تومان داد

رضایی افزود: ۵۰سال است که ما گرانی داریم، ۵۰سال است که ما بیکاری داریم، ۵۰سال است که ما کاهش ارزش پول ملی داریم، ۵۰سال است که رشد اقتصادی کشور معیوب است؛ هم نوسانی و هم رو به پایین است.

وی در ادامه اذعان داشت: خب، چرا این مسائل حل نمی‌شود؟ در همین مدت ما می‌بینیم که ایران اقتدار از دست رفته خود را بعد از ۳۰۰سال به دست آورده و در بعضی از زمینه‌های دفاعی و امنیتی پیشرفت‌های خارق‌العاده‌ای کرده است. وقتی مردم این دو مورد را می‌بینند و مقایسه می‌کنند، احساس می‌کنند که یک جایی از کار گیر است.

رضایی افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند راه‌حل‌ها مشخص است، نمی‌دانیم چرا نمی‌شود. من می‌خواهم در این جلسه رونمایی کنم که چرا نمی‌شود. وقتی در ابتدا نگاه می‌کنیم، می‌بینیم چادر مشکی در اختیار یک عده است، ذرت در اختیار یک عده است، گوشت در اختیار یک عده است. آن طرف‌تر که می‌رویم، آقازاده‌ها را می‌بینیم، آن طرف‌تر که می‌رویم مافیاها را می‌بینیم. خب چرا این درست شده است؟ پس دولت‌ها چه می‌کنند؟ مدیران کشور چه کاری می‌کنند؟ مدیران کشور جای دیگری مشغول هستند.

کاندیدای ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ تاکید کرد: در جنگ زرگری که بین جناح‌های سیاسی در ایران اتفاق افتاده، همه آنجا درگیر هستند. یک مرتبه حجاب مطرح می‌شود. یک عده فیلترینگ را مطرح می‌کنند، ایران چرا در سوریه است، موشک، دیوارکشی، کنسرت... هر چند مدتی یک موضوع درست می‌شود و یک عده با آن موافق و عده‌ای مخالف هستند. یک جنگ زرگری پیدا می‌شود، همه انرژی‌ها و همه افکار به آن سمت می‌رود.

وی تصریح کرد: امام جامعه، رهبر جامعه به این موضوع پایان می‌دهد و بعد از یک مدتی دوباره این قائله راه می‌افتد. در حقیقت این تاخت و تازی که در سیاست راه افتاده، این میدان‌های انحرافی که به وجود آمده، اصلا اجازه نمی‌دهد انرژی ملت ایران و دولت‌ها روی گرانی، عدالت، رکود اقتصادی، یارانه‌های پنهان متمرکز شود. پس باید اول این مسائل را حل کرد. یعنی قرار است رییس‌جمهوری بعدی دوباره مثل رییس‌جمهورهای گذشته شود؟ یعنی می‌خواهیم دوباره قصه همان دولت‌ها تکرار شود؟ باید پایان دهیم.

رضایی بیان کرد: اینجا نیاز به دو جراحی بزرگ در کشور وجود دارد؛ اولین جراحی اصلاح از درون قدرت است. این باید اصلاح شود. حمکرانی، مدیرت، ساختارها، قوانین، قواعد، رفتارها. یک جراحی اساسی از درون قدرت باید صورت گیرد.

وی ادامه داد: مساله دوم معماری نوین اقتصاد ایران است. اقتصاد ایران باید معماری شود؛ وگرنه شما برای گرانی و نرخ بالای تورم پیشنهاد دهید. وقتی این زمین اقتصادی زمین گرمی است که هر چه برف در آن می‌ریزد بخار می‌شود و هوا می‌رود، همه این برنامه‌ها خنثی می‌شود. بنابراین، برنامه دولت ما این است که اولا با به کارگیری همه اقوام ایرانی، همه شایستگان؛ از اصولگرا، اصلاح‌طلب، به کارگیری همه بانوان کشور، به کارگیری تمام ظرفیت‌هایی مثل اهل تسنن، اقلیت‌ها، دوباره یک حرکتی شبیه انقلاب، دوباره یک حرکتی شبیه بسیج در دفاع مقدس درست کنیم، همه با هم بیاییم یک دولت قوی و کارآمد، پاسخگو و مسئولیت‌پذیر ایجاد کنیم. بعد این دولت شروع کند.

وی افزود: اولا از درون قدرت اصلاحاتی را انجام دهد، وضعیت نهادهای درون قدرت، از خود نهادهایی که منتسب به رهبر معظم انقلاب هستند و همه آنها برای دولت کار می‌کنند تا خود دولت، رابطه سه قوه با همدیگر، که معمولا در نزاع و درگیری دست به یقه می‌شوند و مشکل مردم را فراموش می‌کنند، دنبال مسائل دیگری می‌روند تا خود دیوان‌سالاری، تا خود وزارت‌خانه‌ها، برای اینها ما برنامه داریم، از بالا تا پایین را انشالله اصلاح خواهیم کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با اقتصاد گفت: در سه سطح برنامه‌ریزی کرده‌ایم؛ اقتصاد زندگی، اقتصاد استانی و اقتصاد ملی. من اسم اقتصاد زندگی را طرح کفایت زندگی گذاشته‌ام. یارانه ۴۵۰هزار تومان را می‌دهم. مدام نگران نشوند که این منابع از کجا می‌آید. اگر شما دزدی نکرده‌اید ناراحت نشوید. آنقدر دزدی بوده که درست می‌کنیم. آنقدر رانت‌هایی است که مافیا می‌خورند، آنها را حل و فصل می‌کنیم.

محسن رضایی در مورد یارانه‌ها اظهار کرد: ما مشکلی در تهیه منابع ۴۵۰هزار تومان نداریم. به خانم‌های خانه‌دار حقوق می‌دهیم. مساله مسکن سهل و ارزان را با قسط‌های ۴۰-۵۰ساله درست می‌کنیم.

وی ادامه داد: کسب و کارهای خانگی و ۳۰درصد سهام صنعت ملی نفت را به مردم می‌دهیم. بعد در تمام استان‌ها ما برنامه‌ریزی کردیم. اجازه ندادند من همه اسناد استان‌ها را بیاورم. در حال حاضر استان آذربایجان غربی، استان بوشهر، استان خوزستان، استان اصفهان، برای تک تک استان‌ها ما برنامه‌ریزی کردیم و در سطح ملی، اقتصاد ملی، ۱۴مگاپروژه، ۴پروژه بسیار بزرگ، که یکی از آنها مساله مسکن و انرژی‌های نو بوده، اینها را برنامه‌ریزی کردیم که هم در سطح اقتصاد ملی، اقتصاد استان، اقتصاد زندگی، اقتصاد ملی ایران را ما بازمعماری کنیم تا اینکه بتوانیم، این نوع مشکلاتی که ۵۰سال است ادامه پیدا کرده، ۵۰سال بیکاری، ۵۰سال کاهش ارزش پول ملی... اینها را بتوانیم در یک بسته اساسی حل و فصل کنیم.

دولت از فرصت مذاکرات استفاده نکرد/ کشور اینگونه اداره نمی‌شود

رضایی در ادامه اذعان داشت: این نزاع سیاسی که ابتدا داخلی و درونی بود، بعد نفوذی‌ها سوار این شدند و امروز عملا دارند فضای سیاسی کشور را مدیریت می‌کنند. بازیگران این صحنه یا ناآگاه هستند، یا آگاهانه دارند وقت کشور را می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند انرژی ملت ایران و توانایی دولت روی مسائل اصلی متمرکز شود. رهبر بزرگوار انقلاب بارها وارد شده‌اند که این مشکل را حل کنند. سیاست‌های اصل ۴۴ اقتصاد مقاومتی را تعیین کرده‌اند، ابلاغ شده، ولی حتی در مجلس بسیاری از این سیاست‌ها تبدیل به قانون نشده است. خب چرا نشده؟ اگر برنامه‌ریزی و اجرا می‌شد، ریل اقتصاد خود به خود راه پیدا می‌کرد.

وی در ادامه در خصوص مساله مذاکرات گفت: رهبر انقلاب با خط مشی نرمش قهرمانانه، یک امکان فوق‌العاده به دولت داد و جانانه هم حمایت کردند. قرار بود اقدامات دولت، به یک شاهکار بزرگ در رفع تحریم‌ها تبدیل شود. ولیکن اتفاقی که افتاد این بود که نه تنها تحریم‌ها برطرف نشد، بلکه تحریم‌های سنگینی به وجود آمد.

این کاندیدای ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ تصریح کرد: ملت عزیز ایران، این نشان می‌دهد که مساله اینگونه حل نمی‌شود. به قول آن دوست عزیزمان که جایش خالی است، در حقیقت باید زیر میز زد. حالا بالاخره روی میز بزنیم. اینگونه نمی‌شود کشور را اداره کرد. کشور نیاز به جراحی بزرگ دارد. دولت ما با اقتدار، قانون و نظم و آرامش را در جامعه مستقر می‌کند. سیاست‌های نظام را عملیاتی می‌کند. حق شما را از گردن‌کلفت‌ها می‌گیرد و به شما می‌دهد.

وی افزود: خواسته‌های شما را با برنامه‌ریزی دقیق و با دست خود شما عملیاتی می‌کند.

وی همچنین گفت: این نفوذی‌ها و آلودگی‌های امنیتی را که پشت صحنه با ایجاد نمایش و دعواهای زرگری، وقت، انرژی، نگاه شما و همچنین توانایی‌های دولت را به انحراف می‌کشانند، از این پستوها بیرون می‌آوریم. اجازه نمی‌دهیم این آلودگی امنیتی با انتشار یک نواری، یک مرتبه کسی کنار رود و کسی جای آن قرار گیرد. مگر می‌شود این کار را انجام داد؟ مگر می‌شود اجازه دهیم با سرنوشت یک ملت بزرگ هر کاری انجام شود. ما برای اجرای برنامه به اقتدار نیاز داریم.

رضایی در ادامه افزود: من عرض کردم، برنامه من جراحی‌های بزرگ است، اما همان را هم روی کاغذ نمی‌شود نوشت و رها کرد. یک اقتداری نیاز است که این تحقق پیدا کند. اما اقتدار هم کافی نیست؛ ما باید عقلانیت را برگردانیم. اینکه عقلانیت فردی و جناحی، جای عقلانیت جمعی نشسته، از بزرگترین خسارت‌های ما است. ما باید گفت و گو را با مردم و نخبگان راه بیاندازیم. اینکه تا یک هواپیما تعطیل می‌شود می‌گویند همین است که هست، می‌گوییم مرغ چرا اینطور شد می‌گویند همین است که هست، می‌گوییم چرا وام‌های میلیاردی بدون وثیقه است می‌گویند همین است که هست، این بی‌احترامی به مردم است. مردم باید در گفت و گو و تعامل شرکت کنند. اگر تعامل داخلی را راه نیندازیم، تعامل خارجی بی‌نتیجه خواهد بود. لذا دولت ما، دولت همه شایستگان است.

فرشتگان نجات ما خود نیازمند نجات هستند / آمریکا التماس می‌کند که مذاکره کنیم

رضایی در پاسخ به سوال مجری که در خصوص ازدواج جوانان و ایجاد شرایط ازدواج آسان بود، اظهار کرد: مساله جوانان در کشور ما، که من به آنها می‌گویم فرشتگان نجات ایران، مهم‌ترین سرمایه ملی ما است. در انقلاب، دفاع مقدس تاکنون، هر جا ما به جوانان اهمیت دادیم و مشکلات آنها را حل کردیم و به آنها میدان دادیم، کارهای بسیار بزرگی انجام داده‌اند.

وی تاکید کرد: امروز جوانان ما به شدت با مشکلات عظیمی روبرو هستند. اولا شغل ندارند، ثانیا نمی‌دانند آینده آنها چطور می‌شود. می‌خواهند ازدواج کنند، مسکن و شغل ندارند. لذا در یک سردرگمی به سر می‌برند. بنابراین بزرگترین سرمایه که امکان نجات کشور است، خود امروز نیازمند نجات است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بیان کرد: اولا ما از دولت شروع می‌کنیم. دولت ما ترکیبی از جوان‌گرایی و تجربه‌گرایی است. یعنی دولت اقدام و تحول، تجارب نسل اول و دوم را با انرژی و بالندگی و استعدادهای جوانان نسل سوم و چهارم ترکیب می‌کند. ما با این اقدام با یک تیر دو نشان را می‌زنیم. اولا با آزاد کردن یک انرژی عظیم، هم مشکلات خود جوانان و هم مشکلات کشور را حل می‌کنیم، ولی مهم‌تر از این، جوان‌های نسل سوم و چهارمی که تجارب به آنها منتقل می‌شود، از میان آنها ده‌ها زمامدار تربیت می‌کنیم.

رضایی تصریح کرد: به همین دلیل در سراسر کشور، در تمام استان‌ها و مراکز استان، من مدرسه تربیت زمامداران آینده را درست می‌کنم. بنابراین، توجه جدی من، مساله جوانان است؛ از اداره کشور تا حل مشکلات خود آنها. اما جوانان برای اینکه ازدواج کنند، اول شغل و مسکن می‌خواهند. ما مسکن جوانان را در نهضت خانه‌سازی ایرانیان حل می‌کنیم؛ به این صورت است که خانه‌سازی دو بعد دارد: یکی تولید و تولیدکنندگان مثل پیمانکاران ساختمانی، و یکی تقاضا و در واقع خریداران مسکن است.

وی همچنین در ادامه گفت: ما تولیدکنندگان را به بازار سرمایه، و خریداران مسکن، جوانانی که می‌خواهند ازدواج کنند را به بانک‌ها وصل می‌کنیم. همه بانک‌های کشور را موظف می‌کنم که هر زوج جوانی ۱۰درصد آورده بیاورد، بانک ۹۰درصد به مدت ۴۰ تا ۵۰سال به آنها وام دهد، از طرفی دیگر زمین مجانی از طرف دولت به آنها می‌دهیم و با طولانی کردن قسط هم آنها می‌توانند اقساط خود را درست کنند.

رضایی با اشاره به مشکلات جوانان خاطرنشان کرد: اکنون ما ۱۶۵هزار فوق لیسانس و دکترا داریم که بیکار هستند، همه اینها را ما در یک سامانه جمع سپاری که در مجمع هم آن را امتحان کردیم و الحمدلله تست خوبی داد، عضو می‌کنیم. از همان فردایی که دولت من مستقر شود، به اینها خواهم گفت گروه‌بندی شوند، مثلا در اقتصاد، مهندسی، فناوری، و می‌گویم نیازهای وزارت‌خانه را به آنها بدهند و آنها کارهای پژوهشی انجام دهند، پژوهش‌های خود را به وزارت‌خانه‌ها تحویل دهند و ما ماهانه به آنها حقوق می‌دهیم تا کم کم آنها را بیشتر استعدادشناسی کردیم، در همان گروه‌بندی، آنها را وارد کسب و کارها خواهیم کرد و کسب و کارهایی را برای آنها درست خواهیم کرد.

وی در ادامه بحث قبلی تصریح کرد: دولت ما حتما مساله برجام را جدی خواهد گرفت، و آمریکا را وادار می‌کنیم با یک دیپلماسی واقعی و نه دیپلماسی کاغذی یا التماسی، به این سمت می‌کشانیم که به تعهدات خود عمل کند. اما نکته مهم این است که من کشور را معطل مذاکرات نخواهم کرد. کشور را روی تولید، درآمد و اشتغال می‌اندازیم. زمانی که آمریکایی‌ها احساس کنند که ما فرمول پیشرفت را در دوران تحریم یاد گرفته‌ایم، همانطور که در تحریم‌های شدید توانستیم روی پای خود بایستیم و با کمک مردم سرزمین‌های خود را آزاد کنیم، آنها دنبال ما خواهند بود که التماس کنند که مذاکرات را انجام دهیم. بنابراین، مذاکرات مساله‌ای مهم بوده، اما میدان را فعال کردن هم مهم است. برجام یک تعهد بین‌المللی است که مقام معظم رهبری آن را تصویب کرده و ما حتما دنبال می‌کنیم که تعهدات دولت‌های اروپایی و آمریکایی عمل شود

هشت سال آینده مهم‌ترین دوران جمهوری اسلامی است/ روزمرگی ویژگی اصلی دولت گذشته بود

محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: من نقدی که به دوستان کاندیدا دارم این است که برنامه جزیی از مدیریت است. اصلا نمی‌شود برنامه را افراد دیگری بنویسند و به مدیر سنجاق کنند. مدیر خود باید برنامه داشته باشد، با این وجود برنامه را با ستاد خود نهایی می‌کند؛ یعنی برنامه را مدیر می‌دهد و با کمک ستاد آن را نهایی می‌کند. وگرنه همین اوضاعی می‌شود که ما در همین دولت‌ها داشتیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نکته مهم در برنامه این است هر کسی که می‌خواهد یک مجموعه را مدیریت کند، چه در سطح کوچکتر و چه در سطح بزرگ، هم باید مشکلات فعلی را ببیند و هم تصویری از چشم‌انداز آینده داشته باشد. دوستان ما باید بگویند که در هشت سال آینده اوضاع را چگونه می‌بینند و برای مشکلات آینده و فعلی چه راهکارهایی را در پیش می‌گیرند.

رضایی در خصوص عملکرد خود تصریح کرد: من هشت سال آینده را جزو مهم‌ترین دوران جمهوری اسلامی می‌دانم؛ یعنی نام هشت سال آینده را سرنوشت گذاشته‌ام. از یک طرف با تهدیدات بزرگ، و از طرف دیگر با فرصت‌های خیلی بزرگ مواجه هستیم. اگر دولت‌های گذشته تکرار شود، ایران با خطرات بزرگی مواجه می‌شود. ولی اگر از فرصت‌های هشت سال آینده استفاده کنیم، ما روی بلندترین قله منطقه قرار خواهیم گرفت و پیشرفت بزرگی خواهیم کرد.

وی همچنین افزود: اگر آینده پژوهی و آینده‌نگری در کار نباشد، می‌شود روزمرگی. یکی از ویژگی‌های اصلی دولت‌های گذشته، روزمرگی بوده است. به همین دلیل، نتوانستند مساله جمعیت، محیط زیست و کاهش آب‌های زیرزمینی را پیش‌بینی کنند، فردا هم فناوری‌های بسیار نوینی که در دنیا در حال گسترش است را پیش‌بینی نخواهند کرد و در نتیجه برنامه‌ای که می‌نویسند همیشه با نگاه به پشت سر خود است. در حالی که برای نوشتن برنامه و مدیریت کردن کشور هم باید نگاه به پشت سر و جلو باشد و هم باید حوادث آینده را ببینند. در غیر این صورت کشور با مشکلات جدی مواجه می‌شود و نمی‌توانیم از فرصت‌های طلایی استفاده کنیم. در اسناد من هم وجود دارد که اگر فرصت شد در قسمت دوم توضیح خواهم داد که شرایط کنونی کشور، شرایطی نیست که حتی بتوانیم ثانیه‌ای را از دست دهیم.

عقب‌ماندگی‌ از ترکیه مایه ننگ ماست/ رای شما نه پوشش است نه روکش و نه پیشکش

رضایی در بخش پایانی مناظره اظهار کرد: همانطور که عرض کردم هشت سال آینده، هشت سال بسیار مهم و تعیین‌کننده، برای مردم ما، ایران ما و نظام جمهوری اسلامی ایران است. عقب‌ماندگی از ترکیه برای ما یک ننگ است. وضعیت معیشتی شما مردم حقیقتا برای ما یک ننگ است. دولت ما مصمم است که با برنامه‌ریزی، زمانی که برنامه مد نبود، از آن زمان تا کنون، برنامه‌هایی را برای عبور ایران از شرایط هشت سال آینده تهیه کرده‌ایم و با اقتدارعمل می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: قول‌هایی که ما به شما می‌دهیم، صد درصد عمل می‌کنیم. منابع یارانه ۴۵۰هزار تومانی مشخص است، در مورد حقوق خانم‌های خانه‌دار که با مشقت فرزندان آینده ایران را تربیت می‌کنند، جدی هستم، کسب و کار خانگی را به طوری جدی در کل کشور گسترش می‌دهم، مساله مسکن ارزان قیمت و سهل با قسط‌های ۴۰-۵۰ساله را پیگیری می‌کنم، ۳۰درصد سهام صنعت نفت ملی ایران را به شما مردم می‌دهم و با این کار کفایت زندگی را حل می‌کنیم، ولی به این قانع نیستم و نباید هم قانع باشیم.

رضایی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ ادامه داد: مرحله دوم ما، منطقه‌ای یا ایالتی کردن اقتصاد ایران است که اختیارات اجرایی را از مرکز می‌گیرم و به استان‌ها می‌دهم. طبق اصل ۱۲۷قانون اساسی که خود مردم سپرده‌ها را همان جا سرمایه‌گذاری کنند، ارزش افزوده شرکت‌هایی که آنجا هستند را در همانجا بدهند و به تهران نیاورند، و ما در حقیقت همه ایران را ایران بدانیم، نه اینکه فقط به تهران توجه کنیم.

وی همچنین اذعان داشت: دولتی که برای این کارها تشکیل می‌دهم، دولتی از همه اقوام ایرانی است؛ از اهل تسنن، اهل تشیع، اقلیت‌ها و اقوام ایرانی در آن وجود دارد، و مساله سوم پروژه‌های ملی در سراسر کشور است که انشالله ۱۴پروژه بزرگ را شروع خواهیم کرد و اکثریت آنها را در دولت خودم در طول چهار سال، اگر افتخار دادید هشت سال به نتیجه برسانم. این را هم به طور جدی عرض می‌کنم که اگر من نتوانم به وعده‌های خود عمل کنم، زودتر از آنچه که شما فکر کنید می‌آیم و اعتراف می‌کنم و در مقابل شما تعظیم می‌کنم. رای شما مهم است، رای شما نه پوشش، نه روکش و نه پیشکش است؛ رای شما رویش است، با رای خودتان به رویش آینده کشور کمک کنید. مساله دیگر، مساله پروژه‌هایی از قبیل همسان سازی حقوق بازنشستگان و ساماندهی نیروهای شرکتی، توسعه روستایی و بیمه تامین اجتماعی کشاورزان است.