۰ نفر

در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا مطرح شد؛

روایت وزیر امور خارجه آمریکا از مذاکرات وین / فشار بر ایران پس از برجام

۱۸ خرداد ۱۴۰۰، ۹:۵۲
کد خبر: 534372
روایت وزیر امور خارجه آمریکا  از مذاکرات وین / فشار بر ایران پس از برجام

وزیر امور خارجه آمریکا در جریان یک جلسه استماع در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گفت برنامه هسته‌ای ایران از کنترل خارج شده است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان یک جلسه استماع در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرد برنامه هسته‌ای ایران بعد از خروج واشنگتن از برجام از کنترل خارج شده است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «برنامه هسته‌ای ایران در دوران اجرای برجام تحت کنترل بود اما الان از کنترل خارج شده است. ایران در حال انجام فعالیت‌هایی است که اگر قدرت هسته‌ای بود وضعیت بدتری می‌داشت.»

او از فعالیت‌های موشکی و آنچه «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» ایران خواند به عنوان برخی از چنین فعالیت‌هایی نام برد و در ادامه ادعاهایش گفت: «چنانچه ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند یا در آستانه دستیابی به آن باشد خطر این فعالیت‌ها به شدت تشدید خواهد شد.»

روایت بلینکن از مذاکرات وین

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره مذاکرات جاری در وین برای از سرگیری اجرای کامل برجام نیز اظهارنظر کرد.

او درباره احتمال توافق در خصوص بازگشت طرف‌ها به برجام گفت: «هنوز نمی‌دانیم این اتفاق واقعاً خواهد افتاد یا خیر. ما طی دو ماه گذشته در حال انجام گفت‌وگوهای غیرمستقیم بودیم اما هنوز مشخص نیست که آیا ایران از اراده و آمادگی لازم جهت انجام اقدامات ضروری برای بازگشت به پایبندی برجام برخوردار است یا خیر.»

مفهوم ابداعی زمان گریز

بلینکن همچنین مدعی شد چنانچه برنامه هسته‌‌ای ایران ادامه پیدا کند «زمان گریز هسته‌ای» این کشور به چند هفته خواهد رسید.

زمان گریز، مفهوم ابداعی آمریکایی‌ها است و به زمان لازم جهت انباشت مواد هسته‌ای لازم برای ساخت یک بمب هسته‌ای اشاره دارد. آمریکایی‌ها می‌گویند محدودیت‌های اعمال‌شده در برجام این زمان را به یک سال رسانده بود.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «اما متٔسفانه چیزی که از آن خبر داریم این است که برنامه هسته‌ای ایران به سرعت به جلو می‌تازد.»

وی در ادامه گفت: «هر چه این پیشروی بیشتر باشد، زمان گریز کاهش پیدا می‌کند. طبق گزارش‌های علنی این زمان هم‌اکنون به چند ماه در بهترین حالت رسیده و اگر همین روند ادامه پیدا کند به چند هفته کاهش پیدا می‌کند.»

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعاهای کشورهای غربی درباره تلاش برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌‌ای را رد کرده است. تهران ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت فعلی آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی شده قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در وین، زمینه‌های بازگشت کشورش به برجام را فراهم آورد، با وجود این، واشنگتن تا کنون از انجام تعهداتش جهت محقق کردن این وعده سر باز زده است.

با آنکه دولت آمریکا طرفی بوده که توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شده است مقام‌های دولت بایدن می‌گویند بازگشت آنها به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران کاهش تعهداتش در این توافق را به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به اینکه آمریکا برجام را نقض کرده و اقدامات تهران در واکنش به نقض عهد واشنگتن بوده هر گونه گام از سوی ایران بعد از رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی این ادعا صورت خواهد گرفت.

فشار بر ایران پس از برجام

آنتونی بلینکن در جلسه استماع دوشنبه مدعی شد هنوز مشخص نیست بر سر بازگشت به برجام با ایران توافق حاصل شود.

او علاوه بر این تأکید کرد که چنانچه بازگشت به برجام محقق شود، آمریکا تلاش خواهد کرد ایران را در زمینه‌های دیگر «پاسخگو کند.»

بلینکن گفت: «ما انگیزه‌ای واقعی داریم که برنامه هسته‌ای ایران را مهار کنیم و سپس از این مسئله به عنوان سکویی استفاده کرده تا ببینیم آیا می‌توان خود همین توافق را طولانی‌تر و در صورت لزوم قوی‌تر کرد یا خیر.»

او اضافه کرد: «ما با متحدانمان که می‌خواستند به این توافق پایبند بمانند در موقعیت بهتری قرار خواهیم داشت تا اصرار کنیم که ایران در مسائل دیگر وارد تعامل شود. جبهه متحدی برای پاسخگو کردن آنها خواهیم داشت.»

تأمین نیازهای رژیم صهیونیستی

وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش به مسائل مربوط به رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت واشنگتن خودش را به تقویت سامانه گنبد آهنین متعهد می‌‌داند.

او گفت: «ما داریم با اسرائیلی‌ها همکاری می‌کنیم تا نیازهای آنها را بدانیم و همزمان داریم با کنگره همکاری می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم می‌توانیم منابع مالی لازم برای تقویت این سامانه را تأمین کنیم.»

در درگیری‌های ۱۲ روزه میان گروه‌های مقاومت و رژیم صهیونیستی بیش از چهار هزار موشک و راکت به سمت فلسطنین اشغالی شلیک شد و ضعف گنبد آهنین در رهگیری و انهدام راکت‌های مقاومت فلسطین باعث خسارات مالی و جانی زیادی در شهرها و شهرک‌های صهیونیست‌نشین شد.

درگیری رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطین از روز ۲۰ اردیبهشت ماه و پس از پایان ضرب‌الاجل مقاومت به تل‌آویو مبنی بر لزوم پایان تعرض‌ها در قدس و مسجدالاقصی آغاز شد.

در این درگیری‌ که تا بامداد ۳۱ اردیبهشت‌ماه ادامه داشت رژیم صهیونیستی با حملات خشن به مناطق مسکونی، زنان و کودکان فلسطینی را به شهادت رساند. گروه‌های مقاومت فلسطین در پاسخ به این جنایت‌ها مواضع این رژیم را هدف حملات گسترده راکتی قرار دادند، به گونه‌ای که سامانه گنبد آهنین در رهگیری بسیاری از راکت‌ها ناکام ماند.

حاکمیت صهیونیست‌ها بر جولان

بلینکن در بخش دیگری از این جلسه در پاسخ به این سوال که آیا دولت «جو بایدن» حاکمیت ادعایی رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان را به رسمیت می‌شناسد گفت: «به عنوان یک مسئله عملی، اسرائیل کنترل بلندی‌های جولان را صرفنظر از مسائل حقوقی آن در دست دارد. این وضعیت باید همین‌طور باقی بماند مگر آنکه شرایط به جایی برسد که سوریه و هر گروهی که از داخل سوریه فعالیت می‌کند دیگر هیچ تهدیدی متوجه اسرائیل نکند. ما در حال حاضر به چنین موقعیتی نزدیک نیستیم.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا روز ۵ فرودین ۱۳۹۸ در اقدامی مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل با امضای اعلانیه‌ای حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان اشغالی سوریه را به رسمیت شناخت.

قطعنامه ۴۹۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در سال ۱۹۸۱ به تأیید اکثریت اعضای این شورا از جمله آمریکا رسیده به طور مطلق ادعای رژیم صهیونیستی برای حاکمیت بر جولان را رد و الحاق این منطقه به اراضی اشغالی فلسطین را باطل و ملغی اعلام کرده است.