۰ نفر

رییس سازمان انرژی اتمی؛

خروج آمریکا از برجام باعث شد کار ۱۵سال آینده را امروز انجام دهیم

۴ خرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۱۶
کد خبر: 530883
خروج آمریکا از برجام باعث شد کار ۱۵سال آینده را امروز انجام دهیم

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: در برجام قول داده بودیم که بسیاری از کارها را تا ۱۵سال آینده انجام ندهیم؛ اما با خروج آمریکا از برجام، ما این فعالیت‌ها را مجدد آغاز کردیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در حاشیه امضای تفاهم‌نامه همکاری این سازمان با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، به تشریح دستاوردهای جمهوری اسلامی طی ۴۰ سال گذشته پرداخت و با اشاره به نقش شهدای هسته‌ای در پیشبرد فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشور، اظهار داشت: شهید «مجید شهریاری» یکی از افراد مؤثر در خودکفایی هسته‌ای است که این خودکفایی با همراهی جمعی از دانشمندان ایجاد شد.

وی افزود: به‌دست آوردن محاسبات؛ از جمله محاسبه بحرانیت، یکی از اقداماتی بود که شهید «شهریاری» انجام داد تا در طول فرآیندهای هسته‌ای اشخاص مورد خطر نباشند. وی این کار بزرگ را انجام داد و بابت این خدمت، یک ریال هم پول دریافت نکرد و گفت که من این کار را برای ملت و کشور انجام می‌دهم.

صالحی با تأکید بر اینکه توسعه علمی، موضوعی است که از درون می‌جوشد، تصریح کرد: ما با همت جوانان کشور و به رغم محدودیت‌های جنگ تحمیلی، تحریم فلج‌کننده و فشارهای «ترامپ» پیشرفت کرده‌ایم و هیچ‌کدام این اقدامات موجب تسلیم شدن ما نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در برجام قول داده بودیم که بسیاری از کارها را تا ۱۵ سال آینده انجام ندهیم؛ اما با خروج آمریکا از برجام، ما این فعالیت‌ها را مجدد آغاز کردیم.

رییس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه ما باید در راستای فعالیت‌های صلح آمیز به آستانه تمام فناوری‌های هسته‌ای برسیم، گفت: در جنگ، ظاهراً ما جام زهر را نوشیدیم؛ اما در اصل جمهوری اسلامی پیروز میدان شد؛ چراکه صدام در تاریخ جایگاهی ندارد و جمهوری اسلامی امروز سربلند است.

صالحی بر اهمیت حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تأکید کرد و گفت: هویت یک ملت به فرهنگ آن وابسته است؛ چراکه انسان بُعد جسمی و معرفتی دارد. ابعاد روحی و معنوی اصل است و اگر انسان قصد پرواز دارد به دو بال سالم جسمی و معرفتی نیازمند است که فرهنگ ایرانی اسلامی غنی از آن است.

وی با تاکید بر اینکه ما به فرهنگ ایران افتخار می‌کنیم، افزود: ما ایرانی‌ها سه شکر ویژه به خداوند متعال بدهکاریم؛ شکر اول به‌خاطر اینکه مسلمان هستیم و این توفیقی بزرگی است. شکر دیگر به‌خاطر اینکه ایرانی هستیم؛ چراکه ایران همانند قلب جهان است و در منطقه جایگاه ویژه داریم و به‌همین دلیل همواره در تاریخ مهم بوده‌ایم و شکر آخر به خاطر درک انقلاب اسلامی است.

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ایران را باید قدر بدانیم؛ به‌خاطر آن‌که شهروند این کشور بزرگ هستیم و سه هزار سال فرهنگ مکتوب دارد. در کتاب‌های تاریخ اروپایی آورده‌اند که امپراتوری فارس، بزرگ‌ترین امپراتوری تجربه‌شده جهان است.

صالحی افزود: این ایرانی‌ها بودند که شیوه مملکت‌داری و حکمرانی را به جهان عرضه کردند و مجدداً انقلاب اسلامی در عصر حاضر یک شیوه جدید حکمرانی را به دنیا عرضه کرد که این شیوه حکمرانی ۴۲ سال است اجرا می‌شود.

وی گفت: ما اگر طبق فرموده قرآن و احادیث عمل کنیم، هیچ‌گاه در زندگی با مشکل روبرو نخواهیم شد و راحت روح و جان خواهیم داشت. کشور ایران فرهنگ‌ساز است و باید از آن صیانت کرد و عزیزانی همچون شهید «قاسم سلیمانی» این مهم را انجام دادند. اگر شهید سلیمانی‌ها نبودند، معلوم نبود ایران کجا بود و تکه‌پاره می‌شد یا نه.

رییس سازمان انرژی اتمی به فشارهای آمریکا به کشورمان اشاره کرد و افزود: اگر فشاری که به این ملت روا شده است بر هر ملتی وارد می‌شد، حتماً فرو می‌پاشید. صنعت هسته‌ای دو وجهه دارد؛ یکی تامین‌کننده انرژی برق آینده و وجهه مهم دیگر آن، اقتدار آفرینی است.

صالحی تاکید کرد: فرهنگ عالی ملت ایران نیازمند پاسداری و نگهداشت است که شهید سلیمانی‌ها این جمله کارها را انجام دادند، تفاهم‌نامه امروز نیز برای مفید بودن در این عرصه است. مجموعه سازمان انرژی اتمی در اصفهان به‌خاطر اینکه پایتخت فعالیت‌های هسته‌ای وجود دارد، همکاری گسترده‌ای با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع خواهد داشت.