۰ نفر

رقابت مناظره ها و جام جهانی در زمین صدا و سیما!

۱۳ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۲۱
کد خبر: 533322
رقابت مناظره ها و جام جهانی در زمین صدا و سیما!

پس از چالش های فراوان بر سر تعیین نهایی روزهای پخش مناظره ها، در نهایت با رأی اکثریت اعضای کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، صداوسیما به تغییر روز پخش مناظره ها تن داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، خبر رسمی تغییر روز پخش مناظره های انتخاباتی، چهارشنبه ـ ۱۲ خرداد ماه ـ توسط خبرگزاری وابسته به صداوسیما به نقل از کمیسیون تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد و پس از آن روابط عمومی کل صداوسیما هم با بازنشر این خبر، آن را تایید کرد.

بر اساس تاریخ قبلی، مناظره ها قرار بود در روزهای ۱۷، ۲۱ و ۲۵ خرداد ماه برگزار شود که درست با سه بازی از چهار مسابقه تیم ملی فوتبال ایران در مصاف با تیم های بحرین، کامبوج و عراق تداخل پیدا می کرد.

برخی، از همان ابتدا این تداخل روز پخش را مشکل ساز دانسته و یادآور می شدند، از آنجا که فوتبال ها ساعت ۲۱ پخش می شوند و بر فرض اینکه مناظره ها مانند دوره های قبل در ساعت ۱۶ و به مدت سه ساعت هم پخش شوند، باز هم فاصله زمانی بین این دو برنامه در حداقل زمان ممکن است. ضمن اینکه قرار بود از بین سه مناظره، دو مناظره در روزهای میانی هفته پخش شوند که با این وجود، ساعت ۱۶ برای یک روز وسط هفته، اصلا ساعت پربیننده تلویزیونی محسوب نمی شود.

با این همه و به رغم خبری که سخنگوی ستاد انتخابات کشور در روز دهم خرداد ماه مبنی بر تغییر زمان مناظره های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد، مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما چند ساعت بعد از آن، در گفت وگویی با یکی از رسانه های وابسته به این سازمان، بر پافشاری صداوسیما بر پخش مناظره ها بر اساس همان جدول قبلی تاکید کرد و گفت، مناظرات کاملا خارج از زمان بازی های فوتبال تیم ملی در انتخابی جام جهانی پخش خواهد شد و از ابتدا هم به این موضوع دقت شده بود.

با این همه در شرایطی که صداوسیما در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، فقط یک رأی از پنج رأی را دارد و دو رأی به دولت، یک رأی به قوه قضاییه و یک رأی هم به شورای نظارت تعلق دارد و هر اقدامی با ۳ رأی لازم الاجرا است، در نهایت با پیشنهاد وزیر کشور مبنی بر تغییر زمان پخش مناظره ها موافقت و این تصمیم به صداوسیما ابلاغ شد.

بر اساس اعلام جدید، مناظره های انتخاباتی تلویزیون قرار است در روزهای ۱۵، ۱۸ و ۲۲ خرداد ماه برگزار شود که به صورت یک روز در میان با پخش مسابقات فوتبال خواهد بود. بر این اساس این نظریه که «شور ورزشی با شور سیاسی باید از هم تفکیک شود»، اجرایی خواهد شد و بیننده های تلویزیون هم فرصت دارند در هر روز یکی از دل مشغولی های خود را با خیال راحت دنبال کنند. هرچند در چینش جدید، دیگر هیچکدام از مناظره ها در روز تعطیل پخش نمی شوند و حالا چالش جدیدی به نام انتخاب ساعت مناسب پخش در یک روز وسط هفته، پیش روی صداوسیما و مسوولان برگزاری است.

ضمن اینکه از زمان اعلام این تصمیم، مخالفت های برخی از نامزدها هم شکل گرفته است. برای مثال عبدالناصر همتی که از پخش فیلم نخست تبلیغاتی اش در صداوسیما هم محروم شد، در این زمینه نوشت: «‌مناظره‌ها را چرا ۲ روز جلو انداختید؟ آیا این شایعه که برخی نامزدها از تغییر زمان مناظره‌ها اطلاع داشتند صحیح است؟ رقابت نابرابر، ناعادلانه‌تر شد.

اما برخلاف تصورتان من آماده‌تر از آن هستم که با این اقدامات صحنه را واگذار کنم.»

برخلاف تغییرات صورت گرفته در روز پخش مناظره ها، همچنان از مرتضی حیدری همچون دو دوره قبل، به عنوان مجری مناظره ها نام برده می شود؛ خبری که به تایید کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری هم رسیده است.

به نظر می رسید دکور مناظرها همچنان در مراحل پایانی ساخت است و تاکنون تصویری از آن منتشر نشده است.