۰ نفر

سیدحسن خمینی؛

خیلی ها می خواستند از جمهوریت انتقام بگیرند / هر جا مردم بوده اند مشکلات حل شده است

۱۶ خرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۳۴
کد خبر: 533941
خیلی ها می خواستند از جمهوریت انتقام بگیرند / هر جا مردم بوده اند مشکلات حل شده است

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی تاکید کرد: نباید «جمهوریت» لطمه بخورد و به همان اندازه که اسلام برای ما مقدس است، جمهوریت هم رکن بزرگی برای حکومت اسلامی است؛ لذا باید به این هم توجه داشت و البته این را هم بدانیم که اگر «جمهور» برود اسلام هم لطمه می بیند و حکومت اسلامی هم باقی نمی ماند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جماران، سید حسن خمینی شب گذشته در دیدار با وزیر آموزش و پرورش گفت: حادثه نیمه خرداد یک حادثه بسیار بزرگ است و خیلی باید مراقب باشیم که به فراموشی سپرده نشود. علت آن این است که ۱۵ خرداد عنصر جدیدی را وارد مبارزات مردم ایران کرده که این عنصر نهایتا نهضت را به پیروزی رسانده است. تا قبل از آن نهضت های ایران یا ملی، یعنی ضد استعمار، و یا آزادی خواهانه، یعنی ضد استبداد، بوده است.

یادگار امام تصریح کرد: جریان ملی شدن نفت یک جریان ملی البته بسیار مورد قبول و در زمان خودش یک جریان بسیار ارزشمند بوده است. به خصوص مقطعی که همه با هم و همدوش بودند. جریان مشروطه نیز یک جریان ضد استبداد است و مقابل یک سلطنت استبدادی شکل گرفته است. ولی از نیمه خرداد عنصر جدیدی وارد فضای سیاسی کشور و مبارزات شده و آن «دین» است.

۱۵ خرداد نقطه بسیار مهمی است؛ سرآغاز نوع جدیدی از مبارزه است

وی با اشاره به اینکه این امر باعث شده که قاطبه مردم و حتی روستاها و شهرها به هم پیوند بخورند، افزود: اسلام و به خصوص اهل بیت(ع) باعث شدند که آزادی خواهان، مبارزین با استعمار و استقلال طلبان همه با هم حول شمعی گرد بیایند که تفرق های قبلی کنار برود. به همین جهت ۱۵ خرداد نقطه بسیار مهمی است. سرآغاز نوع جدیدی از مبارزه است که تا قبل از او در ایران نیست. قبل از او مسلمانان داخل مبارزه بوده اند ولی محور «دین» و «مرجعیت» نبوده است.

سیدحسن خمینی یادآور شد: بعد هم در پیروزی انقلاب این امر با اندیشه بلندی که از امام سراغ داریم، در قالب «جمهوری اسلامی» به ثمر رسیده است. معنای آن آوردن عنصری به نام «رأی مردم» و دخالت دادن آن در «مشروعیت حکومت» در «فقه اسلامی» است. یعنی پیوند دادن «دینداری» با «مردم» و اینکه حکومت باید از ریشه های عمیق مردم برآید.

خیلی ها می خواستند انتقام خودشان را از جمهوریت بگیرند

وی اظهار داشت: من جا دارد تقدیر کنم و عرض ارادت کنم خدمت رهبر معظم انقلاب که در سالگرد ارتحال امام این مسأله را خوب توضیح دادند؛ چرا که شاهد بودیم خیلی ها می خواستند در این آب گل آلود مسائل سیاسی انتقام خودشان را از جمهوریت بگیرند و فراموش کرده بودند که میراث بزرگ امام «جمهوری اسلامی» است و باید با حفظ احترام و تکریمی که رهبر معظم انقلاب نسبت به بحث جمهوریت داشتند و تأکیدی که روی این مسأله کردند به هوش باشیم در مقام عمل هم کسانی نباشند که این را لطمه بزنند.

یادگار امام تأکید کرد: در حوزه نظری نیز نباید «جمهوریت» لطمه بخورد و به همان اندازه که اسلام برای ما مقدس است، جمهوریت هم رکن بزرگی برای حکومت اسلامی است. لذا باید به این هم توجه داشت و البته این را هم بدانیم که اگر «جمهور» برود اسلام هم لطمه می بیند و حکومت اسلامی هم باقی نمی ماند. لذا تنبه روز گذشته ایشان امر بسیار مبارکی بود و جای تکریم دارد.

وی گفت: اندیشه بلندی که انقلاب را پدید آورد تقارن چهار مسأله مهم استقلال، آزادی، جمهوری و اسلامی است. این را باید از دانش آموزان دریغ نکرد و همه باید این را بگوییم و چه بهتر در از محیط دانش آموزی؟! چه کسی برای بیانش بهتر از معلم ها؟!

سیدحسن خمینی یادآور شد: ما در تاریخ مملکت خودمان کم از استعمار لطمه نخورده ایم. واقعیت این است که از اواسط دوره قاجار و البته از اواسط دوره صفوی به نوع دیگری، پای استعمارگران به ایران باز شده است. اواخر دوره قاجار که دیگر اساسا تقدیر امور ما به دست خارجی ها بوده است. من جای دیگر هم عرض کرده ام یکی از نقاط تاریک مشروطه ما شکل گیری او در سفارت انگلیس است. از نظر تاریخی هیچ امر شیرینی نیست ولو اینکه اهداف سردمداران او اهداف بلندی بوده است.

وی افزود: برای ضدیت با روسیه به سراغ آلمان و بعد آمریکا رفتند، غافل از اینکه به خودمان باور داشته باشیم و روی پای خودمان بایستیم. چیزی که امروز تحت عنوان «استقلال» از آن یاد می کنیم، یعنی «نفی استعمار» و این چیزی است که از خواسته های تاریخی مردم ایران است و به تعبیر مرحوم مدرس -که در کلام دکتر مصدق هم بوده- «موازنه منفی» است. ما نمی خواهیم به کسی تن بدهیم و زیر بار کسی برویم.

مردم تصمیم گیر هستند

یادگار امام اظهار داشت: دومین آرمان ما «آزادی» است. آزادی به معنای استقلال در مقیاس فردی است، کما اینکه استقلال به معنای آزادی در مقیاس ملی است. آزادی هم تقابل با استبداد و آن هم آرمان ملت ایران است. آن هم استبداد وحشتناک سلطنتی قاجار و بعد در دوره پهلوی و اینکه انقلاب اسلامی میخ تابوت را بر تفکر سلطنتی بر این کشور زده است. خود این یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: رکن سوم «جمهوری» است که مردم تصمیم گیر هستند. البته وقتی می گوییم مردم به معنای اکثریت است چون همه که نمی توانند با هم همراه باشند. اکثریت به مکانیزم های پذیرفته شده جهانی تن می دهند و مسیر را پیش می برند. اینکه امام بلافاصله بعد از پیروزی اصل رفراندوم را مطرح کردند.

هر جا مردم بوده اند مشکلات حل شده است

سید حسن خمینی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیر خود نکته خیلی خوبی داشتند؛ واقعا هر جا مردم بوده اند مشکلات حل شده و هر جا همدلی نکرده اند مشکلات روی هم جمع شده است. نیت مسئولین هرقدر هم خوب بوده هیچ فایده ای نکرده اگر مردم همراهی نکردند. همانطور که فیلمی از سخنان امام در دوران دفاع مقدس پخش می شود که اگر مردم نبودند شما نمی توانستید دفاع مقدس را اداره کنید. و این جمله را می توان اینگونه ادامه داد که نمی توانستند صلح و رفاه را اداره کنند، نمی توانند اقتصاد را اداره کنند و... و تا وقتی همراهی آنها نباشد هیچ نتیجه ای نمی گیرند.

در دام کسانی نیفتیم که می خواهند دین را از عرصه زندگی فردی یا جمعی انسان ها خارج کنند

وی افزود: البته رکن چهارم هم اسلام، دینداری، اخلاقمداری و شریعت محوری است. باید مراقب باشیم در دام کسانی نیفتیم که احیانا می خواهند دین را از عرصه زندگی فردی یا جمعی انسان ها خارج کنند و لذا چه جایگاهی بهتر، مهم تر، آموزنده تر و عمیق تر در تأثیر از آموزش و پرورش برای اینکه این چهارگانه بزرگ انقلاب را هم از حیث عملی و هم از حیث عملی همیشه در اذهان تکرار کند؟!

یادگار امام با بیان اینکه سامانه شاد و مجموعه فضاهای مجازی آموزشی فرصتی برای تمرین همزیستی هم هست، ادامه داد: این فضاها می تواند امکانی باشد تا ما حرف همدیگر را بشنویم، بتوانیم با یکدیگر گفت و گو کنیم و هر کاری می کنیم مجبور باشیم افراد را قانع کنیم. این یک نعمت بزرگ خدایی است و خیلی ها توجه ندارند که مقوله اقناع سازی یکی از عوامل سلامت و بالا رفتن سلامت جامعه است؛ من نمی توانم هر کاری شما می کنید را بپذیرم بدون اینکه علل آن را بدانم.

«مسئول» یعنی کسی که مورد سؤال واقع می شود

وی تأکید کرد: «مسئول» یعنی کسی که مورد سؤال واقع می شود. بعضا مسئولین ما می گویند مسئول یعنی کسی که کار دستش هست. مسئول یعنی کسی که بشود از او سؤال کرد که چرا این کار را کرده ای. به تعبیر عامیانه مسئول نوکر مردم است و باید بشود از نوکر بازخواست کرد. تحقق این مسأله را عنصری مثل سامانه شاد و بستری مثل فضای مجازی خیلی بهتر می تواند فراهم کند.