۰ نفر

انتظارات بخش خصوصی از محسن رضایی

۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۱۵
کد خبر: 532768
انتظارات بخش خصوصی از محسن رضایی

فعالان بخش خصوصی در دیدار با محسن رضایی کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ضمن طرح انتظارات اقتصادی خود از وی خواستند تا توضیح دهد که چرا مجمع تشخیص مصلحت نظام عضویت ایران در اف ای تی اف را نمی پذیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، فعالان اقتصادی بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران امروز میزان محسن رضایی میرقائد کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری بودند در این نشست برخی فعالان اقتصادی مشکلات اقتصادی،  نقطه نظرات و سوالات خود را در رابطه با برنامه های اقتصادی این کاندیدا  مطرح کردند.

 ترامپک‌های داخلی موجب دامن زدن به مشکلات اقتصادی می شوند

علی توسطی رییس اتحادیه ماشین آلات کشاورزی گفت: ما به عنوان اصناف در چند سال گذشته مشکلات زیادی را داشته ایم، یک ترامپ در خارج از ایران وجود داشت و صدها ترامپک در داخل ایران وجود داشت که به مشکلات اقتصادی دامن می زدند. ما امید داشتیم که با رفتن ترامپ شرایط بهتری بوجود بیاید اما اتفاق خاصی نیفتاده است.

وی با بیان اینکه اصناف به عنوان بزرگترین شبکه توزیع و در واقع طبقه اجتماعی از لحاظ فراوانی با سه میلیون واحد صنفی به صورت مویرگری در جای جای کشور با همه مشکلات کار خود را علیرغم تمام مشکلات ادامه داده اند اما این ادامه دادن به معنای رشد و تعالی نبوده است بلکه به معنای تحمل و مقاومت بوده است، جامعه اصناف  اقتصاد مقاومتی را  در تئوری نه بلکه در عمل نشان دادند.  

توسطی بیان داشت: موضوع مشخص شما در مورد افی ای تی اف و برجام و تحریم ها چیست؟ 

 چرا ایران عضویت در افی ای تی اف را نمی پذیرد؟ 

در ادامه این نشست حسین سلیمی رییس اتاق ایران و افغانستان گفت: ای کاش در این نشست نماینده دولت قبل نیز حضور داشت و بیان می کرد که به چه علت وعده های انتخاباتی خود را عملیاتی نکرده است که اکنون گرفتار مشکلات عدیده ای شدیم تا حدی که روزانه ساعت ها برق قطع می شود . 

وی با بیان اینکه در کشور باید حدود 4 و نیم میلیون نفر اشتغال ایجاد شود، افزود: اشتغال نیازمند سرمایه، تکنولوژی و واردات ماشین آلات  و ثبات سیاسی و اقتصادی است لذا با توجه به اینکه شما در مرجع بالای تصمیم گیری در کشور قرار دارید برای بخش خصوصی تشریح کنید که به چه علت اف ای تی اف را که 190 کشور جهان آن را پذیرفته اند ما قبول نداریم؟

سلیمی بیان داشت: در دنیا فقط 7 کشور این قانون را نپذیرفته اند در حالیی که عضویت در این موسسه بین المللی می  تواند ارتباطات تجاری ما را روان کند. 

 لزوم مشخص شدن برنامه مالیات ستانی از بخش خصوصی در دولت آینده 

حمید رضا رستگار رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران نیز در این نشست به طرح سوالاتی از محسن رضایی پرداخت و گفت: برای واگذار کردن امور بخش خصوصی به خودشان چه برنامه ای دارید؟ 

وی بیان داشت: دولت در هر زمان که کم می اورد دست در جیب بخش خصوصی می کند و بدون هیچ ملاحظه ای به دنبال تامین منابع برای گذران امورات خود از این طریق است لذا سوال مشخص من از شما این است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری چه برنامه ای برای مالیات ستانی از بخش خصوصی خواهید داشت. 

دولت فعلی در اقتصاد بد عمل کرده است

در ادامه این نشست علی اصغر زبردست رییس اتاق بازرگانی همدان نیز از محسن رضایی در مورد عضویت در اف ای تی اف سوال کرد و گفت: چرا مجمع تشخیص مصلحت نظام مانع عضویت ایران در پیوستن به اف ای تی اف شده است؟ 

وی با بیان اینکه مشکل ما این است که سیاست با مسائل اقتصادی گره خورده است گفت: اقتصاد بدون نفت یکسری شرایط و الزامات دارد و نمی شود توقع توسعه اقتصادی و رونق اقتصادی و ارتباطات اقتصادی با دنیا را داشت اما الزامات آن را که یکی از آنها پیوستن به اف ای تی اف است را نپذیرفت. 

زبردست با بیان اینکه عملکرد اقتصادی دولت فعلی را تایید نمی کنم بیان داشت: اما برخی مسائل و مشکلات ناشی پس لرزهای تصمیات دولت قبل است که الان خود را نشان می دهد اگر جلوی برخی از انحرافات دولت قبل گرفته می شد اکنون وضعیت نیز متفاوت بود همان زمان که احمدی نژاد می گفت قطعنامه ها کاغذ پاره است اگر جلوی وی را می گرفتند الان وضعیت این طور نبود. این دولت اکنون تاوان آن تصمیمات را پس می دهد ضمن اینکه دولت فعلی در مسائل اقتصاد بد عمل کرده است. 

زبردست بیان داشت: بنابراین اگر قرار باشد همان سیاست های گذشته را پی بگیریم شرایط تغییر نخواهد کرد. برای مراودات تجاری با همسایگان و غیره باید ارتباطات بانکی برقرار شود در حالی که اکنون فعالان اقتصادی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات هزینه های زیادی را به در قالب پرداخت پورسانت به صرافی ها متقبل می شوند و اینها جزء هزینه های سرباری است که در افزایش قیمت تمام شده تولیدات داخلی موثر است. 

برنامه دولت آینده در مورد واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی چیست؟ 

عبدالرضا یعقوب زاده رییس اتحادیه تجهیزات پزشکی هم بیان داشت: تا زمانی که 80 درصد اقتصاد ایران دولتی است نمی توان انتظار رشد و توسعه اقتصادی را داشت بنابراین فعالان بخش خصوصی خواهان این است که مشخص شود برنامه دولت آتی در مورد بخش خصوصی چیست و آیا قرار است همچنان اقتصاد دست دولت باشد؟ 

برنامه دولت آینده برای بازگرداندن اعتماد مردم به بورس مشخص شود

جمیلی عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: نظام درآمدی دولت محدود است اگر شما آقای رضایی عهده دار ریاست جمهوری کشور شدید برنامه شما برای جبران این محدودیت چیست؟ و برنامه شما برای اینکه هزینه های دولت را به تولید کنندگان و صنعت گران سرایت ندهید چیست؟ 

وی افزود: بورس به عنوان نمادی از شاخص مشارکت مردم در فضای اقتصادی و نمادی از تصویر بیرونی فعالیت ها در حوزه اقتصادی کشور  و به عنوان یک تابلو مورد بررسی همگان قرار می گیرد من از شما سوال می کنم که نظام مداخله دولت را در وضعیت فعلی بورس چقدر موثر می دانید و اگر فکر می کنید این مداخله باعث این وضعیت شده برنامه شما برای برگرداندن اعتماد مردم به بورس چیست؟ 

جمیلی بیان داشت: به عنوان یک اقتصاددان فکر می کنید وظیفه توسعه کشور بر عهده چه کسی است ؟ آیا  دولت وظیفه دارد و یا اینکه دولت وظیفه بوجود آوردن ابزار برای توسعه اقتصاد توسط عده ای خاص را بر عهده دارد. 

وی بیان داشت: فکر می کنید  تولید ثروت در این کشور تا کجا مشروعیت دارد و مالکیت در کشور تا کجا احترام دارد؟ 

چند درصد از هزینه های دولت را کاهش می‌دهید؟

در این نشست همچنین حسین سلاح ورزی نایب رییس اتاق بازرگانی ایران،  گفت: یکی از مسائل جدی ما در سند چشم انداز این بود که  ایران در سال  1404 به عنوان قدرت اقتصادی منطقه باشدکه این موضوع نه تنها محقق نشده است بلکه نزدیک به آن هم نشده ایم. 

وی بیان داشت آیا شما قبول دارید که به نوعی تجارت توسط سیاست به گروگان گرفته شده و آیا برنامه ای برای آزاد سازی تجارت از سیاست دارید؟ 

سلاح ورزی اظهار داشت: در سال های گذشته عارضه مهم اقتصادی کشور تورم بوده است و  ریشه تورم هم کسری بودجه است،  شما در طول 4 سال چند درصد از هزینه های دولت را کاهش خواهید داد؟