۰ نفر

آمریکا احتمال برگزاری چندین دور دیگر مذاکرات برجامی دیگر را رد نکرد

۱۴ خرداد ۱۴۰۰، ۹:۳۵
کد خبر: 533503
آمریکا احتمال برگزاری چندین دور دیگر مذاکرات برجامی دیگر را رد نکرد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا احتمال برگزاری چندین دور مذاکرات دیگر در خصوص برجام در شهر وین را رد نکرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا احتمال برگزاری چندین دور مذاکرات دیگر در خصوص برجام در وین را رد نکرد.

شب گذشته (شامگاه چهارشنبه) یک مقام اتحادیه اروپا گفته بود اطمینان دارد که در دور بعدی مذاکرات در وین توافق در خصوص بازگشت آمریکا به برجام حاصل خواهد شد.

«انریکه مورا»، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شب گذشته گفت: «من به عنوان هماهنگ‌کننده امیدوار بودم که این دور از گفت‌وگوها دور نهایی باشد. این اتفاق نیفتاد اما ما به تلاش ادامه خواهیم داد و اطمینان دارم دور بعد مرحله‌ای است که سرانجام به توافق خواهیم رسید و ایالات متحده و ایران را به برجام بازخواهیم گرداند.»

با وجود این، ند پرایس در کنفرانس خبری گفت بعد از پنج دور گفت‌وگو در وین موانع همچنان باقی است. او گفت آمریکا نه به مذاکرات خوش‌بین است و نه بد‌بین.

پرایس بعد از گفتن اینکه ششمین دور مذاکرات وین هفته آینده برگزار خواهد شد گفت: «پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که دورهای دیگری هم در کار خواهد بود.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت صرفنظر از پیشرفت‌های حاصل‌شده در دور پنجم، چالش‌ها کماکان پابرجا هستند.

کمیسیون مشترک برجام پس از بیش از یک هفته گفت‌وگوهای فشرده در چارچوب‌های دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف در ساعت ۲۰:۱۵ چهارشنبه شب به وقت وین در محل گرندهتل این شهر تشکیل جلسه داد. این نشست چند ساعت بعد پایان یافت و مقرر شد روسای هیات‌ها برای چند روز رایزنی به پایتخت‌ها بر‌گردند و مذاکرات ظرف روزهای آینده مجددا از سر گرفته شود.

جمهوری اسلامی ایران سال ۱۳۹۸ در واکنش به خروج آمریکا از برجام و نقض عهد کشورهای اروپایی در عمل به وعده‌هایشان برای برخوردار کردن ایران از امتیازات اقتصادی ذیل این توافق در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگرداند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

دولت آمریکا از زمان اجرایی شدن برجام در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» کارشکنی‌ها را برای به حداقل رساندن منافع ایران از این توافق آغاز کرد.

دولت اوباما علی‌رغم ادعای رفع تحریم‌ها سیاست‌های مختلفی از جمله هراس‌افکنی در بانک‌ها و موسسات مالی بین‌المللی را برای از بین بردن آثار عملی رفع تحریم‌ها در دستور کار قرار داد. جمهوری اسلامی ایران با توجه به این تجربه خواستار راستی‌آزمایی برای رفع تحریم‌ها است.