۰ نفر

محسن رضایی در مناظرات ریاست جمهوری؛

نهادهای وابسته به رهبری در خدمت دولت است / شورای عالی انقلاب فرهنگی را منحل می کنم

۱۸ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۳۷
کد خبر: 534531
نهادهای وابسته به رهبری در خدمت دولت است / شورای عالی انقلاب فرهنگی را منحل می کنم

محسن رضایی گفت: دولت ما امید را به سفره شما باز خواهد گشت. در مناظره قبل گفته شد کسانی که نمی‌خواهند تا پایان بمانند به مردم اعلام کنند البته با توهین نباید گفته می‌شد. من تا پایان انتخابات هستم و با همه رقابت خواهم کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، محسن رضایی نامزد انتخابات ریاست جمهوری 1400 گفت: مردم مشکلات شما با شعار، وعده و شعبده‌بازی حل نمی‌شود و ریشه اقتصادی دارد و با حرف‌‌درمانی به نتیجه نمی‌رسد به قول دانشجوی شیمی دانشگاه تهران که دستفروشی می‌کرد، ما از گرسنگی امید میخوریم. درست می‌گوید زیرا امید دیدنی است.

تا پایان انتخابات هستم

رضایی در نخستین دور سوال‌ها عنوان کرد: دولت ما امید را به سفره شما باز خواهد گشت و لبخند پیروزی باری دیگر بر سفره شما خواهد نشست. در مناظره قبل گفته شد کسانی که نمی‌خواهند تا پایان بمانند به مردم اعلام کنند البته با توهین نباید گفته می‌شد. من تا پایان انتخابات هستم و با همه رقابت خواهم کرد.

وی افزود: من از ایران و امید به آینده ایران صحبت کردم. می‌خواهم از همه مردم  بافرهنگ ایران از آذربایجان که سر ایران است، از مهدی باکری، از همت، از احمد متوسلیان، از تهرانی مقدم، از همه قهرمانان ایرانی سخن بگویم. ما جنگ و انقلاب را با همه مردم به نتیجه رساندیم. دولت ما دولت همه اقوام است از اهل تسنن تا تشیع. نمی‌دانم چرا مرا به زاگرسی بودن متهم می‌کنند. مفتخرم که زاگرسی هستم و همه می‌دانند که من از همه اقوام استفاده کردم. دولت ما از همه ایرانیان تشکیل خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: امید با آزاد کردن انرژی جدید در جامعه محقق می‌کنند. از دولت خواب آلودی که شب می‌خوابد و صبح قیمت بنزین را چند برابر می‌کند خداحافظی می‌کنم قول می‌دهم سال ١۴٠٠سال گشایش آینده ایران است. امسال به نام حضرت ولیعصر منتسب شد و مطمئنم مردم با مشکلات خداحافظی می‌کنند. ما لبخند را به چهره و برکت را به سفره مردم برمی‌گردانم.

رانت فولاد مثل جارو برقی منابع را می‌خورد / برای بانوان آموزش شش ماهه تعیین می‌کنیم

محسن رضایی گفت: طرح من برای رفع محرومیت در زندگی مردم طرح کفایت زندگی است که از پنج محور تشکیل می‌شود.

رضایی در مناظرات گفت: مساله عدالت و فقرزدایی نیازمند جراحی و اقدامات بزرگ است. طرح من برای رفع محرومیت در زندگی مردم طرح کفایت زندگی یا ایران بدون فقیر است که از پنج محور تشکیل می‌شود. یارانه ۴۵٠هزار تومانی، مسکن سهل، حقوق نقد به بانوان خانه‌دار، کسب و کارهای خانگی و سهام صندوق نفت ملی. ما می‌خواهیم به معنای واقعی نفت را ملی کنیم.

وی ادامه داد: اگر این پنج مورد محقق شود، یک بسته زندگی شکل می‌گیرد که من آن را کفایت زندگی نام نهادم.  بعد این اقدامات امیدوارم هیچ فقیری در ایران نباشد. شاید بپرسید منابع آن از کجاست؟ در سال گذشته ١٣٧میلیارد دلار از منابع دولتی به جامعه رفت اما به دلیل رانت، پول‌ها به افرادی رسید که صاحب حق نبودند و ۴٠درصد از این رقم قابل باز توزیع است. می‌توانیم ده ملیارد از پول را به دولت بدهیم که کسری بودجه نداشته باشد و بقیه آن را صرف این پنج مورد کنیم.

رضایی افرود: یارانه ۴۵هزار تومانی زمان پرداخت خود ٢٠دلار بود. چطور برای رانت فولاد و سلاطین مافیای مفت‌خودر که مثل جارو برقی منابع را می‌خورند، منابع داریم اما برای فقرا نه. من منت نمی‌گذارم. وظیفه من است. دولت ما با تمام قدرت و ترس حق مردم را به خودشان می‌دهد. مساله دوم حقوق خانه‌داریست. یک شغل که مرد بیرون می‌رود و دوم زنی که در خانه کار می‌کند. چرا برای خانه‌داری حق قایل نشویم؟ بانوان آینده‌ساز کشور هستند. برای بانوان آموزش شش ماهه تعیین می‌کنیم.

در این دولت برنامه نیست/ مردم در سخت‌ترین دوران هستند

محسن رضایی کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ گفت: مردم ما امروز در سخت‌ترین دوران زندگی خود بعد از انقلاب هستند. حتی در زمان جنگ ما این سختی‌ها را نداشتیم. گرانی، بیکاری، تبعیض، فساد و نوسانات دائمی که مردم نمی‌دانند چه خبر است و فردا چه اتفاقی خواهد افتاد.

رضایی با طرح این سوال که آیا می‌توان تورم را کاهش داد؟ عنوان کرد: بله می‌توان کاهش داد، کرونا را می‌شود مهار کرد، ارزش پول ملی را می‌توان حفظ کرد کما اینکه کشورهای ضعیف‌تر از ما این کار را کرده‌اند اما چرا ملت ایران و ما در ایران نمی‌توانیم چنین کنیم؟

نامزد انتخاباتی ۱۴۰۰ ادامه داد: بحث اینکه ما نمی‌توانیم در دو سه دهه اخیر آمده و نسل جوان را تحت تاثیر قرار داده و روحیات بزرگ و قهرمانان ملی را که با دست خالی هر کاری می‌کردند به حاشیه برده است.

وی افزود: من معتقدم امید دیدنی است و گفتنی نیست و من معتقدم ان شا الله سال ۱۴۰۰ سال گشایش خواهد بود.

رضایی در رابطه با نقد همتی و زاکانی توضیح داد: تعجب می‌کنم. ۱۳۷ میلیارد دلار ارزش معادل دلاری یارانه‌های پنهان است. ده‌ها منبع این را بیان کرده‌اند. بانک جهانی، آژانس بین‌المللی انرژی و موسسه بین‌المللی در ایران.

وی تاکید کرد: آقای همتی که رییس بانک مرکزی است باید قاعدتا این را بداند و آقای زاکانی هم که رییس مرکز پژوهش‌های مجلس است که الحمدالله بنیاد بسیار خوبی هم بوده است. بله شدنی است؛ جناب آقای همتی، آقای زاکانی مطمئن باشید پولی که در کشور حیف و میل شده است، تنها با کمک همین پول می‌توانیم بسیاری از این خلل و فرج را حل کرد.

رضایی در رابطه با صحبت‌های رییسی توضیح داد: قسمت دوم را قبول دارم که اگر مدیریت جهادی در کشور مستقر شود، بسیاری از مسائل را حل می‌کند اما قسمت اولی که شما به آن اشاره کردید که شاید هم منظور این نبود که برنامه هست، باید بگویم که در واقع برنامه نیست و در چهار سال اول در این دولت برنامه سه بار عوض شده است.

وی همچنین عنوان کرد: بحث آقای جلیلی را کاملا قبول دارم و از آقای علی عسگری تقاضا می‌کنم اگر می‌توانند روش مناظره سوم را تغییر بدهند ولی جناب آقای جلیلی ما خودمان باید بتوانیم استفاده کنیم. من در رابطه با بانوان، اهل تسنن صحبت کردم و اگر این تغییر پیدا نکند از دوستان می‌خواهم که خود ما بتوانیم دیدگاه‌هایمان را از دیدگاه دیگری مطرح و این خلا را جبران کنیم.

 نیمه دوم مناظره دوم نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع "فرهنگی، اجتماعی و سیاسی"

مردم با اشتباه من شوخی کردند/ ۴٠درصد یارانه‌ها می‌تواند به جیب مردم بازگردد

محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: اجازه بدهید نکته‌ای عنوان کنم در زمان استراحت دیدم که مردم با اشتباه من شوخی کرده‌اند، این شوخی‌های شما سرمایه بنده است و نشان می‌دهد که شما من را جزیی از خودتان می‌دانید و از ما نمی‌ترسید و می‌خواهم روزی برسد که مردم ما از هیچ‌کدام از دولتمردان نترسند.

نامزد انتخابات ۱۴۰۰ تصریح کرد: بابت اشتباه لفظی عذرخواهی می‌کنم، «یاشاسین آذربایجان» این اشتباه لفظی که پیش آمد را می‌بخشند ولی از برادرم آقای زاکانی بسیار گله‌مندم چرا که بلافاصله سایت مرکز پژوهش‌ها این اشتباه را تیتر کرده است.

وی افزود: اگر مردم با من شوخی می‌کنند حق آنهاست و در این شرایط سخت و گرانی هر اندازه مردم شوخی کنند و دل آنها آرام شود من خوشحال می‌شوم اما چرا یک مرکز دولتی بلافاصله این اشتباه را تیتر می‌کنند؟

رضایی ادامه داد: من بارها گفته‌ام با وجود این که لر هستم و به این افتخار می‌کنم اما تمام زندگی‌ام تقدیم ملت ایران و همه اقوام شده است و آذربایجانی‌ها می‌دانند عشقی که من به آقا مهدی باکری دارم که هنوز وقتی به یاد او می‌افتم متاثر می‌شوم و هیچکس به اندازه او در دل من جای ندارد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جهموری توضیح داد: مرکز پژوهش‌های مجلس یارانه انرژی در ایران را سالانه ۴۹ میلیارد دلار برآورد کرده است ضمن اینکه ما چقدر سلطان دلار و سلطان سکه داریم؟ من خدمت ایشان و آقای همتی با قاطعیت عرض می‌کنم که ما می‌توانیم ۴۰ درصد یارانه‌های پنهان و یارانه‌هایی که به دست افرادی که حق آنها می‌رسد را می‌توانیم برگردانیم و به جیب ملت بیاوریم.

رضایی عنوان کرد:‌ سوالی که جنابعالی مطرح کردید بسیار مهم است و هیچگاه در برنامه‌ریزی‌های توسعه رابطه میان زیست محیطی و توسعه صنعتی لحاظ نشده و امروز آب‌های زیرزمینی ما وضعیت خوبی ندارند و گرد و غباری که در خوزستان، زابل و یا حتی یزد راه می‌افتد زندگی مردم را مستاصل کرده است.

وی افزود: با اینکه در یزد بیکاری در حداقل خود قرار دارد و توسعه صنعتی عظیمی در آن شکل گرفته است اما هم مشکل آب و هم مشکل گرد و غبار وجود دارد و در برنامه من مساله زبان و اقوام مادری به عنوان مساله‌ای مهم شناسایی شده است.

از مشکلاتی مانند مشکل خواهران منصوریان در ورود به ورزشگاه جلوگیری می‌کنم / اینترنت رایگان برای بانوان سرپرست خانوار

برخی از مفاسد اقتصادی امروز جامعه ما ریشه در بی توجهی به مشکلات دیروز ما در حوزه فرهنگ و تربیت نیروی انسانی دارد که وزارت خانه های آموزش و پرورش، آموزش عالی و بهداشت در این حوزه وظایفی برعهده دارند در این میان جامعه دانشگاهی و حوزویان نیز بیشترین بار را به لحاظ تربیت نیروی انسانی متفکر، متعهد و پرسشگر به دوش می کشند. شما به عنوان رئیس احتمالی دولت آینده چه برنامه ای برای حل ریشه ای این عرصه و توجه ویژه به این دوقشر مولد دارید؟

رضایی در جواب این سوال گفت: ما با مشکل ساختاری و مدیریتی، در حوزه آموزش پرورش و آموزش عالی مواجه هستیم. در برنامه ما تربیت زمام داران آینده در همه بخش های فرهنگی و سیاسی و اقتصادی به طور جدی لحاظ شده است. من در تمام مراکز استان ها بر اساس تجارب دانشی و عملی که دارم، مدارسی برای تربیت زمام داران آینده تاسیس می کنم. البته بیش از پنج سال است که من شروع کرده ام و نزدیک به بیش از 1000 جوان را تربیت کرده ایم. تا زمانی که مدیریت در آموزش و پرورش و امورات فرهنگی اصلاح نشود نمی توانیم از عناصر ضعیف انتظاراتی داشته باشیم.

 او افزود: در برنامه دولت ما، مدرسه محوری را محور آموزش و پرورش خواهیم کرد. هر 110 مدرسه را تبدیل به یک مجتمع آموزشی می کنیم و اختیارات آموزش پرورش را به این مجتمع های آموزشی می دهیم. این که وزارت آموزش و پرورش بزرگ و حجیم شده اما به امورات مدارس نمی رسد از اشکالات جدی آن است.

این کاندیدا در رابطه با طرح خود برای بانوان گفت: من اینترنت ارزان را برای بانوان سرپرست خانوار در تولید و فروش فراهم می کنم. محدودیت هایی که برای بانوان ورزشکار ما در ورزشگاه ها درست کردند مثل ورود خواهران منصوریان برای تمرین به ورزشگاه رفته بودند و از ورود آنها جلوگیری شد، در دولت ما برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به اوضاع معلمان گفت: خیلی از معلمان شغل دوم و سوم دارند. چنین معلمینی نمی توانند وقت کافی را برای دانش آموزان صرف کنند. لذا در نهضت مسکن ایرانیان، یکی از اولویت ها مسکن سهل و ارزان برای معلمین است که بار سنگین اجاره را از دوش معلمان برمی دارد و معلمین با خیال راحت تری می توانند به تربیت فرزندان ایران بپردازند.

نهادهای وابسته به رهبری در خدمت دولت است / شورای عالی انقلاب فرهنگی را منحل می کنم

محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در جمع‌بندی سخنان خود در دومین مناظره انتخاباتی گفت: مردم عزیز همانطور که شنیدید عنوان دولت ما اقدام و تحول است. اقدام یعنی باید وعده و شعار را کنار گذاشت و تحول یعنی باید جراحی‌های بزرگی انجام داد چرا که مشکلات اجتماعی ریشه در مشکلات اقتصادی دارد و مشکلات اقتصادی ریشه در مسائل سیاسی و مدیریتی و ساختاری دارد و بنابراین باید یک کار درست، اساسی و منطقی انجام داد.

نامزد انتخابات ۱۴۰۰ افزود: دولت ما اساس بر اصلاح از درون قدرت دارد و به این دلیل که رابطه من با نظام الحمدالله باثبات بوده و بیش از ۵۰ سال یعنی از ۱۷ سالگی تا الان در یک مسیر مستقیم حرکت کرده‌ام اعتمادی وجود دارد. همچنین رابطه‌ای که با دوستان دیگر از جمله مجلس، قوه قضاییه و نیروهای مسلح دارم، می‌توانم ادعا کنم که اصلاحات اساسی از بالا تا پایین انجام دهم.

رضایی با بیان اینکه اصلاحات را از دولت آغاز می‌کنم، عنوان کرد: وزارتخانه‌ها، شرکت‌های وابسته و تشکیلات بسیار عریض و طویل را باید سر و سامان دهیم و معنایش این نیست که از مدیران فعلی استفاده نکنیم. بسیاری استانداران، مدیران کل و کارشناسان انسان‌های بسیار زحمتکش و شریفی هستند اما مساله این است که دیوان سالاری، نظام اداری، بروکراسی و سیستم‌های پیچ در پیچی که وجود دارد با آیین‌نامه‌های مختلف، ده هزار قانون و چهل هزار مقررات حقیقتا منجلابی از درگیری‌ها و زدو‌خوردها و فساد ایجاد کرده است که باید آن را برطرف کرد.

وی با بیان اینکه مساله دوم نهادهای وابسته به رهبری با اینکه به رهبری وابسته هستند همه در خدمت دولت هستند، ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان و قرارگاه سازندگی خاتم در خدمت دولت هستند، توضیح داد: اینها نیاز به اصلاحاتی دارند که من قاعدتا پیشنهاداتم را خدمت رهبر معظم انقلاب ارائه خواهم داد که بتوانیم اصلاحاتی را برای فعال کردن و بهره‌وری بیشتر از این تشکیلات داشته باشیم.

نامزد انتخابات ۱۴۰۰ افزود: کمک به ادامه تحولات در مجلس و قوه قضاییه را حتما دولت ما کمک خواهد کرد تا کاری را که آقای رییسی در قوه قضاییه آغاز کرده و در ابتدای کار هم هست و می‌تواند تحولات زیادی ایجاد کند و یا مجلس انقلابی که شکل گرفته را حتما کمک خواهم کرد. فعال کردن جلسات سران قوا برای من از اهمیت بالایی برخوردار است.

رضایی تصریح کرد: واقعا شورای انقلابی بی خاصیت شده و من از رهبری تقاضا خواهم کرد تا اگر موافقت کنند این شورا را منحل کنیم. باید بتوانیم در وهله دوم شورای انقلاب فرهنگی را از این وضعیت خارج کنیم و این وضعیت فرهنگی که در کشور است از مساله جوانان تا مسائل دیگر را حل کنیم.

وی بیان کرد: اصلاح احزاب اصولگرا و اصلاح طلب دو سرمایه هستند ولی هم نفوذی‌ها و هم بازیگران سیاسی و هم ماجراجویان زیادی در ساختار سیاسی - اجتماعی ما شکل گرفته است و ما امروز در زمان پربرکت رهبر انقلاب و بسیاری از نسل‌های اول و دوم اگر نتوانیم یک سیستم ساختار سیاسی – اجتماعی برای آینده ایران ایجاد کنیم با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد. اصلاحات جدی در درون قدرت باید ایجاد شود تا بتوانیم مدیریت و ساختارها را حل کنیم تا وارد مسائل اقتصادی و حل مسائل اجتماعی شویم و در نتیجه تحول یک مساله بسیار جدی است.