۰ نفر

زاکانی: نظام آموزشی ما مختل است

۱۹ خرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۰۳
کد خبر: 534884
زاکانی: نظام آموزشی ما مختل است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هدف خود را مبارزه با مدرک گرایی در حوزه‌ آموزش عنوان کرد و گفت: نظام آموزشی ما مختل است و اگر این مسیر را ادامه دهیم سرمایه‌های بزرگ کشور را به فنا خواهیم داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «علیرضا زاکانی» امروز چهارشنبه در گفت و گویی تحت عنوان "انتخاب و  فرهنگ" درباره برنامه‌های خود برای مهارت آموزی گفت: برای اشتغال مانع بزرگی وجود دارد و آن بالا رفتن سن ازدواج است که در زنان این سن به صورت میانگین ۲۴ سالگی و در مردان در ۳۰ سالگی است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: میانگین اشتغال مردان ۳۳ سالگی است و کسانی که ازدواج می‌کنند از زمینه اشتغال خوب بهره‌مند نیستند. این در حالی است که بر اساس اصل ۲۸ قانون اساسی هر ایرانی باید از یک شغل خوب بهره‌مند باشد. اما زمینه این موضوع مهیا نیست بر همین اساس برنامه ما تغییر در نظام آموزشی و تحول در تعلیم و تربیت است.

وی با بیان اینکه در مدرسه نباید به افراد مانند خط تولید یک ماشین نگاه کرد،  اظهار داشت: دانش آموزان که تولیدات مدرسه هستند در بسیاری از موارد مانند خلاقیت و نحوه آموزش یکسان نیستند و باید به صورت گلخانه‌ای پرورش داده شوند و هر کسی با خودش سنجیده و ارزیابی شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: نظام آموزشی ما مختل است و اگر این مسیر را ادامه دهیم سرمایه‌های بزرگ کشور را به فنا خواهیم داد.

زاکانی با تاکید بر اینکه این روش غلط در نظام آموزش عالی نیز وجود دارد، گفت: این شرایط اسفبار در آموزش عالی نیز وجود دارد و نمونه این روش غلط در ازدواج،  فضای مجازی و رسانه نیز همچنان پابرجاست.  در حالی که بایستی تمام این موارد بر اساس مسئولیت‌پذیری،  تحول جامعه و تعلیم و تربیت قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در حالی که  ۷۰ درصد اقتصاد برپایه علم و دانش و افزایش شرکت‌های دانش بنیان قرار گرفته است و ما این موضوع را در دل فرهنگ می‌بینیم که با بهبود آموزش در هر مقطعی و همچنین آموزش عالی، سبب  تحول در ازدواج،  اشتغال مسکن دار شدن  جوانان و  امید به آینده خواهیم شد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین درباره راه کارهای خود برای احیای و ترویج فرهنگ کار و تلاش گفت: فرهنگ کار و تلاش از آموزه های آیین اسلام است. وقتی مسئولین کار و تلاش را فراموش می‌کنند که امانت بزرگ مردم در دست آنهاست، در این زمان ما دچار فرهنگ غلط خمودگی و خواب آلودگی می شویم در حالی که کشورهایی که قله‌های افتخار را طی کردند با جهاد و کوشش به موفقیت رسیدند.

زاکانی ادامه داد:امروز بعضی از مسئولین دچار خمودگی و اشرافی‌گری افراطی شدند. اگر روزی در ابتدای انقلاب یک موی کوخ نشینی به کاخ نشینی می‌ارزید امروز مسئولان تلاش می کنند که حداقل زحمت و عرق ریختن را انجام دهند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه عملکرد بعضی مسئولین سبب شده است فرهنگ کار و تلاش را از دست بدهیم، گفت: باید به فرهنگ ایرانی و اسلامی خود بازگردیم و ببینیم که چه مسئولیت هایی در قبال جامعه داریم و برای ساختن ایران اسلامی چه برنامه ای در نظر گرفتیم. به عبارتی ما باید ساخت جهان اسلامی را بر اساس این معیارها در دستور کار قرار دهیم.

وی ادامه داد:‌ اگر فرهنگ بی‌حالی و سستی قالب شود، در این زمان مواجهه و برخورد با مفاسد آنها در اولویت قرار نمی‌گیرد و دچار سرخوردگی و کشتن امید در دل جامعه جوان  کشور خواهیم شد. این سبب می‌شود همه سرمایه‌های کشور بر باد برود. به عبارتی اگر مسئولین خود را اصلاح کنند مردم نیز در ادامه راه مسئولین حرکت خواهند کرد.

زاکانی تصریح کرد: مطالبه ما قیام برابر ثروت اندوزی، قدرت خواهی، مقام پرستی و دوری از همراهی با بیگانگان است. ما می‌توانیم جوان‌های خودباور را پرورش دهیم و شعار ما می‌توانیم را در هر مرحله‌ای به منصه ظهور برسانیم.

هدف ما مبارزه با رشد مدرک‌گرایی صرف است

 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که برای رشد دانشگاه‌هایی که معیارهای لازم را ندارند دولت شما چه برنامه ای دارد، گفت: برای پیشرفت نیازمند استراتژی‌های مدونی هستیم. کره جنوبی نمونه این پیشرفت است که پیشران‌های صنعتی را به نحوی انتخاب کرده که از نظر صنعتی به نقطه مطلوب برسد و امروز جزو  ۷ کشور برتر در درآمد سرانه بالا محسوب شود.

وی با بیان اینکه امروز در کشور دچار یک مدرک‌گرایی مفرط هستیم، اظهار داشت: در گذشته نداشتن مدرک آزاردهنده بود ولی امروز اسیر بیکاران مدرک‌گرایی هستیم که علاوه بر داشتن مدرک دچار سرخوردگی هستند که عمر خود را برای کسب مدرک کسب کردند. ولی نظام آموزشی برای اشتغال آنها کاری را انجام نداده است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در سال ۸۶ خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم که داریم با دست خودمان نسل جوان کشور را از دست می‌دهیم. علاوه بر این مدرک گرایی مفرط و حرکت‌های قبیله سالارانه جمعی نیز در محیط‌های آموزشی به عنوان مکان کاسبی سبب شده تا موسسات کنکور با هدف کسب مالی رشد کنند.

وی ادامه داد:‌ وزیر آموزش و پرورش در سال ۹۷ اعلام کرد  که ۱۶ هزار میلیارد تومان گردش مالی موسسات مالی در حوزه کنکور است اما واقعیت این موضوع ۴۲ هزار میلیارد تومان است که با توجه به تورم‌هایی که وجود دارد این رقم به ۸۰ میلیارد هزار میلیارد تومان رسیده است.

زاکانی با بیان اینکه مدرک‌گرایی در دانشگاه‌ها نیز گسترش یافته و نیروهای جوان خلاق و نخبه کشور را نیز از بین می‌برد، افزود: سال ۸۳ در همان زمان نیز خبرهایی مبنی بر فروش آزمون‌های تخصصی وجود داشت و وقتی از وزیر بهداشت و درمان این موضوع را جویا شدیم، مشخص شد این فروش سوالات کنکور پزشکی تا سال ۸۲ ادامه داشته و حتی  ۲۱ نفر در این موضوع معرفی و اخراج شدند.

وی یادآورشد: ما آمدیم به فضل الهی این کشور را بر مدار اندیشمندان و جوانان و با نقشه راه درست در مسیر اعتلا قرار دهیم.

یکپارچه کردن اقوام اعتلای هنر و تراز انقلاب اسلامی است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره راهکارهای خود برای اینکه هنر در تراز انقلاب اسلامی قرار بگیرد، گفت: هنر در انقلاب اسلامی دارای  سه پایه اساسی فرهنگ، تمدن ایران اسلامی و فرهنگ اقوام بنا شده است. این سه ویژگی درهم آمیخته می‌شود و هنر تراز انقلاب اسلامی را به نمایش می گذارد. اما متاسفانه دچار یک خودباختگی در برابر فرهنگ غرب هستیم. در حالی ایران اسلامی بر پایه عطر برخاسته از اقوام عزیز استوار است و باید پایه‌های جدید را بنا بگذاریم.

زاکانی ادامه داد: به مردم عزیز وعده می‌دهم که تمام تلاش ما معطوف به  خود باوری متکی بر ایمان و قانون اساسی و اتحاد اقوام ایرانی است. در مواجهه با فرهنگ غربی نیزمواجهه ما از سر خود باختگی نیست بلکه آنچه خوب است برای کشور در نظر می‌گیریم و موارد زائد آن را حذف می کنیم. این سبب خواهد شد تا داشته های ما افزون ترشده و بتوانیم  برپایه فرهنگ ناب اسلامی ایران عزیز را پیش ببریم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اصل ۱۵ قانون اساسی، گفت: بر اساس قانون باید دین خود را نسبت به اقوام ادا کنیم و معتقدم وجود چین اقوامی فرصت بسیار بزرگ برای ماست تا همراه با چنین فرهنگ‌هایی و یکپارچگی ملت، یک پیام واحد برای مردم منطقه جهان ارسال کنیم.

اختصاص بودجه برای رشد دانش آموزان سرمایه گذاری است

نامزد سیزدهین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه این گفت و گو درباره گرانی کتاب و کاغذ و مشکلاتی که ناشران دارند، اظهار داشت: دولت اگر مسئول بود نسبت به نیازهای اساسی جامعه باید مسئولیت داشته باشد. همانطور که در حوزه اقتصادی با دادن وام‌هایی با سود کم برای تولید مولد اقدام می شود، همین اقدام نیز باید در حوزه فرهنگ جدی گرفته شود. حوزه فرهنگ حوزه مصرف نیست بلکه حوزه سرمایه‌گذاری برای تولیدی افزون بر آنچه که سرمایه گذاری شده می‌باشد.

وی ادامه داد: برای رشد هر دانش آموزی ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سرمایه گذاری می کنیم. اینکه بگوییم این هزینه است اشتباه است زیرا ما در حال سرمایه‌گذاری هستیم و آینده کشور با دانش آموزان با موضوع کتابخوانی ورشد نشریات فراهم می شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ۶۰ درصد ناشران به دلیل شرایط اقتصادی بازار نشر، شغل خود را تغییر دادند، گفت: این یک جنایت بزرگ و نابخشودنی است و ما نباید نسبت به فرهنگ عمومی بی تفاوت باشیم. فرهنگ مانند هوایی است که امکان تنفس را برای ما فراهم می کند و اگر این هوا مسموم شد و دقت نکردیم که این هوا چگونه فراهم کنیم، اندوه و تباهی را گسترش خواهیم داد. بر همین اساس بنده قول خواهم داد با کمک فرهنگ و اهل فرهنگ این تغییرات و تحولات فراهم شود.

باید فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی را به جهان صادر کنیم

وی درباره برنامه‌های خود برای مبارزه با جنگ نرم نیز اظهار داشت:  ابتدا باید باور کنیم که در حال جنگ هستیم و خود این باور را بعضی از مسئولان فرهنگی قبول ندارد. نکته دوم این است که مسئولیت اداره این صحنه را بپذیریم و برای آن برنامه داشته باشیم که متاسفانه امروز برای آن برنامه درستی وجود ندارد.

زاکانی با بیان اینکه داشته های ما بسیار،  اما همت و اراده ما بسیار سست است، گفت: باید انقلاب و جهادی صورت بگیرد که بر پایه آن سه موضوع فرهنگ اسلامی، تمدنی و قومی، شرایطی در کشور ایجاد شود که  صنایع فرهنگی پیشتاز و اثربخش، الگو بخش های دیگر جامعه شوند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون کره جنوبی با ساخت فیلم های کره ای برای خود پیشینه سازی می کند و برخی موهومات را به عنوان ریشه خود در نظر می گیرد. اما ما که ریشه داریم از  فرهنگ به خوبی استفاده نکردیم. در حالی که باید فرهنگ غنی اسلامی خود را به جهان صادر کنیم و به امید خداوند این موضوع با استفاده از جوانان مستعد کشور قابل اجرا است.