۰ نفر

فرآیند سومین مناظره با ورود نامزد‌ها آغاز شد؛

رضایی: ۳۰درصد سهام صنعت نفت را توزیع خواهم کرد / همتی: ارتباط مردم و حاکمیت سست شده است

۲۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۰۲
کد خبر: 535612
رضایی: ۳۰درصد سهام صنعت نفت را توزیع خواهم کرد / همتی: ارتباط مردم و حاکمیت سست شده است

با ورود نامزد‌های سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری به رسانه ملی، فرآیند برگزاری سومین مناظره تلویزیونی با موضوع «دغدغه‌های مردم» آغاز شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، پس از ورود نامزد‌ها قرعه کشی صندلی هر یک از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری برگزار و مناظره ساعت ۱۷ آغاز خواهد شد.
طبق آخرین تصمیمات، در آغاز این مناظره، از هریک از نامزد‌ها ۷ پرسش درخصوص «دغدغه‌های مردم» پرسیده می‌شود که هریک ۷ دقیقه فرصت دارند به این سوالات پاسخ دهند.
سپس هریک از نامزد‌ها ۴ دقیقه فرصت دارند تا دیدگاه سایر نامزد‌ها را نقد کنند.
مناظره سوم هم در دو قسمت برگزار می‌شود و زمان تقریبی هر قسمت از مناظره حدود ۹۰ دقیقه خواهد بود.
در پایان مناظره هر ۷ نامزد فرصت جمع‌بندی مطالب بیان شده را خواهند داشت.
ترتیب ورود نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری برای برگزاری آخرین مناظره براساس قرعه کشی تعیین شده است. براین اساس علیرضا زاکانی به عنوان نفر اول، محسن رضایی میرقائد به عنوان دومین نفر، محسن مهرعلیزاده نفر سوم، سید ابراهیم رییسی نفر چهارم، عبدالناصر همتی نفر پنجم، سید امیرحسین قاضی زاده‌هاشمی نفر ششم و سعید جلیلی به عنوان هفتمین نفر وارد محوطه خواهند شد.
نامزد‌ها پس از ورود به محل برگزاری آخرین مناظره، بعد از استقبال به صورت زنده و مستقیم پاسخگوی سؤالات خبرنگاران خواهند بود.
 موضوع این مناظره بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته «دغدغه‌های مردم» تعیین شده است.
مناظره اول نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شنبه ۱۵ خرداد با موضوع «اقتصادی» و مناظره دوم سه شنبه ۱۸ خرداد با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» برگزار شد و هر کدام بیش از سه ساعت طول کشید.

زاکانی: بین مردم خواهم بود/ من صدای غارت شدگانم

زاکانی اولین نامزدی بود که برای شرکت در سومین مناظره انتخابات وارد صدا و سیما شد. وی در سخنرانی ابتدایی ورود خود به محل مناظرات گفت:

من اطلاعاتم را از طریق گزارشات دقیق تخصصی که به واسطه نوع مسئولیت کاری خود، در ابعاد مختلف به دستم می رسد به دست می آورم. و هم خودم هفته‌ای دو روز در متن جامعه بین مردم هستم و به خانه مردم و متن مردم در بازار و کوچه و محله و جامعه می‌روم و در مسجد پای صحبت آنها می‌نشینم. لذا اطلاعاتی که به دست می‌آورم هم به صورت کارشناسی و هم به صورت عینی به من منعکس می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز روز آخر مناظرات است گفت: مردم ایران عزتمندند و اگر آنها نبودند ما به عنوان مسئول اینجا نبودیم. ناجوانمردی است که عده‌ای نام مردم را به زبان می‌آورند اما آنچه که مردم دارند را راهزنی می‌کنند. این نامردی است که با نام زنان، جوانان، ایثارگران، بازنشستگان عزیز و با نام اقوام بزرگوار و مذاهب محترم عده‌ای به دنبال کاسبی‌اند.

وی در ادامه در سخنانی انتقادی افزود: امروز رقابت بین غارتگران و غارت‌شدگان است. بنده خودم را صدای مظلوم غارت شدگان می‌دانم. به عنوان یک رزمنده متخصص یک روزی جانمان را کف دست گرفتیم و به میدان رفتیم تا در برابر متجاوزین خارجی قد علم کنیم و از دین و میهن‌مان دفاع کنیم و امروز با همه وجود در مقابل غارت کنندگانی قرارداریم که غارت زدگی را پیشه کردند. در مقابل غارت کنندگانی قرار داریم که آبرو و جان و مال مردم را هدف قرار دادند. امروز بر خودم واجب می‌دانم که با تمام قامت در مقابل آنها به ادله درست و منطقی، اما قاطع بایستم و صدای فرو خفته غارت شدگان باشم و امیدوار باشم که ان شاءا... با حرف‌های جدید و با دست پر، مشت کسانی که می‌خواهند مردم را دچار فریب و جامعه را با دروغ خودشان دچار تشکیک کنند، باز کنم. 

وی در آخر خطاب به خبرنگاران گفت: ان شاءا... موفق باشید و دعا کنید که ما هم به وظیفه خودمان عمل کنیم.

محسن رضایی: یخ مردم با انتخابات هنوز باز نشده است

محسن رضایی در ابتدای سخنرانی خود در جمع خبرنگاران پیش از آغاز آخرین دور مناظرات ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) بیان کرد: تبریک به بانوان و دختران ما زمانی است که سهم آن‌ها از زندگی و اقتصاد داده شود، بانوان ما ۵۰درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد اما فقط ۱۳درصد از اقتصاد ملی سهم دارند که این سهم باید افزایش یابد؛ دولت ما برنامه‌ای که برای فعال کردن بانوان دارد از خانه آغاز می‌شود تا کسب‌وکار‌ها، ورزش، اداره کشور و در هیات دولت. بنابراین ما یک برنامه جامع برای مشارک دادن بانوان داریم.

او در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه روش شما برای درک عینی و واقعی مشکلات مردم چیست؟ تصریح کرد: مساله دیگر این است که با شعار و وعده دادن نمی‌شود به مشکلات مردم رسیدگی کرد، اولا دولت باید شناخت کامل از مشکلات کنونی کشور و همچنین مشکلات ۸سال آینده داشته باشد و بداند چرا این مشکلات پیش آمده و چه راهکارهایی برای حل مشکلات کنونی و آینده باید داشته باشد.

رضایی گفت: به همین دلیل دولت ما هم دولت عملیاتی است و هم دولت راهبردی، یعنی ما می‌دانیم علل اصلی مشکلات کنونی کشور کشور چیست و همچنین پیش بینی ما از مشکلات آینده داریم و راهکارهایی که برای داریم، کار علمی و پژوهشی و کارشناسی روی آن‌ها صورت گرفته است.

این نامزد دور سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری مهم‌ترین دغدغه مردم را بی‌اعتمادی دانست و اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل امروز بی‌اعتمادی است، مردم به کاندیدا‌ها اعتماد نمی‌کنند کمااینکه هنوز یخشان باز نشده، البته هنوز هفت روز فرصت داریم و انشاءالله مردم ما در این هفت روز تصمیم تاریخی خواهند گرفت.

به گفته رضایی، تا اتفاقی می‌افتد دولتمردان نمی‌روند با مردم صحبت کنند و می‌گویند همین که هست؛ اما اشتباه می‌کنند که از مردم عذرخواهی نمی‌کنند؛ مردم صبح بیدار می‌شوند و می‌بینند قیمت بنزین سه برابر شده، می‌گویند آقا چرا اینطور شده، می‌گویید همین که هست. اما این باید پایان یابد و دولت ما به همین که هست پایان خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما جلوتر از مردم در حل مشکلات ندویم، عقب‌تر از مردم نیستیم؛ دولت ما دولتی است که خواهیم گفت بیایید نه اینکه بروید. لذا ما خط مقدم مشکلات، نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم خواهیم بود.

رضایی با تشریح برنامه‌های خود درصورت پیروزی در انتخابات، بیان کرد: دولت ما سه برنامه مهم دارد؛ برنامه در سطح ملی، در سطح مناطق کشور و برنامه در سطح اقتصاد زندگی. اقتصاد زندگی همان برنامه‌ای است که من اسم آن را طرح کفایت زندگی گذاشته‌ام که پنج محور دارد که اولی آن تخصیص یارانه ۴۵۰هزار تومانی است. مدام نگویید آقای رضایی این منابع را از کجا می‌آورید، خیالتان راحت باشد اگر شما دزدی نکرده باشید ما کاری با شما نداریم. ما منابع این کار را به لطف الهی مشخص کردیم و حتما به ۴۰میلیون میلیون در وهله اول و ۶۰میلیون در مرحله دوم سارانه ۴۵۰هزار تومان خواهم داد.

او ادامه داد: بخش دوم کفایت زندگی مشکن سهل و ارزان با اقساط ۵۰ساله از همه بانک‌ها، نه تنها بانک مسکن است. سوم کسب‌وکارهای خانگی است و مساله چهارم توزیع ۳۰درصد سهام صنعت نفت کشور است. این اقداماتی که ما انجام می‌دهیم به کفایت زندگی یا اقتصاد بدون فقر یا ایران بدون فقیر می‌رسیم.

رضایی در پایان تاکید کرد: در سطح ملی ۱۴پروژه بزرگ در کل کشور اجرا می‌کنیم که همان معماری نوین اقتصاد ایران است، اما این معماری بدون اصلاح در درون قدرت امکان‌پذیر نیست، بدون اینکه مدیریت و حکمرانی را اصلاح کنیم امکان‌پذیر نیست. لذا ما با یک دست اصلاح در درون قدرت و معماری اقتصاد ملی که شامل سه بخش بوده را انجام خواهیم داد.

محسن مهرعلیزاده: نگاه مسئولین به مردم ارباب رعیتی نباشد

محسن مهرعلیزاده کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پیش از ورود به سالن مناظره‌ها در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید برای درک عینی و شناخت واقعی از دغدغه‌های مردم شما چه راهی را در پیش می‌گیرید و به حضور در بین مردم یا اکتفا می‌کنید یا به گزارش‌های مکتوب یا سخن اطرافیان؟ گفت: دغدغه‌های مردم در صورتی شناخته می‌شوند که دولت و حاکمیت امکاناتی را فراهم کند که صدای مردم بدون هیچ گونه سانسور و تغییری به گوش مسئولین برسد. زمانی که نهادهای مدنی و نهادهای اجتماعی بتوانند پیام رسان جدی و واقعی مردم باشند دغدغه‌های مردم شناخته می‌شود. 

وی افزود: زمانی که دولت از متخصصین امر بدون هیچ گونه در نظر داشتن خودی و ناخودی استفاده کند دغدغه‌های مردم به نحو دقیق‌تری شناخته می‌شود. 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ عنوان کرد:‌ وقتی شفافیت باشد و با شفافیت تمام آن چه که در دل مردم است و روزگار مردم بر آن می‌گذرد در صفحات روزنامه‌ها و جراید و در رسانه‌های متعددی که امروز در سطح دنیا باب است منتشر شود، قطعا دغدغه‌‌های مردم به وضوح و روشنی مشخص خواهد شد. 

این کاندیدای انتخاباتی ادامه داد: اگر نگاه مسئولین به مردم نگاه از بالا به پایین نباشد، نگاه ارباب و رعیتی نباشد، مسئولین بهتر ودقیق‌تر می‌توانند با دغدغه‌های مردم آشنا شوند. اگر سیسستم قوه مقننه ما متشکل از نماینده‌های واقعی مردم باشند و انتخاب‌ها در مسیری قرار بگیرند که نماینده درد آشنا، متخصص، دلسوز و نماینده‌هایی که واقعا با مشکلات مردم آشنا هستند، و نه در یک جریان حتما سیاسی و گروهی انتخاب شوند در این صورت دغدغه‌های مردم از طریق مجلس و تریبون‌های مجلس به گوش مسئولین می‌رسد و روشن‌تر و واضح‌تر معلوم می‌شود. 

وی ادامه داد: در نتیجه تبدیل به قوانین و مقررات می‌شود که رفع دغدغه‌های مردم شود. من امیدوارم با برنامه‌هایی که تدوین کردم و امروز هم در مناظره از آن ها سخن خواهم گفت بتوانم دغدغه‌های دیگر مردم را نیز در آنجا بازگو کنم، و امیدوارم با همفکری مردم برای آینده کشوری بسازیم که در آینده به حداقل مشکلات برسیم و دغدغه‌های اساسی و خطرآفرین در جامعه نداشته باشیم.

 رییسی: باید از مردم با مردم و در مردم بود

سید ابراهیم رییسی، نامزد انتخابات ۱۴۰۰ گفت: از اولین شرایط برای مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی، ارتباط با مردم است. باید از مردم با مردم و در مردم بود.

سید ابراهیم رییسی، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ پیش از شروع سومین مناظره در پاسخ به این سوال که روش شما برای درک عینی و شناخت واقعی دغدغه‌های مردم چیست؟ گفت: از نزدیک باید با مردم سخن گفت و شکایات و دغدغه‌های مردم را شنید. من، هم نامه‌های مردم را می‌بینم و هم از طریق فضای مجازی، ارتباطاتی را که به صورت دیجیتال برقرار می‌شود، رصد می‌کنم. موارد مهم را پیگیری می‌کنم و مواردی را هم به بخش‌هایی که مسئولیت دارم، ارجاع می‌دهم.

وی افزود: ارتباط با مردم، یکی از بخش‌های مهم حضور من در استان‌ها و مرکز است. در سازمان اداری خودم علاوه بر ارتباط با مدیران سطوح عالی، با سطوح میانی و بخش‌های اداری هم در ارتباط هستم. از نظرات آنها مطلع هستم و خواسته‌های آنها را رصد می‌کنم. 

رییسی تصریح کرد: به نظر من، مردمی بودن از شروط موفقیت یک مدیر است. البته نه در ادعا. باید در عمل مردمی بود. به دوستان در دستگاه قضایی نیز گفته‌ام، مدیرانی را انتخاب می‌کنم که سه شرط اساسی مردمی بودن، ضد فساد بودن و روحیه انقلابی داشتن را دارند. به معنی اینکه اهل ما می‌توانیم، باشد. برای مسائل، بهانه‌تراشی نکند و کار را پیش ببرد.

همتی: ارتباط مردم و حاکمیت سست شده است

عبدالناصر همتی امروز پیش از مناظره در جمع خبرنگاران، در پاسخ به این سوال که روش شما برای درک عینی و واقعی مشکلات و دغدغه‌های مردم چیست؟ اذعان داشت: من پیش از اینکه پرسش شما را پاسخ دهم، باید بر این نکته تاکید کنم که قبل از اینکه بپرسیم رییس‌جمهور چگونه رفتار می‌کند، باید بپرسیم رییس‌جمهور باید منتخب اکثریت مردم باشد. رییس‌جمهور نباید منتخب اقلیت مردم باشد، اگر رییس‌جمهور را اکثریت مردم انتخاب کنند، تعامل او با مردم هم حتما قوی خواهد بود.

به گفته همتی، معلوم است که رییس‌جمهور باید در میان مردم باشد، درد آنها را بفهمد، زندگی آنها را ببیند، دغدغه‌های آنها را بشناسد. معنا ندارد که رییس‌جمهور در اتاقی شیشه‌ای قرار بگیرد و از طریق گزارش‌ و اطرافیان به وی گزارش شود؛ من فکر می‌کنم باید نگاه دیگری به رییس‌جمهور، به رفتار مردم، به ارتباط مردم با حاکمیت فکر کنیم. اکنون ارتباط ما با حاکمیت و مردم اندکی سست شده است.

او با بیان اینکه من برای رای از اهل سنت و زنان صحبت نکردم، تصریح کرد: این مسئله بسیار مهمی بوده و من امیدوارم در این انتخابات این فاصله به حداقل برسد. نکته‌ای که من از یکی از کاندیداهای دیگر نیز شنیدم، این بود که گفتند بعضی از کاندیداها از زنان، اهل سنت و جوانان صحبت می‌کنند برای اینکه رای به دست بیاورند. خیر، زندگی ما با اینها است شاید برای آنها تعجب‌آور بوده، اما این مسائل برای ما تعجب‌آور نیست.

همتی بیان کرد:  همسرم، سپیده شبستری را فرستادم تا از طرف من صحبت کند، و پس از آن همه به تقلید از من، فرزندان خود را برای صحبت فرستادند. من هم خواسته‌ام همین است. ما می‌خواهیم با تعامل نشان بدهیم که می‌شود کارهای بسیاری را انجام داد. خوشحالم که آنها هم روش من را رفته‌اند. پس ما می‌توانیم ارتباط خوبی با زنان، جوانان و اهل سنت و سایر مذاهب کشورمان و اقوام مختلف کشور داشته باشیم؛ من از جمله کسانی هستم که حتما به طور مرتب در بین مردم مشکلات آنها را خواهم شنید انشالله که بتوانیم جمهوریت را هرچه بیشتر قوی کنم.

قاضی‌زاده هاشمی: کار آمریکا کش دادن مذاکرات است

قاضی زاده هاشمی، نامزد انتخابات ۱۴۰۰ پیش از شروع سومین مناظره در پاسخ به این سوال که روش شما برای درک عینی و شناخت واقعی دغدغه‌های مردم چیست، گفت: کسی به جز بودن در کنار مردم نمی‌تواند دغدغه‌های آنها را درک کرد. دغدغه‌های مردم بدون حضور مداوم در کنار آنها قابل درک نیست. وی افزود: لازمه یک مدیر در جمهوری اسلامی، همراهی با مردم است. امام علی علیه السلام نیز در این باره می‌گوید روزی دو بار از دارالحکومت خود خارج شد و در میان مردم حاضر شود.

 وی همچنین در ادامه روز میلاد حضرت معصومه سلام الله و شروع دهه کرامت را نیز تبریک گفت.

قاضی‌زاده هاشمی در خصوص موضع خود در خصوص مذاکرات و برجام افزود:هر دولتی که بر سر کار بیاید موظف به عمل بر قراردادهای بین المللی است. در این خصوص تلاش بر این است ملت بزرگ ایران از مزایای این قراردادها بهره‌مند شوند.

کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ تصریح کرد: کار آمریکا کش دادن مذاکرات است تا دست بالا را در مذاکرات داشته باشد و عایدی نصیب طرف مقابل نشود و فقط زبان اقتدار را متوجه می‌شوند. اما ما در مذاکرات دست پری داریم و آمریکا متوجه خواهد شد که باید به زودی مذاکرات را به صورت عملی فیصله بدهند. 

وی همچنین افزود: ما حتما چرخه زمان را به نفع ملت ایران تغییر خواهیم داد و نمی‌گذاریم گذر زمان به نفع طرف مقابل باشد و من خیلی امیدوارم که نتایج عملی مذاکرات در دولت سلام انشالله مشهود باشد.

جلیلی: مشکلات کرونا نیست که مداوا نداشته باشد

سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پیش از ورود به سالن مناظره‌ها در جمع خبرنگاران گفت: دغدغه مردم چیزی نیست که با یک گزارش یا با حضور در جمع مردم فهمیده شود. به ویژه برای کسی که رییس جمهور است. 

وی افزود: رییس جمهور باید دغدغه همه مردم ایران را در همه موضوعاتی که مربوط به دولت است بداند. رییس جمهور وزیر نیست که فقط یک موضوع را بداند. از آن طرف هم فقط رییس یک بخش از مردم نیست. رییس همه کشور است و باید اداره کند، لذا نه با یک روز حاضر شدن در جمع مردم دغدغه‌ها فهمیده می‌شود و نه با دو گزارشی که به دست رییس جمهور می‌رسد.

جلیلی عنوان کرد:‌ما در 8 سال گذشته این بنا را داشتیم که در تمام استان‌ها، شهرها، روستا‌ها، شهرک‌های صنعتی و دانشگاه‌ها، جلسات متعدد برگزار کنیم. با اصناف، با اساتید دانشگاه، با کسانی که موضوعات مختلفی را طرح می‌کردند. بیش از 120 سفر داشتیم، هزاران ساعت جلسه داشتیم تا بتوانیم به معنی واقعی آن چیزی که دغدغه مردم در عرصه‌های مختلف هست و همه کشور نسبت به آن اجماع دارند که این موضوعات اصلی و واقعی هستند را بشناسیم و سپس برای آن‌ها راه حل و پاسخ داشته باشیم و بعد اینکه بدانیم چگونه می‌توان این‌ها را حل کرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: نکته‌ای که در پایان می‌خواهم عرض کنم این است که بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های مردم شاید سخت‌تر از کرونا باشد اما شکل کرونا نیست که هم خودش، هم راه حلش و هم آن‌چه که باید برای مداوای آن صورت بگیرد ناشناخته باشد.

وی تصریح کرد: وقتی دغدغه‌ها را در این 7 – 8 سال شناختیم، پاسخ‌های آن‌ها مشخص است، راه حل روشن دارد و فقط یک اراده جدی می‌خواهد و یک قدرت که فراتر از بازی‌های سیاسی و جناحی بتواند آن‌ پاسخ‌ها را دنبال کند.

ترتیب صندلی نامزد‌ها  مشخص شد 

ترتیب صندلی نامزدها در سومین مناظره انتخاباتی به شرح زیر است:

 علیرضا زاکانی صندلی شماره ۲

 محسن رضایی صندلی شماره ۷

 محسن مهرعلیزاده صندلی شماره ۵

 سیدابراهیم رییسی صندلی شماره ۴

  عبدالناصر همتی صندلی شماره ۳

 سیدامیرحسین قاضی‌زاده صندلی شماره ۶

 سعید جلیلی صندلی شماره ۱