۰ نفر

سعید جلیلی در مناظره دوم انتخابات ریاست جمهوری؛

خود دولت گفت رد شدن FATF را اعلام نکنید / دستاورد دولت روحانی کندی و توقف بود

۱۸ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۴۴
کد خبر: 534533
خود دولت گفت رد شدن FATF را اعلام نکنید / دستاورد دولت روحانی کندی و توقف بود

سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: فرهنگ غلط سیاسی منجر به بی‌اعتمادی شده و موضوعی فراگیر است و تنها به یک دولت محدود نمی‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، سعید جلیلی گفت: اگر شما کارهای ریشه‌ای را کنار گذاشتید و به کارهای نمایشی پرداختید مثل اصلاح ساختار بودجه، کشور متوقف خواهد شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر تاثیر کارهای دولت در زندگی مردم دیده نشود یعنی کار درست نبوده است.اگر در کارها تصمیم به موقع اتخاذ نشود، کشور دچار مشکل خواهد شد.

وی افزود: چندشغلی بودن مسئولان در کشور که یک فرهنگ و ارزش شود کارها دنبال نمی‌شود باید مواظب باشیم این فرهنگ سیاسی اصلاح شود.

موضوعاتی که امروز مطرح می‌شود کمکی به مردم نمی‌کند

سعید جلیلی در ادامه مناظره بیان کرد: در جلسه قبل هم این موضوع را عنوان کردم، یکی از مشکلاتی که کشور پیش نمی‌رود، فرهنگ سیاسی ما است که آن هم کار نمایشی و تعارفات است که باعث می‌شود کشور پیشرفت نکند. امروز درباره انتخاب رییس جمهور صحبت می‌کنیم.کسی که می‌خواهد ماشین دولت را راه‌اندازی کند.دستگاههای مختلف را فعال کند. باید تعارف را کنار بگذاریم، این نوع مناظره و سوالات و نحوه پاسخگویی می‌تواند به مردم کمک کند؟ غرض از این مناظره این است که مردم بتوانند انتخاب کنند.

وی تاکید کرد: بسیاری از موضوعاتی که مورد توجه مردم است در این بحث‌ها آورده نمی‌شود. ۲۷درصد جمعیت کشور در روستاها است اما تا الان در مورد آینده روستا سوالی از من و نامزدهای دیگر نشده است. درباره بانوان که ۵۰درصد از جامعه را تشکیل می‌دهند یا در مورد آموزش و پرورش که یک میلیون کارمند دارد و در مورد جوانان و ورزش سوال درستی پرسیده نمی‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: این نوع صحبت‌ها که در زمان های کوتاهی که به نامزدها داده می‌شود کمکی به مردم نمی‌کند. اگر می‌خواهیم باعث رشد و پیشرفت کشور شویم، باید بدانیم اولویت مردم چیست؟ باید بدانیم چه برنامه ای باید برای آن در نظر گرفت و در مورد آن بحث و نقد شود. خواهش من از نامزدها این است اگر موافق هستند روند مناظره را اصلاح کنیم و حداقل مناظره بعد به این شکل نباشد. مدل سوالات در مناظره بعد باید مشخص باشد و قرار نیست که از نامزدها تست هوش گرفته شود. نامزدها هم باید نظرات شان را بگویند تا مردم بتوانند درست انتخاب کنند. ما اگر صحبت جمهوریت و حضور پرشور مردم را می‌کنیم، مردم باید بدانند اولویت چیست و اولویت‌ها شناسایی شود و نامزدها در مورد آنها صحبت کنند تا مردم بتوانند حرف درست را انتخاب کنند و به شخصی که حرف درست می‌زند، رای دهند.

سعید جلیلی در ادامه مناظره اذعان کرد: رییس جمهور باید کسی باشد که بتواند  با اقتدار دولت آینده را اداره کند. اگر می‌گوییم دولت باید باعث جهش کشور شود، باید دید لازمه آن چیست؟ این است که رییس جمهوری بتواند بگوید برای فلان موضوع قرار است چه ماموریتی برای دستگاه‌ها تعیین کند و برایشان کار تعریف شود. و مردم بتوانند از رییس جمهور و دولت مطالبه کنند و دولت پاسخگوی مردم باشد. رییس جمهور مقتدر آن نیست که حرف تند بزند.

در کنار تقبیح پیامک حجاب به فکر اشتغال بانوان هم باشیم

سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۰ گفت: هر وزارتخانه‌ای مسئولیتی دارد اما رییس‌جمهور فراتر از همه آن‌ها است و باید پیگیری کند. کار واقعی برنامه و پیگیری می‌خواهد، نباید به دنبال کار نمایشی باشیم. هزاران نفر از خانم‌هایی بودند که دچار مشکل اقتصادی بودند و دولت وظیفه داشته برای آن‌ها کار کند، فقط از پیامک حجاب انتقاد نکنیم!

 نیمه دوم مناظره دوم نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع "فرهنگی، اجتماعی و سیاسی"

در بحث سلامت فقط وزارت بهداشت مسئول نیست / طرح تحول سلامت پس از ۸سال هیچ فایده‌ای نداشت

سعید جلیلی در ادامه مناظره‌ها گفت: یکی از مواردی که بسیار مهم است و نقش رییس جمهور را نشان می دهد، موضوعاتی است که فقط مربوط به یک وزارتخانه نمی‌شود. سلامت یکی از این بحث‌هاست.عوامل اجتماعی موثر بر سلامت ده‌ها مورد را ذکر می‌کند که خارج از وزارت بهداشت و آموزش پزشکی است.

وی ادامه داد: این نشان می‌دهد که رییس جمهور لازم است موضوع را بفهمد و بتواند دستگاه‌ها را درست هماهنگ کند. در کشور ما دراین سالها چند طرح مهم در حوزه سلامت اجرا شده است. یک طرح مربوط به شبکه بهداشت بود که اوایل انقلاب (بین سالهای 57تا 64) مطرح شده بود که طرح درستی بود و آثاری داشت که تا امروز هم باقی است و الگو برای کشورهای غربی نیز شده بود. 

وی تصریح کرد: در مقابل آن هم طرحی داریم که نمایشی است و به جز اینکه هزینه ها را افزایش دهد هیچ تاثیری نداشته است مثل طرح تحول سلامت که در هشت سال گذشته انجام شده است. 

جلیلی خاطرنشان ساخت: اگر صحبت از نظام سلامت می‌کنیم باید وزارت بهداشت مدعی و محور آن باشد اما سایر وزارتخانه‌ها و سایر دستگاه ها و عوامل اجتماعی که مطرح کردم نیز در آن نقش دارند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: موضوعاتی مثل استرس و بیکاری یا مشکلات جاده‌ای می‌تواند به سلامت لطمه وارد کند. ما یکی از بیشترین حوادث ما مربوط به جاده‌ها است که سالی 100هزار مجروح در تصادفات داریم که تنها مربوط به وزارت بهداشت نیست اما کاملا در سلامت تاثیر دارد. 

وی افزود: باید برای نظام سلامت برنامه دقیق داشت.امروز هزینه‌های سلامت در دنیا افزایش یافته است.یکی به دلیل فناوری های جدید است،یکی هم به خاطر تغییرات الگوی بیماری ها است. 

سعید جلیلی تصریح کرد: اگر دچار کار نمایشی شدید و مساله را درست نفهمیدید، کشور ۸سال در مسیری پیش می‌رود و بعد معلوم می‌شود آن مسیر غلط است.

این حرف‌ها که برخی می‌خواهند کاخ سفید را حسینیه کنند موهوم است

سعید جلیلی در پاسخ به پرسش مهمترین اولویت‌های شما در عرصه سیاست خارجی چیست، گفت: عرصه روابط بین کشورها یک نقاط اشتراک و اختلافی دارد که بسیار طبیعی است، نقاط اشتراک تعامل ایجاد می کند و نقاط اختلاف ایجادکننده تقابل است. این هنر دولت ها است که نقاط اشتراک که فرصت ها را ایجاد می‌کند را تبدیل به نقطه تعامل کنند و نقاط اختلافی که موجب تقابل می شود را با مدیریت کردن از تهدیدها پیشگیری کنند.در دنیا 200کشور وجود دارد، اگر سیاست ما تعامل سازنده و گسترده با جهان باشد، می‌توانیم همه فرصت‌ها را دنبال کرده و بالفعل کنیم.

وی ادامه داد: مشکل ما در دولت این است که همه کارها معطل سه یا چهار کشور ماند؛ یک روز ترامپ، یک روز FATF، یک روز برجام. درست اینها دشمنی خود با نظام و کشور ما را دارند اما این هنر رییس جمهور است که فرصتها را از دست ندهید و با کسانی که نقاط اشتراک دارید تعاملات را شکل دهید.طبیعی است که در نزدیکی ما تعاملات بیشتر خواهد بود.

سعید جلیلی تصریح کرد: به طور مثال باید 200 کشور را روی میز بگذارید و بگویید از کشور الف 15درجه فرصت به دست می‌آورم، از کشور ب، 10 درجه و ... که در نهایت مجموع این فرصت ها را بالفعل کنید. 

وی ادامه داد: برخی ادعا می‌کنند می‌خواهند بروند کاخ سفید را حسینیه کنند، این‌ها موهوم است. با این لولوهای الکی کار را سخت نکنید چراکه آن‌ها خودشان به زمین خوردند.

این کاندید ریاست جمهوری اضافه کرد: بایدن در سند استراتژی آمریکا که در بهمن ماه منتشر شد، می گوید ایران وارد عرصه جدیدی از بازی شده است که در حال تعریف یک صحنه جدید است. امروز فرصت های بزرگی در بحث تعاملات اجتماعی داریم که به درستی از آنها استفاده نکردیم.

جلیلی افزود: همین کشور پاکستان ۶۰میلیارد دلار واردات دارد که ایران می‌تواند ۱۶میلیارد آن را بر عهده بگیرد. ما می توانیم کارهای بزرگ انجام دهیم حتی در بحث خنثی سازی تحریم و جنگ اقتصادی می توانیم در موقعیت آفندی باشیم و با ابزار اقتصادی دشمن را پشیمان کنیم. این شدنی است ولی شما نمی توانید.

خود دولت گفت رد شدن FATF را اعلام نکنید/ دستاورد دولت روحانی کندی و توقف بود

جلیلی در ابتدا بیان کرد یکی از مسائلی که با آن سخاوتمندانه برخورد می‌شود زمان است که موجب آب شدن سرمایه کشور می‌شود. ما با زمان خیلی مصرفانه برخورد می‌کنیم. 8 سال گذشت و در این مدت، توقف و کندی روند کشور بود. چگونه از این آسیب عبور کنیم. نقش رییس جمهور وقتی مسئله را درست بفهمد و پاسخ را درست تشخیص بدهد بسیار مهم است. ما در آستانه یک انتخاب هستیم؛ یک رویکرد این است که کشور را به زور اداره کنیم. برخی دوستان می‌گویند نمی‌شود؛ من این را با بررسی می‌گویم و قصدم از مناظره بازی‌های ژورنالیستی نیست که کشور را در چهار سال آینده نباید اداره کرد بلکه باید جهش پیدا کند. این یک ضرورت است و می‌توانیم. حاضر هستم با هر کسی که این موضوع را قبول ندارد بحث کنم تا مردم بتوانند انتخاب کنند.

جلیلی ادامه داد که این موضوع نیازمند مغتنم شمردن زمان است و از همان روز اول باید برنامه‌ها را شروع کنیم نه اینکه تازه بگویید بنشینیم و بررسی کنیم. کشوری با این اقتصاد بزرگ‌ را معطل FATF بکنیم که شد یا نشد؟ از روز اول در مجمع گفتم مردم را معطل این موضوع نکنیم ولی خود دوستان آمدند گفتند فعلا اعلام نکنیم. مشکل این است که مساله را درست متوجه نمی‌شوید. وقتی مساله را درست متوجه نمی‌شوید و رویکردتان درست نیست حتما جواب نمی‌گیرید. مثلاً در بحث کولبری، شما یک نگاه حداقلی دارید. من با کولبران صحبت کردم؛ گفتم می‌توانید صادرات داشته باشید. این کولبر بعد از دو سال توانست 500 میلیون تومان با تعاونی که درست کردیم، صادرات داشته باشد. 

این نامزد انتخابات ادامه داد که در روستای سعدآباد بوشهر، تعاونی نخل کاران دستگاهی برای بسته بندی خرما وارد کرد اما بانک به دلیل عدم پرداخت اقساط، آن را مصادره کرد. کسی که این دستگاه را از بانک خریداری کرد، آن را به صورت اوراق فروخت. اینجا دولت چه کاره است؟! همین دولت می‌گوید 90 هزار میلیارد تومان دست 11 نفر است. عرضم این است که رییس جمهور باید به ظرفیت کشور برای جهش و نه اداره معمولی اشراف داشته باشد.