۰ نفر

قاضی زاده هاشمی: به دنبال اصلاح ساختار کشور هستیم

۱۵ خرداد ۱۴۰۰، ۸:۱۹
کد خبر: 533663
قاضی زاده هاشمی: به دنبال اصلاح ساختار کشور هستیم

یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت‌ها از ابتدای انقلاب نتوانسته‌اند بعضی از مسائل اساسی را حل کنند، گفت: دلیلش این است که دنبال اصلاح سیاست ها و مدل حکمرانی نرفتند ولی ما به دنبال اصلاح ساختار کشور هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌وگوی تلویزیونی جمعه خود که از شبکه خبر پخش شد، در پاسخ به این سوال که چرا وارد عرصه کاندیداتوری شدید، گفت: ریاست جمهوری اختیارات زیادی دارد و بسیاری از شوراهای سیاست گذاری و اقدامات اجرایی در حیطه مسئولیت‌های رییس جمهور است.

وی اضافه کرد: از ابتدای انقلاب زحمات زیادی کشیده شده اما دولت‌های ما نتوانستند بعضی از مسائل اساسی را حل کنند، دلیلش این است که دنبال اصلاح سیاست ها و مدل حکمرانی نرفتند. ما دو سال است در اندیشکده‌ای تلاش کردیم براساس چیزی که در بیانیه گام دوم آمده یک مدل در حمکرانی تهیه کنیم و بیشتر دنبال اصلاح ساختار کشور هستیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: در حوزه شفافیت ۵۵۵ پست راهبردی دولت را شناسایی کردیم و برای رسیدن به آن روی سایتی آزمون از افراد گرفته می شود. این آزمون علمی نیست بلکه آی‌کیو و تست روانشناسی می‌شوند، دو ماهه آموزش می‌بینند و در جایگاهی که هستند محبوبیت سنجی می‌شوند.

وی ادامه داد: رییس جمهور در دولت سلام فقط رییس دفتر خود و با مشورت وزرا معاون اول را انتخاب می کند و بقیه مدیران در این سیستم انتخاب می شوند.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که اگر رییس جمهور شدید فکر می کنید نرخ تورم چقدر کاهش می‌یابد، گفت: برای کنترل تورم یک بسته ۵۱ محوری داریم که هر سال نصف سال قبل می‌شود تا در طول چهار سال به زیر ۵ درصد برسد.

وی در تشریح برنامه خود برای کنترل قیمت ها و مبارزه با گرانفروشی افزود: باید علل گرانی ها را بررسی کنیم. تا وقتی که با معلول برخورد نکنید، علت زاینده که گرانی است اتفاق خواهد افتاد.تعزیرات و نظارت میدانی لازم است، در مدل نظام شفافیت تمامی مدل ورودی ها در یک اتاق شیشه ای قرار می گیرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه وقتی تورم را کنترل کنیم، گرانی را هم کنترل کرده ایم، خاطرنشان کرد: برای کنترل نقدیگی و اصلاح نظام بانکی برنامه مفصل داریم.

وی ادامه داد: ما یک برنامه اضطراری اشتغال داریم. اکنون حجم بیکاری افزایش یافته است. پنج و نیم میلیون بیکار مطلق یا ناقص داریم. اینها عمدتا سرپرست خانوار هستند. در برنامه ضربتی تمام کسانی که جویای کار هستند فارغ از رشته و تخصص به آنها مهارت یاد می دهیم و ظرف دو سال با تامین مالی که داریم به اینها یک شغل موقت می دهیم.

قاضی زاده هاشمی درباره اینکه بعد از یک سال ریاست جمهوری شما مسکن چه وضعیتی خواهد داشت، گفت: در بحث مسکن سه مساله داریم بی‌مسکنی، گرانی مسکن و بد مسکنی که برآوردها نشان می‌دهد ۴.۵ میلیون مسکن کم داریم. مردم را در این برنامه به سه گروه تقسیم کرده ایم. به سه دهک پایین بدون آورده اولیه، و به صورت اجاره به شرط تملیک در ۳۰ سال پول مسکن را از آنها پس می گیریم.در سه دهک دیگر مشارکت ۷۰ – ۳۰ است و در چهار دهک مشارکت ۵۰ ۵۰ است. یعنی طبقه پایین طولانی مدت تر است. این بحث بی مسکنی است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در بحث گرانی مسکن دنبال نظام اجاره‌داری حرفه ای خواهیم رفت. این یک کار تجربه شده در دنیاست. در این مدل خانه ها مثل هتل رنگ می شوند و شرکت ها به اجاره دهی آنها کمک می کنند. ما حق مالکان را از بین نمی بریم ولی امتیازاتی به شرکت ها می دهیم که به صرفه شان باشد کسی که می خواهد خانه اش را اجاره بدهد باید به این شرکت ها بدهد. آنوقت ما یک مدیریت واحد بر بازار اجاره مسکن درست کرده ایم و می توانیم با نظام های مالیاتی، مالیات بر عواید سرمایه و مالیات بر خانه های خالی قوانینی که در مجلس هم تصویب شده اینها را کنترل کنیم.

وی یادآور شد: ما از ۶ ماه قبل برنامه هایمان را منتشر و برنامه های مالی پولی و کشاورزی را ارائه کردیم و از کارشناسان خواستیم که نقد کنند. وقتی من مدعی هستم که تورم را زیر ۵ درصد می رسانم کارشناسان بررسی کنند و بگویند آیا این برنامه ما را به آن مقصد می رساند؟ در فاز دوم یعنی اجرا هم این نظرات کارشناسی باید ادامه یابد که آیا مجریان توانایی اجرا را داشته اند؟ اگر موفق به اجرای برنامه ها نشدند به چه دلایلی بوده است.

قاضی زاده هاشمی درباره وضعیت بورس نیز گفت: دولت در این زمینه دو کار باید بکند. اول برخورد اضطراری، به عنوان نایب رییس اول مجلس از یک سال پیش درگیر بازار سرمایه هستم یک گزارشی از تخلفات حقوقی و برخی از اشخاص حقیقی در آوردم که کجا تخلف کردند و تخلفشان نیاز به رسیدگی دارد و آن را در اختیار بازپرس قرار دادم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: دنبال تشکیل کانون سهامداران حقیقی هستم. یک جایی که سهامداران را متمرکز کند. شورای عالی بورس در اختیار خصولتی ها نباشد که اینها را باید در میان مدت و دراز مدت اصلاح کنیم. تکثیر تالارهای بورس فضایی برای ایجاد رقابت و توسعه است. برنامه‌ای برای اصلاح قیمت در بورس کالا داریم که تمام کالاها در بورس کالا انجام می شود.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا حاضرید سه ماه سه ماه در جمع مردم حضور یابید؟، گفت: این انتظار بسیار کمی است. امیر المومنین وقتی حکومت اسلامی را تعریف می کنند مردم و حکومت را یکی می دانند. این لازمه اش کم شدن تشریفات زندگی مسئولان و ارتباط آنان با مردم است.در دولت سالم هیچ چیزی جدا از مردم نداریم.

وی افزود: مردم و دولت همه تصمیمات را با هم می گیرند. نظارت ها را با هم انجام می دهند و این  مدل را طراحی کرده‌ایم. در دولت سلام حاکمیت مردم را تبدیل به روش کردیم.

قاضی زاده هاشمی درباره نحوه مبارزه با مافیای واردات نیز گفت: وقتی شما پنهان کاری داشته باشید، دزد ایجاد می شود وقتی آشکار سازی باشد این مسائل از بین میرود. با از بین بردن رانت و برپایی نظام شفافیت مافیا بی معنا می شود. البته باید تمام دولتمردان دولت سلام جز پاکترین و حرفه ای ترین و تحت نظارت ترین آدم ها باشند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در توضیح برنامه های خود برای مبارزه با فساد نیز گفت: بانک‌های ما استضعاف گر هستند. این رانت و فساد ایجاد می کند. وقتی شما نهادهای استضعفاف گر را، از بین بردید. اینها حل شدنی است و ما آمدیم رویکردها را اصلاح کنیم.

قاضی زاده هاشمی با تأکید بر اینکه سازوکارهای دقیق،حقیقی، عادلانه و شفافیت مطلق و آگاهی همگان از همه چیز راه‌های مبارزه با فساد است، گفت: ایجاد نهادهای مدنی برای سوت زنی یکی دیگر از راه های برچیدن فساد است. دولت موظف است نهادهای مدنی درست کند که هر جا تخلفی و گریز از قانون است با انگشتشان نشان بدهند.
وی درباره موضوع ساده‌زیستی نیز اضافه کرد: من دانشیار دانشگاه هستم معلم و جزو طبقه متوسط و کمی بهتر از طبقه متوسط هستم. خانه ام بالای شهر تهران نیست. حدود بخش متوسط تهران محسوب می شود. بعید می دانم که با این درآمدی که دارم بتوانم آن را ارتقا بدهم.
قاضی زاده ادامه داد: ساده زیستی جزو اصول زندگی حاکمان دولت اسلامی است. یکی از دلایلی که زندگی ها تغییر می کند طولانی شدن دوره مدیریت آدمهاست.الان دعوای انتخابات چیست؟ کدام چند تا اتوبوس با کدام چند تا اتوبوس عوض بشود. یک انتخابات می شود ۱۳ هزار و ۷۰۰ نفر مدیر کل از یک جریان بروند و دیگر جریان بیایند. دعوا سر این نیست.
وی یادآور شد: کسانی آمدند و رفتند تا مساله ای از مسائل زندگی مردم حل و فصل بشود، اما چون اینها طولانی شده رسوب کرده است و افرادی ۳۰ -۴۰ سال در تراز اول جایگاه های مختلف بوده اند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در گام دوم انقلاب وقت آن است نسلی از مدیران با تجربه بیایند و بر اساس دانش روز جهان کشور را اداره کنند، حرف ما این است که عزیزان به عنوان مشاوران باشند و اگر جایی مساله ای را ندیدیم به ما اشاره کنند. معتقدم تکرار روش ها و آدم ها باعث تکرار مشکلات است.

قاضی زاده هاشمی درباره فرزندان و خانواده اش گفت: همسرم مانند خودم پزشک است و دو فرزند دارم که یکی دانشجو و دیگری دانش آموز است. زندگی عادی داریم. خودمان خرید خانه را انجام می دهیم. پدر و مادرم و خواهرانم در شهرستان هستند و برادرم هم مثل خودم نماینده مجلس است. اگر قرار بر تغییر بود در این سال ها تغییر می کردیم، من جراح هستم می توانستم به بخش خصوصی بروم. اما آرمان و باورم این نیست. از خدا می خواهم مراقبمان باشد.

وی ادامه داد: سیستم هایی خواهیم داشت که مراقبت کنند و به مردم گزارش دهند و همه ببینند که قاضی زاده هاشمی رییس جمهور چطور زندگی می کند. چقدر هزینه می کند و کجا می رود آیا اموالش را توانسته اضافه بکند؟ حاکم طراز اول اسلامی مساله خصوصی  ندارد، حاکم طراز اول وکیل مردم شده و به استخدام آنان در آمده است. مردم باید طرز تفکر او را بشناسند و هم مواضعش را بدانند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره ضرورت رفع مشکلات و موانع تولید نیز تاکید کرد: مسائل مختلفی در تولید داریم. مجور و مالکیت.. ما اهلیت را جایگزین مجوز می کنیم. برای نظام تولید کشور یک برنامه جامع ایجاد کردیم. تولید فناور به روز که ما را به تولید کننده علم و فناوری تبدیل کند. در بسیاری از حوزه ها باید جدی وارد شویم مثل تکنولوژی های مخابراتی که برنامه جامعی برای آن دیده شده است. اصلا شکل اشتغال و تولید در ۱۰ سال آینده در کشور تغییر می کند و کاملا فناورانه خواهد شد.

قاضی زاده هاشمی درباره مشکلات جوانان اعم از بیکاری و ازدواج، گفت: به عنوان جوان ترین کاندیدا برخاسته از موضوع گام دوم انقلاب وکسانی که می خواهند در چهل سال اینده و فصل دوم زندگی ایران را بسازند، همه این کارها را با کمک جوانان انجام می دهیم. به خاطر همین نام آن را فصل پروانگی گذاشتیم. پروانه نشانه دگردیسی است. تغییر از یک موجود به یک موجود دیگر است. این فصل دگردیسی الان رسیده و این توسط جوان ها اتفاق می افتد.

وی اضافه کرد: برای جوانان برنامه خاصی داریم. از آن بسته اعتبار خانواده که معروف به ۵۰۰ میلیون تومان شده است. تا موضوع مسکن و اشتغال که اینها همه یک بسته است. تشکیل وزارت خانواده و امور اجتماعی و مجموعه این ها را به عنوان یک بسته جوانانه توسط جوانان و برای جوانان با حضور جوانان ایجاد کرده ایم تا یک ایران جدید بسازیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره نحوه کنترل دعواها و بگومگوهای سیاسی اضافه کرد: فصل دعواهای سیاسی گذشته است. مردم خسته شدند. حتی خود سیاستمداران و فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب هم خسته شدند. حضرت آقا فرمودند این دعواهای مرسوم چپ و راست را کنار بگذارید. چنین رفتارهایی برای آن است که چیزی برای عرضه ندارند و مجبورند با قطبی سازی جامعه و ایجاد هیجان، احساسات مردم را جلب کنند. الان مساله ما کار برای مردم و حل مشکلات آنان است.

وی ادامه داد: اگر فرد حاشیه سازی کنار من باشد بدون تعارف اخراجش می‌کنم. چرا اسم دولت را سلام گذاشتیم؟ چون سلام به همه است. سلام به ملت ایران است. سلام به همه جریان های سیاسی است. ما آدم حراف نیاز نداریم. کسانی را می‌خواهیم که خوب فکر کنند و متعهد باشند.

قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: دولت سلام دولت ۲۴ ساعته است. دولتی که نباید خواب داشته باشد باید کنار مردم باشد با مردم باشد برای مردم باشد برای اینکه بتواند جلو ببرد. دولت مجاهدان است. پس از هر قشر و گروه قبیله و زن و مرد و جنسیت و سن و سال همه، که البته موتور پیشران آن جوانان هستند چون انرژی دارند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره ضرورت افزایش شتاب پیشرفت علمی کشور نیز گفت: با توجه به ظرفیت علمی که داریم باید به یک کشور فناورانه تبدیل شویم. اولا باید در اقتصاد جهانی رقابت کنیم این رقابت ما در نیروی کار ممکن نیست به خاطر اینکه بعضی از نیروهای ارزان و استثمار شده دارند که با روزی یک دلار برایشان کار می کنند. ما باید به سمت فناوری برویم.

وی همچنین گفت: باید به سمت تولید دانش و فناوری برویم یعنی ایران باید ایران فناور و مدیر علمی، فناوری و اقتصادی منطقه ۶۰۰ میلیونی شود. این برنامه ماست. برای رسیدن به بازار ۶۰۰ میلیونی منطقه طراحی گسترده ای کرده ایم. دیپلماسی مان را دیپلماسی اقتصادی کردیم.

قاضی زاده اضافه کرد: دولت سلام یک دولت عمومی و مردمی است. نظریه ما ادغام دولت و مردم است. هیچ چیز پنهانی از مردم نداریم. نیامده ام که نسلی بیاید و نسلی برود که البته نسل جدید باید جایگزین نسل قبلی شود. دانش جدید باید جاگزین دانش گذشته  شود. 

وی در پایان گفت: افرادی که به برخی مناصب چسبیده و برای خودشان یک حوزه نفوذ درست کردند باید بروند، اینها مانع اصلاح هستند. نه اینکه ما با آنها بد هستیم، اما نمی گذارند مسائل اصلاح شود. شما سراغ هر اصلاح نهادی جدی مانند کنکور، سربازی و ... بروید می بینید یک عده پشت آن هستند بنابراین نمی گذارند اصلاح صورت بگیرد.