۰ نفر

قاضی زاده هاشمی وعده داد؛

کاهش تورم تا زیر ۵ درصد تا سال ۱۴۰۴

۱۰ خرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۱۲
کد خبر: 532554
کاهش تورم تا زیر ۵ درصد تا سال ۱۴۰۴

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: کاهش تورم تا زیر ۵ درصد حتما تا سال ۱۴۰۴ رخ خواهد داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: در بحث تورم، یک شیب تورمی و یک نوسات تورمی داریم.

وی افزود: در دولت سلام در گام اول دنبال کاهش نوسات تورمی هستیم، کاهش نوسات تورمی طبق برنامه ریزی برای دو سال دوم است و همزمان کاهش شیب تورم هم داریم. کاهش تورم تا زیر ۵ درصد حتما تا سال ۱۴۰۴ رخ خواهد داد.

وی با اشاره به بحث قاچاق در کشور افزود: حدود ۱۳۸ هزار میلیارد تومان قاچاق در کشور داریم، ۱۷ هزار میلیارد تومان از آن که حدود ۱۲ درصد است کشف می شود و ۰.۶ درصد از این ۱۳۸ هزار میلیارد تومان محکوم و ۱ درصد وصول می شود، روش های مبارزه با قاچاق و راه اندازی سازمان های عریض طویل به جز عدم پاسخگویی چیز دیگری ندارد.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: از لحاظ ساختاری مبارزه با قاچاق در کشور ما دچار مشکل است، این که یک ستاد درست کنیم که سیاست‌گذار، مجری و ناظر باشد غلط است.

وی افزود: در سال گذشته واردات نصف شده است، اما درآمدهای گمرکی ما ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است و سامانه جامع تجارت را آورده‌ایم و ثبت داده ها بهتر شده و قاچاق رسمی از مسیر واردات کمی اصلاح شده است.

وی اضافه کرد: باید یک اصلاح نهادی جدی اتفاق بیفتد و سه حوزه سیاست گذاری، نظارت و اجرا باید در امر مبارزه با قاچاق از هم جدا شوند و فقط کار یک ستاد نیست و باید وزرای مربوطه (اقتصاد، صمت) مسئول و پاسخگو شوند و هزینه فعالیت قانونی را باید کاهش دهیم و داستان طولانی دریافت مجوز باید حذف شود، هرکسی اهلیت داشت می‌تواند اقدام به صادرات و واردات کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در ابطال کارت های بازرگانی هرچه غربی ها تحریم کردند به جای اینکه اهلیت را درست کنیم و صادرات و واردات را دست آدم های درست بسپاریم، اصل کارت بازرگانی را داریم باطل می کنیم و رویه را به سمت رویه غیرقانونی می‌بریم.

وی افزود: زمان پیچیدگی فعالیت اقتصادی باید کاهش یابد، با رانت و امضاهای طلایی و انحصار حتما مقابله می شود، قاچاق، انحصار و رانت بهم گره خورده اند، اجازه دهیم مردم در مبارزه با قاچاق وارد میدان شوند، چراکه کشف ما افزایش خواهد یافت، این برنامه دولت سلام در بحث مبارزه با قاچاق است.