۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پاسخ مهرعلیزاده به سوالات اولین مناظره نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰

۱۵ خرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۳۵
کد خبر: 533787
پاسخ مهرعلیزاده به سوالات اولین مناظره نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰

مهرعلیزاده به سوالات اقتصادی در اولین مناظره انتخاباتی پاسخ داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،   محسن مهرعلیزاده کاندیدای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری عصر شنبه در جریان برگزاری نخستین مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های وی در زمینه جلوگیری از فرار مالیاتی گفت: برنامه مدونی که طی دو سال قبل روی آن کار کردم و شامل همه راهکار ها در همه زمینه هاست را امشب در سایت خودم بارگذاری می کنم.

وی اظهار کرد: اینک که به هر دلیل از جمله شائبه مهندسی انتخابات با حذف تعدادی از افراد صالح در فرایند انتخابات روبرو هستیم تا جایی که از کنار فرمایش رهبری معظم انقلاب در جایگاه ولایت فقیه مبنی بر لزوم جبران جفا و ظلمی که بر برخی از آنان رفته است به راحتی عبور کنند، پرسش این است که این امر چگونه از سوی طراحان وضعیت موجود توجیه می‌شود؟ آیا حمایت از یک فرد خاص در دستور کار قرار گرفته است؟

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: شما می دانید با وجود ظرفیت‌های فراوان و علی‌رغم تلاش‌های فراوانی که شده است، ایران عزیز ما مشکلات فراوانی دارد و اگر بخواهم این مشکلات را بیان کنم، می‌توانم به دهها مورد اشاره کنم؛ مشکلاتی که رخنه در جان و مال و زندگی روزانه مردم کرده و سالها زندگی آنها را تحت تاثیر قرار داده است.

مهرعلیزاده گفت: هموطنان شما با عزت و سربلندی تاریخی تان امروز روزگار سختی را می‌گذرانید؛ آمارها نشان می‌دهد که امروز نزدیک به پنجاه درصد مردم زیر خط فرق زندگی می کنند و این زیبنده مردم شرافتمند ایران نیست. امروز ۷ میلیون سرپرست خانوار درآمد ثابت ندارند و در تامین زندگی به کمک های معیشتی نیازمندند.
 
وی اظهار کرد: سوالی که از آقای رییسی دارم این است که آیا جنابعالی حاضرید خانواده خود را در جاده چالوس به دست راننده ای که مومن و متدین است اما گواهینامه رانندگی ندارد؟ بدهید هرگز! من از آقای رییسی سوالم این است که شما از نظر تحصیلات کلاسیک فقط ۶ کلاس سواد دارید؛ البته من احترام میگذارم به تحصیلات حوزوی شما ولی با این سواد نمی شود اقتصاد را درست کرد.

در ادامه این مناظره مهرعلیزاده در فرصت ۴ دقیقه ای که برای پاسخ به اظهارات دیگر کاندیداها  و انتقاد نسبت به این اظهارات در اختیار داشت گفت: آقای رییسی سید هستند و ما برای جد بزرگوارشان احترام قائلیم، اما من از ایشان سوالی دارم؛ آقای رییسی شما راهکارهایی را برای رفع موانع تولید مطرح کردید، خودتان چقدر با مسأله تولید آشنایی دارید؟ ممکن است چند نفر کارشناس دور هم جمع شوند و مطالبی را بگویند، آدم حفظ و اینجا آن مطالب را عنوان کند اما اینها به درد مردم نمی‌خورد.

مهرعلیزاده خاطر نشان کرد: ۴۲ سال از پیروزی انقلاب گذشته است و مردم الان با مشکلاتی از جمله تولید و صادرات مواجه اند؛ امروز بیش از ۷۰ درصد ظرفیتهای تولید در کشور معطلند.

وی ادامه داد: از آقای رییسی این سوال را میکنم که آیا شما میتوانید یک سوال اقتصادی مطرح کنید و بدون کمک مشاوران‌تان به آن پاسخ دهید؟ اشاره کردند که آقای رییسی تشریف می برند به کارخانه‌ها و در هر سفر حداقل ۴۰ الی ۵۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود؛ بعدش هم یک مصاحبه‌ای در کارخانه‌ای که بانک آن را توقیف کرده بوده و بر اساس حکم دادستانی آزاد شده و ۱۰ الی ۱۵ نفر مشغول بکار می‌شوند، انجام می‌شود؛ سوال من این است که تا کنون چند کارخانه باز شده است؟ آقای رییسی چند کارخانه تا کنون بسته بوده‌اند؟ چه کسی است کارخانه ها را بسته؟ یک نفر که از خارج نیامده که این کارخانه‌ها را ببندد؛ اسرائیل و آمریکا که نبستند بلکه قاضی شما بسته است و اتفاقاً نیز یکی مشکلات تولید همینجاست؛ شما (آقای رییسی) همینجا را مدیریت کنید، مشکلات حل میشود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه یکی از احکام توسعه اقتصادی دادرسی عادلانه است، ادامه داد: آقای رییسی اگر شما دلتان برای اقتصاد می سوزد، همان قوه قضاییه را که هنوز به روش عهد قاجار اداره میشود، اصلاح کنید؛ شما از ۱۶ سالگی در این قوه بوده و هستید.

مهرعلیزاده کفت: برخی می‌گویند جناب آقای رییسی سندروم پست بی قرار شدید دارند؛ از دادستانی به دادستانی تشریف می‌برند؛ از آنجا کاندیدای ریاست جمهوری میشوند و سپس به ریاست قوه قضاییه میروند؛ شما ۵ سال فرصت  کار دارید بر اساس نظر و تصمیم مقام معظم رهبری در حساس ترین محل یعنی قوه قضاییه؛ اتفاقاً سیستم قضا جای مبارزه با فساد است اما شما هوس ریاست جمهوری کرده‌اید؛ چه تضمینی است که ریاست جمهوری را هم به سودای یک مقام بالاتر رها نکنید؟

وی با بیان اینکه مردم نگران هستند، اظهار کرد: مردم نگرانند و نمی‌توانند اعتماد کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه اظهار کرد: آقای زاکانی گفتند که شما انشاء نوشتید؛ اتفاقا حرف حق با منطق و اصول از روی کاغذ خوانده می‌شود. اینکه بخواهیم تهمت بزنیم، خیلی راحت می توانیم حرف بزنیم و هیچ ترمزی هم نداشته باشیم.

مهرعلیزاده در بخش سوم این مناظره در تشریح برنامه‌های اقتصادی دولت خود گفت: یکی از مشکلاتی که طی ۴۲ سال گذشته مواجه بودیم این بود که هیچ وقت یک الگوی صحیح علمی تجربه شده توسعه بویژه توسعه اقتصادی حاکم نبوده است؛ هر دولت، وزیر و هر جمع اقتصادی آمده یکسری اقدامات انجام دادند و یکی به نئولیبرالیسم و دیگری به سوسیالیسم اعتقاد داشت و ملغمه‌ای از کارها انجام شد.

وی افزود: چون دکترای مهندسی اقتصاد خوانده ام و اقتصاد را مهندسی می‌کنم، به این نتیجه رسیدم روشی که به آن الگوی حکمرانی اقتصاد اجتماعی می‌گویند. الان در کشورهای اروپایی از جمله آلمان به عنوان یک کشور پیشرفته در حال اجراست؛ امروز آلمان با حدود ۸۰ میلیون نفر جمعیت بیش از ۱۶۰۰ میلیارد دلار درآمد دارد اما ما ممکن است ۵۰ الی ۶۰ میلیارد دلار درآمد داشته باشیم؛ علت درآمد بالای آلمان این است که یک الگوی صحیح را بکار گرفته است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در الگویی که من در برنامه‌ای طراحی کرده‌ام، مانع زدایی از تولید، معافیت های مالیاتی بر تولید و هدایت نقدینگی به تولید را بعنوان یک اصل گذاشتیم و همچنین ایجاد کار و گردشگری محیط زیست را شدیداً مورد تاکید قرار داده‌ایم. افزایش تولید و درآمد سرانه و جلوگیری از فرار مالیاتی از دیگر بخش‌های برنامه من است.

مهرعلیزاده در ادامه با اشاره به سوابق کاری و تحصیلی خود گفت: عملاً  آنچه را که در دانشگاه خوانده‌ام، در عمل هم تجربه  کردم و معتقدم باید با مدیریت منطقی، برنامه محور و عمل‌گرایانه بر اساس علم روز دنیا، اقتصاد محوری، تولید گرایی و کارآفرینی، سیاست های رفاهی مناسبی را ترتیب دهیم که در مجموع این مجموعه را «دولت زندگی» گذاشته‌ام.

وی در ادامه شعری به زبان ترکی خواند.

مهرعلیزاده در بخش دوم مناظره اول که بعد از تنفس ۱۵ دقیقه‌ای آغاز شد در پاسخ به دومین پرسش مناظره درباره اولویت سرمایه گذاری برای توسعه صنعتی و اقتصادی اظهار کرد: انجام طرح‌های بزرگ اقتصادی نیاز به سرمایه اعم از داخلی و خارجی دارد؛ در داخل وضعیت مشخص است و هر سال با کسری بودجه مواجهیم و امسال نیز با همین وضعیت مواجهیم و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد بودجه صرف مسائل کاری و عملا کمتر از ۱۰ درصد بودجه صرف امور عمرانی می‌شود.

وی با بیان اینکه اصولاً دولت نباید سرمایه گذاری کند بلکه باید راه را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی باز کند، افزود: برای واردات پول به داخل کشور باید راه های خاصی را باز کنیم؛ اولین کاری که باید انجام دهیم تامین امنیت سرمایه گذاری است؛ سرمایه گذار باید اطمینان پیدا کند که امنیت دارد و مزاحم ندارد؛ چراکه سرمایه فرار است؛ وقتی به قصد یک گنجشک سنگی به درخت پرتاب می‌شود، همه گنجشک های روی درخت فرار می‌کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری روان بودن بروکراسی، نبود فساد و رانت را از شروط اصلی جهت انجام سرمایه گذاری خارجی در کشور عنوان کرد و گفت: از همه مهم‌تر نداشتن تنش در سطح بین‌المللی و داخل است بویژه درباره کشورهای همسایه و رفاقت و همزیستی مسالمت‌آمیز با آنها. ما در منطقه‌ای قرار داریم که سطح دانش علمی، فنی، کارخانه، صنعت و تجربیات صنعتی ما در مقایسه با اغلب کشورهای همسایه بالاتر است و باید روی بازار ۵۰۰ میلیون نفر در منطقه حساب باز کنیم نه روی بازار ۸۰ میلیونی ایران.

مهرعلیزاده ادامه داد: به آقای رییسی که به شورای حفاظت از حقوق بیت المال اشاره کردند باید بگویم که من در اصفهان مسئول ستاد تسهیل رفع موانع تولید بودم؛ در جلسات در جهت مانع زدایی کار می کردیم و در چارچوب قانون جلو می‌رفتیم اما یک نفر از بیرون از این موضوع خوشش نمی‌آمد؛ نامه می‌نوشت به قوه قضاییه و می‌گفت حقوق بیت‌المال در اینجا حفظ نشده و این باعث توقف کار جهت بررسی بیشتر می شد، درواقع دخالت مستقیم در امور اجرایی رخ می‌داد.

وی در پاسخ به آخرین سوال خود در مناظره اول با رقبا درباره  راهکارهایش برای تغییر کاربری و تخریب محیط زیست گفت: تغییر کاربری‌ها یا برای ایجاد صنایع است یا برای ایجاد مراکز مسکونی؛ با توجه به اینکه هر کدام در نهادهای متفاوتی تصمیم گیری می شود باید تصمیمات مشخص آن بخش را در نظر بگیریم.  

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه متاسفانه امروز محیط زیست‌مان بیشتر در خطر است، اظهار کرد:  یکی از دلایل عمده این موضوع این است که با تشکیل شوراهای اسلامی در مراکز استانها و معین نبودن دقیق اختیارات آنها در مقایسه با اختیارات سایر ارگانها در مسأله زمین و همچنین نحوه ارتباط آنها با شهرداری‌ها، باعث شده بعضاً اعمال نفوذهایی انجام شود و برخی تغییر کاربری‌ها فراتر از آنچه قانون اجازه می‌دهد، صورت بگیرد.

مهرعلیزاده ادامه داد: درباره تغییر کاربری‌های صنایع نیز معمولا در نظامی که در بودجه نویسی داریم، یک نکته آینده‌نگرانه و عمیق در طراحی وجود دارد اما در عمل وقتی در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد، به دلیل نگاه نماینده‌ها به حوزه‌های انتخابیه شان باعث می‌شود فشارهای زیادی جهت ایجاد صنایع و توسعه‌های دیگر در حوزه خودشان وارد کنند که متاسفانه باعث تخریب محیط زیست می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی از راه های اساسی جلوگیری از تخریب محیط زیست تقویت سازمان محیط زیست است؛ باید نهادهای عمومی ناظر بر محیط زیست را بعنوان ناظر فعال کنیم. من متاسفم از اینکه به هر دلیلی در چند سال قبل شاهد بودیم تحت عنوان محیط زیستی ها برای عده‌ای مشکل ایجاد کردند؛ معاون جوانی آمد و در محیط زیست کار کرد و هزاران اسم جاسوس بر او گذاشتند اما مشخص شد که مشکلی وجود نداشته است؛ حضور آقای کاوه مدنی و نگاه دقیق محیط زیستی او در محیط زیست اتفاق مغتنمی بود. در شرایط فعلی اگر به این مسائل کم توجهی کنیم در آینده باید با بحران مواجه شویم.

بر اساس این گزارش،‌ مهرعلیزاده در بخش پایانی مناظره اول کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری خطاب به مردم گفت: مردم ایران آمارهای اقتصادی و شاخص‌های سیاسی، اجتماعی و حافظه تاریخی شما گواه این است که در این کشور دولتی روی کار آمد که توانست شرایط کشور را به نحوی مناسب در جهت توسعه کشور قرار دهد و این دولت، دولت اصلاحات، سیدمحمد خاتمی بود.

وی افزود: در آن دوران شاهد رشد اقتصادی به میزان 5.7 درصد بودیم، کاهش تورم از 50 درصد به تک‌رقمی و توسعه نهاده‌های تاثیرگذار اجتماعی و تنش‌زدایی گسترده با دنیا و روابط بین‌المللی بودیم.

این کاندیدای ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: مردم عزیز، ما 16 سال است که در مسیری قرار داریم که تعادل کشور برای حل مشکلات از بین رفته است؛ مسائل سیاسی در صدر و مشکلات مردم در ذیل قرار گرفته است و کوچکترین مساله اجتماعی کشور ظرفیت تبدیل به یک بحران بزرگ را دارد. امروز بحران کم‌آبی داریم و با تورم‌های افسارگسیخته و منابع کم معیشت بخشی از جامعه در خطر افتاده است و مردم ناراضی هستند.

مهرعلیزاده ادامه داد: نارضایتی مردم از مدیران است یا از ساختارها؟ چرا مشکلات مردم حل نمی‌شوند؟ چرا تحصیل کرده‌ های داخل و خارج از کشور نمی‌توانند مشکلات کشور را حل کنند؟ پاسخ ساده است چون به آنها اجازه داده نمی‌شود؛ همین رویکرد نیز در سیستم اجرایی کشور مشاهده می‌شود. این می‌شود که امروز کشور با بیش از 50 بحران مواجه شده است و برای حل مشکلات مربوطه اجماع وجود ندارد و تریبون‌های مسئولین به جای حل مشکلات مردم، محلی برای دعوا شده است.

وی با تاکید بر اینکه من برای اجماع‌سازی آمده‌ام، گفت: من از تشکیل دولت اصلاحات یعنی دولت زندگی با مردم صحبت می‌کنم؛ زندگی در مقابل مرگ، زندگی در مقابل جنگ و زندگی در مقابل فقر و زندگی در مقابل تحریم. بیایید شرایط زندگی خوب را فراهم کنیم.

مهرعلیزاده گفت: می‌خواهم با مدیریت منطقی و برنامه‌محور و عملگرایانه بر اساس علم روز با سیاست‌های رفاهی مناسب فعالیت کنم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پایان به زبان ترکی ضرب‌المثلی را قرائت کرد.