۰ نفر

با همکاری پژوهشکده شورای نگهبان انجام شد؛

انتشار کتاب صوتی نظارت شورای نگهبان بر فرآیند انتخابات

۱۰ خرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۲۰
کد خبر: 532560
انتشار کتاب صوتی نظارت شورای نگهبان بر فرآیند انتخابات

با همکاری پژوهشکده شورای نگهبان و گروه کتاب گویای ایران صدا، کتاب «شورای نگهبان؛ نظارت بر انتخابات» به صورت صوتی منتشر شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، کتاب صوتی «شورای نگهبان؛ نظارت بر انتخابات» شامل ۱۵ قطعه صوتی و به مدت ۶۴۳ دقیقه با همکاری پژوهشکده شورای نگهبان و گروه کتاب گویای ایران صدا تولید و منتشر شد.

در این مجموعه ۱۵ قسمتی مخاطبان با فلسفه، مفهوم و چارچوب نظارت شورای نگهبان بر انتخابات و پاسخ به شبهات و ابهامات پیرامون آن آشنا می شوند.

به‌منظور پرداختن به پرسش‌های مرتبط با موضوع نظارت شورای نگهبان بر فرآیند برگزاری انتخابات و همه‌پرسی، ابتدا در فصل اول مفاهیم کلیدی پژوهش، فلسفه‌ی نظارت بر انتخابات، اصول حاکم بر نظارت بر انتخابات و الگوهای نظارت بر انتخابات در سراسر دنیا مورد مطالعه قرار می‌گیرد. سپس پیشینه‌ی نظارت بر انتخابات در ایران بررسی می‌شود؛ بعد از آن چرایی نظارت شورای نگهبان بر فرآیند انتخابات و همه‌پرسی بر اساس دیدگاه قانون‌گذار اساسی و ادله‌ی حقوقی تبیین خواهد شد.

پس از آن فرآیند و روند قانونی نظارت شورای نگهبان بر انتخابات‌های مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آراء عمومی و همه‌پرسی بررسی خواهد شد؛ پس از آن حدود صلاحیت شورای نگهبان در امر نظارت بر انتخابات و همه‌پرسی از حیث ضمانت‌اجرای نظارت و از حیث قلمرو موضوعی از دیدگاه حقوقی و قانونی تبیین خواهد شد؛ سپس صلاحیت شورای نگهبان در فرآیند تأیید و رد صلاحیت داوطلبان مورد بررسی قرار می‌گیرد و در پایان محدودیت‌های مقامات ناظر بر انتخابات در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران بیان می‌شود.

همچنین در این کتاب به بررسی حقوقی حدود و صلاحیت و اختیارات شورای نگهبان در نظارت بر انتخابات پرداخته می‌شود. در این راستا «فلسفه نظارت بر انتخابات و اصول حاکم بر آن»؛ «پیشینه و فرآیندهای نظارت بر انتخابات و همه‌پرسی»؛ «فلسفه نظارت بر انتخابات در ایران»؛ «چرایی انتخاب شورای نگهبان به عنوان نهاد ناظر انتخابات»؛ «حدود صلاحیت شورای نگهبان در نظارت بر انتخابات از حیث قلمرو ضمانت اجرا» و «محدودیت‌های مقام‌های ناظر بر انتخابات» شرح داده می‌شود. در پایان نیز به شبهات پیرامون صلاحیت نظارتی شورای نگهبان، پاسخ داده می‌شود.

متن این اثر نوشته علی فتاحی زفرقندی و نظارت علمی آن توسط آقایان علی بهادری جهرمی و سید حجت الله علم الهدی صورت گرفته است.

در تولید این مجموعه، احمد خدابنده به عنوان تهیه کننده، میثم جزیی(کارگردان تصویری) سید حسین حسینی و فاطمه عباسی(راوی)، شیما اهدایی وند(سردبیر رادیویی) محمد حسن باقری(کارشناس حقوقی) و مهرنوش محتشمی(ناظر کیفی) نقش آفرینی کرده اند.

گفتنی است پژوهشکده شورای نگهبان در جهت ترویج و آشنایی هر چه بیشتر با قانون اساسی، اقدام به برگزاری امور نوآورانه از جمله برگزاری رویداد علمی مرتبط با انتخابات، رونمایی از اپلیکیشن تلفن همراه اساسنامه، تولید اینفوگرافی و موشن گرافی و برگزاری نشست ها و کارگاه های آموزشی مجازی و... کرده است.